Mugen Seiki MBX-6 & MBX-6T brushless topic

ik rij op dit moment 15/46. voor purmerend is dat snelheid zat. met de 16 werd hij erg agressief. voor grotere banen is 16/46 denk ik wel een mooie setup

Op de buggy rij ik 15/44, op de truggy zal 15/46 lijkt mij de keuze zijn.
Raco is vrij hobbelig dus ik denk dat je gewoon de stock olie (400) in je shocks kan gebruiken. Diffs rij ik persoonlijk bijna altijd 10-10-5 van voor naar achter. En meestal dikkere swaybars.

16-46 werkt ook perfect op Purmerend hoor :)

ja ligt misschien ook per wagen maar merkte met afstellen dat de wagen met die 16t erg zenuwachtig was en met de 15/46 niet. snel maar niet zenuwachtig. en de tijden vallen ook niet tegen dus ik blijf voorlopig 15/46 rijden. met 46 word hij al zowat gelanceerd dus dan is die 44 niet nodig;)

Iedereen bedankt voor het meedenken en ervaringen delen. Ik zal de shockolie zowel achter als voor op 400 houden op RACO. Dikkere swaybars? Ik heb het idee dat dunner juiste beter werkt aan het einde van het rechte stuk. Ik zal beginnen met 16/46 aan gearing. Moet ik nog wel een 16 bestellen. Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte. Wat doen de grotere wielen in het geheel? Zorgen deze voor een hogere topsnelheid en een kleinere acceleratie? En wat doet dit met de motortemperatuur?

Dikkere swaybars zou ik wel halen. Je gaat met grotere wielen meer topsnelheid krijgen maar minder acceleratie ( vandaar dat truggy's vaak een wat lager kv hebben, 2000kv bijv.)
Wat het doet met de motor kan je het best zelf uitvinden. Misschien blijft de temperatuur gewoon hetzelfde als in de buggy (ik neem aan dat je de motor uit 1 van de 2 buggy's haalt) misschien hoger of misschien lager.

Truggy heeft 10T bevelgears en buggy 13T. Hiermee vang je de wielomtrek grotendeels op. Truggy blijft wel bijna 30% zwaarder natuurlijk.

Daar heb ik een vraag over. Zijn de diffhuizen van de B en T indentiek? Maw zijn de gears uitwisselbaar tussen de B en T? Dan neem ik aan dat het diff anders is, op een iets andere plek zit?

Om precies te zijn, de diffhuizen en diffcase is identiek.
De interne gears in het diff (spider en sun gears) ook.

Wat er verschillend is aan de buggy vs truggy:
Buggy: 13T bevel gear en 44T conical gear
Truggy: 10T bevel en 46T conical gear

Dus de plastic en de diff interne gears zijn hetzelfde. De andere gears niet ,dus geen buggydiff in een truggy steken of omgekeerd.

Reed idd 16/46 met de MMM 2200kV. Dit was op warme dagen nog netjes te doen. Motor werd ook rond de 70°C.

Dit was dan idd ook met de Truggy?

Ik kan dus beter mijn 2000KV setje (Hype combo) uit 1 auto halen en deze voor mijn MBX6T gebruiken?

Wat zouden jullie doen 2200KV MMM (120A) of de Hype 2000KV (150A)?
Beiden doen het fantastisch in mijn MBX6ECO. Of zouden jullie voor een andere Combi gaan in een Truggy?

Ik meen dat Stewie met beide ervaring heeft.

Reed zowel met de buggy als truggy 16/46. Ging in beiden zeer goed :).

Als je een esc + motor overhebt zou ik die in de truggy steken, of dit nu een MMM 2200kV of hobbywing 2000kV is maakt niet uit. Beide rijden vlot in de truggy.

Als je echter nog iets moet kopen zou ik voor de hobbywing gaan, vind dat fijner rijden dan de MMM 2200kV.

Ok thanks guys
Laat ik dat nou net van plan zijn :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Als je dat voor -en achterkant doet gaat dat. Je gearing gaat wel een andere verhouding hebben maar dat kan je oplossen met de pinion/spur.

Ik zou de hype doen. De mamba zou ik lekker houden voor de eco. Want als jij een savox in je truggy doet, is een mamba monster regelaar soms vervelend. Moet je weer een externe bec kopen (meld het even als ik het niet goed zeg)

@ Bryan, ik rij nu met de ene ECO met de Mamba combo en een Savox 1256 TG en dit gaat gewoon goed, gelukkig! (was wel bang voor probleempjes hoor)
Wat voor set ik ga gebruiken weet ik nog niet, ik heb nog even om te denken. Ga morgen beide auto's rijden en eens goed naar de verschillen kijken. Kan de andere motor afkoelen! hahaha

@ Stewie, Ik ga dan ook gewoon 16/46 steken op de Truggy. Momenteel 14/46 op een Buggy en dit bevalt me ook goed hoor!

Als je dat voor -en achterkant doet gaat dat. Je gearing gaat wel een andere verhouding hebben.
Ja dat is ook de bedoeling om te compenseren voor truck banden.

Wbt de mamba en een savox, moet je idd goed oppetten. De savox trekt veel stroom en de castle ESCs leveren te weinig. Dus bij vol gas krijg je een spanning dip zonder externe BEC. Met name Spektrum ontvangers zijn daar gevoelig voor en vallen dan uit.

@ Bryan, ik rij nu met de ene ECO met de Mamba combo en een Savox 1256 TG en dit gaat gewoon goed, gelukkig! (was wel bang voor probleempjes hoor)

Ik zie dat je een KoPropo gebruikt, je zender neem ik aan?
De problemen die Bryan beschrijft komen vaak voor met de de 1256TG icm Spektrum. De KoPropo ontvangers kunnen voldoende hun stroom afnemen van de ontvanger voordat de savox alles opslurpt.

Savox trekt veel stroom
Spektrum kan slecht zijn vermogen reserveren van de BEC-stroom

Een goede regelaar, externe BEC of goede ontvanger zijn oplossingen voor de problemen. Blijft staan, Savox gebruikt ongeveer 2 keer zoveel stroom als een vergelijkbare Sanwa, KoPropo of ACE servo. Ik rij zelf nu ook een 1256TG en moet zeggen: rijdt prima, in Buggy en Truggy. Zou ik opnieuw moeten kiezen zou ik waarschijnlijk een ander merk kiezen, just to be sure...

Ik heb in de Mugen Eco een MMM 2200 Kv liggen, met een Spektrum ontvanger en een Savox servo. Geen problemen met de Savox, maar ik heb wel een capacitor in de ontvanger bijgestoken, dit is schijnbaar voldoende om de Savox goed te laten werken.

Overigens is het een 10 kg of 12 kg Savox en niet de 20 kg, dus of het bij de 20 kg ook werkt kan ik niet beoordelen.

Ik heb met de 1256 (20kg) gereden met spektrum, en dat ging goed met inderdaad ook een capacitor erop.
Ik ben daarna alsnog overgestapt naar een futaba vanwege slecht bereik met de spektrum, wat in de zender zelf zat. Ben nu ook geen capacitor meer nodig.
De nieuwe tekin rx8 regelaar komt met max 7.4v 7A bec aleen nog niet te koop en best duur.. en volgens mij geen verkooppunt in nederland..
Grts

Back