multiplex Easystar deel 2.

Ik heb hier nog zo'n motortje liggen, daar heb ik maar een keer of 3 mee gevlogen (met Easystar, past er precies in), als je interesse hebt geef maar een seintje, propeller (huidige type, de zwarte met witte spinner) zit er ook nog op :yes:

Na de brokken die ik gevlogen heb, zit de neus er weer aan. Was even een klusje, maar in bijna kokend water, komt de originele vorm terug. Een waardevolle tip.

Neus weer erop gelijm, en toestel laten checken bij de vliegclub hier. nu bleek dat de motor te schuin op het model stond, waardoor hij bij vol gas, gelijk in een looping ging.

Nu vliegt tie als een zonnetje, alleen verdient hij niet meer de schoonheidsprijs.

Vanmiddag wezen vliegen, was bijna windje stil.

Snap nu, waarom iedereen de easystar aanraadt, als beginners toestel

Wie heeft er een goede tip voor het verstevigen van de romp van de easystar.

De staart is te verstevigen dmv een carbonstaafje erin te lijmen, maar de neus, is een stuk lastiger.

Iemand toevallig al eens hiermee bezig geweest?

Wie heeft er een goede tip voor het verstevigen van de romp van de easystar.

De staart is te verstevigen dmv een carbonstaafje erin te lijmen, maar de neus, is een stuk lastiger.

Iemand toevallig al eens hiermee bezig geweest?
Ja, gewoon een accubak erin knutselen.

easy-cam_cockpit2_2s_3200mah.jpg

Echter is dat geen garantie dat je neus heel blijft als je vol de grond in gaat. :oops:

easy-080523_crashed_very_hard1.jpg

Onze easy star is de neus van verpakt met duc-tape, en om te lijmen heb ik een hot glue gun gebruikt, (de vorige eigenaar had CA gebruikt, maar dat viel volledig uit elkaar, leek wel gebroken glas.
de hete lijm heeft de easystar aanzienlijk versterkt.

mvg,

Daphne en Marcel

Testresultaat:
Ik ben met mijn esaystar de sloot in gestort hij zat vol water en hij deed het 2 dagen niet meer en nu doet hij het weer zoals eerst.

dus laat je vliegtuig eerst goed drogen met een fohn

Testresultaat:
Ik ben met mijn esaystar de sloot in gestort hij zat vol water en hij deed het 2 dagen niet meer en nu doet hij het weer zoals eerst.

dus laat je vliegtuig eerst goed drogen met een fohn

hallo , ik weet wat je bedoeld.
heb een week geleden hetzelfde meegemaakt , toen ik hier in de tuin over het kanaal vloog is men elevator servo losgekomen :( (had hem nochtans stevig vastgelijmd met zacki elapor)
nu in mijn geval hij heeft 1uur in het midden van het kanaal gelegen .
ben thuisgekomen onmiddelijk alles met de haardroger droogeblazen.
en tot mij grote verbazing werkte alles perfect na 3 uur zelfs de lipo :)
alleen had ik graag geweten of je er nu best geen spray ofzo op aanbrengt op de printplaat van de receiver en regelaar alsook op de connectors?
want op de connectors van de rx begon hij te oxideren .
alvast bedankt !
m.v.g Bart

Ik zal waarschijnlijk de zoveelste zijn die deze vraag stelt maar ik ga het toch nog eens doen :oops:.

Ik wil in men EZ een nieuwe motor, een brushless dit keer en eentje met voldoende kracht voor een grondstart of voor het vliegen met een fototoestel erop gemonteerd. Na een beetje zoeken heb ik deze motor gevonden : HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95
deze zou veel gebruikt worden voor de EZ maar is deze voldoende voor mijn wensen?

Ik heb nog een motor gevonden met meer KV:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4201&Product_Name=HXT_2835_(380S)_2700kv_Brushless_Inrunner

Als ik ga vergelijken is alles hetzelfde en toch is deze een tikkeltje goedkoper terwijl deze toch meer KV heeft.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 2 en wat is het belang van die KV's?

Het volgende wat ik nodig heb is een regelaar maar ik weet helemaal niet hoe ik er eentje moet kiezen. tenslotte heb ik nog een Lipo nodig om het compleet te maken maar opnieuw, hoe moet ik eentje kiezen? Mijn lader is een graupner ultramat 10, is deze goed voor het laden van lipo's of moet ik ook een nieuwe lader kopen.

Ik weet dat ik veel vragen stel maar ik ken hier nog niet veel van en je moet het ergens leren :D.

Greetz,
DoPy

hallo , ik weet wat je bedoeld.
heb een week geleden hetzelfde meegemaakt , toen ik hier in de tuin over het kanaal vloog is men elevator servo losgekomen :( (had hem nochtans stevig vastgelijmd met zacki elapor)
nu in mijn geval hij heeft 1uur in het midden van het kanaal gelegen .
ben thuisgekomen onmiddelijk alles met de haardroger droogeblazen.
en tot mij grote verbazing werkte alles perfect na 3 uur zelfs de lipo :)
alleen had ik graag geweten of je er nu best geen spray ofzo op aanbrengt op de printplaat van de receiver en regelaar alsook op de connectors?
want op de connectors van de rx begon hij te oxideren .
alvast bedankt !
m.v.g Bart
hallo, ik weet niet of je een een of andere spray kan gebruiken voor de onerdelen, ik weet niet of de connectie helemaal goed werkt bij mij want de ontvanger heeft het 2 dagen niet gedaan. het water kwam binnen via het gat waar de attenne naar buiten gaat.

Dennis

Ik zal waarschijnlijk de zoveelste zijn die deze vraag stelt maar ik ga het toch nog eens doen :oops:.

Ik wil in men EZ een nieuwe motor, een brushless dit keer en eentje met voldoende kracht voor een grondstart of voor het vliegen met een fototoestel erop gemonteerd. Na een beetje zoeken heb ik deze motor gevonden : HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95
deze zou veel gebruikt worden voor de EZ maar is deze voldoende voor mijn wensen?

Ik heb nog een motor gevonden met meer KV:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4201&Product_Name=HXT_2835_(380S)_2700kv_Brushless_Inrunner

Als ik ga vergelijken is alles hetzelfde en toch is deze een tikkeltje goedkoper terwijl deze toch meer KV heeft.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze 2 en wat is het belang van die KV's?

Het volgende wat ik nodig heb is een regelaar maar ik weet helemaal niet hoe ik er eentje moet kiezen. tenslotte heb ik nog een Lipo nodig om het compleet te maken maar opnieuw, hoe moet ik eentje kiezen? Mijn lader is een graupner ultramat 10, is deze goed voor het laden van lipo's of moet ik ook een nieuwe lader kopen.

Ik weet dat ik veel vragen stel maar ik ken hier nog niet veel van en je moet het ergens leren :D.

Greetz,
DoPy
Hallo,

voor advies van de motor kan ik niet veel zeggen want zelf heb ik van de motor ook niet veel verstand, ik kan wel tips geven over de regelaar en lipoaccu. Ik zou een orginele multiplexlipo nemen want die passen prcies en werken goed, de prijs is 19,99. zie: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek zoek dan op accu multiplex en je vindt hem. voor de regelaar kan ik je ook geen advies geven maar ze hebben bij conrad ook ontvangers en boven een bestelling van €20 krijg je een gratis verzending.

m.v.g. Dennis

Ik heb lopen zoeken maar kan het niet vinden bij conrad.
Het lijkt mij ook wel erg goedkoop.
Ik weet uit ervaring dat in de EZ* en minimaal een accu van 120 gram moet hebben voor het zwaartepunt.

Bestnr.: 231785 - 89 (huismerk conrad)
is 2S2200, weegt 110 gram en kost al 39,99 euro!

Ik kan geen accu vinden voor 19,99 euro

En een 2S2200 kost in China ongeveer 16 dollar, of 12 euro.
Dus ik koop geen lipo bij conrad!

Groeten Willem

bij conrad hebben zo ook orginele multiplex accu's die ik zelf ook heb, je vliegtuig komt makkelijk de lucht in en het zwaartepunt is precies goed. het productnummer= 207068 - 89
en is precies ontwikkeld voor de easystar, maar het blijft je eigen keus.

m.v.g. dennis

Laatst bewerkt:
Met dat productnummer heb ik even gezocht, dan krijg ik alleen een RTF easystar te zien. Daaronder staat een setje NiMh AA batterijen (8 stuks) en die kosten al 18 euro. Erg onwaarschijnlijk dat je qua kosten zelfs maar in de buurt uitkomt. Overigens maakt het geen fluit uit van welk merk de lipo is; als het voltage voldoende is (2S of 3S) en het gewicht is hoog genoeg om de EZ te balanceren werkt het allemaal even mooi.

Verder moet je eens uitleggen wat he bedoet met "precies ontwikkeld voor de easystar", dat is namelijk de eerste keer dat ik zoiets hoor. Ik vermoed dat je beter eerst flink wat kunt lezen hier zodat je wat kennis opdoet.. Niet lullig bedoeld hoor maar als je zelf nog niet helemaal weet waar je over praat kun je beter geen adviezen gaan geven :)

Persoonlijk zou ik deze lipo's gebruiken voor een EZ* - lekker goedkoop, gewicht is aardig in de buurt en de "C"-rating is ruim voldoende voor de HTX2835 motor die je in gedachten hebt: HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C $16.99

Deze gebruik ik zelf ook met een 5,5x5,5 graupner cam prop en op gemaaid gras is dat voldoende voor een grondstart; gemiddeld vlieg ik (zonder gebruik van thermiek, dus puur op motor) bij wisselend gas 10-12 minuten met zo'n accu.

Als regelaar gebruik ik in die setup deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 25-30A ESC (card programmable) $9.99
Ruim voldoende (trekt iets van 19A geloof ik) en zowel goedkoop als card programmable.

Helaas kan ik je niks vertellen over de lader, dat zou je makkelijk moeten kunnen uitvinden door even door het menu heen te klikken. Denk je er wel aan dat je voor lipo's een lader nodig hebt die kan balanceren (of een losse balancer)!

Nogmaals gezocht op dat nummer van Dennis en gevonden
Het is een NIMH accu inderdaad, en geen Lipo
6 cellen 7,2 volt 1400 Mah 170 gram.
Deze bevatten de helft van de energie van een lipo accu en zijn ook de helft van de prijs.
Duidelijk geval van appels en peren vergelijken.
170 gram is ook vrij veel als je maar 7,2 volt hebt.
Als je wil zweven moet hij niet te zwaar zijn!
Ik heb wel gevlogen met 7,2 volt in mijn easystar met een 100 grams Nicad en dat was veel volgas en erg traag.
Het gaat een stuk beter met een 7 cels 8,4 volt.
Ik zou deze accu nu nooit kopen.
Blijf je vliegen, neem dan en Lipo, wel dubbele prijs maar ook dubbele prestaties.
Voor de 6 volts permax 400 is 3S aan de zware kant.
Ik zou dan voor 2S2500 gaan
Heb je een 7 vlots speed 400 of een brusless dan is 3S het beste, ik zou dan voor 3S1800 gaan.

Succes Willem

Alvast bedankt voor de uitleg maar ik vraag me af waarvoor die KV's staan bij de motor want deze
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner $19.95
heeft 2200 Kv en deze
heeft 2700Kv. Ik zou denken dat deze laatste duurder zou moeten zijn dan de vorige omdat de Kv hoger is maar deze is zelfs goedkoper. waarvoor staat die Kv eigenlijk?

@Sadkingbilly

wat betekent die "card programmable" ?

ivm met men lader, er staat op dat ik 1-4 cell LiPo kan laden maar ik zie nergens iets staan van balancer.

Je hebt 3 vragen:

1) de KV staat voor het aantal toeren, dit heeft weinig te maken met de prijs.
Het geeft aan hoeveel toeren de motor (onbelast) draat per volt.
Een KV2200 draait dus 11000 toeren bij 5 volt en 22000 toeren bij 10 volt.
Deze is geschikt voor een 3S accu. (11,1 volt = 24.420 toeren).
Een KV2700 draait dus veel sneller en is meer geschikt voor een 2S accu.
(7,4 volt =19.980 toeren)
Deze motortjes zijn ruim 100 gram en zijn eigenlijk veel te zwaar voor een EZstar.
Met een 5,5 inch propje draaien deze motertjes maar op halve kracht.
Dit is niet erg, maar een 40 of 50 grams motortje is gewoon genoeg.
Nu betaal je meer als nodig en maak je het toestel onnodig zwaar.
(Ik zou persoonlijk kiezen voor een 40 grams outrunner, al moet je dan zelf een motorsteun maken)

2) Card programmable staat voor de regelaar of ESC.
Soms wil je deze opnieuw programmeren (is meestal niet nodig)
Dat kan op 2 manieren:
a) door tijdens het opstarten naar de piepjes te luisteren en dan met met je gasstick heen en weer te bewegen.
(kan ik alleen goed uitleggen als je de manual hebt)
b) door een kaartje tussen de ontvanger en ECS te zetten tijdens het programmeren.
Dit kaartje moet je dus los kopen.

3) Je moet laden met een balancer, anders zijn je accu's na een paar maanden kapot (dat weet ik uit ervaring :evil:)
Er zijn 2 type laders met balancer:
a) die laden via de stekker met de dunne draadjes, de balancer stekker (maximaal 2 ampere laden).
b) die met 2 steklkers aangesloten worden op de accu, de dikke hoofddraad en de kleine balancer stekker.
een keer laden zonder balancer is niet erg, maar doe dat nooit 3 of 4 keer achter elkaar!

Succes Willem

Laatst bewerkt:
Je hebt 3 vragen:

1) de KV staat voor het aantal toeren, dit heeft weinig te maken met de prijs.
Het geeft aan hoeveel toeren de motor (onbelast) draat per volt.
Een KV2200 draait dus 11000 toeren bij 5 volt en 22000 toeren bij 10 volt.
Deze is geschikt voor een 3S accu. (11,1 volt = 24.420 toeren).
Een KV2700 draait dus veel sneller en is meer geschikt voor een 2S accu.
(7,4 volt =19.980 toeren)
Deze motortjes zijn ruim 100 gram en zijn eigenlijk veel te zwaar voor een EZstar.
Met een 5,5 inch propje draaien deze motertjes maar op halve kracht.
Dit is niet erg, maar een 40 of 50 grams motortje is gewoon genoeg.
Nu betaal je meer als nodig en maak je het toestel onnodig zwaar.
(Ik zou persoonlijk kiezen voor een 40 grams outrunner, al moet je dan zelf een motorsteun maken)

2) Card programmable staat voor de regelaar of ESC.
Soms wil je deze opnieuw programmeren (is meestal niet nodig)
Dat kan op 2 manieren:
a) door tijdens het opstarten naar de piepjes te luisteren en dan met met je gasstick heen en weer te bewegen.
(kan ik alleen goed uitleggen als je de manual hebt)
b) door een kaartje tussen de ontvanger en ECS te zetten tijdens het programmeren.
Dit kaartje moet je dus los kopen.

3) Je moet laden met een balancer, anders zijn je accu's na een paar maanden kapot (dat weet ik uit ervaring :evil:)
Er zijn 2 type laders met balancer:
a) die laden via de stekker met de dunne draadjes, de balancer stekker (maximaal 2 ampere laden).
b) die met 2 steklkers aangesloten worden op de accu, de dikke hoofddraad en de kleine balancer stekker.
een keer laden zonder balancer is niet erg, maar doe dat nooit 3 of 4 keer achter elkaar!

Succes Willem

Dit noem ik nog eens een duidelijke uitleg :worship:.
Bedankt hiervoor.

Back