multiplex Cularis

e.rukkers zei:
zijn er mensen die al met de cularis gevlogen hebben ?

Het geklooi met de centrale servoconnectors heeft me een achterstand van 2 weken 8O opgeleverd. Alhoewel ook dit MPX model zeer doordacht werd ontworpen was ik niet echt tevreden over het systeem waarmee de vleugelservo's in de romp worden ingeplugt. Dus hier hebben we (mijn vader en ik) een ander systeem op bedacht maar dit ging gepaard met veel "trial & error".
Ik heb nog een uurtje of 2 nodig om de cularis af te werken en dan nog een dag of 10 om de MX12 te programmeren....... :|
En eens als ie klaar is zal het wel dagen aan een stuk regenen.......... :?

heb je foto's hoe je het nu hebt gedaan met de aansluiting
ik heb er ook 1 besteld en wil het ook anders aan doen

gr erik

e.rukkers zei:
heb je foto's hoe je het nu hebt gedaan met de aansluiting
ik heb er ook 1 besteld en wil het ook anders aan doen

gr erik

De foto's zijn gemaakt maar het fototoestel ligt nog bij mijn ouders.
Ik zal er een klein verslagje van maken zodra ik weet dat alles naar behoren werkt.

samuel speltdoorn zei:
skyhigh zei:
wauw
dat is wel heel mooi
ik had dit draadje al langer gezien maar had problemen met een account aanmaken
wel wil ik zeggen , wie zet er nou een aandrijf set van 160 euries in terwijl dat ding waarschijnlijk
meer thermiek vangt dan je je zou kunnen voorstellen
ook is ie puur zwever veel mooier dan met zo'n gekke spinner op z'n neus
hoogstart is vast wel genoeg

uuhm was da nu voor reactie :P
allereerst, is een motor zeer handig om hem snel op hoogte te brengen, en ben je beneden na het zweven, doe je gewoon full throttle en stijg je weer tot de gewenste hoogte, zonder motor moet je eerst landen, sleeplier klaarleggen, etc etc, of je moet het sleepvliegtuig klaarmaken.

ook kan je met de motor enkele correctie mogelijkheden toepassen, dus waarom zo'n reactie?
heb jij wel ervaring met motorzwevers? dan weet je toch wel beter zeker ;)

tja het is wel handig maar niet mooi
maar ik begrijp wat je bedoelt sam, maar ik zou het liever zo doen
http://ozreport.com/pub/silentwithmike.jpg ,dat is wat mooier

e.rukkers zei:
al iemand vlieg ervaring met de cularis??

Wegens allerhande ziekenhuistoestanden nog steeds niet klaar....
Het goede nieuws is dat morgenvroeg de vleugel-rompverbinding met aangepaste stekkers klaar gaat zijn. Dan de romp nog samenbouwen en hopelijk zondag de lucht in met de cularis.

En, al gevlogen?
Nu is het baggerweer maar aankomende week beter weer en warmer (thermiek!)

Ik zat zelf over een cularis met rugstart te denken. Na het zien van bovenstaande foto misschien wel een idee om dit inklapbaar te maken. Maar eens mijn gedachten over laten gaan (past het in de fuselage, iemand die 'm nog open heeft liggen en een foto kan maken of word deze niet zoals de EZ* in twee helften geleverd maar zoals de EZglider in één stuk?)

De electra set is wel duur maar kan vast wel minder zwaar (kleinere motor, het is alleen maar voor hoogte maken tenslotte, scheelt zo weer 100 gram) en tenslotte is een hoogstartinstallatie (elastiek, lijn, parachute, haak) ook niet echt goedkoop. En iedereen heeft wel een accu die geschikt is..

hmmm...

e.rukkers zei:
zijn er mensen die al met de cularis gevlogen hebben ?

Ik heb afgelopen weekend met mijn Cularis gevlogen. Voorzien van de standaard motor en 2100/3 cell Lipo.
Klimmen ging perfect. Een flinke hoogte bereikt in 40 seconden. Zweeft geweldig. Zat al snel in een belletje
en kon het lang volhouden zo. Besturing ging OK.
Na een vijfde vlucht was de aileron besturing ineens slecht. Toen ik flaps gaf ging het helemaal mis. Snel flaps
terug. Ik heb hem toch nog goed kunnen landen. Het bleek dat de vleugel iets was uitgeschoven en de servo's
maakte geen contact meer. Ik was daar al bang voor. Het ontwerp is gewoon niet goed. Ook de click bevestiging
van de vleugels is niet wat het zou moeten zijn.
Ik heb vandaag de servo's voorzien van losse snoertjes die in de romp connectors gaan. Tevens heb ik de
click bevestiging voorzien van een parkertje. De vleugels kunnen nu niet meer loskomen. Is wel een nadeel
bij een harde landing natuurlijk. Maar zonder parkers wordt het in de toekomst zeker een harde landing!
Al met al ben ik blij met de Cularis.

Ik was, zoals eerder reeds gemeld, niet tevreden over de servo-aansluiting tussen de vleugels en de romp. Het gebruik van servoconnectors leek me een heel fragiele en onbetrouwbare oplossing en ik heb tijdens de "bouw" gekozen voor meer robuuste stekkers. Multiplex is nu ook aan't uitwerken hoe ze dit systeem betrouwbaarder kunnen maken in de toekomst.
Ook op rcgroups zijn er cularispiloten met een slecht contact in de vleugelverbinding met de standaard servoconnectors.

Hieronder mijn aanpassing. Het is niet echt mooi met die dwarshoutjes maar ik wou de zaak wel stevig verankerd hebben.

Gisteren heb ik dus de cularis gemaidend. Alles dus afgesteld zoals multiplex voorschrijft in de handleiding. De enige aanpassing, buiten de vleugel/rompconnectors, is dat ik geen stalen kogeltjes in de staart heb ingelijmd. Ik heb deze weggelaten omdat ik vind dat je altijd lood kan toevoegen indien nodig. Met de setup van Perba komt het zwaartepunt zeer mooi uit.
Ik heb eerst eens een stukje met de cularis boven mijn hoofd gelopen om te kijken hoe die zicht gedraagt en ik moest echt niet snel lopen vooraleer ik voelde dat hij "lichter" werd.
Dan maar iemand gevraagd om hem voor mij op te gooien. De eerste start heb ik graag beide handen aan de zender....
Het enige dat ik een ietsje heb moeten bijtrimmen was de elevator. Ik denk drie biepjes meer down. Maar wat vliegt dat ding mooi. Ik heb in totaal een vlucht of 5 gedaan. Zeer rustig allemaal, enkel een beetje rugvlucht maar voor de rest de cularis een beetje "verkennen". Je kan hem echt heel langzaam vliegen maar als je een beetje aanduikt krijg je de snelheid er heel goed in.
Eigenlijk vind ik het een beetje jammer dat de Cularis zo mooi vliegt, want nu ga ik mijn EG natuurlijk nooit meer van het schap halen.....Maar eigenlijk verdient mijn EG ook wel zijn rust want na 84 vlieguren :!: is er toch al wat sleet op gekomen.
Ik moet toegeven dat de multiplexjongens met de cularis weer een echte hit hebben!

Nou ik heb ook een aantal dagen lopen klooien met de servo stekkertjes in de vleugels!!! ( wel een dag of 4)
Maar heb nu een oplossing gevonden die het bij mij prima doet.

Ik heb een USB verleng kabel gekocht en alle rubber weg gesneden, draaden solderen en klaar.

mooie prima verbinding en stekkert erg soepel

zal ff foto maken !!
plat monteren is wel beter maar kon niet meer bij mij doordat de kunstof middenrib al in me model vast zat
my.php
[/URL][/img]

Back