multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
roozeken, hier collega-rc-belg ...

heb krek dezelfde lader als jij ...

Gebruik je een gestabiliseerde netvoeding ? van hoeveel ampère ?

greetz

Guy

Vraagje wat vinden jullie de beste motor voor de easystar en regelaar of zit die al in de motor heb ik ook wel eens gehoord .
En welke servo,s zijn goed voor deze kist.
Mvg Jan.

:D :D Janhughes

servo,s gewoon die er goed inpassen geen standaart maar iets kleiner
hs81 hitec of lichter .
ligt er ook aan wat je wilt goedkoop beter best licht of wat zwaarder ?????
er zijn veel mogelijk heden.
maar bij het toestel word een motor gelevert maar geen regelaar gewoon een regellaar van 10A of iets meer er bij kopen .
en het ligt er aan hoe je vliegt of ragt wat wil je er mee ???
iets meer info is welkom

groeten wiebe

Hoi Jan,

Ik zou het gewoon voorlopig houden bij het meegeleverde motortje.
Tegen dat die is versleten en het vliegtuig niet, kun je altijd nog zien.

Voor de regelaar heb ik de schulze slim-20be gebruikt.
Op de foto hier onder rechts.
Past zo op je motor.
sl20b-2i.jpg

Servotjes weet ik even niet meer. best even de maat van de uitsparing nemen. Ik weet nog wel dat voor mijn servo's iets van het schuim moest weg snijden.
Goede tip is wel, om eerst een krimpkous om je servo's te doen en dan de krimpkous in de romp te lijmen.
Blijven later je servo's onbeschadigd.

De servo's, fs500-robbe (18,xxeuro/st) passen mooi.
De EZ (EL!) vliegt echt easy en met een 1050mA/h accu vlieg ik makkelijk een kwartier. Landen - weggooien enz enz., Fun! Continue volgas vliegen met 8 cellen zou ik af raden, de speed wordt bloedheet, onnodig. vliegt met 6 cellen ook leuk. Zoals al eerder geopperd, echte speed komt 150 euro later.
Heb een poging hem (HAAR!) uit te rusten met lipo's gestopt omdat de balans hierdoor 10cm naar achter kwam te liggen. Extra verzwaren om met dure lichte cellen te vliegen??....naeh...

afb8264.jpg

easy Lady (chic)

8O
Ik vlieg met 2 cellen 2000mAh.
Cellen zitten helemaal voorin, perfect in balans.

Nu moet Aaalie maar even reageren... :roll:
Aangezien ik die motor accu combi toch wel heel goed vind vliegen, zowel licht als snel ..je kunt er genoeg mee. En nog een uurtje motor looptijd..

Wat wil een mens nog meer. :D
Ik vond het zelf altijd een bezwaar om binnen 5 minuten weer aan de grond te staan met een matig vermogen tijdens de vlucht.
Zodoende is het brushless lipo verhaal erg aantrekkelijk. En je hoeft niet bang te zijn dat dit de enigste kist is waar het in gaat passen.

En de modificatie van de senk-recht easy star komt nog wel van Wiebe... :wink:

Groeten Vip-er

guy5927 zei:
roozeken, hier collega-rc-belg ...

heb krek dezelfde lader als jij ...

Gebruik je een gestabiliseerde netvoeding ? van hoeveel ampère ?

greetz

Guy

Ik heb een netvoeding omzetter, of hoe je ook maar zo'n ding noemt, van BMI die tot 10A kan geven.

Heb jij soms een 8-cellen accu? En zo ja, krijg je die volledig geladen?

:D :D

Hallo Jongens...

Ook ik heb de Easystar al een poos op zolder liggen.
En dit weekend eens in mekaar gezet.
En tja meteen maar even gevlogen, want met een uur of drie ben je echt klaar met dat ding.
Alleen een probleempje met het richting roer (of hoe noem je dat ook alweer)
Het ijzer draadje dat tussen het richting roer en de servo zit beweegt volgens mij te veel.
Er komt een soort krul in het ijzer draadje wanneer de servo drukt.
Als hij het ijzer draad aan trekt is er niets aan de hand.
Ook tijdens het vliegen kan je duiderlijk merken dat de Easystar moeilijkheden heeft.
Naar rechts gaat goed maar wanneer hij het richting roer naar links moet drukken komt er een krul in de draad en stuurt hij bijna niet.
Meer mensen met deze problemen en wat zijn de oplossingen?

Groetjes Erwin.

@Erwin.
dat betekend dat je roer of de kabel moeilijk gaat
waarschijnlijk is het het ijzeren stangetje de schuldige
even contoleren op klemmen of vastlopen
en dat verhelpen
groeten wiebe

Hay Wiebe

Vraagje aan jou ,gisteren wat proefgedraaid in de werkkamer met het 1500mh pack na ongeveer 1 min stopte de motor ermee en ging het hoogte en zijroer ongeveer 4 sec alle kanten op .
Het leek mij een storing in de ontvangst ,verder geen problemen gehad toch vind ik dit niet erg prettig uiteraard.
Was het bij mijn eerste vlucht gebeurd dan denk ik dat ik met een beetje pech alweer een nieuwe kist had kunnen bestellen.
Herken Wiebe jij hier iets in ?.ik heb de motor half gas laten draaien soms iets meer soms iets minder.
De regelaar kon ik aan het einde mijn vinger niet meer ophouden zo heet ,is dit ook normaal de regelaar is een standaard regelaar die bij de kit zat hij is 8 amp.
De motor is een permax 400.
Of moet ik de regelaar programeren per vlucht ,in de manual begreep ik het niet erg.
Ik vlieg hem niet met de bijgeleverde zender maar met mijn fc 28.
Groetjes Jan.

Waarschijnlijk heb je de regelaar overbelast. Een 8 ampere regelaar met een speed 400 is te licht. En voor vele regelaars is het erg lastig om in deellast te werken. En als hij na een minuut draaien in deellast al afslaat en te warm is om vast te houden dan heeft de thermische beveiliging alles uitgeschakeld.

Hoi Theo

Nou het is de standaard regelaar die multiplex al had ingebouwd ,het lijkt mij een slechte zaak dan als hij er niet geschikt voor zou zijn dan.
Het was ook maar heel even in het begin verder geen last gehad maar de regelaar werd wel heel warm.
De regelaar kan 8amp hebben en maximaal 11 staat er ,wel lastig als ik er een andere in moet zetten omdat multiplex alles gelijmd heeft omdat het een complete rtf kit was.
Mvg Jan.

@Janhughes

hoi jan ik herken er niets van maar het kan zijn dat hij te warm is geworden door de deellast .
maar wat ook kan is dat je bec te warm is geworden en dan heb je geen besturing meer .
vraagje zit die regelaar achter op de motor?????
zoo ja dan heb je als je vliegt veel koellucht er bij, en als je hem test op de grond niet dit kan de oplossing zijn.
groeten wiebe

Hoi Wiebe

Nee de regelaar zit onder de cockpit ingebouwd vlak bij de accu zeg maar ,dus veel vliegkoeling zal hij niet krijgen.
Word jou regelaar niet erg heet dan ,de regelaar is de multicont x-8 staat in de beschrijving wat ik wel erg vreemd vind er zitten geen multiplex stekkers aan maar tamiya stekkers.
Groet Jan.

Hay ik heb net de technische dienst in nederland gebeld,en hij vertelde mij dat het regelaartje 125 graden mocht hebben,hij dacht eerder aan een storing in huis omdat ik hem daar proefdraaide een koelkast die aansloeg bv .
Tja een moeilijk verhaal allemaal ,wel zag ik op internet dat de regelaar wel standaard bij de kit geleverd word,zijn er misschien meer vliegers die standaard met de multicont x-8 vliegen.
Mvg Jan.

Zo'n regelaar choppt , hakt de toevoer naar de motor in stukjes. Puls/pauze modulatie. De fet's behoren wel goed in geleiding te gaan. Tijdens het schakelen, dit gaat immers niet tijdloos, is er een korte periode, de schakelflank, dat de fet geleidelijk maar snel in geleiding komt. Hier wordt het meeste door de fet gedissepeerd.
8 amp door 0,01 ohm (voor een slechte fet) is nog maar slechts I^2*R=64*0,01=0,64 Watt. Hier mag het ding niet bloedheet van worden.
Het kan zijn dat de inductie spanningen van de motor roet in het eten gooit. Dit kun je met een suspressor diode wegwerken. Of een snelle diode in sperrichting parallel overd de motor. Pas dan wel op met polariteit bij het aansluiten van de regelaar.
succes.

andere gebruikers graag commentaar (voor deze aspirant regelaar gebruiker)

hoi Janhughes

nu is het zo dat ik die regelaar niet gebruik.
hij hoort wel standaart in de set dus ik kan je er niet veel meer over vertellen .
ik zou het gewoon eens nog eens probeeren maar dan vol gas
hoeveel cellen heeft jou accu 6.7.8??????
als het er 8 zijn loopt de regelaar aardig op zijn top
ikzelf vlieg met brushles met een 18a regelaar
maar met jou set moet het ook prima kunnen .

groeten wiebe

Hay Wiebe hoe vlieg jij over het algemeen met jou kist ,kwaart gas,of halfvol gas,of ben je echt een racer die bijna altijd 85%gas draaid bv.
Ik zelf vlieg met 6 cellen Wiebe.
Wat de vorige reactie betreft bedankt voor je berekening maar ik snap er geen bal van.
Ik ga er toch vanuit dat multiplex toch hopelijk wel goede op elkaar afgestemde onderdelen afleverd.
Ik ga straks nog even met mijn standaard uit de doos 600mh pack proefdraaien ,jullie horen nog hoe dat ging.
Zijn er misschien ook nog forum leden die net als ik standaard met de uit de doos onderdelen vliegen ik zou graag hun ervaringen horen.
Mvg Jan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back