multiplex Easystar deel 2.

LOL, dat is geen geluk, dat is gewoon gezond verstand!
(Ook je vrouw aan het werk zetten met spullen uit de bouwmarkt is goed bekeken . . . . . . . .:mrgreen:)
Lipoos zijn niet zo moeilijk als je denkt hoor, zeker niet als ze kwalitatief een beetje goed zijn.
(Wat dan weer wel geluk was is dat het niet de hele nacht geregend had)
Cheers!:banana:

Ik had juist besloten om alleen echte goede lipos te kopen. Deze waren van Hyperion, als ik juist een goedkoop lipo had gekocht had ik hoogst waarschijnlijk nog een moeten kopen en was ik dus duurder uit.

De moraal voor mij is vlieg niet op een te kleine veld en overschat je eigen kunnen niet. Oh ja en als er een boom is dan kom je er in terecht, lijkt een natuurwet te zijn.

Oh ja en als er een boom is dan kom je er in terecht, lijkt een natuurwet te zijn.
Inderdaad. Vlak voor de landing na mijn allereerste vlucht met mijn easystar heb ik kans gezien de enige boom in een omtrek van (minstens!) 5 vierkante kilometer te raken...

Van lantaarnpalen hoor je wel eens dat het balsa-magneten zijn maar bomen (vooral alleenstaande bomen) zijn schuim-magneten ;)

newby

Na een ietwat verkeerde start te hebben gemaakt, met de hobby van het modelvliegen, ben ik alsnog de goede weg ingeslagen.

Ik ben begonnen met het kopen van een Sapac F-16. Na veel advies van de ervaren vliegers, heb ik een simulator aangeschaft. Nu, na de nodige vlieguren op de simulator, heb ik, ook weer op veler advies, een easystar aangeschaft.

Ik ga met de standaard easystar vliegen, alleen ga ik de lipo's uit mijn F-16 gebruiken, want die had ik liggen, en zo houd ik de kosten een beetje in de hand.

Ik ga de bijgeleverde motor gebruiken, en bij Quartel in Amsterdam heb ik een passende regelaar bij de motor en lipo's gezocht. De lipo's 3s paketten (25C) en 2250mah. De regelaar die ik nu ga gebruiken is van IMCS en is een 25A regelaar. Beetje overdone 11,1V, maar nogmaals kosten drukkend.

Nu moet ik mijn regelaar instellen, en ik heb de handleiding van de regelaar erbij gepakt, maar dat is in het duits/frans. Mijn duits gaat niet verder als een biertje bestellen, dus vormt dit een hele uitdaging.

ik ga even googlen of ik iets online kan vinden in het engels/nederlands, maar wilde toch even een balletje opgooien, kijken of iemand hier toevallig ook zo'n regelaar heeft, en dus weet hoe deze in te stellen is.

Ik heb het hele topic, ook deel 1 :confused: doorgelezen, en bij dit topic volgen.

Begin eerst eens zonder er aillerons in te maken, dat kan later altijd ook nog.

Wanneer hij airborna gaat, hangt een beetje af van het instellen van mij regelaar, maar laat het weten, of ik hem heel heb weten te houden.

Greatz

denk niet dat je motor het lang uithoud op 11.1 volt, die vind dit niet leuk. een ander motortje monteren is de optie, is hooguit ong een 10tje

denk niet dat je motor het lang uithoud op 11.1 volt, die vind dit niet leuk. een ander motortje monteren is de optie, is hooguit ong een 10tje

Ben idd al aan het kijken, dat kreeg ik ook als advies mee, en vooral niet full-throttle vliegen met deze.

Enig idee welke ik dan het beste kan nemen, qua voltage? 8,4V of 9,6V? Of misschien nog zwaarder?

Als je regelaar dat aankan zou ik direct voor een brushless inrunner/outrunner gaan, een 2200KV is ruim voldoende. Eventueel heb ik nog wel een motor voor je liggen.. ben alleen bang dat je regelaar voor brushed motoren gemaakt is. Dan zou ik iig kijken naar een 7,2V speed400, die schijnen het langer vol te houden.

Als je regelaar dat aankan zou ik direct voor een brushless inrunner/outrunner gaan, een 2200KV is ruim voldoende. Eventueel heb ik nog wel een motor voor je liggen.. ben alleen bang dat je regelaar voor brushed motoren gemaakt is. Dan zou ik iig kijken naar een 7,2V speed400, die schijnen het langer vol te houden.

Mijn regelaar is idd voor een brushed motor.
Is 7,2V ook niet te laag? Ik ga wel effe het www op, om een passend motor te zoeken, die makkelijk past.

Thanx voor de info

Een 7,2V Speed400 op een 2S LiPo is heel krap. Als je een echte Speed400 neemt, kies dan voor de 6V versie, die draait sneller. Een 2200Kv binnen- of buitenloper met een APC 6x4" op een 2S LiPo is uitstekend te doen.

Een 7,2V Speed400 op een 2S LiPo is heel krap. Als je een echte Speed400 neemt, kies dan voor de 6V versie, die draait sneller. Een 2200Kv binnen- of buitenloper met een APC 6x4" op een 2S LiPo is uitstekend te doen.

Ik gebruik de bijgeleverde speed400, da's een 6V, en hij gaat werken op een 3s lipo 25c 11,1V

dus toch dan een 7,2V speed400 beter?

Ik gebruik de bijgeleverde speed400, da's een 6V, en hij gaat werken op een 3s lipo 25c 11,1V

dus toch dan een 7,2V speed400 beter?
De standaard motor is een Permax 400 maar is in principe hetzelfde. Met een 3S LiPo moet je de eerste paar uur vliegen rustig aan doen ander smelt je zo de koolborstels eruit. Non-stop vol gas vliegen zorgt in ieder geval dat een standaard Permax 400 geen lang leven beschoren is. ;) Dan is een Speed 400 7,2V een betere optie. Met een 3S loopt die snel genoeg.

Zo, gisteren mijn eerste vlucht met de easystar gehad.:D:D:D

1 lipo leeg gevlogen, naar de oplader en 's avonds weer 1 lipo leeg gevlogen. Ben tot een uurtje vliegen gekomen, vliegen op power, afgewisseld met een beetje zweven op een rustig tempo. Vliegen in het echie is toch heel wat anders als op de simulator. Hier en daar een niet zo nette landing gemaakt, maar voor de eerste vlucht(en) ben ik zeker tevreden.

Vanmorgen (windstil hier in hoofddorp) nog maar eens vertrokken om een vlucht te maken. Alleen nu gebeurde er iets vreemd.

Op een metertje of 30 hoogte, hangend in een linker bocht, reageerde mijn ontvanger nergens meer op, waarna de easystar zich vrolijk in het weiland van een naast gelegen boer boorde, tussen de paarden. Met als gevolg dat mijn hele easystar aan bonken is. De neus is afgebroken, 1 vleugel is afgebroken, en de andere vleugel gescheurd. Het gedeelte waar de motor in is bevestigd was ook afgebroken.

Officieel tot dood verklaard.

Iemand een idee, hoe het zou kunnen, dat mijn ontvanger niet meer reageerde?

Ik ga toch nog een verwoede poging wagen om er wat van te maken, anders maar kijken of het rendabel is om nieuwe onderdelen aan te schaffen, of gewoon weer een "lege" easystar kopen.

Greatz

Twee opmerkingen:

- een easystar is nooit dood! Gewoon waar het gedeukt is in heet water dompelen (aan de kook) of in stoom houden tot de originele vorm weer terug is (duurt een minuut of tien), dan met de bolle kant van een lepel de uitstekende bolletjes schuim weer platwrijven. De lepel hierbij in koud water dompelen maakt het iets makkelijker.

- een lipo mag je nooit leegvliegen. Misschien bedoelde je dat er ook wel mee maar nooit meer dan 70-75% leegvliegen anders zijn ze zo naar de knoppen. Voor een standaard EZ op gemiddeld gas houdt dat voor een 2200MAh lipo in een minuut of 12 vliegen. Daarna mag er dus niet meer dan 1500-1700 in gaan.

Wat betreft je ontvanger, dat kan heel veel zijn. Stoorsignaal (ergens word een zender aangezet op hetzelfde kanaal), accu van je zender leeg (gaat heel snel, gemiddeld een paar uurtjes!), lipo niet meer zo lekker.. Kan alle kanten op.

Succes met het repareren van je easystar :)

is wel te repareren lijkt me gewoon epoxy ertussen doen (eventueel het gebroken vleugel gedeeltje 2 stukjes carbon door de vleugel doen en dan zal die wel weer vliegen

Laatst bewerkt:
gewoxy? :O

Of "gewoon epoxy"?

Overigens zou ik zelf UHU POR of de vergelijkbare maar veel goedkopere lijm van de HEMA gebruiken, die blijft altijd ietsje flexibel, maar ieder zijn voorkeur ;)

- een easystar is nooit dood! Gewoon waar het gedeukt is in heet water dompelen (aan de kook) of in stoom houden tot de originele vorm weer terug is (duurt een minuut of tien), dan met de bolle kant van een lepel de uitstekende bolletjes schuim weer platwrijven. De lepel hierbij in koud water dompelen maakt het iets makkelijker.

Nou, hij ligt echt goed aan bonken, het is niet een kwestie van een deukje. Ik ga alsnog een verwoede poging doen, om het weer leven in te blazen.

- een lipo mag je nooit leegvliegen. Misschien bedoelde je dat er ook wel mee maar nooit meer dan 70-75% leegvliegen anders zijn ze zo naar de knoppen. Voor een standaard EZ op gemiddeld gas houdt dat voor een 2200MAh lipo in een minuut of 12 vliegen. Daarna mag er dus niet meer dan 1500-1700 in gaan.

Er zit op mijn regelaar liposave (zo heet dat geloof ik), dus die schakelt de motor uit, en kan ik hem nog veilig aan de grond zetten, omdat ik de besturing nog wel heb. Dus leeg leeg is hij niet.

Mijn vorige EZ heeft volgas van 50 meter hoog het asfalt geraakt - storing :(
De neus lag echt in 15 stukken, flinke scheuren erin, motorgondel eraf gescheurd, de staart op twee plekken gebroken en zowel hoogte- als richtingroer eraf. Flinke klap dus..
Anderhalf uur werk met heet water, een lepel, UHU POR en een tube witte acrylverf en van drie meter afstand zie je er niks meer van. Vliegt weer perfect, alleen ietsje zwaarder.

Ik heb geen idee wanneer een liposave afschakelt maar dat zal allicht zijn wanneer het voltage in de cellen fors gedaald is. Persoonlijk zou ik daar niet op gokken maar gewoon even je verbruik berekenen en dan aan de veilige kant blijven. Scheelt om de haverklap lipo's kopen en misschien toekomstige crashes :) Bovendien, stel dat je motor afslaat (maar je kunt nog wel sturen) en je zit ietsje te ver windafwaards; dan kun je dus alsnog met pech fluiten naar je toestel (want plotseling staat er een boom, ligt er een sloot of een drukke weg etc)

gewoxy? :O

Of "gewoon epoxy"?

Overigens zou ik zelf UHU POR of de vergelijkbare maar veel goedkopere lijm van de HEMA gebruiken, die blijft altijd ietsje flexibel, maar ieder zijn voorkeur ;)

veranderd... uhu por is inderdaad flexibel maar omdat de vleugel echt gescheurd is vraag ik me af of uhu por dat houd

veranderd... uhu por is inderdaad flexibel maar omdat de vleugel echt gescheurd is vraag ik me af of uhu por dat houd
Da's inderdaad een goede vraag; ik heb de vleugel destijds met medium CA gelijmd en kicker bespoten. Heeft daarna nog bijna twee jaar bij mij gevlogen voor ik het toestel voorverkocht :) maar misschien is voor de vleugel epoxy een beter idee!

Nieuw op het forum en zojuist mijn eerste testvlucht gemaakt met de eaystar. Nog nooit met een vliegtuig gevlogen op een x-twin en simulator (uurtje op geoefend) na. Super! Als je de knoppen een beetje onder controle hebt en een zachte ondergrond hebt krijg je dit vliegtuig volgens mij niet snel kapot. Het kan in ieder geval tegen een stootje. Enkele crashes gehad met de neus op de grond, is ietsjes gebogen maar die krijg ik wel weer recht. Wel ga ik hem iets verstevigen aan de voorkant, met een aluminium stripje en wat ducktape, het is tenslotte om het vliegen te leren.

Het enige waar ik moeite mee heb is de elevator bedienen, rechter stick van je af is omlaag ipv omhoog wilde ik nogal vergeten... Maargoed, een redelijk succesvolle eerste vlucht, die ik helaas (misschien maar goed ook, kan ik hem wat repareren) moest afkappen vanwege een lege accu.

Back