Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Ik vraag mij af of een Roxxy wel wat zou zijn voor de Easy Glider?

Afgelopen zondag ben ik mijn originele klapprop in de (v)lucht verloren. Heeft er iemand enig idee waar ik online een originele MPX klapprop kan bestellen? Of heeft er iemand zo nog eentje op overschot want de meeste onder jullie zijn toch overgestapt naar de meer effektieve camprops?

Groetjes!

Ik wil wel op brushless overgaan, maar dat duurt nog wel een aantal weken.

Je kunt het eens proberen bij Zwaluw modelbouw:
http://www.zwaluwmodelbouw.com/

Daar heb ik ook een losse cockpitkap besteld en ze kunnen bijvoorbeeld ook andere losse onderdelen bestellen. Ik weet alleen niet, of de prop los geleverd wordt, of als complete aandrijfset.
Je betaald alleen wel iets van 8 euro verzendkosten, tenzij je natuurlijk in de buurt van Montfort woont en de prop zelf kunt ophalen.

Je kunt op de Multiplex site waarschijnlijk de onderdeelnummers vinden.

Succes,

Branko.

Hallo,

ik wil bij Staufenbiel de Easyglider electric gaan bestellen maar kan niet helemaal ontdekken welke regelaar ik er bij moet hebben. Of is het sowieso beter om maar gelijk een brushless met waarschijnlijk een andere regelaar te bestellen.
Wie geeft me raad!

Groeten Rien.

@ Rien

Bij Andy's Hobbyshop kost ie maar €65, ipv €79 bij Staufenbiel :zon:

Als ik jou was zou ik dadelijk naar brushless gaan.
Hij vliegt wel goed met de standaard motor en 3 lipo's maar het verschil met brushless is gewoon ongelofelijk.
De kost van het motortje is niet echt hoog (zie 2 hoger) en een 30A a 40A regelaar kan je altijd wel gebruiken.

@bvndb

Welke prop heb je er dan op zitten?

Ik heb net een EG gekocht en wil starten met het meegeleverde motortje, en evt. later overgaan naar BL met LiPo. Ga met 8 cellen 2500mAh vliegn moet lukken lijkt me. Het hoeft van mij niet direkt een hotliner te worden.

Ben nu nog aan het wachten op de servo's. Ik heb geen haast maar wil de EG in iedergeval als vakantievlieger mee naar Oostenrijk en Italie nemen.

Erik,

Ik werk met de standaard gearbox en de standaard prop.
Op het motortje heb ik een tandwieltje geplaatst dat ik zonder problemen in de modelbouwshop kon krijgen. Als ik me niet vergis is het een ZOOM tandwieltje. Het is iets langer maar past perfect. Met een beetje cyano + versneller op het asje geplaatst en goed laten uitharden. (het tandwieltje van de originele motor kreeg ik niet los). OPGEPAST JE MOET HET ASJE EN DE BINNENKANT VAN HET TANDWIELTJE MET WAT SCHUURPAPIER OPRUWEN ANDERS KOMT DE BOEL NA EEN TIJDJE TERUG LOS!!!!
Als je zeker bent dat alles mechanisch werkt kan je de gearbox best ook met cyano vastzetten in de neus. Om de motor alsnog los te maken heb ik twee kleine gaatjes achter de propeller gemaakt ter hoogte van de schroefjes waar de motor met op de gearbox vast zit.
Wel oppassen met de buitenloper dat je draden niet tegen de draaiende buitenkant van de motor kunnen komen. Ik heb een uitsparing gemaakt in de romp en daar de draden netjes in weggeborgen en een tapje overgetrokken.
Het verschil in gewicht en vermogen is echt enorm. Het is geen hotliner maar met 20 seconden motor aan ben je zo hoog dat je de EG bijna niet meer kan zien. Dat geeft dus echt UREN vliegplezier op één of 2 lipo pack's.
Een ander ENORM voordeel is wel dat de EG in geval van nood (slechte aanloop tot landing of plots iemand op de strip) zeer snel reageert en dadelijk terug op veilige hoogte is.
Zelfs met matige wind is de EG nu heel stabiel te vliegen.
Ik heb nog wel enkele stripjes lood in de cocpit gedrukt en de knikker uit de staart genomen.
Nog een goede verbetering is het aanbrengen van 2 holle koolstofstaven in de staart. Ik heb de stuurstangbehuizing op de laatste 20 cm weggenomen en vervangen door deze holle, ongelofelijk stugge koolstoftubes. De staart wiebelt dan niet meer bij gebruik van de achterste roeren. Veel plezier en als nog meer info kan geven dan zal ik dat dadelijk doen.

Hij vliegt echter ook zonder al die aanpassingen. Maar zoals steeds bij ARF modellen hebben ze bij productie materiaal gebruikt dat net iets te weinig kracht heeft (motor,staart,...) Al de aanpassingen kosten wel wat tijd (en jammer genoeg ook geld) maar ze zijn echt de moeite waard.

Ik vlieg hem met de standaard aandrijving en 8 * GP1100. De kogel heb ik weg gelaten. Wat achteraf een goed idee bleek.
Hij gaat echt prima omhoog. Na 1 minuut motorloop zit je al eigenlijk te hoog om lekker te vliegen.

Wat een verschil ten opzichte van de electro zwever waar ik mee begonnen ben. (1.8m, SPEED 600 + 7*Nicad 1200)

Als het motortje stuk is ga ik er wel een brushless met lipo indoen. Puur alleen voor de vlucht duur. Het lijkt me heerlijk om met 1 of 2 accu's een hele middag te zweven. Ideaal voor op vakantie ed :wink:

Ik ga hem eerst maar orgineel vliegen en kijk dan wel wat ik nog wil aanpassen.
Maarten ik heb gekeken bij Andy's hobbyshop, en daar is hij inderdaad goedkoper, ook de zender die ik wil de MX12 is voordeliger. Alleen hoe bestel ik daar, ik heb gemaild voor een prijs voor een complete set maar ze antwoorden alleen "no problem" ik had wel in het engels gemaild :-) . heb jij daar wel eens besteld? leveren ze snel?

Gr Rien.

Rien, ik heb geen ervaring met Andy's. Ik wou alleen even het prijsverschil doorgeven :P

Het viel mij ook wel op dat er niet echt een duidelijke manier is om online te bestellen.
Trouwens ook over de batling staat niets vermeld :wink:

Ikzelf wil daar de Spacescooter bestellen, in plaats van €59 slechts voor €46... wil ik wel even weten wat de verzendkosten zijn natuurlijk :!:

'K zal ze even mailen

PS. Ik vlieg de EZ ook origineel, en moet zeggen dat dat prima gaat... nee hij spuit niet als een raket omhoog, maar dat hoeft voor mij ook niet.

Ik durf het hier bijna niet te zeggen maar ik heb gisteren met mijn easyglider een beetje kunnen hooveren! 8O
Aangezien ik mijn originele klapprop in de lucht ben kwijtgespeeld en enkel shamrock deze in stock heeft vlieg ik nu noodgedwongen met 10x5.5 carbon camprop en ik moet zeggen dat dit wel heftig is qua koppel.

Mijn eerste klapschroef was ik ook op mijn eerste vlucht verloren.
Er is blijkbaar wat mis met de boring van de schroefjes in de originele set.
.
Trouwens Helishop in Antwerpen heeft ze steeds op stock

Hallo Rien,

Wellicht zijn de volgende internet shops ook wel interessant; ze hebben in ieder geval scherpe prijzen, waarbij soms de een goedkoper is en bij andere artikelen de ander.

rückert modellbau (Easy Glider electric, baukasten: 69,50 euro)
hobbydirekt (Easy Glider electric baukasten: 63,50 euro)

Branko.

Back