MPX ASW27B klaar voor eerste vlucht

• Topicstarter Topicstarter Chiel001
  • Startdatum Startdatum
C

Chiel001

Guest
Vandaag de laatste hand gelegd aan mijn MPX ASW27B, omgebouwd tot (borstelloze) e-versie. Benieuwd naar de eerste vlucht hopelijk dit weekend !

normal_ASW27B%201%7E0.jpg

Anders ik wel ! Veel plezier gehad aan het bouwen, wat een mooie en complete bouwdoos. Nog bedankt daarvoor. :wink:

De motor is geworden een Simprop Magic Drive 40-28 met 4,4:1 vertraging en een Simprop Magic Control 60-16 regelaar. Waarschijnlijk over-powered, maar deze motorset kan 1-op-1 in de Solution 2.0 welke ik later nog kopen/bouwen wil. 10 cellen GP2200 NiMh als aandrijfaccu. Totaalgewicht is uitgekomen op 2.250 gram; valt me reuze mee.
Binnenkort het verslag van de 1e vlucht :lol:

Mooi!
Ik zat laatst ook aan dit model als electro te denken.
Ik maakte me vooral zorgen om het neusje.
Is dat wel een beetje goed gelukt?

Geen probleem. Buitenmaat van de (turbo)spinner opmeten en deze vervolgens overbrengen naar de neus. Zaag erin en een motorschot inlijmen met bijv. Stabilit Express 2 componenten lijm. (ik heb de laatste 2 mm. van de neus op maat geschuurd NADAT ik het motorschot erin gelijmd heb) Zit als een huis !
Uiteraard wel zorgen dat je motorschot onder de juiste hoek in de neus gelijmd wordt.
Bijzonder fraaie bouwdoos overigens; er worden er momenteel 1 of 2 aangeboden op Ebay.dl

Hmm, dat valt dan nog wel mee. Ik had gedacht dat het neusje een onnatuurlijke vorm zou krijgen als je er een normale spinner op zou zetten.
Eentje op ebay begon vrij laag. Die ga ik even volgen. :)

Hier een foto van de neus; spinner & neus zien eruit alsof hij ervoor gemaakt is.

Neus%20ASW27B%7E0.jpg

hoe groot is deze?

ziet er goed uit, maar... die stikkers aan de bovenkant van de vleugel kan echt niet. geen enkel 1:1 zweefvliegtuig heeft dat!!!!

dit komt doordat de stikkers een donkere kleur hebben waardoor ze warm worden, waardoor delen van je vleugel warm woden en daar kan hij op een gegeven moment niet tegen. dan word je vleugel behoorlijk zwakker.
bij bijvoorbeeld houten vliegtuigen kan het wel.

Groeten Halmar

Klopt, gatenkaas maken van je motorschot en je hebt vervolgens (enige) koeling. Voor de zekerheid ook maar een koelribben-ring om de motor geplaatst.

Vandaag eindelijk eerste vlucht(je) gemaakt. Kist zweeft prima, maar met motorloop wil hij veel te veel klimmen onder een te grote hoek (met alle gevolgen vandien..). Met veel down bijgetrimd blijft hij stabiel, maar zonder motorloop duikt hij dan naar beneden.
Ziet er naar uit dat motor domping aangepast moet worden; we kunnen weer klussen...... :wink: Wie kan er vanuit zijn ervaring vertellen hoeveel graden domping er ong. aangebracht dient te worden ? Ik lees op het forum verschillende berichten / meningen, vandaar.

To be continued.

Beste chiel ,

Zou een mixer niet helpen ( GAS - HOOGTEROER ) ik heb dit al toegepast op een klein elektro zwevertje , en dit werkte prima.
Voor de motordomping heb ik gelezen 2 a 4° ) zal wel een hele klus worden om alles mooi er uit te halen.

denk ook dat hij niet mooier word als je meer motordomping gaat inbouwen, krijgt hij door de spinnen een geknakt neusje net als een concorde.
met een mixer moet toch ook heel wat te bereiken zijn.

Groeten Halmar

Vanavond even zitten passen en meten. Uitgaande van 5gr. dompeling moet ik inderdaad de hele neus verbouwen, gaat er niet mooier op worden inderdaad.
Hoeveel mm. down op het hoogteroer zou ik volgens jullie ong. in moeten mixen bij volle motorloop ? Zat zelf aan ong. 2 a 3 mm. te denken, maar dat is puur op de gok....... :roll:

hoe ver moet je als de motor loopt de knuppel naar voren drukken? onthoud deze stand en kijk na het vliegen hoe je hoogteroer er uit ziet, kun je zien hoeveel je ongeveer moet bijmixen.

5graden domping? ik ga altijd voor de 3graden...

Groeten Halmar

Dat is de pest juist, ik heb nog geen 'echte' vlucht kunnen maken a.g.v. de incorrecte domping. Zal het waarschijnlijk op basis van trial-and-error moeten inschatten.... :|

Mijn ervaring is dat je altijd beter gewoon met de hand down kan geven.

En de domping moet je niet aanpassen.
Even de redenen.
Met een electromotor ga je veel sneller vliegen dan normaal dus wil de zwever omhoog.
Al zet je de motor er met 10 graden op zal hij met veel power nog omhoog willen(dit hangt wel van veel dingen af natuurlijk profiel power enz)

Mixen dat heb ik afgeleerd.
Ik kwam namelijk een keer landen de accu was leeg.
Maar ik kwam niet iets te kort dus ik gaf even volgas bij.
Maar omdat de accu leeg (bijna)was leverde de motor veel minder vermogen.
De mixer klopte dus niet meer, en de zwever dook zo het hek in.

Back