Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
een het rc typhoon 4w motor ( bij www.rctechnics.eu 50 euro )
met een 40 ampere regelaar (van UH ) vliegt al leuk :)
ik zelf heb deze motor met een 30 a regelaar en een 5.5x5.5 geloof ik :P
en een accu (ook van UH ) 1700 mah 3 cells 20-30 c
servo`s 9 grams tower pro (sturen bij mij prima :) )
dit is een redelijk sterke setup wat ook best hard gaat ( verticaal)

gr sjoerd

Ok hiervoor al bedankt ;)
Ik zal dat es bekijken. :)
Maar kan je met zo weinig mAh al even vliegen??? :|
Ik heb hier wel een Multiplex Twinjet (Racing versie met 2x permax 480) en daarmee vlieg ik toch niet zo lang en
mijn Li-Po daarom is een Tara 3000 mAh :roll:
Vliegt die Funjet zo zuinig dan met die enkele motor?? :mrgreen:
Dat zou inderdaad wel goed zijn :yes:

P.s.: Gaat het dan om deze motor die je bedoelt???: http://www.rctechnics.eu/hetrc-edf4w-p-69.html

Mvg Sven :wink:

jep die motor is het ja.
en ik vlieg ongeveer 7/10 minuten met redelijk veel volgas.
het is idd aan de lage kant je kan denk ik beter een 2200 mah ofzo doen.(waren toen ik wou bestellen op, daarom heb ik een 1700 mah ;) )

Hoe zit het bij de Funjet eigenlijk met die propeller?
Bij mijn Twinjet zijn dat 2 kleine props en door het verhoog onderaan het toestel, komen deze bij de landing niet aan de grond. :)
Maar bij de Funjet heb je 1 prop nodig die iets groter moet zijn. Kan deze dan niet breken bij de landing? :|
Op mijn Aerofly Pro Deluxe simulator kan ik wél met de Twinjet landen, maar als ik dit probeer met de Funjet geeft hij altijd een crash aan omdat mijn prop aan de grond komt. :roll:
Hoe zit dit in het echt dan, want ik denk niet dat men daarvoor een klapprop gebruikt (of vergis ik mij :oops: ).

En nog even een andere vraag, kan ik met DEZE MOTOR uit bovenstaande reactie ook de snelheid behalen van de Funjet uit volgend filmpje???
Filmpje: http://shop.pigs-airlines.be/catalog/images/videos/214213/funjet video_pigs.wmv

Mvg
L4nc3r :wink:

hey robin, ik heb gehoord (is eigenlijk gewoon een filmpje van multiplex zelf dat pigs heeft ge-edit maarkom :P ) welja, dus ik heb gehoord dat in dat filmpje de powerset zat van multiplex, maar die is wel aan de dure kant....

leuk dat jullie hem gaan kopen, zou ook wel graag zo eentje hebben, maar heb juist al men geld uitgegeven aan die sukhoi van sebart waar ik je al van verteld heb :mrgreen:

greets, en laat nog iet weten eh es ge hem hebt :D

Nja, das inderdaad al ewa duurder, ma het vliegt wel goed e... :roll:
Ma voor dak iets koop wil ek wel zeggen wat de bedoeling is.
Het is niet de bedoeling als ik hem koop om gewoon wat rond te vliegen (daarvoor heb ik de Twinjet dan e ;) )
Ik had graag een jet-model gehad dat snel vloog, en dus lijkt de Funjet me beter omdat je hiermee snel kan vliegen, maar dan toch ook nog wat langer dan een toestel met een ducted fan (denk ik ;) ).
Ik was eerst naar zo'n ducted-fan jet aan het kijken, maar kheb es gelezen dat je hiermee niet zo lang kan vliegen dan een toestel met een gewone prop.
En na die filmkes te bekijken, gaat de Funjet zelfs nog sneller dan sommige ander jets :P

Het doel is dus: Sneller + langer vliegen dan mijn Twinjet die ik nu heb :wink:

Als accu zou ik gaan voor een 3-cells 2200mAh Li-Po (20C tot 25C piek). Deze --> KLIK HIER

Mvg
L4nc3r :wink:

heeft er niemand een filmpje van je funjet met die motor erop(bij rc technics).
Even voor te zien welke snelheid de funjet haalt met die motor(of het snel genoeg is of niet).

mvg sven

Als het toch geen probleem geeft, bestel ik deze liever ;)
Dan moet ik minder verzendingskosten betalen omdat ik daar meerdere dingen zou bestellen :lol:

Dus, welke zou de snelste zijn bij volgas???

a) Een Twinjet met 2X Permax 480 brushed motoren

b) Een Funjet met een HET-RC 4W brushless motor

Als de Funjet dan toch sneller zou zijn, heb ik wel een goede (niet te dure) setup in gedachten ;)

Mvg
L4nc3r ;)

Ik heb de Funjet met Typhoon 3W en een Twinjet met 2 480 motors en de Funjet is een stuk sneller
en de Funjet met een 4W motor is ook sneller, de 3W en de 4W motor kan je elk tot 450W belasten dus gelijk vermogen alleen bij een ander toerental

Jan van Brenk zei:
Ik heb de Funjet met Typhoon 3W en een Twinjet met 2 480 motors en de Funjet is een stuk sneller
en de Funjet met een 4W motor is ook sneller, de 3W en de 4W motor kan je elk tot 450W belasten dus gelijk vermogen alleen bij een ander toerental

Voila, nu weet ek het eindelijk :mrgreen:
Ik wou gewoon een Jet hebben die nóg sneller ging dan mijn Twinjet, en dat zal dus de Funjet worden :lol:
Bedankt :P

Maar nu zie ik dat die 3W meer KV heeft dan den 4W, gaat hij daarmee dan niet nóg sneller dan met de 4W???? :?:
Of vliegt hij nog even snel dan? :roll:

Mvg
L4nc3r ;)

Vandaag voor het eerst met de funjet gevlogen, dat vliegt echt leuk.
Wel erg veel torsie van de motor, hij rold volgas gewoon behoorlijk. doe je gas dicht vliegt hij recht.
is kijken of ik dat met de motor positie wat kan veranderen, of misschien gas met aileron mixen.

Afgelopen woensdag de eerste snelle vlucht gemaakt met 4S. Ondanks de kleinere prop (5,5x4,3 Graupner CAM Speed Prop) trok ik blijkbaar toch meer stroom dan met de APC 6 x 5,5 op 3S, want ik moest landen voordat de timer me dat liet weten, terwijl me dat bij 3S nooit is overkomen. Dit dus terwijl bij statische testen ik in beide gevallen gelijke amperages (een kleine 30 amp) kon meten. De lipo's waren na 1750 mah laden weer vol (ze zijn 1800 mah en erg nieuw, dus ok).
Wellicht dat het verschil tussen statisch en in-flight verbruik bij de kleinere prop op 4S relatief kleiner is, of dat het iets hogere gewicht (nog geen 50 gram) een rol speelt ofzo.

De snelheid zit er trouwens goed in op 4S, maar dat was 't ook al op 3S. Het moet veel sneller zijn, gezien het aantal watt's dat er bij komt, maar het verschil is niet waanzinnig.

ZamBeZi zei:
Afgelopen woensdag de eerste snelle vlucht gemaakt met 4S. Ondanks de kleinere prop (5,5x4,3 Graupner CAM Speed Prop) trok ik blijkbaar toch meer stroom dan met de APC 6 x 5,5 op 3S, want ik moest landen voordat de timer me dat liet weten, terwijl me dat bij 3S nooit is overkomen. Dit dus terwijl bij statische testen ik in beide gevallen gelijke amperages (een kleine 30 amp) kon meten. De lipo's waren na 1750 mah laden weer vol (ze zijn 1800 mah en erg nieuw, dus ok).
Wellicht dat het verschil tussen statisch en in-flight verbruik bij de kleinere prop op 4S relatief kleiner is, of dat het iets hogere gewicht (nog geen 50 gram) een rol speelt ofzo.

De snelheid zit er trouwens goed in op 4S, maar dat was 't ook al op 3S. Het moet veel sneller zijn, gezien het aantal watt's dat er bij komt, maar het verschil is niet waanzinnig.

Het zou ook kunnen dat die kleinere prop gewoon veel minder rendement heeft (terwijl je met kleinere propjes gehoorsmatig veel sneller lijkt te vliegen) kan een grote prop soms even rap gaan met minder verbruik en geluid en meer koppel.

Mijn Stryker F27 ziet er door de voorbije maand niet meer zo fris uit (overal op vakantie meegenomen, zelfs paar keer in tgv).
Aangezien de body van de Stryker redelijk wat luchtweerstand heeft heb ik besloten om geen nieuwe te kopen, maar over te stappen op de Funjet. Gisteren de doos gaan ophalen, maar kga mij moeten inhouden om hem in elkaar te steken! Tweede zit... Dus ja, beter wachten tot de examens gedaan zijn, anders gaan ze op niet teveel trekken :-)
De setup wordt een HET4W op een 4sLipo 2500 met 40 amp ESC. Prop 5x5. Moet wel lekker gaan!

ZamBeZi zei:

Mijn Funjet heeft ondertussen ook de maiden gehad en ik ben al behoorlijk gewend aan de snelheid. De setup is een 3w met 5.5x4.5 prop. Ben eigenlijk nu al op het punt aangekomen dat het best weer sneller mag wat dus resulteert in heel veel vol gas vliegen en dus maar 4 minuten vliegtijd op een 3s 2150 mAh.

Ik zat dus te denken aan 4s packs met wat meer capaciteit maar zoals jij aangeeft is het verschil tussen 3s en 4s gevoelsmatig nihil. Misschien is het dus beter om te gaan uitkijken naar een nieuw 3s pack met wat meer capaciteit?

Heeft er niemand een goed advies over een 3s of 4s pack voor de 3W?

Ik hang nog steeds de kant op van een 4s 2500 mAh lipo of iets dergelijks. Nadeel is dat ik nu ook al niet super lange vliegtijden haal op een 3s 2150mAh en uit ervaring weet ik dat het met de 4s niet veel meer zal worden. Theoretisch zou er minder amperes getrokken moeten worden maar ik weet dat dit in de praktijk te verwaarlozen is, zeker geen grote verschillen in vliegtijd.

Dus of met dezelfde snelheid doorvliegen en een 3s pakket met wat meer capaciteit gaan gebruiken, of ongeveer dezelfde vliegtijden op een 4s pakket maar iets meer snelheid. Nu is de vraag of het verschil in snelheid het waard is om naar 4s over te stappen?

Back