Multicopter Nieuweling, MultiWii Quad Bouwverslag en Elektro Tests

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door MarkoeZ, 29 mrt 2012.

1. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ik zat eerst te denken om de arduino uno te vervangen door een arduino pro mini met losse sensoren eraan.

Maar na onderzoek kom ik erachter dat een crius multiwii bordje, inclusief gyro, acc, baro en mag, nu al vanaf 31 dollar verkrijgbaar is. En die heeft zelfs netjes alle pins uitgebroken voor toekomstige uitbreidingen.

Aangezien een pro mini en nieuwe nunchuk samen ook al snel 20/25 euro kosten denk ik dat ik niet moeilijk ga doen.

Las alleen ergens dat de gyro van de crius net iets minder is dan n originele motion plus. Iemand ervaring mee?
    En is er verschil tussen 0.2 en 1.0 buiten het formaat en iets handigere pin layout? Kan op internet nergens een bericht vinden van verschil in vluchteigenschappen.

Laatst bewerkt: 4 jul 2012
  2. KeesvR

KeesvR

Lid geworden:
    25 jul 2010
    De Crius SE is een perfect bordje met goede sensoren, de gyro is zelfs beter als een Motion+.
    De simpelere Crius Lite heeft een iets mindere gyro.

Ik zie geen enkele reden om nog te gaan liggen tobben met een Promini.

3. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Aaaah dan zal ik dat gelezen hebben. Dank je.

En tobben, dat nou ook weer niet hoor, vind een beetje knutselen wel leuk. Maar aangezien ik toch baro en mag wil hebben is dit verreweg de goedkoopste en makkelijkste optie. Kan ik me gaan richten op de verlichting en andere extra's ;)

4. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ik ben op zoek naar manieren om mn quadje wat krachtiger te krijgen, want had gemerkt dat hij soms maar moeilijk omhoog kwam als hij snel daalde, en net iets boven het middelpunt van de throttle omhoog kwam.

dus ben eerst begonnen met wat overtollig materiaal van de armen te slijpen, en wat overbodige schroefjes eruit te halen. Scheelt al 10% gewicht (zonder lipo)

Nu zat ik vervolgens eerst te denken om er iets grotere props op te zetten:
    GWS 5030 / 127 gr / 3.21 A
    GWS 6030 / 139 gr / 4.02 A
    zou 12 gram per motor schelen.

Maar toen las ik dat sommige mensen mijn motoren: HobbyKing R/C Hobby Store : 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g) ook zonder problemen op 3s gebruikte. ze zouden niet warm worden tot 5 ampere.
    Even verder gezocht, toen kwam ik deze test tegen bij de reviews:

2s accu

GWS 5x30 - 2,60A - 125gr
    GWS 6x30 - 3,55A - 150gr
    GWS 7x35 - 4,00A - 160gr

3s accu

GWS 5x30 - 4,70A - 200gr
    GWS 6x30 - 5,60A - 210gr
    GWS 7x35 - 5,80A - 220gr

Wow, dat scheelt 75 gram thrust per motor!

Als ik 5030 props gebruik, dan zouden mijn turnigy plush6A esc's het toch ook wel aan moeten kunnen? die hebben een maximale burst van 8A. Op de HK pagina staat ook dat ze capabel zijn om op 3s te werken, alleen geen garantie dan. En door die extra kracht zouden de motoren ook minder vaak op vol vermogen hoeven draaien.

Zou dit een goede oplossing zijn of ga ik dan echt te veel vergen? want maar liefst 300 gram extra lift, met alleen een nieuwe accu klinkt wel erg verleidelijk.

Groeten,
    Mark

Laatst bewerkt: 9 jul 2012
  5. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ik vlieg mijn miniquadje met die motoren op 5x3 3blad en 3 cellen. word wel wat warm, denk dat 5x3 2 blad beter is maar moet ik nog kopen. wel lekker veel vermogen zo;)

6. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    ja ik wil ook 2 blad, anders zou ik over de 5 ampere heen gaan, dat durf ik niet aan met die motoren. Wat voor esc's gebruik jij?

En worden de motoren warm of de esc's?

Maar goed om te weten dat t kan :)

Laatst bewerkt: 9 jul 2012
  7. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Motoren warm ik heb 8amp esc

8. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    ok bedankt!
    wat ik zo lees moet die turnigy 6a het ook wel aankunnen.
    Dat wordt een 3s dan, met fatsoenlijke propadapters, en nieuw crius bordje. hmm. heb er al zin in!!

9. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Ja hoor, komt wel goed

10. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Ik wilde trouwens nog even melden, voor de mensen die ook met deze zender vliegen (ik heb m in minimaal een bouwverslag zien langskomen): HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing HK6S 2.4Ghz FHSS 6Ch Tx & Rx (Mode 2)

Er wordt op de HK site gezegd dat ie niet met sims werkt, dat is dus wel zo!!!
    Heb een mono audio kabeltje in elkaar gesoldeert, jack naar jack, dat in de d.s.c. poort op de zender en de microfoon input van je geluidskaart, smartproplus en vjoy installeren, en (sim) vliegen met dat ding!
    Tot nu toe alleen getest met FMS, maar het ppm signaal komt prima binnen als ik met een Soundcard Oscilloscope test (smartproplus heeft er een bij de utils, maar die vind ik niet handig)

Groet,
    Mark

11. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    donders.. da's een goede tip!

ik heb er nog zo eentje liggen.. tijd om af te stoffen!

12. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    In dat geval: het oude model heeft het niet standaard, dan moet je hem open maken en poortje installeren. Maar nog wel mogelijk.

Hoe dik is die stoflaag?

13. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    ff erbij gepakt..
    is een HK60F.. dus de oude zonder connector.

14. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Het kan nog wel, zie deze pagina (vertaald uit russisch) Google Translate
    Dan wel schroevendraaier en soldeerbout nodig, en niet bij mij aankloppen als ie het niet meer doet ;)

Algemene update: Crius bordje, lipo alarm en nieuwe 3s accu zijn besteld! Maar kan even duren vanuit china.
    Oude crius bordje nu trouwens voor 31 dollar bij RCTimer, en heeft dezelfde sensoren als de nieuwe. Multiwii MWC SE Flight Control Board V0.2 - Flight Control - RCTimer Online R/C Hobby Store:

Nieuwe props komen voor t weekend binnen als t meezit.

Edit: En ook nog maar een bluetooth module erbij, op mn mobiel tunen is wel makkelijk in het veld met ineens zoveel nieuwe sensoren ;)

Laatst bewerkt: 11 jul 2012
  15. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Nog steeds op die propellers aan het wachten en ik verveelde me. Dus maar vast begonnen met de verlichting.

Ik herinnerde me een van mijn oude projecten, een usb bestuurde auto, waar ik een paar knightrider leds voor gemaakt had met behulp van een shift register. Dat bordje werkt ook prima met de arduino, want had iets grotere weerstanden gebruikt. Daarmee kan ik dus 8 leds aansturen met 3 Arduino pins.

Vervolgens de code omgeprogrammeert van MSP430 naar Arduino en bij Multiwii in de algemene loop gezet, en voila:

Overzicht:

Demo:

Dit zijn microleds, en het doet nog niet veel anders dan knipperen, maar omdat het onderdeel uitmaakt van de multiwii code kan ik de leds overal door laten triggeren.
    Nu alleen nog wat fellere leds op de kop tikken en op de quad monteren :)

Update: En eindelijk vandaag de props en adapters binnen, vliegt heerlijk! Heerlijk de boom in :p Maar alles nog heel gelukkig.
    Moet ook zeggen dat de "budget" props van gemfan al een heel stuk steviger aanvoelen dan die van hobbyking, en bijna net zo duur.

Nog maar een update: Totaal 3 vliegsessies gedaan, wist niet dat de quad zo atletisch was. Vandaag een radslag over de armen gedaan, 2 keer op zn kop, boomsnoeien en boomhappen. Wel alles nog heel, dus dat frankenframe is zo slecht nog niet.
    Toch weer veel geleerd, onder andere dat ik inmiddels een groter veld nodig heb :)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Vorige week woensdag spullen besteld bij RCTimer, gisteren binnengekomen, zonder extra kosten. Top!

Nieuw binnen: Crius SE, FTDI module, Bluetooth module, en 3s lipo.
    Gisterenavond te druk, dus alleen kunnen opbouwen op de quad, maar vandaag aan het spelen geweest.
    Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar multiwii 2.1 te upgraden. Dus eerst weer de config.h van multiwii 2.1 helemaal doorgenomen, aangepast en naar de crius geupload.
    Vervolgens aan de pc de accelerometer en magnetometer gecalibreert. Tijdens de ACC gewoon stil laten staan en zorgen dat ie 100% vlak staat. Tijdens MAG calibratie, in 30 seconden om alle 3 de assen draaien (vooruit over de kop, rechts over de kop, en een rondje op zn plaats). De gyroscoop wordt gecalibreert tijdens het opstarten, dus zorgen dat de quad even niet beweegt nadat er stroom op komt. Ik zorg zelf ook altijd dat hij zo recht mogelijk staat, maar volgens mij niet helemaal noodzakelijk als alles al afgesteld is.
    Vervolgens de ARM en eerste modus op knopjes gezet. Ik ga sensor voor sensor testen, dus nu nog alleen alles uit(acro), level, en level + mag.

Nu net de eerste waslijn tests achter de rug, acro werkt goed.
    EN DIE AUTOLEVEL ZIET ER HEERLIJK UIT!!!
    Mag en bar kan ik niet testen aan de lijn, dus dat komt nog.

Nog niet kunnen vliegtesten helaas, rotweer buiten inmiddels, maar ziet er erg veelbelovend uit aan het lijntje!

De bluetooth maakt al wel verbinding, geeft alleen nog geen waardes weer. Maar de android app ondersteunt 2.1 nog niet, dus zal wel daar aan liggen.

Update: En even een filmpje gemaakt. Niet specifiek voor dit forum, maar deel t allemaal maar. Dit is met mn oude 2s lipo, moet nog een connector hebben voor de nieuwe 3s.
    p.s. Oppassen als je snel last hebt van zeeziekte ;)

Wordt weer vervolgt

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Topic titel veranderd op verzoek...

18. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Bedankt! Ik ga niet doen alsof ik het allemaal al weet, zeker dit verslag was/is mijn leerproces, vandaar dat ik de nieuweling erin wilde houden.
    Maar iets meer informatie in de titel nu waarover het gaat :)

19. dutchcommando

dutchcommando

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    titel dekt nu perfect de lading denk ik zo. ;)

20. MarkoeZ

MarkoeZ

Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Nieuwe foto, met de crius op zn rug en de nieuwe propellers. Ziet er al een stuk strakker uit, binnenkort maar eens wat overtollig protoboard van de zijkanten afhalen, is nu niet meer nodig en scheelt weer wat gewicht. De pijl slaat nu overigens nergen op want ik vlieg in + :p

Update:

Daarnet voor het eerst even met het nieuwe crius bordje gevlogen. Acro maakt weinig verschil, zelfs iets minder omdat ik nog niet echt veel getuned heb. Maar wat een uitkomst die autolevel... Geen vreemde duikelingen meer omdat ik de orientatie kwijt ben. Wel weer een boompje geschept, maar wederom niks kapot.

Kon nog niet echt ruig gaan vliegen, park zat vrij vol door t mooie weer, dus was beperkt tot een hokje van 10x10x10 meter tussen bomen in.

De mag is blijkbaar nog niet goed gecalibreert, zodra ik die aanzet begint ie om zn as te tollen, nog voor het opstijgen.

Bar wordt zometeen nog of anders morgen getest, ligt eraan hoe lang de lipo nog nodig heeft om te laden

Laatst bewerkt: 23 jul 2012

Deel Deze Pagina