Multicopter Nieuweling, MultiWii Quad Bouwverslag en Elektro Tests

Die upgrade is inderdaad een groot verschil ik moet alleen nog de instellingen erop aanpassen :)

Zit nu even vast op de grond omdat mijn LiPo nu een stuk dikker is geworden en ik hem niet mee vertrouw.

In de tussentijd ben ik wel nog met een nieuw project bezig...

Hallo,
De HK Wingcam vandaag binnen gekregen (7 dagen, Yay!)
En aangezien ik even niet kan vliegen, een kort review:

Mooi klein ding, zit een usb-mini kabel van ongeveer n meter bij, lang genoeg (al heb ik er al 15 ofzo),
Video kabel is met een meter aan de korte kant. (zit meestal dicht bij de pc, maar driekwart meter van de tv af zitten is niet altijd handig)

De mijne weegt 32,2 gram, iets meer dan de geadverteerde 29,4, maar acceptabel.
Dimensies 7,3 x 2,9 x 1,3 cm. (met lineaal gemeten, ga geen mallen maken met deze info...)

A-CAM.jpg

Eerste wat opvalt: Microfoontje hangt los te bungelen naast de Video uitgang.
Is dat normaal? Want is echt een heel klein ding, en ik denk een keer in halfduister de video misprikken en het ligt eraf.

Ook geen handleiding erbij. Maar er staat er een op de HK site bij "Files". Is voor dezelfde camera in een behuizing, dus misschien beetje verwarrend...

Vervolgens opgeladen, duurt even aan de usb, 2,5 uur ofzo. Schijnt sneller te gaan met een usb telefoonlader, maar die heb ik alleen in micro-usb, geen mini.

Daarna instellen. De cam staat standaard ingesteld op NTSC, en dat hebben de meeste tv's hier niet, allemaal PAL (sommige tv's zijn in te stellen, maar de mijn is vrij oud) Resultaat is dat je zwart wit beeld hebt wat heel snel over het scherm rolt, bijna niet te zien. Toch maar even youtube video bekeken en gekeken welke optie het was om PAL in te stellen. Dat is optie 5 in het menu.

Dus, camera aan met eerste knop vanaf de video kabel, dan kort de middelste ingedruk houden. Als het goed is zie je wel dat er een menu komt, maar niet duidelijk. Dan 5x naar beneden klikken (knop dichtste bij de lens), dan een keer de middelste om te selecteren, dan een keer naar beneden om pal te selecteren, en nog een keer de middelste om te bevestigen.

ER GEBEURT DAN NOG NIKS.

Camera een keer uit (knop bij de kabel) en weer aan, en dan zou het moeten werken :)

Beeld is prima, hapert nog een beetje als ik snel beweeg, maar heb een class 2 micro sd erin, dus dat is logisch. Geadviseert wordt vanaf class 6 voor HD opnames.

Hoe het eruit ziet? Dutchcommando heeft een crashfilmpje die met dezelfde cam gemaakt is, is interessanter dan dat ik te voet mijn straat film ;)

En snel filmpjes van mezelf uiteraard, als de motoren net zo snel zijn, midden volgende week weer vliegen.

Groet!
Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
fijn ding zo een wingcam!
alleen de mijne had/heeft kuren..
wilde niet meer aan gaan..
op de pc aangesloten wel, zonder pc.. noppes.. :(
bleek eerst de lipo te zijn.. toch stuk gegaan door een crash te veel denk ik.. ;)

nieuwe lipo erop (had nog een paar 1S 400mAh liggen) en.... zelfde probleem..
en spontaan na een paar keer proberen deed hij het weer. maar het beeld is toch minder. zal wel aan de instellingen liggen..
en later deed hij weer niets....
andere lipo erop.. noppes..

ding is een beetje gek geworden denk ik..
ga er toch noch maar eens voor zitten.. voor het geld is het een perfecte camera tenslotte!

Maar meneer, ik heb veel gelezen op dit forum, en ben enkele van uw onderwerpen tegengekomen. Is het wellicht mogelijk dat u toch op een net iets te ruwe manier met uw apparatuur omgaat?

:rolling::rolling:

En ja, wat ik zover kan beoordelen echt een mooi ding. Precies licht genoeg voor mijn mini. Ben benoeuwd hoe lang hij het bij mij uit houdt, heb het vermoeden dat ik binnen een maand ook hoog op de crashvideolijst sta. Probeer ook altijd even om om die ene boom heen te vliegen, of toch even nose in met n bochtje... :P

Hoop dat je hem weer aan de gang krijgt.

Maar meneer, ik heb veel gelezen op dit forum, en ben enkele van uw onderwerpen tegengekomen. Is het wellicht mogelijk dat u toch op een net iets te ruwe manier met uw apparatuur omgaat?

:rolling::rolling:

En ja, wat ik zover kan beoordelen echt een mooi ding. Precies licht genoeg voor mijn mini. Ben benoeuwd hoe lang hij het bij mij uit houdt, heb het vermoeden dat ik binnen een maand ook hoog op de crashvideolijst sta. Probeer ook altijd even om om die ene boom heen te vliegen, of toch even nose in met n bochtje... :P

Hoop dat je hem weer aan de gang krijgt.

ja nou poe.. euhh.......
errrr......
ruw?:confused:
ik nooit... mijn quad gaat ruw met de camera om... :squarewink:
hahahaha...

snap geen fluit meer van dat ding....
doet het nu weer gewoon...:confused:
morgen misschien niet meer.. en dan overmorgen weer wel... je weet maar nooit! :rolleyes:

[edit]
zie tijdens het typen iets glinsteren in mijn ooghoek.. een heel klein rond metaalachtig dingetje....:confused:
ff goed bekeken...... dat hoort niet hier te liggen.. da's onderdeel van een drukknopje.... het drukknopje wat op de cam zit!:eek: dat is het contact vlakje wat onder de knop zit... als ik mij niet vergis...
dat zou wel het probleem geweest zijn!

[/edit]

zie net dat de prijs van de #15 keychain cam flink gekelderd is.. rond de 20 euro nu.. en een soortgelijke 1280*960 30fps doet nog maar rond de 10 euro..
577149757_o.jpg

misschien toch maar eentje scoren als backup. of als vast op de ragquad.. doet minder pijn bij een crash waarbij de camera stuk kan gaan..;)

of toch zo eentje:
AAA-1009-1006_j.jpg

ook 1280*960 op 30fps. en klein!(zie de miniusb op de zijkant)
krap boven de 10 euro...

dat 30fps zal wel met een korreltje zout genomen moeten worden net als bij de HK wingcam.. is werkelijk 24FPS met 6 willekeurige dubbele frames om op 30 te komen..

en ps niet te veel crashen hoor.. straks ben ik mijn ereplaats kwijt!:puppydogeyes:

Heb ook naar die keychain cams gekeken, en ga er misschien ook nog wel een bestellen. Maar die had je in zoveel modellen van zoveel aanbieders, dat ik t nog niet helemaal aandurfde. Bij die wingcam wist ik wat ik kreeg, hoe t werkt, en dat ik er meteen mee kan vliegen.

Die 2e is ook een grappig ding, heb je daar misschien een linkje van?

En ik probeer van harte om je niet in te halen hoor, veel te duur... Tis gewoon dat ik nogal van dingen uitproberen hou, en ja, dat gaat nog wel eens mis :hammer:

Maar heb geen vijver, hondentrimsalon, of rc auto's tot mn beschikking, dus je blijft voorlopig nog de crashkoning hoor ;)

pfiew.. gelukkig maar!
als je het crashen goed aanpakt.... valt het met de kosten wel mee hoor..
alleen de props gaan erg hard.. overzichtje behalve props..
5 motorassen, 1 motor, 2 cd covers, berg nylon standoffs (dat zijn mijn kreukelzones), 8 prop adapters, een baro en een paar motor mounts. (die std dingen van de X series frames.. krengen gaan al stuk als je er naar kijkt)
en een alu arm. (15X15 va de bouwmarkt)
alles bij elkaar geen 100 euro.. waarschijnlijk niet eens de helft.. :)

de flathex laat ik even buiten beschouwing.. die sloopte van alles en nog wat dankzij een defect board.. en dat kreng heeft wel de duurdere dingen gesloopt.. grrrr...

een willekeurige fleabay link voor de camera.

als het er niet als een simpele mini compact camera eruit moet zien maar als een miniatuur spiegel reflex.. is dit een leuke de Y3000. (wel wat duurder)
mHmRbJa-2gxsqA5gaVdb1CQ.jpg

mCas9f2zbV8E43ZBR8Gmhmw.jpg

De allereerste redelijke in flight video!

*** LET OP, HERRIE! ***

Echt ongeedit, en de camera hing nog steeds iets te ver naar voren, maar gaat al redelijk. Hoewel de landing beter mag ;)

En een overzicht van de quad (staat ook in het "Mijn Multicopter" onderwerp)

Camera in het midden werkt een stuk beter. Vliegt best prima zo. Maar merk wel dat ik er niet al te veel gewicht meer aan toe moet gaan voegen.

Filmpje, met koorddansers!! (nou ja, ze deden een poging ;) )

Thanks, en niet meteen man, ik zie die quad van jou zichzelf al op de mijne storten ;)

Algemene update:
Vanmiddag omgebouwd naar Quad-x. Bordje draaien, lipo draaien, extra oranje propje erop, software updaten en gas erop.
Letterlijk deze keer, moest allen mn trims heel licht aanpassen, maar vloog meteen prima. En alle yaw problemen weg, zelfs met n gewichtje iets meer aan de voorkant.

Moest er een keer van komen, het werd tijd om afscheid te nemen van de Frankencopter. Te veel beschadigd inmiddels.
Wellicht dat er in de toekomst een nieuwe komt, want er waren echt een paar grote voordelen aan printplaten. En ook de nieuwe heeft een oude printplaat als basisplaat.
Verder nog steeds low budget, maar voorlopig voor het iets veiligere aluminium frame gegaan. Hoewel voor mij ook een nieuw materiaal.

Onderdelen en Kosten:
1 meter Alu Buis 15x15mm: 3,50 (nog stuk over voor reserve arm)
Ijzerzaagje: 2,-
Schroefjes: +/- 4,-
Printplaat voor basisplaat: Oude grafische kaart en dremel

Video Overzichtje (nog geen vlucht):

Hopen dat ie voor zondag vliegt!

Hij is nu nog ongeveer 25 gram zwaarder, maar kan nog paar gram besparen door de metalen schroefjes te vervangen door kunststof spacers. En ga nog een keer langs het ouderlijk huis om wat gaten in het aluminium te boren ( Met alleen n dremel duurt dat n beetje lang ;) )
Dan zou ik ongeveer op hetzelfde gewicht moeten uitkomen als eerst.

En ja, voelt een stuk steviger aan, maar toch had dat oude beestje ook wel iets ;)

Hahaha.. dat noemen we sentimentele waarde... Mijn eerste zelf gebouwde frame ligt hier nu ook zielig en kaal op de kast..

vond je eerste lekker steampunk! lekker rauw en alsof het alle omliggende tv's en pc's had "geassimileerd"

dus ook een beetje "borg"

TheBorg.jpg

lol

Laatst bewerkt:
Haha, ja, probleem was alleen dat ie inmiddels ok een beetje zo begon te vliegen ;)
Hij is nooit helemaal recht geweest maar een en ander was nog verder krom getrokken, en ik bleef maar nieuwe armpjes maken.

Net met het nieuwe frame gevlogen, retestrak! Veel stabieler, en hoef een stuk minder te corrigeren.

p.s. ik zie t plaatje niet :s

Positief crashbericht!
Vandaag aan het vliegen geweest met theViction, en met het nieuwe frame de boom in gevlogen...
Zat even vast, en kwam vervolgens netjes vanaf n meter of 5 naar beneden geduikeld recht op een arm.
Kon uit een arm een paar graszoden halen, maar verder: oppakken, afblazen, en doorvliegen, niet eens een prop beschadigd!
Nieuwe frame heeft zich bewezen, klaar om zondag gek te gaan doen op groot terrein :)

Back