Multiplex EVO9

• Topicstarter Topicstarter robbedoes
  • Startdatum Startdatum
R

robbedoes

Guest
Hallo allen,
Ik ben eigenlijk van plan om een EVO9 te gaan kopen en dan liefst de synthersizer versie. Heeft er iemand ervaringen met dit apparaat? Ik heb ook gehoord dat hier nog geen typegoedkeuring voor in Nederland zou zijn? Wie O wie kan me hier iets over vertellen en over de kwaliteit......

Groetjes Rob

Ik ben ook van plan om dit toestel te kopen maar ik heb me laten afraden om de synth versie te kopen wegens 'dan vlieg je nooit' dat ding schijnt niet te willen uitzenden als er zelfs een kanaal ernaast in gebruik is, veel te gevoelig dus.

Kris

Hallo Rob,

Ik heb zelf nog niet zo lang geleden mijn ROBBE FUTABA FX18 ingeruilt
voor een Multiplex Royal Evo 7, en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over deze zender !

Ligt lekker in de hand en heeft voor dat geld veel mogelijkheden + als ik ging hoveren bij mij in de tuin (in de buurt van de tuinverlichting had ik storingen op mijn heli in combi met mijn FX18 zender, nu niet meer dus !)

PS: dit is wel de kristal versie 35 Mhz, ik vlieg zelf met een heli zoom 400

Gr. Rob.

Hallo.

Ik zelf ben al geruime tijd in het bezit van de royal evo 9. (synth)
Ik kan tot nu toe zeggen dat ik zeer tevreden ben over deze zender.

De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, echter het programeren is behoorlijk anders dan bijvoorbeeld Futaba.

Futaba werkt met een bladermenu terwijl multiplex werkt met een open programeersysteem.

Waar ik het niet mee eens ben is dat dat wordt gedacht dat de synth versie problemen heeft met de reikwijdte en gevoellig op storingen.

Ik vlieg zelf F3J wedstrijden waarbij de modellen op zeer grote hoogte en afstand vliegen.
Ik heb nog nooit problemen met reikwijdte of storingen gehad als je bedenkt dat we soms met 12 piloten tegelijk vliegen.

Een echte aanrader dus.

Adrie

Ik heb nu een jaar een EVO 9, zij het niet met Synth. Een geweldig apparaat, erg flexibel en de ergonomie is ongekend. Ik gebruik de mini pult wat ook bij SAL vliegen lekker werkt, de antenne zit schuin naar links, wat gemakkelijk is bij het starten van E-kisten en de bediening is overzichtelijk. Programmeren is zodanig vrij, dat ik er even aan moest wennen, maar daarna is het echt top.

Qua range heb ik wel een +/- structureel probleem met de Jeti's 5. Ik zou het niet aan de TX toe durven schrijven, maar wilde het toch even melden.

Met de Pico 3/4, 5/6 en groter echter bereik tot aan de zichtgrens en ik moet de eerste tik nog zien, behoudens met de 3/4. Maar dat mag je verwachten (is geen full range RX). Zeer prettig is het battery management systeem, dat bijhoudt hoeveel lading er nog in je cellen zit, ongeacht zenden of op de plank wachten op een vliegdag.

Nadeel is wat mij betreft alleen dat de echte snellading niet via de normale plug mag, in verband met kans op beschadiging van het meetcircuit. Verder niks dan lof.

Ik heb een van de eerste EVO 9 zenders gekocht. In die tijd alleen in kristal versie. Een goed half jaar geleden geupgrade met een 35 Mhz synth. Ik moet zeggen dat ik met de Synth minder problemen heb dan met de kristal versie. Dat is meer toeval dan regel denk ik.

Bij ons op de club wordt multiplex nogal eens afgezeken door de Futaba clan aangezien er geen PCM op zit en vooral de 3000 en 4000 nogal stoeptegels zijn.
Met de EVO hoef je jezelf helemaal niet te schamen aangezien hij features heeft waar Futaba niet aan kan tippen. Ik heb er in ieder geval geen moment spijt van gehad dat ik een EVO 9 heb gekocht. Ik vlieg zelfs met benzine motoren en toch 100% betrouwbaar.

Het enige wat gewoon minder is bij de EVO is de goedkope antenne (messing). Ik heb er al een versleten en de huidige begint ook al weer gebreken te vertonen. De Cockpit MM heeft zelfs een betere (stalen) antenne.

Hallo,

Ik vlieg sinds begin dit jaar ook met een Evo 9 / kristalversie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbaasd over verhalen van slecht functionerende pll-synth's van multiplex, ik had dat nog nooit gehoord.

In het archief moet nog ergens een draadje te vinden zijn waarin Delcam eea uit de doeken doet over het functioneren van een synth. versus kristal HF moduul. Wellicht kan je ook nog je licht opsteken bij Corrien, die moet hier zeker iets zinnigs over kunnen zeggen.

Let idd op wat Petyr schreef...ik heb dus met mijn veldlader de laadschakeling gemold...is gelukkig onder garantie gerepareerd!

Voor de rest is het een redelijk dure zender, maar dan krijg je ook echt waar voor je geld. Ik vlieg brush&brushless in combinatie met MPX en ACT ontvangers en moet de eerste glitch nog meemaken...

Niet onbelangrijk zijn een paar ergonomische features die geen enkele andere fabrikant heeft o.a. het naar binnen-gericht kunnen roteren van de knuppels zodat ze precies in lijn van je duimen staan, simpel maar wel errug effectief.

Mocht de evo 9 te duur uitpakken kijk dan naar de evo 7; iets minder vrijheid met schakelaar/schuif bezetting, voor de rest een prachtapparaat.

Hans

edit:
het valt me net op dat alle blije Evo gebruikers tussen de 38 en 42 jaar zijn...houden die meer van stijlvol grijs-metallic kunststof dan chroomglimmend plastic van futaba?

De problemen die ik vermelde met de synth versie zijn niet gerelateerd aan het gebruik op zich maar aan het opstarten, die synth checkt eerst of de frequentie die jij kiest bezet is voor ie begint uit te zenden en dat, zo hebben 'ze' mij verteld blijkt al eens mis te lopen, als er een buurfrequentie in gebruik is zou ie niet willen op starten, eenmaal opgestart (vriendelijk gevraagd aan de gebruiker van die buurfrequentie om even uit te schakelen) is er geen probleem meer en hoor ik ook alleen maar lof over deze zender. De antenne blijkt inderdaad een zwak punt, en blijkbaar is het schermpje heel vochtgevoelig...
maar toch ga ik 'm kopen ;-)

Kris

Hummel zei:
Hallo,

edit:
het valt me net op dat alle blije Evo gebruikers tussen de 38 en 42 jaar zijn...houden die meer van stijlvol grijs-metallic kunststof dan chroomglimmend plastic van futaba?

Waarschijnlijk zijn die of al wat langer met de hobby bezig, of hebben ze wat meer te besteden.....

Indien men (net als ik) meee van stijlvol zwart houdt zou ik altijd voor de Graupner MC-24 gaan als ik zo'n bedrag te besteden had...
Alleeen al vanwege het veel groter en gebruiksvriendelijker display....

De problemen met het inschakelen en dan het kanaal bezet zien is geen issue van de Synth maar van de Scanner!
Dat zijn 2 verschillende zaken en de scanner is een extra optie die op de synth geprikt kan worden. Normaal gezien heeft de synth geen scanner en zal hij gewoon inschakelen ook al is het kanaal al bezet. Het inschakelen van het zendsignaal is bij een synth wel wat langzamer als bij de kristal versie. Dat heeft er denk ik meer te maken dat de synthesizer geprogrameerd moet worden en dat kost even tijd.
Dus niet even tijdens het vliegen de zender uitschakelen om te laten zien dat je IPD ontvanger in failsafe gaat :)

Er zijn in het verleden (nu nog?) problemen geweest met het gebruik van de synth versie aan Simulators op de PC. Door ESD effecten zijn nogal wat synths gesneuveld. Ik weet niet of daar wat aan veranderd is in de huidige versies. In ieder geval oppassen met simulator kabels aan de EVO.

Ook ik heb een Evo 9 met synth, het was er een van de eerste series, en ik heb nog geen probeem gehad met de synth, het bereik is gewoon goed. Dat andere probleem heeft inderdaad waarschijnlijk met de scanner te maken en niet met de synth zelf. Ook met simulator kabels heb ik geen problemen gehad, maar goed, ik kan niet voor iedereen praten.

De opmerking die Petyr maakte over het snelladen van de zenderaccu in de zender is heel gemakkelijk op te lossen. Ik heb bij mijn MPX MC4000 een extra aansluiting geplaatst op de zijkant van de zender. Deze is rechtstreeks aangesloten op de zenderaccu. Met een hiervoor geschikte extra laadkabel kan ik de accu snelladen met max. 8 amp. zonder de accu uit de zender te hoeven halen :idea: Natuurlijk moet je wel opletten dat tijdens deze snellading de zender niet wordt ingeschakeld.

Hoe moet ik me dat voorstellen met die extra aansluiting voor je accu? Heb je dan ook een extra schakelaar om de accu los te koppelen van de interne electronica?
Bij de EVO wordt de accu namelijk altijd door de Electronica bewaakt, ook als hij uitgeschakeld is. Daardoor mag je bij het (snel)laden en er geen hogere spanning dan 12 volt opzetten. Veel snelladers hebben veel hogere spanningen en daarmee blaas je de interne electronica van de EVO op. De enige goede wijze om de EVO accu snel te laden is hem loskoppelen van de electronica en dan pas laden.

Ik snap deze hele "ik kan niet snelladen" discussie niet helemaal. De EVO kan makkelijk 6 uur werken met een volle accu. Waarom moet je dan op het veld laden?
Als je dat toch wilt kun je een lader selecteren die maximaal 12 volt levert en met 1-1.5 ampere op het veld laden. Na een half uur kun je makkelijk weer 2 a 3 uur vooruit.

Even een paar opmerkingen:
- in de oorspronkelijke vraag wordt getwijfeld of er wel een typegoedkeuring is voor Nederland. Tegenwoordig werkt dat niet meer helemaal zo, maar uiteraard is de zender in Nederland toegestaan. Er is een CE-sticker met uitroepteken en daar tussenin de code van het bedrijf (683), dat een second opinion heeft verstrekt. Dit laatste betekent, dat er een tweede keuring heeft plaatsgevonden door een onafhankelijke instelling. In Nederland volstaat het daarna om een homologatie aan te vragen en dat heeft Multiplex natuurlijk vooraf gedaan (de zender was o.a. daardoor als eerste in Zwitserland en pas later in Nederland leverbaar).
- de channel check is een ingebouwde ontvanger, die eerst kijkt of er geen signaal aanwezig is op het eigen kanaal. Deze extra veiligheid koop je uitsluitend voor een ander en je moet dus niet klagen als deze zijn werk te goed doet. Een buurzender, die te dicht in de buurt is, geeft namelijk meer dan voldoende afstraling op jouw kanaal om ook een gewone ontvanger last te bezorgen en de channel check reageert daar dus op door jouw zender uit te houden.
- de accu van de Royal Evo heeft een ingebouwde polyswitch. Dit is een soort elektronische zekering. De zender heeft een ingebouwde overspanningsbeveiliging, waarin opzettelijk een defekt ontstaat als er meer dan 16 Volt binnenkomt. Deze combinatie zorgt er voor, dat de zender niet snelgeladen mag worden op een lader, die hogere cellenaantallen kan laden. Als namelijk de laadstroom te hoog wordt gekozen gaat de polyswitch open en wordt het kontakt met de accu verbroken. De zender-elektronica blijft echter verbonden met het laadcircuit en de overspanningsbeveiliging gaat dus stuk.
Ik ben het dus 200% eens met AvdS: waarom moet een zenderaccu in vredesnaam worden snelgeladen????? Nergens voor nodig en als het fout gaat, mag je blij zijn dat je een Royal Evo hebt!!! Hierin wordt de schade tenminste beperkt gehouden. Ik kan diverse zenders (van alle merken) noemen, waarbij de schade dan veel en veel groter wordt.

Tja, je hebt gelijk wat de EVO betreft, deze is permanent gekoppeld met de electronica. De MC4000 heeft dat niet. Overigens is het niet mijn bedoeling om een discussie op te starten over het wel of niet snelladen van de accu in de zender, iedereen moet maar voor zich zelf uitmaken of hij dat wel of niet doet. Ik gaf het alleen maar aan als idee, het kan wel eens gemakkelijk zijn tijdens lange vliegdagen, of in de auto met de snellader op weg naar het veld.
:wink: Naar mijn idee is de zender-electronica ook uit te schakelen als je gebruikt maakt van een chassisdeel met ingebouwde schakelaar als je de stekker er insteekt.

Thanks voor alle reacties. Ben er toch maar voor gevallen :lol: . Heb dus een evo9 met synthersizer gekocht. Kan ik hopelijk weer ff vooruit.........

Groetjes Rob

robbedoes zei:
Thanks voor alle reacties. Ben er toch maar voor gevallen :lol: . Heb dus een evo9 met synthersizer gekocht. Kan ik hopelijk weer ff vooruit.........

Groetjes Rob

Groot gelijk, ik heb ook al een tijdje de evo 9, en niks dan lof over deze zender.

Hummel zei:
Hallo,

edit:

Nou ben ik ook (pas) 21, dus dat 38-42 vooroordeel lijkt toch niet te kloppen, ken meer jongeren die de evo 9 gebruiken.

Grt.

Back