multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het kunnen meerdere dingen zijn zoals het motorkoppel of een verkeerd gemonteerde prop en zo zijn er wel meer. Waar woon je en bij welke club ga je vliegen.

Commander Clumsy zei:
...Ik neem aan dat je nog niet gevlogen hebt met je Easystar?
Met de vleugels eraan en vliegend zal je daar zo goed als niks of helemaal niks van merken.
Denk aan de weerstand die die vleugels opleveren en dat torsie-effect zullen opheffen. ...
Ik heb twee keer gevlogen met de EasyStar: één keer met een linksom draaiende APC 6x4 pusher prop (ging redelijk goed) en één keer met een APC 6x6 (was een 7x6) rechtsdraaiende prop (en dat ging dus heel erg fout, ongeveer net zoiets als in de video, maar dan in de lucht). Met de standaard Multiplex prop (rechtsdraaiend) heb ik overigens niet gevlogen.

Theo Coenen zei:
Het kunnen meerdere dingen zijn zoals het motorkoppel of een verkeerd gemonteerde prop en zo zijn er wel meer. Waar woon je en bij welke club ga je vliegen.
Die props zitten volgens mij wel goed, holle kant richting staart (geeft zo ook 't meeste stuwkracht). Het motortje -een Towerpro 2409-12D- is een variant op de bekende fietsbel. Ik heb 'm gemonteerd op het huisje van de bijgeleverde 400 motor en er een reepje messing ter versteviging omheen gedaan. Dat ziet er zo uit:
dsc00631bwa0.jpg

Ik woon in de omgeving van Amsterdam/Duivendrecht/Diemen, spring op m'n fiets en vlieg op weilanden nabij Ouwekerk aan de Amstel. Oppassen voor sloten een koeievlaaien. Er zit geen club op fietsafstand. Nouja, Spaarnwoude zou eventueel kunnen, kleine 30 km. Maar dan alleen met mooi weer. :)

Klinkt als een typisch gevalletje 'ik bouw een overpowered vliegtuig en ik zal het wel aan kunnen'. ;)
(waarschijnlijk ook nog eens op 3 cellen LiPo)

Wat was er mis met de originele setup zoals Multiplex zei?
Speed 400 op 6-7 cellen NiMH of 2 celletjes LiPo en oow zo gemakkelijjk vliegen.

Je vragen hebben niks te maken met je Easystar of propkeuze dan wel met je (gebrek aan) vliegervaring.
Beginnen met de handleiding en van daar af verder ervaring opdoen 8)

Probeer de luchtstroom eens te veranderen.

Ik heb hetzelfde verschijnsel met een 1570 KV buitenloper en een 8*4 prop. Mijn motortje is op een verhoging gemonteerd en deze heb ik nu iets rechts uit het midden. Hangt dus eigenlijk rechts boven de romp i.p.v. in het midden.

Probleem is een stuk minder.

athvdk zei:
Probeer de luchtstroom eens te veranderen. ...
EasyStar onder het mes, zodat ik een klein ringetje kan plaatsen:
dsc00643bsj4.jpg

En dat doet wonderen, zowel met standaard Multiplex prop als met de 6x6. Goeie tip, dank je.

Toch raar dat ie 't linksdraaiend wel goed deed. En ook raar dat scoutcow met z'n RTF EasyStar en standaard motor/prop hetzelfde probleem leek te hebben. Snappen doe ik het helaas nog niet.

joepie ik heb hem
sorry geen fotos ja dat komt er van als je snel wil bouwen.
maar zaterdag eerst gevlogen.
het vloog als een engeltje
en ja hoor ik had weer eens in gedachten van lees die beschrijving niet maar het is goed gekomen.
mvg

lub zei:
Snappen doe ik het helaas nog niet.

Inderdaad, de logica is mij ook nog niet duidelijk.
Jouw luchtstroom gaat nu naar rechtsachter, dan zou je verwachten dat ie juist ook naar rechts af wil wijken, maar dat gebeurt dus niet....... Een duidelijke uitleg heb ik ook nog nooit gehad.
Wat telt is het resultaat.

Hallo allemaal,

ik was in het week-end bezig om m'n vliegtuig in elkaar te bouwen (easystar) op zich verliep de bouw goed tot dat ik de electronica ging aansluiten.
de regelaar ( een robbe 819) ging direct smeulen en verbrandde.

volgens mij heb ik niets fout gedaan.
en het schema aangehouden van de fabrikant.

mijn vraag is dan ook:

heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?
"de regelaar is aan de kant van de batterij en de bedrading die loopt naar de ontvanger verbrand"

de gebruikte componenten:

Robbe regelaar 819
ontvanger R606FS (standaard geleverd bij de zender futaba robbe T6EXP 2.4Ghz)
Jamara LI Power 480 HSBB motor 3.7- 9V
2x Servo multiplex tiny s
Accu Flightpower evo lite 3S1P 11,1 V

bedankt alvast voor de antwoorden

Mvgr.

Eric

hej,

ik ben geen beginner maar wil me een ez kopen,voor luchtfotografie en voor de fun gewoon.
Echter is deze motor geschikt en welke prop heb ik nodig+hoeveel amp gaat dat trekken(hoeveel amp moet men regelaar zijn)?
http://www.rctechnics.eu/bm240912-brushless-outrunner-1570kv-p-80.html
Hij mag snel gaan enz,ga ook de rudder vergroten(een maat van mij heeft dit ook gedaan en dit is zalig!)En rolroeren zou ik die erin maken of is dit niet echt nodig?
Een lipo heb ik wel(11.1v,2200mah/11.1v 3000mah),2x 9 gram servo's en een regelaar en klaar :lol:
Als iemand me kan helpen met propkeuze etc.

mvg sven

Wanneer je bij RC-Technics bij de specs van de motor kijkt worden al je vragen beantwoord. Heb het nog even gecopiëerd
Specificaties:
KV: 1570
Gewicht: 65g
Afmetingen: 31 x 34mm
As diameter: M3
Continu Stroom: 7-20A Max. Stroom: 24A
Prop: 8x4, 9x4.5 (@3S lipo), 10x4.7 (@2s Lipo)
Thrust: +/- 800 gram met 8x4 op 3S Lipo.

Huibert zei:
Wanneer je bij RC-Technics bij de specs van de motor kijkt worden al je vragen beantwoord. Heb het nog even gecopiëerd
Specificaties:
KV: 1570
Gewicht: 65g
Afmetingen: 31 x 34mm
As diameter: M3
Continu Stroom: 7-20A Max. Stroom: 24A
Prop: 8x4, 9x4.5 (@3S lipo), 10x4.7 (@2s Lipo)
Thrust: +/- 800 gram met 8x4 op 3S Lipo.

Natuurlijk wel maar die prop past toch nooit op een easystar,vandaar mijn vraag of ik deze motor met een andere(6*..) prop kan aandrijven en hoeveel stroom dat dan trekt,als het onder de 18 amp blijft of niet is goed genoeg als antwoord....

Indien deze motor niet geschikt is,welke dan wel
mvg sven

ik heb die fiestbel in mijn minimag zitten
gaat als de brandweer
met 8/6 prop meet ik 30 amp vol gas in de hand vast gehouden
dus los in de lucht vliegend 27 amp schat ik
heb een 25amp regelaar en die kan heet worden zit een gat in de krimp kous waar i heel heet wordt

rob

hallo,

ik volg dit draadje al poosje, en heb toch ma eens besloten om lid te worden van dit forum :P

ikzelf heb sinds een maandje ongeveer een easystar nog volledig op stock version, inmiddels ongerveer 60 starts gemaakt en ngo altijd in top conditie.

geweldig vliegtuigje.. lekker vol gas naar boven knallen en beetje rondzweven thermiek belletje pakken (kleinste belletje is genoeg om em kwijt te raken:D) ik vlieg em met een zelfgemaakt accupakje van penlights van de aldi (2100 MAH) gewoon aan elkar gesoldeerd ducktape erop en hop vliegen ma.. motorloop volgas ong 10 minuten zat om 5 a 6x op flinke hoogte te komen.
ook met meer wind gewon vliegen rare landing is bijna onmogelijk zo stabiel:D

kortom top vliegtuigje.

groeten jesse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back