Multiknikspant Eurokotter

Multiknikspant Eurokotter.

Dank jullie wel trouwe lezers.

Deze keer weer even een stukje handenarbeid.

Ik was ze inmiddels al een paar keer tegengekomen in de diverse verslagen, en had al zitten denken hoe gaan we die krengen maken.

Jawel, de Patrijspoorten.

Gezien de maat konden we makkelijk uit de voeten met een messing pijp van 22 mm.

Als insteek wou ik de pijp verwarmen en dan op kunststof glas te drukken.

Wordt je niet vrolijk van, het kunststofglas borrelt alle kanten op.

Dan maar lijmen.

We hebben de pijp op de goede lengte gemaakt, met overlengte en hebben deze op de glasplaat gelegd en daarna met warme lijm geheel om gelijmd.



Uploaded with ImageShack.us

Hierna de poorten afgetekend op de kajuit.
Gezien de dikte van het materiaal hebben we de poorten uitgeboord en daarna uitgeschuurd met de proxon schuurtol.


Uploaded with ImageShack.us

Daarna even passen en meten.


Uploaded with ImageShack.us

Daarna de boel even in de grondverf en de af lak.


Uploaded with ImageShack.us

Hierna de poorten gemonteerd .



Uploaded with ImageShack.us

De openstaande randjes afgewerkt en de kajuit geheel afgespoten.
En dan hebben we dit als resultaat.


Uploaded with ImageShack.us

Ik vind het prima zo.

Jawel lezers, de gordijntjes zijn nog in de maak.


Volgende keer de Lenspoorten.


Paul UK-104
 
ehm, Paul volgens mij zijn er gewoon gatenboren van ongeveer die maat.

misschien stukkie makkelijker? :)...

voor de rest niets dan lof... wow... netjes
 
ehm, Paul volgens mij zijn er gewoon gatenboren van ongeveer die maat.

misschien stukkie makkelijker? :)...

voor de rest niets dan lof... wow... netjes

Ik zou niet graag met een speedboor van 22 mm. in het dunne triplex boren op deze manier.

Als ik Paul was geweest dan had ik ver van te voren bij het maken van de opbouw, dus bij het aftekenen van de plaat alle gaten in de opbouw gezet en dan met een figuurzaag alle gaten gemaakt.
Lijkt me ook makkelijker werken.

Maar het resultaat ziet er goed uit en daar gaat het om ! :thumbsup:
 
Ik denk dat Paul de beste oplossing heeft gekozen. Rustig aan met de dremel kan niet fout gaan. Plamuren moet je toch altijd.
 
Multiknikspanr Eurokotter.

Dank je wel heren, maar dit was inderdaad de beste oplossing.

Piet, ik wist pas sinds een paar weken dat ze er nog in moesten.
Paul. nee mieke helpt niet mee hoor, die heeft maar 1 taak de PORTOMONNEE open houden.:rolling:
Stefan, nee hoor mag ik zelf doen.

En zou ik vandaag weer even creatief bezig, was mn werkbank weer bezet.


Uploaded with ImageShack.us

Ben toen eerst maar eens begonnen met de geleide rol voor het grote sleepnet op het achterdek.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

En uiteraard onder streng toezicht.

De rest komt nog.

Tot zover .

Paul UK014
 
Hallo paul

Het geluid klinkt goed.
Gelukkig niet een scher geluid.

Gr martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Multiknikspant Eurokotter.

Trouwe lezers maar weer.

Nog even een aanvulling op de sound module.

Als klankkast hebben we een speakertje in een 100 mm pvc buis gezet.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Desondanks hadden we toch nog een scherpe toon er in zitten.

Tegen alle logica in hebben we de eind kap aan de voor kant gezet, en aan de achterkant van de speaker een vilter gezet.


Uploaded with ImageShack.us

Op deze manier verdwijnt de scherpe toon, en komt er meer bas in.

Hierna alles gemonteerd onder het dek op een speciale montage plank die met vleugelmoeren te verwijderen is. Op deze manier komt de speaker geheel vast aan de romp te zitten, en gaat de romp zelf ook werken als klank kast.


Uploaded with ImageShack.us

De koker is gemonteerd aan de linker kant van het schip, op een manier zodat de accu er straks nog net langs kan.

Tot zover.

Paul UK-104
 
Meestal kopen we de speaker een maatje te klein waardoor er te weinig bass in zit, een klank kast maken is dan de enige oplossing. En dat heb je meteen weer netjes afgewerkt.
 
Ja in zo een grote romp kun je aardig wat kwijt. De romp van mijn HH begint al aardig vol te raken. Maar mooi opgelost zo Paul, en laat Mieke maar lekker met de knoppen spelen, beter dan dat ze de hand op de knip houd.
 
Tegen alle logica in hebben we de eind kap aan de voor kant gezet, en aan de achterkant van de speaker een vilter gezet.


Uploaded with ImageShack.us

Dit is totaal niet tegen alle logica in hoor, sterker nog: veel compacte subwoofers werken volgens dit principe. Het heet "Geventileerde bandpass speaker":
Einfach-ventilliertes-Bandpass-Geh%C3%A4use1.jpg


Ik weet niet of je de buis nog kan openen, maar anders nog een beetje (schapen-)wol er in stoppen. Dat "vergroot" het "virtuele volume" van je "kist".

Overigens maakt het geen drol uit of je de afgesloten ruimte aan de voor- of achterkant van de speaker maakt. In de car-stereo business gebeurt het wel vaker, om de drivers goed zichtbaar te maken (dat zijn vaak verchroomde kunstwerkjes, zonde om in een kist te stoppen...). Wél is het zo dat je eigenlijk dan wel het volume van je kist moet aanpassen, maar dat is natuurlijk met zo'n stukje buis totaal niet aan de orde.
 
Back
Top