Hoi Allemaal,
We houden het toch wel gezellig hier? :? . Er is een enorme discussie ontstaan over de diepgang van de Terschelling die nu een beetje vervelende vormen aan gaat nemen

.
Het grote probleem is dat de Terschelling bij haar proefvaart veranderd is in een duikboot omdat ze topzwaar was. De bouwer heeft een manier bedacht om dit probleem op te lossen, maar hoe dat precies gebeurd is wordt niet echt duidelijk gemaakt.
Ten eerste ontstaat een discussie of je de romp in de lengte moet verlengen of alle spanten moet verlengen. Laten we dat eens berekenen, als voorbeeld nemen we een boot van 100cm lengte, een breedte van 30cm, een diepgang van 8cm en een volheidsfactor van 0,65.
Het gewicht van deze boot is nu dus;
10dm x 3dm x 0,8dm x 0,65 = 15,6Kg
Nu gaan we de boot 2cm verlengen, de lengte wordt dus 102cm,
10,2dm x 3dm x 0,8dm x 0,65 = 15,9Kg (afgerond)
Je kunt nu dus 300 gram meer gewicht in de romp plaatsen bij dezelfde diepgang.
Nu gaan we de spanten verlengen, we gaan er vanuit dat we 2cm extra toevoegen onder de waterlijn. De diepgang veranderd in dit geval naar 8,2cm en we gaan weer terug naar een lengte van 100cm;
10dm x 3dm x 1,0dm x 0,65 = 19,5Kg (afgerond)
Nu mag er 3,9Kg meer in de romp geplaatst worden, waarschijnlijk zelfs meer want de volheidsfactor wordt ook iets groter.
We kunnen nu dus zien dat het beter is om de spanten te verlengen, want dan krijgen we meer gewicht in de romp. Mits dat extra gewicht onder de waterlijn wordt geplaatst zijn we met verlengde spanten beter af.
Dan wordt er ineens nieuw licht op de discussie geworpen, door meer gewicht te plaatsen zou de diepgang groter worden en door dat gewicht zal het model minder topzwaar worden. Dat is dus eigenlijk wat we zojuist ook al hebben gedaan, maar toe hebben we de spanten verlengd. Grote verschil met zojuist is dat het dek in dit geval dichter naar de waterspiegel is gekomen en in het voorgaande voorbeeld niet. Aangezien veel werkschepen bij de kont maar net boven de waterspiegel uitkomen heb je daar niet zo gek veel speling.
Nogmaals hierboven heb ik een voorbeeld genomen en niet de exacte gegevens van de Terschelling.
Kortom als je het mij vraagt heeft de bouwer van de Terschelling de spanten, onder de waterlijn, verlengd met 2 cm. Op die manier kun je meer gewicht in de romp kwijt zodat het model minder topzwaar wordt, er is immers meer gewicht onder de waterspiegel. Door de spanten te verlengen is de afstand van het dek tot de waterspiegel gelijk gebleven, iets wat je niet bereikt door meer gewicht in de romp te stoppen. In dat geval wordt de afstand tussen dek en waterspiegel kleiner.
Deze gedachte wordt ondermeer versterkt doordat Auke vermeld dat de schroeven lager zitten dan normaal, door de spanten net onder de waterlijn te verlengen zakken de schroeven immers ook een stuk naar beneden.
Nogmaals dit denk ik, correct me if I'm wrong!!! :wink:
Enne....... vanaf nu houden we het hier toch wel weer leuk? we willen immers wel met z'n allen richting Werkschependag :lol: .
Groetjes Danny.