Multiplex Easy Glider / Electric

• Topicstarter Topicstarter branko
  • Startdatum Startdatum
@ traveller, ik vlieg zelf al vele jaren met de kleine multiplex zenders en nu sinds kort heb ik die cockpit sx erbij. De picco zender die ik als reserve zender hhad is inmiddels weg. Het programeren met de beide cockpit zenders is heel simpel en zit ook heel logisch in elkaar.

Bij de MX-12 heb ik voor enkele modelvliegvrienden ook sommige modellen moeten programeren en dat was een hel. Na heel lang zoeken en proberen is het uiteindelijk gelukt. Op een gegeven moment had een van die vliegvrienden zijn zendergeheugen per ongeluk gewist en heb ik weer een hele middag moeten zoeken om alles weer goed te krijgen. Met de nieuwe cockpit sx is diezelfde programering een fluitje van een cent en binnen enkele minuten klaar. En dan bedoel ik het programeren van een 4 klappen zwever waarbij alle functies gebruikt worden op de rolroeren en de flaps. Dus ook de spoilers als ook de flap functie en de kraaienfunctie.

Weer heel even off topic....
Ik moet hier toch Theo bijtreden. Ik heb zelf ook de MX12 en ik moet nog steeds mijn handleiding bovenhalen om iets aan de instellingen te wijzigen. De progammering is alles behalve doorzichtig. Maar toch ben ik er uiterst tevreden over want voor dit geld kan ik echt niets beters krijgen.

Ik las een tijdje terug in de Modelbouw Actueel dat de standaart setup ongeveer 6 amp. trekt. Klopt dat ?
Heb nog een CC Pixi 7 liggen en eigenlijk zou het wel prettig zijn om die te gebruiken. Maar ik heb weinig zin in een rookpluim op een meter of 200.

Echt goedkoop vind ik die servo's niet,20 om 24 euro.
Het lijken servo's van redelijke kwaliteit, tuurlijk is er altijd beter te krijgen.
Het geval wat jij gezien hebt is,denk ik, een beetje een pech gevalletje.
Ik heb trouwens de normale kit gekocht en zelf me servo's uitgekozen
mja, 'goedkoop' is misschien een verkeerde bewoording :-)
denk dat ik dezelfde opmerking al heb zien opduiken op dit forum, mss zelfs in dit draadje.

De Easyglider heb ik nu eigenlijk helemaal af op her en der een sticker na.

Ik zit alleen nog met het motorvermogen een beetje in me maag...
Ik zit hier eigenlijk altijd met wind en dan is een beetje power wel lekker.

Stel ik wil de bestaande vertraging gebruiken met een borstelloze motor, dan zit ik met de as van de motor.
De sp400 as is 2.3 mm en van de BL motors meestal 3.2 mm, dan ga ik er vanuit dat ik ook meteen een ander tandwiel erop moet zetten.
Moet het dan ook hetzelfde tandwiel zijn (zelfde hoeveelheid tanden) om de standaard prop rond te slingeren ?
Of moet er meteen een andere prop op ?

Ik zit eigenlijk een beetje te kijken naar deze motor,de 2580 Kv of de 3880 Kv uitvoering.
Of is dit niet mogelijk in combinatie met de standaard vertraging ?

Alvast bedankt voor de info.

Ik weet niet of die standaard vertraging dat aankan, en dan dat propje nog. Ook niet echt een toonbeeld van schoonheid.

Is het geen idee om een buitenloper op dat schotje te maken, sommige hebben dat hier al gedaan op de Space scooter. Iets typhoon 15-10/15-13 achtigs zeult de Easyglider aardig omhoog als je er een goede prop op zet....

Vergeet ook niet dat je een klein beetje gewicht nodig hebt om tegen de wind in te komen. Het motor vermogen gebruik je alleen om te stijgen.

Vandaag toch rot weer, zal alles eens op de weegschaal leggen zodat ik een indicatie heb van het gewicht.
Een 15-10/13 heb ik ook over na zitten denken maar ik wil eigenlijk niet snijden in de neus van het toestel, vind dat juist zo mooi. (als het uiteindelijk de beste methode is gaat ie er wel in :wink: )
Van de week eerst even amps meten met de standaard setup want over 2 weken ga ik naar Duitsland en dan wil ik hem vliegklaar hebben.
Daarna heb ik rustig de tijd om een knappe motor uit te zoeken.

De prop is idd niet moeders mooiste, wat is een beetje een knappe prop om "op voorraad" te hebben liggen ?
Ik zie alleen maar losse bladen...maar wat voor spinner moet daarbij ?
Meestal kijk ik daarvoor bij Acw maar zie zoveel verschillende props + spinners,kom daar niet echt uit.

ik vlieg ook de e.gl met een typhoon 15/10 maar haal mijn spinner toch iets dichter. Op 3 cellen gaat hij goed de hoogte in, en het starten gewoon laten vallen en gas geven.

Na me vakantie haal ik de neus eraf en gaat er een andere motor in , ik ben overgehaald :wink:
Maar waar ik een beetje tegenop zie is de motor domping enz enz.
Kan ik gewoon de lijn aanhouden van de standaard voorkant (waar het asje doorheen komt) ?

En lexhw, hoe het je de neus vast gemaakt ? Zie wel wat saté prikkers er doorheen steken maar waar heb je die in vastgemaakt ?
Of heb je het naderhand vastgemaakt met iets anders ?
Moet behoorlijk vastzitten anders heb je kans dat je je motor verliest ergens tijdens het opstijgen.
De spinners + bladen op de acw site had ik al gezien, maar kan je zomaar elke spinner pakken die je wilt hebben ? Dat begrijp ik dus niet helemaal.
Wil gewoon een complete prop hebben voor een 3.2 mm as. Ik heb eventueel een Align 450L 1400 Kv 180Watt motor liggen die erin kan.

ik heb dezelfde methode toegepast, met motorschot en tandestokers.
eerst het motorschot lijmen ( epoxi ) en dan kleine gaatjes boren in het schot, en de tandenstokers in de romp prikken, en lijmen met ZAP(secondelijm) en zo zit alles stevig vast. wel ietsje meer domping geven naar rechts en onder, want gaat behoorlijk snel omhoog

simendewulf zei:
ik heb dezelfde methode toegepast, met motorschot en tandestokers.
eerst het motorschot lijmen ( epoxi ) en dan kleine gaatjes boren in het schot, en de tandenstokers in de romp prikken, en lijmen met ZAP(secondelijm) en zo zit alles stevig vast. wel ietsje meer domping geven naar rechts en onder, want gaat behoorlijk snel omhoog

Dit was nu net dezelfde reaktie die ik aan't schrijven was! 8O
Als je een beetje netjes de neus eraf zaagt kan je niet zien dat hij ooit los is geweest.

Niet allemaal tegelijk reageren he :D

Simendewulf,
Iets meer domping geven naar rechts en onder, iets meer....hoeveel graden ongeveer ? (uitgaande van een nul lijn)

En die tandenstokers met een beetje Zap en dat komt dus niet meer los....hmmm...kind kan de was doen.
Schotje vastlijmen met epoxy, moet lukken.

Classicracer,
het stukje wat je eraf haalt moet je toch niet meer terug zetten ?

ik heb de domping op zicht gezet, hoeveel graden weet ik niet doe dit met behulp van een lang staafje . het afgesneden stukje moet er niet meer op, zo weinig mogelijk afhalen, en eerst kijken naar beschikbare spinner

@ Rnen: Ik heb het stukje er terug opgezet, tot net achter de spinner. Ik heb wel maar een kleine spinner dus nu loopt het neusje terug spits. En om de motor te vervangen moet bij mij het neusje er toch terug vanaf!

Rene zei:
En lexhw, hoe het je de neus vast gemaakt ? Zie wel wat saté prikkers er doorheen steken maar waar heb je die in vastgemaakt ?
Of heb je het naderhand vastgemaakt met iets anders ?
Moet behoorlijk vastzitten anders heb je kans dat je je motor verliest ergens tijdens het opstijgen.
De spinners + bladen op de acw site had ik al gezien, maar kan je zomaar elke spinner pakken die je wilt hebben ? Dat begrijp ik dus niet helemaal.

Hi Rene,
Ik heb eerst het motorschot vastgeplakt met 3sec. lijm. Hierna met een boortje gaatjes door het schot in de elapor geboord, en daar weer de cocktailprikkers in ook met 3sec.lijm. Zit als en huis.
Het formaat van de prop is afhankelijk van het vermogen van de motor. Je wilt een prop die de motor optimaal belast: te klein en je benut je motor te weinig, te groot en je motor wordt te warm.
Je kan hier wat mee experimenteren in propselector

Succes,

Lex.

Rene, ik heb de standaard vertraging behouden, en er deze
AC-DIYMOT-VR.jpg
motor ertegenaan geschoefd. 6 wikkelingen, 0.6 mm wikkeldraad. Daar een "echte" klapprop erop gezet, en op 2s lipo gaat ie aardig de hoogte in. Op 3s lipo's is hij in een zucht op hoogte.

Dit is een echte instapper-zelfbouwmotor. Passeert de douane net zonder extra kosten, als je niks anders bij de levering bijbestelt...

http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2746

Een wereld van verschil tegenover de standaard speed 400 setup op 2 cellen lipo.

Back