Multicat DH Delta

Hiermee ben ik begonnen te bouwen als nieuweling, eerste 2 foto's van het echte bootje.
Afmetingen hiervan zijn L25,5m Br 11,5m en diepgang 2,2m
DSC02869.jpg

DSC02875.jpg

Deze heb ik dan van bestaande plannen overgetekend met Bricscad en dit op schaal laten afdrukken.
Hierna ben ik dan begonnen met spantjes uit 8mm dik multiplex te snijden eveneens de kielbalk uit het zelfde materiaal gesneden.
Eens de spanten allemaal geplaatst waren de zijkanten bekleed met 3,6mm multiplex maar door de ronde en holle achter-en voorzijde dit met 2mm balsahout gedaan.
Mits nog een beetje schuur en plamuurwerk is het een strak geheel, nu nog de duwstevens maken en de romp staat klaar om te bekleden met epoxy.
Volgende foto's laten zien hoe het er momenteel voorstaat.
IMG0220iATf4.jpg

IMG02219A76.jpg

IMG0222zXp8A.jpg

IMG0223CeHq8.jpg

Straalbuizen worden op maat gemaakt waarin dan schroeven van Raboesch komen met diameter 60 afgetopt tot 59 of 58mm.
Nu dien ik nog te weten te komen welke motoren hiervoor geschikt zijn en welk toerental deze dan maximaal dienen te draaien?
De schaalsnelheid zou volgens een draadje hier rond de 3km/u moeten zijn en volgens ruwe berekening zou het maximaal 33kg mogen wegen.

Dienen de straalbuizen en schroefassen geplaatst te worden voor men de Epoxy met doek aanbrengt of plaatsen jullie deze erna?

Alle reacties en adviezen welkom:-)

Wow, mooie Cat!!! Ik ga dit volgen, De schaal is waarschijnlijk 1/25?
Ik zou eerst heel de romp in de epoxy zetten, naderhand kan je binnen zijde ook nog verstevigen als de assen erin zitten.

Bedankt JaFa, heb ook 7 jaar gevaren op dit bootje en vele mooie werkjes mee gedaan, dit heeft als voordeel dat ik het schip redelijk goed ken:-)
Door een programmeer foutje in men Exel bestand is het 1/22,3 geworden scheelt een 12 cm wat niet erg is.
Zodus eerst de romp in de epoxy met glasmat en daarna straalbuizen, schroefassen en roeren aanbrengen.
Op zich is de romp stevig genoeg maar wil daarna ook wel de binnenkant behandelen met epoxy of G4 zoals ik hier al eens gelezen heb om zeker geen problemen te krijgen moest er toch wat water binnen komen.
Grts,

wow! de romp ziet er goed uit ;-)
ben benieuwd hoe hij word, heb zelf namelijk ook getwijfeld om een cat te maken
maar toch maar gegaan voor de harbour tug van revell

Straalbuizen worden op maat gemaakt waarin dan schroeven van Raboesch komen met diameter 60 afgetopt tot 59 of 58mm.

Dat zijn forse schroeven! Heb je dus ook forse motoren nodig... Als je borstelmotoren gaat gebruiken, daar is een vuistregel voor: Diameter van de schroef moet kleiner of gelijk zijn aan de diameter van de motor.
In jouw geval: max snelheid is 3 km per uur. Da's niet zo snel en kun je met schroeven toe met weinig spoed. Dan kún je iets smokkelen met die vuistregel, maar als je Raboesch schroeven gebruikt... Die zijn standaard van redelijk spoed voorzien!

Ik heb in m'n Thamestug (éénschroever) een ventilatormotor van een sloop-auto liggen. Spotgoedkoop bij de sloop op de kop kunnen tikken. Draait een 10cm schroef onder dit schip lachend rond zonder warm te worden. Met een goeie regelaar (die dus ook langzaam draaiend goed kan regelen) heb je dan een dijk van een aandrijving. Doordat m'n motor goedkoop was, kon ik meer geld in een goeie regelaar investeren.
Probeer eens bij een autosloop twee identieke sloopmotoren te pakken te krijgen... Voor de prijs hoef je het niet te laten. Tip: neem een 12V accu mee, zodat je ter plekke kan testen of de motoren het doen.

@Thijs, bedankt is ook leuk om te bouwen en tot hiertoe niet te moeilijk.

@Roel, ja zo forse zijn ze niet hoor komt een beetje door de schaal dat ze zo groot zijn:-)
Had dat van jou sloop motor ook al eens gelezen maar zit een beetje met het probleem dat ik maar 35mm heb van bodemplaat tot center as motor wat niet zoveel is.
Daarom dat ik ook al aan het denken had geweest om een motor met reductie te kopen, bv Buhler of iets gelijks daarom dat ik ook graag had geweten hoe ik te weten kom hoeveel toeren de schroef max dient te draaien zodat ik niets verkeerd bestel.

@Delta
ik heb alleen geen tekeningen van de romp van een cat. haha
ik zelf heb een kleine Buhler in m'n micro springer zitten (niet te vergelijken met de grote van jouwn boot) maar hij doet het goed en loopt mooi stil

Indien je wil stuur ik je deze wel eens, tot hiertoe heb ik de romp en gedeelte dekhuis getekend met Bricscad.
De rest van de tekeningen zullen verder gemaakt worden naargelang de bouw vordert.
Grts,

Vandaag halve dag bezig geweest om stb duwsteven te maken, tekenen, zagen, passen, schuren, passen en terug schuren pff maar deze is mooi gelukt.
Hopelijk morgen deze van bb even mooi en dan ben ik weer een tevreden man:-)

Had dat van jou sloop motor ook al eens gelezen maar zit een beetje met het probleem dat ik maar 35mm heb van bodemplaat tot center as motor wat niet zoveel is.
Daarom dat ik ook al aan het denken had geweest om een motor met reductie te kopen, bv Buhler of iets gelijks daarom dat ik ook graag had geweten hoe ik te weten kom hoeveel toeren de schroef max dient te draaien zodat ik niets verkeerd bestel.

Kijk eens hier naar: https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000271&aid=69113&lang=nl
Doorsnede motor is 51mm, en valt dus binnen jouw specificaties. Het ding draait 2.000 RPM op 12V (onbelast). Onder water, en zeker met zo'n schroef er aan wordt dat uiteraard behoorlijk minder. Hou dan rekening met 1.500 RPM. Ik denk dat zelfs dan nog de golven over je dek slaan, maar goed; dat kun je met je gasknuppel altijd regelen. En (niet onbelangrijk!) RC-Point is een goeie, betrouwbare webshop.
Ter illustratie: onder mijn Smit :weetnie: (ze heeft nog geen naam) hangen twee 50mm vierblads Raboesch schroeven in tunnels, afgetopt tot 48mm. Motoren: 2 x
Bühler 6-18 VDC Motor 12V-3030 toeren 1,7A (die goudkleurige van RC-Point) en die sleuren de boot op volle kracht zo hard over het water dat je bijna onder het model door kunt kijken. Verbruik (beide motoren samen) tijdens afwisselend varen (snel, rustig, een beetje manoeuvreren) is ongeveer 1 ampere per uur...:thumbsup:

Hey Roel :thumbsup:, die van RC-Point had ik gisteren ook gevonden maar wist niets van toerentallen enz, heb nu net een pagina gevonden met berekeningen en daar kom ik uit op 1268rpm met 30% slip zodoende met die 1500rpm zal het zeker genoeg zijn en voor mij moet ze helemaal niet te snel varen als ze maar voldoende sleepkracht heeft.
Zodus zouden deze inderdaad wel voldoen, dan dien ik alleen maar 1 spantje verder uit te hollen zodat deze motoren erin passen.
Gaan we gelijk maar eens bestellen:)
Bedank voor je advies want als nieuweling in het modelbouw wereldje is het nog zoeken naar alle juiste info over deze materie.
Grts,

Gisteren de stb duwsteven gemaakt
IMG0225.jpg

En vandaag dan deze van bb maar gemaakt
IMG0224.jpg

Nu nog pvc buisje van 25mm en een paar tochtjes vinden zodat ik deze in de openingen kan monteren hetgeen dan later met een boegschroefje van Raboesch gaat voltooit worden.
Nu alles nog een beetje schuren zodat ze klaar staat om in de Epoxy te zetten.
Hoop dat dit een beetje meevalt want heb er toch een beetje schrik van:weetnie:

Hallo Delta, Je karwei schiet al lekker op. Ook ik zag tegen het epoxy-karwei op, maar uiteindelijk is het erg meegevallen. Mede dank zij de bouwbeschrijvingen van andere bouwers. Dus spit de verslagen goed uit. Maak voor jezelf een plan en zet dat op papier. Desnoods post je het hier en dan komt er wel advies. Dan maak je een boodschappenlijst en schaf je de nodige spullen aan. En dan komt het uur U om te beginnen. Zet alles klaar en knip jedoek op maat. Dan epoxy aanmaken, model insmeren, doek erop en in de epoxy tamponeren of rollen. Belangrijkste is om veilig te werken en rekening te houden met de eigenschappen van de materialen waar je mee werkt. Dus gebruik beschermende middelen. Lees daartoe de safety datasheets en handel ernaar. Waarschijnlijk kun je epoxy en weefsel het best in 3 etappes aanbrengen. De zijden apart en dan de bodem. Stel de boel zo op dat je er gemakkelijk omheen kunt lopen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Hey Klaas, bedankt voor je advies die ga ik zeker volgen.
Indien ik de de zijden eerst doe en daarna de bodem, boeg en kont krijg je dan geen bobbel daar waar het doek elkaar overlapt, en hoeveel overlap dien ik dan te nemen?
Denk dat het wel verstandig is om het zo te doen, zodat ik eerst met de kleine oppervlakte van de zijkanten even kan zien hoe snel ik dien te werken want de bodem is toch algauw een 0,7m2 .
Zal nog eens wat verslagen uitpluizen voor ik hieraan begin, maar vanaf maandag gaat de werf even stil doordat ik weer voor 6 weken naar het buitenland vertrek om wat centjes te verdienen:-)
Grts, Yves

Yves, Zelf heb ik 80 grams doek gebruikt. Bij 3 lagen doek en een extra laag epoxy kwam ik op 1 mm dikte uit. Je kon amper zien waar de overlap zat. Een paar cm overlap is voor zover ik het kan bekijken voldoende. Vooraf het doek op maat knippen en een paar afvalstrookjes gereed leggen voor onvoorziene omstandigheden.
Zorg dat je model mooi glad is voor je met de epoxy begint. Als je achteraf bulten (in het hout) weg moet schuren zit je zo door de epoxy/glaslaag heen. Gr. Klaas.

@klaas, denk dat ik zal volstaan met 2 lagen van 80gr want momenteel is de romp al zeer stevig en inderdaad 1mm is niks he.
Vandaag heb ik weer eens geschuurd en volgens men vrouw voelt het nu al als een babypoepje :) maar het is wel zo dat ik alles strak en glad ga zetten voor er ook maar 1 druppeltje epoxy opkomt.
Zat gisteren nog even wat bouwverslagen uit te pluizen en Baggeraar hed geschreven dat hij de 2de laag plaatst als het epoxy nog een beetje pikt maar wat bedoelt men daar eigenlijk mee?

@Thijs, ja het Epoxy gebeuren is totaal nieuw voor me daarom dat ik er niet gerust in ben haha, maar als het beter meevalt dan gedacht willen we misschien niks anders meer.

Als epoxy uithardt komt het in een stadium dat het nog een beetje kleeft of pikt. Net verf, die nog niet stofdroog is. Als je dan je tweede laag erop doet hoef je niet te schuren. Gr. Klaas.

Hey Klaas we hebben weer iets bijgeleerd vandaag:thumbsup:
Voorlopig lijstje Epoxy gebeuren: 3m2 keperdoek 80gr, Epoxy en harder hiervoor, enkele kwasten, verfrolletje Mohair, spatel of rol voor doek aan te drukken, niet te vergeten handschoentjes en reinigingsmiddel, indien ik dingen vergeet mogen jullie ze aanvullen.
Gisteravond nog hier en daar een beetje geplamuurd en vandaag gaan we de boel nogmaals schuren.
Grts, Yves

Back