Nieuwe zender DX8
Nou weer een dagje voor de baas op de bank gezeten.. Dag 7 in rij en de deur niet uitgeweest. Tot vervelens toe zullen we maar zeggen

.
Mooi dus tijd gehad om het een en ander te regelen. Gelukkig de komende zes dagen vrij om bij te komen van deze drukke week.
Afgelopen nacht tot in de late uurtjes zitten spelen met de zender.. Wat zit er ongeloofelijk veel leuke functies in dat ding. De grote meerderheid snap ik nog geen bal van en de handleiding biedt niet veel uitkomst. Ik kan je wel vertellen dat voor iemand die er geen verstand van heeft de functies wat puzzel vaardigheden vereisen..
Spektrum gaat er in de handleiding denk ik van uit dat iedereen die zo'n geavanceerd stukje techniek koopt ook weet wat alle termen betekenen.
Ik kan je vertellen dat ik me regelmatig achter het oor krab , 'wat bedoelen ze hier mee?'.
Initieel het inpluggen van de receiver en stroom erop, binden (koppelen) aan de zender geen probleem.
Opeens staan de servo's keurig in het gelid. Mooie hoekjes van 90 graden en ik kan volledig bereik krijgen op hoogteroer en richtingsroer. Al zijn me de uitslagen op het roer wat klein.
Die uitslagen heb ik wat vergroot door de aanhaak punten op de roeren wat verder naar binnen te zetten. Dus nu een mooie uitslag. Op andere fora klaagt men wat over het kleine richtingsroer. Dat zal wel de eerste mod worden.. Maar eerst maar eens kijken hoe het in de praktijk werkt.
Boel vast gezet met locktight.
Dat Servo probleem dus direct opgelost.
Maar goed.. Je hebt dan telemetrie op deze zender en daar wil ik dan ook wel eens naar kijken.. T-module ingeplugd, dan moet je weer binden. Dat is een stuk moeilijker. In plaats van een plugje insteken moet ik nu een knopje ingedrukt houden. Ondertussen met duim, wijsvinder, ping, middelvinger en een handpalm de stekkertje van LiPo en ESC in elkaar steken. Want zonder stroom niks natuurlijk. Daar hadden ze van mij bij Spektrum wel een zelfde stekker systeem van mogen maken als op de ontvanger. Zeker ander ontwerp team. Niet echt handig. Maar na een poging of 3, kreeg ik het voor elkaar.
Ondertussen toch al in de vroege uurtjes... Eerst maar s naar bed. Want t mini mutsje moet vroeg naar school en het is papa dag werd me verzekerd. Ach wat zal het .. een uurtje of 4 slaap is wel genoeg.
Nu direct na het afdroppen maar weer aan de slag. Grote Muts slaapt uit.
Zaten ook nog wat telemetrie kabeltjes voor temperatuur en volts bij. Die laatste wil ik dan maar lipo volts mee lezen, dus verloop kabeltje gesoldeerd.
Zodat het op een later punt weer makkelijk uit te pluggen is en weer ergens anders insteekbaar is. Temperatuur draad om de LiPo heen.
Zo het werkt, en hier wat 'screen' shotjes.
Heb ook nog ff een mixje gemaakt, dat was een menuutje waar ik wel uit kwam. Gaat ie een beetje pitch down geven bij gas geven. Als in beetje gas, beetje pitch down. Kan ik aan en uit zetten met een schakelaar. Leuk speelgoed. Zal eens kijken als ie vliegt wat dat doet
lol
Geen meter gevlogen in 25 jaar (RC

) en nu al aan t prutsen.
Compartiment nu wel een beetje voller.. Maar wel minder lood voorin.
Nu nog gaan vliegen...
Wild vliegen of toch maar lid worden van de local club, en een trainer er naast .... Beslissingen Beslissingen..