Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
ok mooi ik vlieg hem wel met windstil :P
ik heb de 5.5x5.5 van hem overgekocht waarschijnlijk :D
hoop dat dat iets sneller gaat en beter verticaal dan de 5.2x5.2 ( op 3 cells dan..) ( de 5.2x5.2 gaat ook al best goed verticaal).
en snel landen valt nog wel mee ik land de minimag soms sneller (van de wind af ) dan de funjet ( die is best "uit te hongeren")
en kan de D9 serie 3250 mah 280 er ook in ?

Jan van Brenk zei:
Hoi,

Vandaag voor de eerste keer met mijn Funjet gevlogen, eerst even trust gemeten met een 5,5*4,5 prop, deze is 800 gram bij de start met volle accu,
deze zakt terug naar 750 gram bij continu belasten, de jet zelf weegt 630 gram vliegklaar, hoeveel amperage de motor trekt weet ik nog niet, heb ik nog niet gemeten.
De funjet vliegt heel anders als mijn twinjet zeer wendbaar,rollen en loops gaan erg snel, loodrecht gaat ook heel goed, alleen landen gaat wat lastiger de funjet heeft een hoge landings snelheid.
Funjet_001.jpg

Je kunt de Funjet best goed uithongeren en op de voet neerzetten.. ik heb dus nog geen moeite gehad met de landingssnelheid.
Hij vliegt inderdaad anders als de picojet en de twinjet welke ik ook beiden heb gehad.. De Funjet vliegt zijn bochten mooier en waggelt niet zo in de bochten.
Het is wel een zeer mooie funjet geworden.. Heb je de tips nog geschuurd voor ze te spuiten? (volgens mij een domme vraag want ik zie de injectie punten nog zitten..)

mvg, Vincent

proptestje 5,5x4,3 Graupner CAM Speed Prop / HET-RC 4W op 4S 1800 mah:
365 watt / 27 amp (na ca. 10 seconden WOT)

best content mee; dit is wat ik zocht
t.z.t. zal ik nog wel een 5,2 x 5,2 testen (die zal iets sneller zijn)

Hallo, ik heb hier nog een moter en regelaar vrijliggen , en ik vraag me af, of de funjet er mee wilt vliegen :roll:

Het gaat om een 30A jamara 4s max regelaar en een Simprop Magic Torque 25-16 moter.

De specs van de moter:
12-17 A
25A max
80 gram
aanbevolene prop: 6x5,5 met deze prop trekt hij 15 A met een luftschraube in Zoll drehzahl in min-1/strom in A (geen flauw idee wat dat betekend) van 4940

ik heb de 4w motor
en een 30a regelaar
en een 3 cells lipo.
kan ik daar ook een 6x6 cam op doen of kom ik dan boven de a`s ?

ok ik zie het word dus wel heel krap 29 a trekken met een 30 a regelaar..
een 5.5x5.5 zal beter gaan denk ik ( minder ampere`s..)
als het goed is komt een 5.5x5.5 morgen binnen.. :)
(samen met een swift met complete setup 8) )

De mijne is klaar; echter een foutje gemaakt en een van de lipo's kortgesloten - hoe stom kun je zijn?
Ik wil 'm dus vliegen op 2 x 2s in serie en moet er nu dus zo eentje bijbestellen ;-(

In ieder geval wel ff wat plaatjes...

fj1.JPG

fj2.JPG

fj3.JPG

Vandaag de Funjet even klaargemaakt om morgen toch de eerste vlucht te kunnen maken; ik stop er een 3S 1800 mah in uit m'n P51/Minimag.
Het gewicht is met deze 3S en een lichtere regelaar 520 gram. De lipo zit stijf voorin en ik had 5 gram lood nodig voor het zwaartepunt.

Met de 4S prop (5,5x4,3 Graupner CAM Speed Prop) trok ik op 3 cellen ca. 20 amp, misschien ietsje meer.
Ik heb er even snel een APC 6 x 5,5 opgezet en trek daar ca. 29 amp mee; lijkt me aardig om te beginnen.

Zo; vandaag eerste vlucht gemaakt, 2 packs leeggevlogen. Bijzonder fijn en rap kistje, zichtbaarheid laat iets te wensen over bij bewolking, ook omdat je natuurlijk flinke stappen zet met zo'n ding ('t is geen Minimag). Vliegen was verder perfect; hoefde ook nauwelijks te trimmen etc.
Een aanrader, ook op 3 cellen. Ben wel benieuwd hoe rap ie is op 4 cellen.

8)

Mijn tweede funjet heb ik opnieuw gevlogen met de 5.5x4.3 Camspeed (op aanraden van Jurgen Heilig)
Dat is de juiste prop voor 4s en Mega 16/15/4 (of gelijkwaardig).
Veel power en snel.

Voorheen vloog ik de Funjet (eerste) met Mega 16/15/4 en 3s setup met 5.5x5.5 Camspeed.
Dat was ook lekker.
Daarna even kort de Mega 16/15/3 erop gezet met 4.75x4.75 APC-E. Was iets sneller, maar viel toch tegen.
De prop is te klein voor dit type toestel. Mega 16/15/3 is echt voor pylon racers.

Op aanraden van Jurgen Heilig heb ik nu dus de 5.5x4.3 CamSpeed met 4s gebruikt op de 16/15/4
Echt helemaal te gek hoor. Dikke pret.
In stand gebruikt hij 30amp en dat is wat hoog voor de 16/15/4....maar in de lucht is dat toch minder en de motor krijgt goede koeling.

Dus mijn favorite setup:
Mega 16/15/4 (of HET-RC 4w)
5.5x4.3" Camspeed
4s 2070 TP eXtreme (of vergelijkbaar 20c pack met 2100)
2x HS-65hb servos
1x Jeti REX 5 MPD ontvanger
1x Castle Creations C-35 esc
Totaal gewicht 610gram.

Trouwens...als je nog niet aan speed gewend bent, is de Mega 16/15/4 ook een goede keuze.
Met 3s en de 5.5x5.5 gaat hij ook best snel.

Rob

sjoerd zei:
ik heb de 4w motor
en een 30a regelaar
en een 3 cells lipo.
kan ik daar ook een 6x6 cam op doen of kom ik dan boven de a`s ?

Is wat hoog denk ik. Met 5.5x5.5 Camspeed gaat hij ook lekker.
Ik geloof een amps of 24 verbruikt hij dan

l8r
Rob

8O toen ik dat eerste stukje van het filmpje zag dacht ik dat het sarcastisch was. Gooit die gast er ineens het gas op! :hammer:

Wel heel erg snel!

Dennis, ik vraag me af wat die van jou gaat doen op 4 cellen! :P Lekker snel en fel! :evilbat:

gr,

niels

niels steigenga zei:
Dennis, ik vraag me af wat die van jou gaat doen op 4 cellen! :P Lekker snel en fel! :evilbat:

gr,

niels

Dat vraag ik me ook af. Voorlopig doet mijn 40 amp / switched BEC-regelaar 't niet en deze heb ik dan ook teruggestuurd naar UH. Met de 25 amp regelaar (35 piek, normale BEC) houd ik 't voorlopig op 3S met een wat groter APC-propje (heb je gezien); gaat ook als een speer!

Ik trek 40 Ampere WOT met mijn Funjet. Er zit een Typhoon 2W in, een CC45 regelaar en een 5.5/5.5 camspeed prop. Mijn arme 2100 20C Lipootjes trekken het niet en de motor wordt na een seconde of 5 uitgeschakeld omdat de spanning beneden de 8.8V zakt. Lang leve de datalogger :-)

Gisteren met een 2500 20C FP lipo gevlogen, werd een beetje warm allemaal, maar het resultaat is zoiets wat in het filmpje te zien is.

Kan er natuurlijk ook een kleiner propje op zetten, maar goed dan is de lol er een beetje van af.

Ron

Hier mijn Funjet nummer 2 met 2W-20 motor en 60A regelaar met 3200mah 3cel accu, trekt 50A bij volgas met 5,25 * 4,75 prop weegt vliegklaar 725 gram
Misschien nog een 4 cel lipo proberen met een 4,75*4,75 prop.

Funjet_0031.jpg

Kan iemand mij zeggen wat een goede motor is voor dit toestel waarbij je toch wel aardig wat kracht en snelheid hebt :)
Ik heb hier al gelezen over de typhoon-motors, is dat dan 1 van diegene te koop bij Albatros????
Hier: http://www.albatros.ws/html/brushless_motors.html

+ ook nog:
* Welke regelaar (hoeveel ampère) moet ik dan gebruiken?
* Wat is toch het minimum mAh voor een Li-Po om hiermee te kunnen vliegen?
* Welke servo's heeft dit toestel nodig?

(Dit hoeft allemaal natuurlijk niet te duur te zijn :lol: )
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Mvg
Sven :wink:

Back