Multiplex Bonito

Nog even over de setup en te kiezen prop:

Motor: Kontronik Fun480-3300 met 4.4:1 vertraging (55A max)
Regelaar: Hobbyking 60amp (zonder bec)
Lipo: 3s 3000 20c
Prop: 14x8 CAM-Carbon van Aeronaut

Koeling: 2x koelsleuf bij de motor in de romp en twee aan de achterzijde.
Doel: Snel omhoog en dan zweven/acro etc.

De data (eCalc):
- 2748.8 gram stuwkracht,
- 81.7 % rendement
- 6.23 gram/W stuwkracht
- pitch-speed van 85.9 km/h
- 44.08 A

Is dit wat, of kan ik beter andere bladen kiezen?

Kwam er nu alleen achter dat HK aangeeft dat de regelaar 4s nodig heeft (heb hem al wel binnen). In de handleiding van de regelaar wordt echter wel 3s genoemd als te selecteren optie. Is dit nu een probleem? De motor is wel gewoon aan te sturen met 3s lipo aangesloten.

HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 60-70A ESC
 
Motorsetup (motor/vertraging/prop) zal niet essentieel te verbeteren zijn. Hooguit als je Lenger-motoren of zo gaat gebruiken. Maar dan ga je ook naar 2-3x de prijs ...

Regelaar: ik zou gewoon proberen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je hem molt. Hij doet het, of hij doet het niet.
Tot 6S heb je aan een zgn. Low Voltage regelaar (LV) voldoende. Boven de 6S moet je een High Voltage type (HV) hebben. Dit ding heeft die HV-aanduiding niet, maar is wel een HV-type. Vaak werken die inderdaad pas vanaf 4S.
Zoals gezegd gewoon proberen, het ergste wat je kan overkomen is dat je motor ermee uit scheidt. Maar let wel op dat dan je niet de BEC van dat ding gebruikt, want dan zou je probleem wel eens groter kunnen zijn. :-(

Dirk.
 
Motorsetup (motor/vertraging/prop) zal niet essentieel te verbeteren zijn. Hooguit als je Lenger-motoren of zo gaat gebruiken. Maar dan ga je ook naar 2-3x de prijs ...

Regelaar: ik zou gewoon proberen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je hem molt. Hij doet het, of hij doet het niet.
Tot 6S heb je aan een zgn. Low Voltage regelaar (LV) voldoende. Boven de 6S moet je een High Voltage type (HV) hebben. Dit ding heeft die HV-aanduiding niet, maar is wel een HV-type. Vaak werken die inderdaad pas vanaf 4S.
Zoals gezegd gewoon proberen, het ergste wat je kan overkomen is dat je motor ermee uit scheidt. Maar let wel op dat dan je niet de BEC van dat ding gebruikt, want dan zou je probleem wel eens groter kunnen zijn. :-(

Dirk.

De regelaar is van een goedkoper soort. De reden dat ik deze durf toe te passen is omdat er geen bec aanwezig is. Apart aansturen was ik dus sowieso van plan :).

Maar ik begrijp dus dat deze prop maat in principe goed moet werken? Kleiner zal dus niet hoeven begrijp ik.
 
Maar ik begrijp dus dat deze prop maat in principe goed moet werken? Kleiner zal dus niet hoeven begrijp ik.

Ik heb het niet nagerekend. Ik ben afgegaan op de cijfers die je zelf hebt aangeleverd.
  • meer dan 80% rendement is erg goed. Voor beter heb je grotere vertragingen, een veel duurdere motor, en hogere spanningen nodig. veel moeite/investering, en je komt hooguit op 85%. Niet de moeite waard dus tenzij je serieus aan wedstrijden mee wilt doen.
  • 6.23 gram/W stuwkracht is net zo'n verhaal. Erg goed, ik ga altijd uit van ">5 gr/W begint er op te lijken". Dit is dus goed.
  • Pitch-speed 85.9 km/h is ook ruim voldoende. Pitch-speed is zoiets als de nul-lift-snelheid. Een prop is een vleugel, en die heeft een invalshoek nodig om lift (stuwkracht) te leveren. Hoe hoger de pitch-speed hoe groter de invlas hoek, en dus de lift. Maar de prop moet ook niet al te vierkant worden (spoed ± evengroot als diameter) want dan overtrekt hij (uitzondering pylonracers).
  • De stuwkracht klopt gewoon bij deze kist. Dat 'vliegt' omhoog. Het is waarschijnlijk niet genoeg om echt aan je prop te kunnen gaan hangen (vertikaal) je moet vliegsnelheid houden zodat de vleugels blijven helpen dragen. Maar 30-45 gr stijgen moet erin zitten.
Dirk.
 
Prima, dan zal ik deze bladen bestellen en zien we wel hoe het straks omhoog gaat :).

Ik kan met een 13 x 8 (ipv 14 x 8 ) naar 83,8% komen;

De data (eCalc):
- 2357,1 gram stuwkracht,
- 83.8 % rendement
- 6.47 gram/W stuwkracht
- pitch-speed van 88.9 km/h
- 35.66 A
- P(in) 395.83 W
- P(out) 331.7 W

Ik lever dan alleen zo'n 400 gram trekkracht in.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk stijg je met die (jouw laatste) setup minder hard, maar kom je wel hoger op één accu en vlieg je dus langer.

Dirk.
 
Dat denk ik ook ja. Sowieso ruim voldoende vermogen om de zwever op hoogte te krijgen. Een beetje extra snelheid is echter wel leuk. Ik ga er nog even een nachtje over slapen ;).
 
Techniek foliescharnier werkt nog niet goed

Vandaag begonnen met het folien van het stabilo. Hierbij heb ik gekozen om het hoogteroer middels een folie scharnier principe te bekleden.

Zoals omschreven op de site heb ik eerst de onderzijde gefolied met het hoogteroer op de bovenzijde van het stabilo en de folie er zo omheen gevouwen. Nadat dit was gedaan scharnierde het hoogteroer netjes en was er sprake van een mooie strakke aanluiting op het stabilo.

Vervolgens heb ik de bovenzijde gefolied, waarbij ik het hoogteroer constant naar beneden heb gebogen. Ondanks dit, trekt de folie aan de bovenzijde zo hard aan het hoogteroer, dat deze geheel naar boven eindigt. Het roer wordt als het ware boven het stabilo uit getrokken (bij de scharnierlijn). De folie komt langs de scharnierlijn (aan de stabilo zijde) dan ook los te liggen, en op het moment dat je ook hier gaat folien om een goed klevende strakke aansluiting te krijgen, is het roer vervolgens helemaal niet meer naar beneden te scharnieren (wat eerder eigenlijk eerder al het geval was)...

Wat doe ik fout? Ik heb al aardig wat folie-ervaring als het gaat om bekleden van vleugels en losse roerdelen, maar dit lijkt toch even andere koek.

Heb genoeg folie om het stabilo nog een keertje te folien, maar als dit bij de vleugels en ailerons fout gaat is dit een ander verhaal!

 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het te heet doet.
De bedoeling is dat je, zeker bij de bovenzijde, het hele roer en stabilo goed vast-foliet (mag dus heet) maar de scharnierlijn niet al te heet. Als de scharnierlijn gaat "trekken" doe je het te heet.
Als je nu om het te corrigeren het hoogteroer naar beneden drukt en met de bout op medium het scharnier langs gaat tot het "los" zit en dan even vasthouden tot het is afgekoeld lukt het misschien alsnog.
Of het stabilo moet krom zijn, dan krijg je wel wat jij beschrijft.
 
Piece of cake... Ik heb eveneens foliescharnieren toegepast in mijn kleine eHawk 1500.
Op de ailerons en op de V-tail.

Daarbij heb ik idd de delen dubbel gevouwen... maarrrr.... ik heb er een dun kartonnetje tussen gelegd als spacer... zodat het scharnier iets meer materiaal toegevoegd krijgt. Dan vouw je het open en zorg je dat er net een miniem randje folie aan de bovenzijde uit steekt.
Je teept vervolgens de zaak met crepe tape vast, dat het rilletje folie bovenuit blijft uitsteken. Hoogte en stabilo vlak in elkaars verlengde gebrorgd, zodat je de bovenste folielaag er op kunt strijken. Zo kunnen de twee folielagen elkaar raken en versmelten op de lijm en een scharnier gaan vormen zonder dat het zich weer loswerkt van het balsa...

full


Overigens heb ik de scharnieren van de ailerons nog versterkt met CA scharnieren in dunne reepjes verknipt, in een V gevouwen verlijmd in het balsa van de lijsten. Zo goed mogelijk er in gefrummeld, zodat het netjes mee zou lopen met het foliescharnier....

Ik zag dat je een Kontronik motortje erbij hebt. Dat is goed spul. De motor werd voor een paar jaar terug aanbevolen door Lindinger voor de Hawk/Wilco/Evo Max F5B. Als je er niet uitkomt met die motor, plaats je vraagje even op het pylon en speed forum. Gerben en/of GJVO hebben vast een juist antwoord voor props en aantal S voor de Lipo. Met over de 500 Watt gaat het leuk omhoog...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het stabilo is van massief balsa en wordt zelf niet krom getrokken. ook het hoogteroer blijft netjes recht. Het probleem is vooral dat bij het aanbrengen van de bovenzijde de boel blijkbaar te sterk krimpt. Maar als ik de folie aan weerszijde van het scharnier niet mee zou nemen, dan komt deze los bij het naar boven buigen en scharniert het dus eigenlijk alleen via de folie aan de onderzijde. Ik begrijp dat dit dus geen probleem meer geeft als het 'lusje' folie van de onderzijde iets groter is? Hoe dik karton raad je aan?

De Kontronik is inderdaad een erg mooie motor. Via eCalc heb ik een 14x8 prop samengesteld (zie eerdere post). Dit zou 2,7 kg trekkracht opleveren bij 44 A. Ik ga dit straks testen als alles klaar is. Een tweede optie zou een 13x8 zijn die 2,2 kg trekkracht levert bij 35,66 A.
 
Laatst bewerkt:
M'n Wilco F5B vliegt met 14 x 10 aeronaut carbon.
Zit net iets onder de 500 Watt op 3S 3250 35C Lipoaccu.
Werk met een AXI set-up naar aanleiding van het model zoals het eens werd aangeboden in de USA bij Hobby Lobby
All Things That Fly R/C Reviews: Hobby-Lobby F5B Tiger Review
Het wattage is iets te hoog ingeschat in dat verhaaltje...
Had de indruk dat jou motor met box vergelijkbaar is, of zelfs iets sterker.

De Wilco zit rond de 1200 gram. Gaat rap omhoog, maar is voor het F5B eigenlijk veels te licht. Daarvoor heb ik nu een Enigma... een stapje hoger in de concentratie... 1,5 Kw en dan naar 3,5 kw... zoef..
Wilco.. Als niet competitiemodel heerlijk te vliegen met het moderne vleugelprofiel MH33... en het vermogen. De MPX zal zeker vergelijkbaar zijn.
De MPX zal wel RG 15 hebben? Heeft m'n eHawkje ook.

Dat foliescharnier heb ik op gevoel en timmermansoog gedaan. Je hebt het nu koud tegen elkaar gedrukt? Dat moet je vooral niet doen. Dan gaat het trekken in de folie. (Vergelijk het maar met de ril in een gevouwen doosje)

Je kan altijd een proefstukje balsa snijden. Hoeft maar 1 cm breed te zijn. Met strookjes folie uit testen wat een lekkere afstand geeft tussen stabilo en roer... kan je het op de doorsnede beoordelen... en de mate van stugheid
Denk dat het in de buurt komt van 0,25 tot 0,5 mm? Ga je groter... kan het weer gaan klapperen... dat moet ook niet.

Die uitbolling naar boven is om te garanderen dat beide foliestukken goed aan elkaar versmelten... iets afstand om een scharnierfunctie te creeren. Het hoeft maar om een dun lijntje te gaan.

Folie maar eens twee lapjes aan elkaar -lijm op lijm- met de breedte van een pennestreek met de bout... ook dan wil het al niet meer los... Dat is zo een beetje de basis voor het scharnier.

Modelletjes maken... dat doe ik vaker bij dit soort problematieken van aansturing.
Of het nou de posititie of vorm van een heveltje betreft... positie van stangetjes... of plaatsing van een scharnier. Mock-Up testje helpt dan.

Bij de bouw van die Enigma was er ondanks veel goed advies en sturing veel uit te vogelen. Geen van de Enigma's is gelijk. Allemaal handwerk en toerantieverschillen... man, man... zit je dus ook te wikken en te wegen en ook weer wielen opnieuw uit te vinden... want je wilt het goed en netjes doen... :D
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor beide posts, ik krijg dus de indruk dat de gekozen bladen best wel ok zijn en dat ik straks even het vermogen in de praktijk moet meten om te kijken welke waarden worden behaald en of hier dan nog iets in aan te passen valt.

Verder hoeft het geen f5b snelheid te worden hoor (is trouwens wel gaaf). Ik zit straks rond de 450 a 500W en dat is rap genoeg voor dit model. Daarbij weegt hij straks ongeveer 2 kg volgens specificaties (nicad). Het is even afwachten hoe de huidige setup zich manifesteert qua gewicht/balans en of er dus nog gewicht bij moet.

Dat foliescharnier heb ik op gevoel en timmermansoog gedaan. Je hebt het nu koud tegen elkaar gedrukt? Dat moet je vooral niet doen. Dan gaat het trekken in de folie. (Vergelijk het maar met de ril in een gevouwen doosje)

Kun je dit nog even toelichten? Ik heb het nog niet helemaal voor ogen hoe ik het wel of niet moet doen.

Hoe ik het nu lees: Hoogteroer omgekeerd op het stabilo leggen met een stukje karton ertussen bij het folien van de onderzijde en daarna zelfde reepje karton tussen kopse zijde van hoogteroer en stabilo bij het folien van de bovenzijde.
 
Heb de handel met een 14x8 en 3s 3000 aan een ampere meter gehangen. In totaal trekt de setup statisch 53A bij 560 Watt.

In de lucht zal het zo'n 10 a 15% minder zijn wat neer komt op zo'n 46A. Met de 44,08 van eCalc zit hij dus redelijk goed in de buurt.

Verder heb ik besloten, zoals ook in de handleiding is te lezen, de vleugel en roervlakken allen apart te folien en te voorzien van Blenderm tape scharnieren waarbij de ailerons en hoogteroer op enkele plekken een 45 graden scharniertje krijgen op plekken van de roerhevel en beide uiteinden.
 
Laatst bewerkt:
Zo, vandaag even tijd gehad om de Bonito af te ronden. Hij is nu klaar voor zijn maiden die ergens rond of na de kerst plaats zal vinden indien het weer goed is. Uiteindelijk weegt het geheel 1970 gram wat een stukje minder is dan de aangegeven 2200 tot 2700 gram volgens de handleiding :). Nu komt er mogelijk nog een klein beetje ballast bij aangezien de nihm en lipo nu beiden helemaal vooraan tegen de motor liggen.

Hier twee foto's van het eindresultaat:



 
Ja! Is echt heel mooi geworden. Goeie maiden gewenst!
Heb je nog een 14x10 of 14x12 op voorraad? Je zal merken dat de klim op snelheid beter oppakt.
Is iets voor later om uit te testen :)
 
Ja! Is echt heel mooi geworden. Goeie maiden gewenst!
Heb je nog een 14x10 of 14x12 op voorraad? Je zal merken dat de klim op snelheid beter oppakt.
Is iets voor later om uit te testen :)

Beide voorgestelde props geven volgens eCalc het volgende resultaat:

* Prop may stall -> static thrust may not be reached! (see Prop Stall Thrust) *

Maar heb je eerder deze motor met vertraging (Kontronik 480-33 met 4.4:1) gebruikt in combinatie met de voorgestelde propmaat? Of te wel, spreek je uit ervaring? Ik weet dus niet of eCalc nu echt klopt in dit geval...
 
Back
Top