multiplex Cularis

heb inmiddels mijn maiden ook gedaan met de cularis . met veel dank aan peter_c die mijn cularis heeft nagekeken en afgesteld en ingevlogen . moet zeggen hij heeft echt goede vliegeigenschappen die cularis . (peter_c ook trouwens hihi) .

ik denk dat men EG niet veel meer het luchtruim zal zien na men bevindingen met de cularis .

heb wel een vraagje , is het bij jullie ook zo dat als je gas geeft dat hij dan omhoog gaat ? heb een mixer opgezet ( 25% naar beneden bij volgas) anders gaat hij gewoon recht omhoog .

groeten

ohja kimi waar vlieg jij ? zie dat je van aarschot bent en ik niet ver uit je buurt woon.

Ja Jona, mijn Cularis stijgt ook als je gas geeft, maar als dat je hinderd zou je dat toch moeten kunnen wegmixen. Ik vind het niet lastig, en hou er gewoon rekening mee, alhoewel het de bedoeling is hé, om zo vlug mogelijk terug boven te zijn. Op je vraag waar ik vlieg. Wel met de Cularis vlieg ik momenteel in Langdorp in het (Broek) zoals ze hier zeggen, Het is lekker rustig daar, en buiten een eenzame wandelaar of jogger zie je er bijna niemand. En waar vlieg jij?

Kimi zei:
Gefeliciteerd daarmee.
Ik heb met mijn Cularis nog maar een 5 tal vluchten gedaan en ondervindt nog wat problemen met de vleugels die soms durven loskomen. Heb jij alles origineel volgens het plan gemaakt, of heb je ook aanpassingen gedaan?

Ik was niet tevreden over de aansluiting met de servostekkertjes tussen de vleugel en de romp. Daarom heb ik een eigen systeem ontwikkeld. Het heeft ons wel 3 ween gekost maar nu is het wel goed voor het leven.... Ergens in deze topic staan er fotos. Ook over de "lock" van de vleugels was ik niet te vreden dus heb ik deze ook herwerkt. Ondertussen heeft MPX deze wijziging als "fabriekswijziging" in de handleiding opgenomen. Je moet eigenlijk gewoon zorgen dat het ene deel echt haakt achter het andere deel en dat de vergrendelingslip constant in positie gewongen is. Ik heb dit gedaan met een stukje EPP.

Enja, wanneer gaat MPX inzien dat het totaal geen nut heeft om stalen kogels in de staart in te lijmen? Dus die heb ik ook weggelaten en hij vliegt perfekt.

sanka zei:
classicracer zei:
Ik kan niet zonder trots melden dat ik gisteren mijn 40ste vlieguur en mijn 100ste landing met de cularis heb gemaakt.

Zou dat niet andersom moeten zijn met zo'n zwever????? :lol:

Ik was aan't wachten op de reaktie maar ik heb de laatste dagen mijn landingen geoefend. Ik wil ook op een plaats gaan vliegen waar ik maar ± 6m heb om hem aan de grond te zetten en waar ik van nogal hoog met aanvliegen. Daarom heb ik zoveel landingen.....

het kimi , ik vlieg op de club in meerhout .

heb ondertussen nog wat meer down gemixt bij volgas , want ik beslis liever zelf wanneer hij omhoog mag hihi. nu stijgt hij een klein beetje nog .

gisteren nog eens een uurtje gevlogen tot de lipo bijna leeg was .

classicracer zei:
Kimi zei:
Gefeliciteerd daarmee.
Ik heb met mijn Cularis nog maar een 5 tal vluchten gedaan en ondervindt nog wat problemen met de vleugels die soms durven loskomen. Heb jij alles origineel volgens het plan gemaakt, of heb je ook aanpassingen gedaan?

Ik was niet tevreden over de aansluiting met de servostekkertjes tussen de vleugel en de romp. Daarom heb ik een eigen systeem ontwikkeld. Het heeft ons wel 3 ween gekost maar nu is het wel goed voor het leven.... Ergens in deze topic staan er fotos. Ook over de "lock" van de vleugels was ik niet te vreden dus heb ik deze ook herwerkt. Ondertussen heeft MPX deze wijziging als "fabriekswijziging" in de handleiding opgenomen. Je moet eigenlijk gewoon zorgen dat het ene deel echt haakt achter het andere deel en dat de vergrendelingslip constant in positie gewongen is. Ik heb dit gedaan met een stukje EPP.

Enja, wanneer gaat MPX inzien dat het totaal geen nut heeft om stalen kogels in de staart in te lijmen? Dus die heb ik ook weggelaten en hij vliegt perfekt.

Ik ben nochtans blij dat ik die kogels erin heb zitten, want mijn neusgewicht was op het nippertje. Ik heb wel de Cularis Power Set van Multiplex gebruikt en aangedreven door een Apache 2500 mAh. Power genoeg :D

Kimi zei:
Ik ben nochtans blij dat ik die kogels erin heb zitten, want mijn neusgewicht was op het nippertje. Ik heb wel de Cularis Power Set van Multiplex gebruikt en aangedreven door een Apache 2500 mAh. Power genoeg :D

Je kan altijd de staart verzwaren maar om de kogels er achteraf terug uit te peuteren is een triestig werkje. Ik vind het zowiezo een beetje onnozel om een vliegtuig extra staartgewicht te geven....

Ik heb een paar weken geleden ook een Cularis gekocht. een paar daagjes later toch maar beslist een electro setje te kopen (en servo's) te kopen bij Perba.
Na een korte proef vlucht tijdens de middag pauze , heb ik hem de week later mee genomen op vakantie naar Zee. Helaas stond er maar 1 dag goeie wind om te helling zweven maar toch lekker uitgewaait en ruim een uur gevlogen (en maar 10sec motorloop).
De stekkers aan de vleugel heb ik vervangen door die groene stekkers van MPX en alleen aan de vleigel vast gelijmt.
de vleugel sluiting heb ik iets aangepast zoals op ik ergens op een duits forum gezien had.
lacularisFl%E4chenverriegelung.jpg

om het toestel te vervoeren in de originele doos heb ik de tips niet vast geplakt (doe dit met plakband voor het vliegen) en heb het kielvlak+richtingsroer afneembaar gemaakt.
Voor het zwaarte punt goed te krijgen heb ik toch gewicht achterin moeten plakken (ik had de kogeltjes er niet in geplakt)
Nu nog een keertje de stikkers plakken.
Als extra mixers heb ik de flaps en roelroeren gemixed dat ze allemaal een paar milimeter naar boven kan zetten voor snellere vlucht fases ook de flaps met rolroeren gemixed voor snellere rollen .
Voor het remmen de flaps max uitsleg naar beneden en de rolroeren bijna net zoveel naar boven.

heb in de week men tweede vlucht gedaan . der stond wel heeeel veeeel wind maar heb het toch geriskeerd .

[/media]

soms was het wel trikkie, voorla omdat ik nog niet zo lang vlieg .

Laatst bewerkt door een moderator:
jetpropdlx zei:
Ik heb een paar weken geleden ook een Cularis gekocht. een paar daagjes later toch maar beslist een electro setje te kopen (en servo's) te kopen bij Perba.
Na een korte proef vlucht tijdens de middag pauze , heb ik hem de week later mee genomen op vakantie naar Zee. Helaas stond er maar 1 dag goeie wind om te helling zweven maar toch lekker uitgewaait en ruim een uur gevlogen (en maar 10sec motorloop).
De stekkers aan de vleugel heb ik vervangen door die groene stekkers van MPX en alleen aan de vleigel vast gelijmt.
de vleugel sluiting heb ik iets aangepast zoals op ik ergens op een duits forum gezien had.
lacularisFl%E4chenverriegelung.jpg

om het toestel te vervoeren in de originele doos heb ik de tips niet vast geplakt (doe dit met plakband voor het vliegen) en heb het kielvlak+richtingsroer afneembaar gemaakt.
Voor het zwaarte punt goed te krijgen heb ik toch gewicht achterin moeten plakken (ik had de kogeltjes er niet in geplakt)
Nu nog een keertje de stikkers plakken.
Als extra mixers heb ik de flaps en roelroeren gemixed dat ze allemaal een paar milimeter naar boven kan zetten voor snellere vlucht fases ook de flaps met rolroeren gemixed voor snellere rollen .
Voor het remmen de flaps max uitsleg naar beneden en de rolroeren bijna net zoveel naar boven.

Die mix van de flaps en de rolroeren ga ik ook eens proberen, want met de flaps alleen vertraagd hij niet genoeg vind ik.

Kimi zei:
Die mix van de flaps en de rolroeren ga ik ook eens proberen, want met de flaps alleen vertraagd hij niet genoeg vind ik.
Opgepast... de bedoeling is niet dat-ie vertraagt, maar dat-ie sneller gaat zakken.
Als je hem laat vertragen dan stallt-ie uiteraard.

Hoewel je ze natuurlijk ook kan gebruiken om 'm verticaal uit de thermiek te duiken als hij te hoog gaat. In dat geval kan je inderdaad zeggen dat-ie erdoor wordt vertraagd.

Bart

Met de kraaifunktie (butterfly) maak je de cularis dus wel extreem langzaam. Dit gebruik je om (zeer) snel hoogte te verliezen terwijl je vliegsnelheid toch aanvaardbaar blijft. Dus de neus steil naar beneden brengen en dan pas inschakelen.
Ik heb de laatse tijd echt zitten oefenen om aan te vliegen vanaf ± 40m hoogte en hem dan binnen de 60m aan de grond te zetten. Dit ziet er wel heel spectuculair uit moet ik zeggen.... Ik ga dit tijdens de wintermaanden moeten gebruiken om op mijn vaste (wild)vliegstek te kunnen landen zonder in de "turbulente" lucht achter de berg terecht te komen.

Back