De Twister !
Hallo, Twisterfans !
zoals eclipse86 zegt heb ik mijn Twister gebouwd met de meegeleverde motor-fan-regelaar-combinatie.
Bedankt trouwens Chris voor het online zetten van de allereerste vlucht !
Het bouwen verliep vlot met cyano en versneller.
Wel bemerkte ik dat om de vleugels te monteren je eigenlijk met 2 moet zijn,
je komt "handen tekort" om tegelijkertijd de servokabels door te voeren,
de carbonstaaf te kleven én de vleugels tegen de romp te duwen.
Minder gelukkig was ik met de keuze van Multiplex van de aansluiting van de roerstangen aan de roerhoorntjes. De moer moet geborgd worden, is niet mijn ding.
Ik heb ze vervangen door de exemplaren van Graupner die voorzien zijn van kleine nylonmoertjes. Ik gebruik deze tot volle tevredenheid voor al mijn modellen.
De 3 servo's zijn C271's van Graupner. Deze passen wonderwel in de daartoe
voorzien openingen.
Ik gebruikte geen verlengkabels voor de servo's en regelaar, maar knipte de oorspronkelijke servokabel middendoor en verlengde die met getwiste drieaderige draad om storing te vermijden. Elke servoverlengkabel met stekker en contrastekker weegt en veroorzaakt (weliswaar miniem) spanningsverlies, bovendien blijkt ze nooit exact gepast van lengte te zijn, gevolg spaghetti aan de stekkerbus van de ontvanger.
De regelaar werd rechtstreeks gesoldeerd aan de motor.
De instellingen van de regelaar bleken correct te zijn en zijn onveranderd gebleven.
Mijn inziens heeft het geen zin te werken met goudstekkers en contrastekkers gezien
zowel motor als regelaar bedoeld zijn om permanent in de Twister te blijven.
(besparing gewicht, besparing tijd om alle stekkers te solderen en te isoleren, minder spannings- en dus rendementsverlies)
De ontvanger is een Futaba R-138 DF, niet gekend voor zijn lichte gewicht, maar wel voor storingsvrije ontvangst.
De 2 stalen kogels achteraan de romp heb ik weggelaten,
daar ik niet de bedoeling om te vliegen met de zwaare lipo’s .
Het stroomverbruik is op de grond volgas 34A. (gemeten met analoge meter tot 50A)
Ik vlieg met een Multiplex-Lipo 3S2500 mAh die 45A kan verdragen,
alhoewel ik ook al enkele vluchten gedaan heb met 3S2100 mAh waarop vermeld staat dat de maximum stroom 37A mag bedragen. (Deze voelen dan ook warmer aan na een vlucht dan de 2500 mAh)
De lipo wordt niet alleen vastgehecht door de Velcro onderaan maar ook door een Velcroband die omheen de batterij gespannen wordt.
Het gewicht van de Twister incl. 2500mAh is 950 gram.
De eerste vluchten liet ik iemand anders hem opgooien maar bij de laatste vlucht
lanceerde ik hem zelf zonder problemen, ik grijp de romp vast ter hoogte van de aillerons.
Voor alle zekerheid doe ik een zenderriem aan.
Voorheen deed ik al een beetje ervaring op met het vliegen van snelle delta's.
Had voordien een Foxbat van Greatplanes, geen EDF, maar met duwmotor Speed 400 en Gunterpropje.
Later upgegraded met binneloper-brushless, onbekend merk, gekocht van iemand die deze aangeschaft had op Dortmund in een zotte bui, met duwpropeller 6.5 x 4 Aeronaut.
Uitgerust met 8 cel's 1000mAh-Nimh vloog dit redelijk snel.
Mijn Foxbat is helaas terziele gegaan tijdens het maken van een blijbaar te enge looping.
De vleugel was niet voorzien van een carbonstaaf.
De canard-vleugels had ik weggelaten wegens te amateuristische bouw.
De oorspronkelijk elapor-aillerons (was het elapor of een soort piepschuim) had ik vervangen door conventionele balsa aillerons.
En ik gebruikte 2 kleine 16 grams servo's ipv standaardservos.
Het zwaartepunt van de Twister bleek bij mij van de eerste keer correct te zijn,
lichtjes naar voren hellend op de uitstekende noppen onderaan de vleugel.
Trimverandering bleek niet nodig.
Wat ik wel heb moeten afleren met dit model is het gas beperken op de top van een looping, had bemerkt dat hij zou durven "stallen".
Wat een prachtig vliegbeeld ! Het is een plezier het model hoog te laten stijgen, een halve rol te maken en door hoogte te geven volgas laag over het vliegveld te scheren.
(veiligheid: enkel doen als je zeker bent dat je alleen vliegt en alle anderen achter het net van de pits staan)
Na 5 à 6 tal minuten slaat de regelaar af (met die 2500 mAh) en heb je mooi de tijd om
de landing in te zetten al zwevend. Je kan trouwens op “sleepgas” over het veld vliegen.
Al met al een leuke vliegtuig en een aanrader voor alwie een EDF wil bezitten !!!
Hou er wel rekening mee dat dit vliegtuig uit één stuk gebouwd is en dus thuis plaats inneemt.
aub, en aan allen nog veel plezier met dit model, Patrick
Hallo, Twisterfans !
zoals eclipse86 zegt heb ik mijn Twister gebouwd met de meegeleverde motor-fan-regelaar-combinatie.
Bedankt trouwens Chris voor het online zetten van de allereerste vlucht !
Het bouwen verliep vlot met cyano en versneller.
Wel bemerkte ik dat om de vleugels te monteren je eigenlijk met 2 moet zijn,
je komt "handen tekort" om tegelijkertijd de servokabels door te voeren,
de carbonstaaf te kleven én de vleugels tegen de romp te duwen.
Minder gelukkig was ik met de keuze van Multiplex van de aansluiting van de roerstangen aan de roerhoorntjes. De moer moet geborgd worden, is niet mijn ding.
Ik heb ze vervangen door de exemplaren van Graupner die voorzien zijn van kleine nylonmoertjes. Ik gebruik deze tot volle tevredenheid voor al mijn modellen.
De 3 servo's zijn C271's van Graupner. Deze passen wonderwel in de daartoe
voorzien openingen.
Ik gebruikte geen verlengkabels voor de servo's en regelaar, maar knipte de oorspronkelijke servokabel middendoor en verlengde die met getwiste drieaderige draad om storing te vermijden. Elke servoverlengkabel met stekker en contrastekker weegt en veroorzaakt (weliswaar miniem) spanningsverlies, bovendien blijkt ze nooit exact gepast van lengte te zijn, gevolg spaghetti aan de stekkerbus van de ontvanger.
De regelaar werd rechtstreeks gesoldeerd aan de motor.
De instellingen van de regelaar bleken correct te zijn en zijn onveranderd gebleven.
Mijn inziens heeft het geen zin te werken met goudstekkers en contrastekkers gezien
zowel motor als regelaar bedoeld zijn om permanent in de Twister te blijven.
(besparing gewicht, besparing tijd om alle stekkers te solderen en te isoleren, minder spannings- en dus rendementsverlies)
De ontvanger is een Futaba R-138 DF, niet gekend voor zijn lichte gewicht, maar wel voor storingsvrije ontvangst.
De 2 stalen kogels achteraan de romp heb ik weggelaten,
daar ik niet de bedoeling om te vliegen met de zwaare lipo’s .
Het stroomverbruik is op de grond volgas 34A. (gemeten met analoge meter tot 50A)
Ik vlieg met een Multiplex-Lipo 3S2500 mAh die 45A kan verdragen,
alhoewel ik ook al enkele vluchten gedaan heb met 3S2100 mAh waarop vermeld staat dat de maximum stroom 37A mag bedragen. (Deze voelen dan ook warmer aan na een vlucht dan de 2500 mAh)
De lipo wordt niet alleen vastgehecht door de Velcro onderaan maar ook door een Velcroband die omheen de batterij gespannen wordt.
Het gewicht van de Twister incl. 2500mAh is 950 gram.
De eerste vluchten liet ik iemand anders hem opgooien maar bij de laatste vlucht
lanceerde ik hem zelf zonder problemen, ik grijp de romp vast ter hoogte van de aillerons.
Voor alle zekerheid doe ik een zenderriem aan.
Voorheen deed ik al een beetje ervaring op met het vliegen van snelle delta's.
Had voordien een Foxbat van Greatplanes, geen EDF, maar met duwmotor Speed 400 en Gunterpropje.
Later upgegraded met binneloper-brushless, onbekend merk, gekocht van iemand die deze aangeschaft had op Dortmund in een zotte bui, met duwpropeller 6.5 x 4 Aeronaut.
Uitgerust met 8 cel's 1000mAh-Nimh vloog dit redelijk snel.
Mijn Foxbat is helaas terziele gegaan tijdens het maken van een blijbaar te enge looping.
De vleugel was niet voorzien van een carbonstaaf.
De canard-vleugels had ik weggelaten wegens te amateuristische bouw.
De oorspronkelijk elapor-aillerons (was het elapor of een soort piepschuim) had ik vervangen door conventionele balsa aillerons.
En ik gebruikte 2 kleine 16 grams servo's ipv standaardservos.
Het zwaartepunt van de Twister bleek bij mij van de eerste keer correct te zijn,
lichtjes naar voren hellend op de uitstekende noppen onderaan de vleugel.
Trimverandering bleek niet nodig.
Wat ik wel heb moeten afleren met dit model is het gas beperken op de top van een looping, had bemerkt dat hij zou durven "stallen".
Wat een prachtig vliegbeeld ! Het is een plezier het model hoog te laten stijgen, een halve rol te maken en door hoogte te geven volgas laag over het vliegveld te scheren.
(veiligheid: enkel doen als je zeker bent dat je alleen vliegt en alle anderen achter het net van de pits staan)
Na 5 à 6 tal minuten slaat de regelaar af (met die 2500 mAh) en heb je mooi de tijd om
de landing in te zetten al zwevend. Je kan trouwens op “sleepgas” over het veld vliegen.
Al met al een leuke vliegtuig en een aanrader voor alwie een EDF wil bezitten !!!
Hou er wel rekening mee dat dit vliegtuig uit één stuk gebouwd is en dus thuis plaats inneemt.
aub, en aan allen nog veel plezier met dit model, Patrick
