Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
Ik heb zowel van de rolroeren als van het richtingsroer de scharnieren volledig losgesneden en met tape terg vastgezet. Scheelt een hoop qua wrijving.

Bedankt voor de reacties !
Er zijn dus wel wat dingen die ik goed moet nakijken als ik hem inelkaar ga zetten.

Dat vermoeden had ik al een beetje dat je iets zwaardere servo's nodig hebt.
Ik zit een beetje te twijvelen tussen de volgende servo's :
W-150 Power High Torque (waypoint).
Dan heb ik op 4.8V 4.1 Kg stelkracht en op 4.8V/0.15 sec. /60 graden. Gewicht is 16.4 gr.
Of de W-150 (waypoint)
Dan heb ik op 4.8V 2.5 kg stelkracht en op 4.8V/0.13sec. /60 graden Gewicht is 13.4 gr.

Zit dan te denken om 4 dezelfde aan te schaffen.
Verders heb ik geen ervaring met dat merk maar lees goeie berichten.

Iemand een suggestie ?

Gisteren nog een vlucht gemaakt met de EG.
Pfff wat een wind, maar op een bepaalde hoogte ging het wel weer. Toch een vlucht van 33 minuten.
Het is een genot met deze kist te vliegen, hoewel die standaard aandrijving met 2s/2200 hem gisteren haast niet tegen de wind in kreeg.

Ik denk dat ik er een Typhoon 15/10 in ga zetten.

Als het harder waait zijn 8 * GP 1100 een leuk accu pakketje.
Het extra gewicht is handig om tegen de wind in te komen en je hebt er meer vermogen mee als met 2 lipo's.

De koolstof staaf wordt ook vaak vervangen door een ijzeren. Alleen denk ik dat jouw aandrijving het wel heel moeilijk krijgt.

PascalvO zei:
De koolstof staaf wordt ook vaak vervangen door een ijzeren. Alleen denk ik dat jouw aandrijving het wel heel moeilijk krijgt.

Pascal, niet de koolstofstaaf vervangen maar in de koolstofstaaf een draadstang m6 steken! 8)

Hallo,

Volgens mij is het een M8, ik heb er eentje liggen maar heb het nog niet geprobeerd. Het draadeind weegt wanneer het even lang is als de koolstofstaaf 310 gram. Dit lijkt mij een beetje veel.
Van de week ook helling gevlogen aan de dijk met de EG ging goed de landwind was wel vlagerig maar af en toe kwam er ook een thermiekbel langs, en kon je rechtuit vliegend behoorlijk hoog komen. (een circel en de EG zat al achter je) Om tegen de wind in te komen gebruikte ik de landingsstand (beide rolroeren omhoog) dit ging ook vrij goed.

Groeten Rien.

Vanmiddag 1230 uur :
Ding dong....man aan de deur met een groot pakket in zijn handen.(de EG electric)
Zegt ie : U gaat zeker met het vliegtuig op vakantie ! :D

Eindelijk is ie dan binnen !
Had niet veel tijd meer (precies in me pauze) maar even snel alles opengemaak en bekeken, ziet er heel erg netjes uit !

Er zullen nog wel wat vragen komen maar eerst even de servo's opmeten en dan bestellen.
Kan ik ook meteen even kijken wat voor lipo er het beste in kan.
Ik heb een 2s 1200 en een 3s 1200, zouden die geschikt zijn voor de standaard aandrijving ?

Klopt het trouwens dat de koolstof ligger in de vleugel niet vast komt te zitten ? Dus helemaal te verwijderen is ?
Laatste vraag....kan het geheel gewoon met Zap dun CA gelijmt worden of vreet dat door het toestel heen ?

Alvast bedankt.

is er iemand die deze EG elektric kan aanbevelen aan iemand die geen modelvlieg ervaring heeft. Ik zag deze mooie aanbieding en dacht dat het misschien wel slim was om aan te schaffen omdat het nu inclusief motor prop en servo's zijn.
http://www.coenraad.nl/webshop/prod...d=144&osCsid=4c94f74219ea8bf3ec20d431c49c4cfa

De een adviseert om niet met rolroeren te beginnen, andere hebben zeggen weer van wel...

Al is het nog geen beginnerskist is het misschien mooi om deze op de plank te hebben liggen??

mvg
Jeroen

Hi Jeroen,

Ja ik beveel hem aan. Ik heb er mee leren vliegen bij de club gooi en eemland onder leiding van een instructeur. Had na een lesje of 10-15 mijn zweefbrevet en vlieg nu zelfstandig.
Gas en rolroeren op je rechterstick, hoogte en richtingroer op je linker.
Inderdaad niet duur -> 99 euro

Succes,

Lex.

Hi Rene,

Gebruik geen 3s1p voor de standaardmotor, dat is teveel spanning en hiervan gaat je motor kapot.
Twee miniservos in de romp en 2 microservos in de vleugels.
Bij mij ging het richtingroer nogal zwaar -> na een paar vluchten servo kapot. Losgesneden en met scharniertjes bevesigd werkt nu beter.
De koolstofligger zit los in de vleugel, werkt prima.
Gewoon met ca in elkaar lijmen. Voor grote vlakken een spuitbusje kicker/activator gebruiken anders duurt drogen te lang.

Succes,

Lex.

lex,

Bedankt.
Jammer dat de 3s1p net teveel is voor de standaard motor,maarja...
Heb nu 2x Hs-55 in de vleugel gemaakt en de vleugel geplakt met CA, alles secuur geplakt maar toch nog me vingers vast op de vleugel !!!
Ik moet de rolroeren nog aansluiten enz en dan ga ik meteen even kijken hoe zwaar het schaniert,indien te zwaar maak ik er even schanieren in.
Ik las trouwens in de Modelbouw actueel dat ze de grote stukken met PU lijm lijmde (oa de romp)
Ik ga nu even mini servo's bestellen bij Acw zodat ik volgende week de lucht in kan.

JeroendB,
Hier zie je wat je nodig hebt voor de BL upgrade kit.
En als je Part# M992451 besteld heb je een complete set.(BL-400 6D motor, BL-27A ESC, Gears, Hub, Loctite and lube)

Ik weet dat het vlieggedrag (stijgsnelheid) sterk verbeterd, maar helaas heeft dit in het geval dat ik ken wel moeite gekost, omdat de bijgeleverde 18A regelaar het niet aan kon.

Maarten Engelhardt zei:
Ik weet dat het vlieggedrag (stijgsnelheid) sterk verbeterd, maar helaas heeft dit in het geval dat ik ken wel moeite gekost, omdat de bijgeleverde 18A regelaar het niet aan kon.

Oh, kijk dat is nog eens info!! Dan begin ik toch sterk te twijfelen aan dat upgrade setje van de coenraad of dat wel juiste is en niet op een miskoop gaat lijken.

Ik heb het upgrade setje op de duitse website gevonden, het kost aardig wat centen meer dan de coenraad maar zoals ik dat hier lees moet deze duitse upgrade een goede (en betrouwbare!!) upgrade voor de easyglider zijn:
http://www.ruemo-gfk.de/index.html?elektromotoren_mpx.htm

helemaal onderaan!!

Jeroen

Rene zei:
Ik las trouwens in de Modelbouw actueel dat ze de grote stukken met PU lijm lijmde (oa de romp)

Ik neem aan dat dat ook moet kunnen ipv CA gebruiken? Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat de droogtijd wat langer is.

Jeroen

JeroendB,

Inderdaad, met PU lijm duurt het wat langer voordat het droog is. (maar als het vastzit komt het ook niet meer los...)
Ik heb een dun lijntje getrokken met PU lijm langs het model.
De nokjes die in het model zitten,daar heb ik wat druppeltjes CA lijmt opgedaan en een beetje her en der langs de randen van het toestel.
Daarna de romp opelkaar gedruk en die zat eigenlijk meteen vast en kon de PU lijm rustig uitharden.

Het voordeel van PU lijm is dat je niet meteen vastzit aan het model met je vingers....(Of ben ik nou echt de enige ? :roll: )

Vandaag ben ik met de conversie naar brushless begonnen.
Ik heb als motor de typhoon 15/13 gekozen met 25a regelaar.
Vanmiddag de originele motor uitgebouwd, ruimte gemaakt voor de nieuwe motor en twee extra koelgaten in de romp aangebracht.
Als prop heb ik zowel een 9x6 als een 10x7 liggen.
Zodra de eerste vlucht erop zit laat ik weer van me horen.

neuseraf.jpg

Koelgat.jpg

Back