Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Zelf zou ik ook een stukje groter gaan met het roer idd. Weet nog van mn zwarte zee dat ik het roer uiteindelijk 50% groter heb moeten maken omdat achteruit sturen onmogelijk was.

    Bij mn "elbe" heb ik twee roeren, al vraag ik mij af of deze niet ook groter moeten..
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, In principe heeft een motorschip een relatief klein roer en zorgt het snel langsstromende schroefwater voor het stuureffect. Gevolg daarvan is dat bij stilstaande schroef of achteruit varen het stuureffect bijna weg is. Om beter te kunnen manoeuvreren paste men dubbele roeren toe, waarbij het schroefwater wordt gedwongen om tussen de roeren door te stromen. Bij een enkel roer "ontsnapt" de helft van het schroefwater langs de buitenkant. Dat kun je deels opvangen door een scheppend deel voor de roerkoning te plaatsen. Dat heet een balansroer. Een ander voordeel daarvan is dat er minder kracht nodig is om het roer te bedienen. Door de jaren heen is er een hele ontwikkeling geweest op het gebied van roeren, tunnels en straalbuizen. En vergeet de azipods niet.
    Zelf zou ik op de Elbe de roeren niet (veel) groter maken. Ik vind het altijd een uitdaging om bij het varen en manoeuvreren met de (eigen)aardigheden van het schip rekening te houden. Heb op de binnenvaart met 4 verschillende schepen tussen 40 en 70 meter lengte gevaren. Ze hadden alle maar één motor en die van de grootste had helemaal 250 PK. En boegschroeven waren ze nog aan het uitvinden. Het waren wel tankschepen, waarin je gemakkelijk wat ballast in kon pompen. Had je gelijk de uitdaging om die ballast ook ergens weer kwijt te raken. Toch was het een mooie tijd en ik zit nog graag aan de waterkant. Al spelend met mijn scheepje(s) voel ik me dan weer even kapitein. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Weer een wijze les geleerd vandaag :) maar idd, wellicht niet eens nodig om ze te vergroten dan. We zullen zien hoe ze gaat varen met die twee roeren. Overigens vond ik het zelf ook altijd erg fijn op het water. Mn ouders hadden een oud havenslepertje. Mocht graag op het water zijn altijd.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Jeremy, Het leven op het water heeft wel iets. Friesland is een mooie provincie om te varen. Tussen 1969 en 1972 regelmatig door Friesland om onze lading in Groningen af te leveren. Hoe dat ging kun je hier lezen. Heb je gelijk een idee hoe ik die tijd heb ervaren. Gr. Klaas.
    http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=14&t=331&start=72
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    En met je boegschroef kan je neem ik aan ook bijsturen?


    Groeten,
    Arie
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Absoluut Arie, daarvoor bouw ik hem tenslotte ook met boegschroef.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Arie, dat kan hoofdzakelijk als je geen vaart maakt. Alhoewel... sommige collega's hadden uitgevonden dat de boegschroef ook in staat was om ervoor te zorgen dat bij laagwater op de rivier wat extra water onder het schip gepompt werd. Daardoor nam de zuiging af en liepen ze een halve kilometer harder. Mooi meegenomen natuurlijk, maar bij laagwater werkt een boegschroef ook als een soort stofzuiger. Resultaat veel vuil in en slijtage aan de boegschroef. Mooie dingen, maar ze hebben ook hun beperkingen.
    De generatie sleepboten waar de Elbe deel van uit maakt waren gebouwd op snelheid om daardoor relatief gauw hulp te kunnen bieden. Dus lange rompen met enkele schroef, die moeilijk de bocht om gaan. Vandaar de boegschroef, om bij de sleep aangekomen wat gemakkelijker vast te kunnen maken. Eigenlijk moet je met een sleper zonder boegschroef in één keer naar de goede positie. Je kunt wel stoppen, maar dan ben je op dat moment stuurloos. Eenmaal aan de tros trekkend krijgt het schip een heel ander draaipunt en kun je ook zonder gebruik van een boegschroef veel korter draaien. Langzaam achteruit varend kun je met de boegschroef ook sturen. Je moet dan wel rekening houden met het wieleffect van de schroef. Een rechtse schroef zal achteruit draaiend een hoop schroefwater tegen de SB kant gooien en het achterschip weg duwen naar links. Met de boegschroef kan je dat gedeeltelijk corrigeren. Het vaart dan zo te zien recht achteruit, maar verplaatst zich ook nog naar links.
    Maar een beetje kapitein heeft dat allemaal in het snotje en gebruikt die eigenschappen. En zelf vind ik dat het leuke van varen. Waarmee ik in het midden laat of ik een goede kapitein ben/was. Gr. Klaas.
     
    Herby63, marof en MikeMohawk vinden dit leuk.
  8. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Om op je laatste geplaatste foto terug te komen, is je hak niet wat te ligt uitgevoerd?? Het lijkt me zo iel??

    Groet,

    Polite.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, De hak is inderdaad een beetje iel. Had van 1 mm messing een 5 mm breed strookje gezaagd en toen vond ik eentje van 4 x 1,5 mm. Ondanks de ieligheid valt de stevigheid mee. Mocht het toch te fragiel worden soldeer ik beide strippen op elkaar. Zit er met 2 RVS boutjes onder geschroefd, dus gemakkelijk aan te passen. Bij het echte schip is deze constructie ook niet zwaar. Bij Scheepswerf Voorwaarts Hoogezand staat een filmpje met een paar tewaterlatingen. Tweede filmpje met o.a. de Kjonno. Wat mij dan weer opvalt is de simpelheid van het materiaal waar men mee werkt. Maar ja, zuunege Grunnegers, daar moet je niet teveel luxe verwachten. Is geen verwijt aan familie Hijlkema. Er was een harde concurrentie en ik vind het knap dat er met simpele middelen de mooiste schepen werden gebouwd. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2022
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vanmiddag lekker zitten figuurzagen en een geraamte gemaakt om de krachten van binnen een beetje op te vangen. Dient tevens als "kapstok" voor wat attributen. Nog even uitlevelen in hoogte en dan de motor er onder hangen. Misschien dat de servo nog naar midden achter kan. Dan komt er wat meer ruimte om bij motor en koppeling te komen. In de opening van het ruim wil ik een kistje bouwen, waaromheen dan aan dek het luikhoofd, als een geheel met het dek kan worden gezet. Gewicht van eventueel in het ruim geplaatste ballast wordt dan een beetje over de hele romp verdeeld. Eerst maar eens uitvinden of het werkt en hoeveel ballast er nog bij moet. De weegschaal geeft nu 400 gram aan. Varend schat ik haar tussen de 2,5 (in ballast) en 4 kg (geladen). Nog geen formule op losgelaten. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2022
    Herby63 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  11. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er veelbelovend uit Klaas!
    ben benieuwd hoe hij word en vaart!
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ziet er goed uit klaas! Dus eigenlijk heb je als het ware een dubbel dek? Wat ik me overigens afvraag is waarom je de motor er onder wil hangen?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, In de rommeldoos liggen nog 2 6 Volts Marx motoren, die weinig hebben gelopen. Beide zijn rond de 40 jaar oud. De oudste is een Monoperm zonder en de andere een Monoperm Super met 1:3 vertraging. Die met vertraging zat vroeger in mijn Bugsier 3. Beide komen op het vlak staand te hoog voor de schroefas. Hangend krijg ik ze wel recht voor hun werk. Misschien dat ik me later wel bedenk en er een klein borstelloos buitenlopertje in zet. Eerst maar eens kijken hoe ze wil varen met één van die oude dingen. Die sleep ik al zo lang met me mee dat weggooien zonde is. Zou ze ook met het motorhuis in wat kit op het vlak kunnen drukken, maar dan zijn ze moeilijker te vervangen. Nu bevestig ik 4 M3 boutjes aan de basisplaat van de motor en daarmee hang ik ze op. Althans, zo zit het in mijn hoofd. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2015
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Oké duidelijk! Ach, dr zijn natuurlijk tal van manieren om iets te fabrieken.

    Verder blijf ik trouw volgen ;)
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig is deze wat groter dan Thijs zijn sleepboot en ligt de lat niet zo hoog. gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    haha. ik vind het allemaal wel leuk om te doen. daar gaat het uiteindelijk om. ook al denk ik wel om weer over te gaan naar iet's groter's de volgende projecten
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gistermiddag me uitgeleefd op het in model brengen van een stuk opbouw op het achterschip. Eerst gemaakt van een oude zeekaart. Heeft het alvast een nautisch tintje. Valt nog niet mee om de bolling en de hoek waaronder het verhoogde achterschip staat met elkaar te verwerken. Heb je de onderkant sluitend klopt de bovenkant niet. Bleek ook te veel voorover te staan. Te veel "wipkont" in de romp. Daar een paar mm vanaf en met een vullinkje aan de bovenkant toont het aardig.
    Vandaag uitgeslagen op kunststof plaat, hopend dat dat ook netjes past. Tussendoor motor ontstoord en droog proefgedraaid. Ook een dummy luikhoofd gemaakt.
    Hieronder een plaatje met een deel van de opbouw. Volgende stap is het maken van een triplex achter(onder)dek. Gr. Klaas.


     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63, MikeMohawk, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Gaat de goede kant op Klaas!!

    Groet,

    Polite
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Polite!
    Inmiddels zit het hulpdek ook in de achteropbouw. Komt een kunststof dek met een beetje ronding over heen. Daar komt het stuurhuis op en dan eens kijken of ik het brugfront een beetje strokend kan laten aansluiten. Eerst maar malletjes maken. Gelukkig liggen er nog wat zeekaarten uit de tijd dat we een zeilboot hadden en elektronische kaarten schaars. Ideaal spul voor dat soort doeleinden. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Toch niet tevreden met het achterschip. Het lijkt net of de boel scheef staat en de hellingshoek naar voren is te groot. Tot op de romp alles er weer af en een nieuwe uitslag gemaakt en pas gesneden. Daarna gemonteerd en het hulpdek er weer ingelijmd. Gisteren een hulpdek in het voorschip gelijmd. Daar moet het bakdek op worden gemonteerd. Morgen maar eens een uitslag gaan maken en een paar plaatjes schieten. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina