Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is maar net wat voor hulpstuk je erop zet Bert. Kon wel janken toen ik vanmiddag mijn scheepje zag. De epoxy zat er in dikke slierten op en schuren was geen doen. Was net Fruitella. Maar jammeren en klagen leidt nergens toe, dus zakmes erbij en krabben maar. Alles weggehaald tot op de vorige laag. Weer een geluk dat het scheepje geen afmetingen heeft als Harm zijn baggermolen. Ook nog de mazzel met het knikspant model, dus weinig holle stukken. Om twee uur de boel kaal en glad, epoxy aangemaakt en kwasten maar. Ander voordeel; geen schuurstof!
    En nu staat ze weer te glimmen en met een beetje geluk hoeft er geen plamuur op. Maak morgen wel een foto, houd mijn vingers gekruist en hoop dan te kunnen zeggen eind goed, al goed. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2015
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoop met je mee....
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hier kan ik me weinig bij voorstellen Brutus. Tell Sell en Teleshopping zeggen me niets. Maar zoals gezegd, het werkt echt goed.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die eeuwige TV verkoop praatjes van de laatste geweldige uitvindingen, op de uren dat er geen gewone programmering op de commerciële zenders is? Ken je die niet?
    Magische inlegzooltjes waar je van afvalt, zonnebrillen die gewèèèèèldig zijn, olietoevoegingen waarmee je ajutomotor zelfs zonder olie niet stuk zou gaan, tuinslangen die zichzelf uitrekken van 5 naar 15 meter, haakse slijpers met twee tegengestelde slijp/zaagwielen enzovoort enzovoort?

    Wil niet zeggen dat dat ding niet zou werken overigens, er zijn een aantal producten van verkoopTV in de gewone winkel beland, en als iets me handig lijkt, wacht ik tot het in de gewone winkel ook te koop is. Dan weet ik tenminste zeker dat het ook werkt.

    Geloof dat dat ding verkocht werd als "the renovator"....
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Weinig werk in de vetput Bert? Denk dat Sjoerd een namaak Fein Multimaster bedoelt. Inderdaad handige dingen. Heeft lang op mijn verlanglijstje gestaan maar is na verkoop van de zeilboot geschrapt. Nu probeer ik me te behelpen met het beschikbare gereedschap. Doe alleen nog kleine klusjes. Het grotere werk besteed ik maar uit. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vol verwachting naar mijn "kind" om te zien of ze nu wel goed was opgedroogd. Wel een beetje mat, maar dat bleek aan de binnenkant te zitten. Garage opgeruimd en kind mee naar huis om de "rok" eraf te snijden/zagen. Hieronder een beeld hoe ze erbij stond.


    Aan de slag met een scalpel en die ging er wel door. Maar met een beetje kracht zetten scalpel gebroken. Handvat ook te klein en kans op uitschieters.
    Verder maar met een Stanley-mes. Eerst tussen de spanten en later het stuk op de spanten doorgeprikt. Ging lekker. Rokje was er zo af.


    Tijdens het snijden kwam een deel van de romp los van de mal. Met een dubbelgebogen 1 mm draadje de rest van de zijkanten los gewurmd, maar de bodem kon ik niet bij.
    En deze zuunege Groninger had natuurlijk geen loswas gebruikt. Dus even zwaar nadenken. Gelukkig woon ik niet ver van mijn oude werkgever en daar heb ik als pensionado toegang tot de autohobbyclub. En daar hebben ze natuurlijk perslucht. Slangetje en een rol tape mee en aan de slag. Slangetje tussen romp en mal, randen afgeplakt en blazen maar (uiteraard met beleid). Een deel van de bodem kwam los en een beetje bol. Slangetje een paar maal verzet en toen was de lucht op en startte de compressor niet meer. Met beleid de rest los getrokken en daar lag de romp. Alleen een klein stukje tape was aan de scheg blijven hangen. Romp weer op de plug, spul weer ingepakt en naar huis. Tijd voor een bakje thee. Rompje op de weegschaal en die gaf 182 gram aan. Wanddikte gemeten, gemiddeld 1 mm. Gelijk op tafel met een stift een omtrekkende beweging gemaakt voor de geladen waterlijn. En nu heb ik een mooi rompje, waarvan de huid nog op hoogte moet worden afgesneden en dan een paar weken uit mag harden op de mal. De mal is zo te zien onbeschadigd. Iedereen zover bedankt voor adviezen en bijdragen. Deels opgevolgd en deels mijn eigen draai eraan gegeven.Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Mabo, Herby63 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  7. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er toch mooi uit!!
    heel veel succes verder
    gefeliciteerd
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dank je Thijs! Heb er erg mijn best op gedaan. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Idd erg mooi resultaat! Issie een beetje stevig??
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, Nog wel een beetje slap, maar dat was wel handig bij het lossen. Hopelijk kan ik de bovenkant van de romp op hoogte afknippen en dan krijgt ze een paar weken tijd om uit te harden bij kamertemperatuur. Tijdens het lamineren was het een graad of 12, waardoor weinig dampen en lekker lange potlife. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Klopt! Dat merkte ik ook al, had ruim de tijd om het spul aan te brengen. Wel met de jas aan helaas:)
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Haha klopt Klaas. Kon niet meer op de naam komen. Destijds bij de A.C.tion gekocht. Echt een hobby apparaatje maar werkt zeker naar behoren.
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    mooie romp heb je getrokken Klaas.
    Mocht het na een tijdje drogen nog niet stijf genoeg zijn kan je nog steeds aan de binnen zijde 1 of 2 laagjes aanbrengen.
    Hierbij hoef je dan niet te kijken naar wat oneffen heden en kan je de kiel eventueel een beetje extra verstevigen.
    succes alvast met het vervolg, Marc
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben niet ontevreden Marc. Het is de eerste die ik zo heb getrokken en zoals je hebt kunnen lezen mijn laatste nieuwbouw. Was min of meer een noodsprong toen het originele plan niet lukte.
    Dank zij een aantal bouwverslagen deze mogelijkheid gekozen en dat is gelukkig goed uitgevallen. Bovenste randje moet nog van de romp en in het weekend hoop ik dat af te ronden. De volgende stap is een metalen strip in de scheg lamineren en de schroefas een plekje te geven. Maar dat doe ik pas wanneer de romp wat verder is uitgehard. Anders kan ze niet meer op de mal om in model te blijven. De metalen strip in de scheg is om de roerhak op vast te kunnen schroeven. Op die manier blijft het roer demontabel en kan de schroefas achterlangs worden getrokken voor inspectie en onderhoud. Zo'n schip moet jaren meekunnen natuurlijk. Mijn oudste modelletje is van een bouwdoos uit 1962 en sinds 1975 in de vaart. Dit model wil ik komende winter afbouwen en dan zie ik wel hoe lang ik ermee kan varen. 40 Jaar zal ik wel niet meer mee gaan maken. Maar ook het bouwen op zich geeft veel plezier. Hoeft voor mij niet allemaal 100% op schaal te zijn, maar een schip moet wel "smoel" hebben en goed willen varen. Dus daar gaan we dan eerst maar voor. Op waterlijnhoogte gaat er een 3,5 mm triplex plaat in om de apparatuur op of aan te bevestigen. Misschien nog een paar spantjes eronder voor wat extra stevigheid. Onder het dek nog een paar ribben t.b.v. de juiste bolling. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Klaas,
    Op de eerste plaats een heel mooi scheepje en je verslag ervan volg ik al een poosje.
    Als ik het goed begrijp moet je nog een randje van je romp af halen en als ik het gister goed gelezen heb wilde je dat met een schaar(?) knippen?!
    Ik weet niet hoe goed dit lukt maar waar ik zelf goede ervaringen voor zoiets mee heb is gewoon een Dremeltje - al dan niet met een flexibele as en een slijp of zaag schijfje.
    Een voorbeeld foto zie je in mijn verslag van de " Old Lady " waar ik deze methode gebruik om een stuk uit mijn romp te zagen.

    Maar het wordt een prachtig coastertje :yes:.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt voor je advies en als het knippen niet gaat zal het wel zoiets worden. Een (nep)Dremel heb ik wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar een manier met minimale stofproductie. Maar ik houd jullie op de hoogte. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Mijn advies is ook om met de dremel er bij langs te gaan, en dan met een staalsnij schijfje,
     
  18. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Of een grote hobbymes kopen bij de action, stuk plastic weggooien en de losse navulbladen gebruiken. Heb je een super lang en superscherp snijblad. Zitten 10 navullingen bij dus genoeg om je rok mee af te snijden. En het kost 3x niks ;)
     
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Denk dat een groot hobbymes toch wel ernstige gevolgen gaat geven wanneer het mis gaat. Een dremel zou dan wel iets veiliger zijn
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor mij is het de grootste uitdaging om de rand precies af te tekenen en zo een vloeiende lijn te krijgen. Helaas is de zwarte rand die ik op het tape van de plug had gezet door de epoxy op gelost en niet strak meer. Ga eerst overtollig tape van de plug verwijderen en het zwart van de huid. Daarna met een dunne stift aan de buitenkant aftekenen of aan de binnenkant met een kraspen langs de plug. Mooi klusje voor vanmiddag. Dank zij de wintertijd hebben we toch een uur over. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina