Multiplex Mentor

Probeer alleen niet een veel zwaardere accu te nemen.
De Mentor kan heel wat hebben hoor. Ik vlieg de Mentor met een 5S5000 accu van ca 650 gram, gaat prima. Mijn Mentor is wel op slepen gemotoriseerd (power setup op 5S). Vliegtechnisch is het extra gewicht geen enkel probleem.

Ik ben bezig met het instelllen van de ESC.

Moet de brake aan of uit?

en de timing op low/medium of high?

ESC: turnigy 60 a push
motor turnigy:TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 900Kv / 770W

Brake is een beetje eigen voorkeur. Als je de rem niet aanzet blijft de propeller draaien, wat weerstand geeft. Als je de rem uitzet stopt de prop bij 'gas uit' waardoor je langer uit kan zweven. Ik had eerst de rem aan staan, maar na een sleep wil ik altijd snel naar beneden, dat is moeilijk met een stilstaande prop. De Mentor wordt dan net een zwever. Met draaiende prop (rem uit) kan ik eerder beneden zijn (steiler aanduiken zonder overspeed gevaar).

Ik heb ff een test op de grond gedaan met verschillende time settings van de esc:

met vol gas:

timing mode high:
21.23 A piek
9.13 V minimum
6570 rpm max.

timing mode medium:
18.55 A piek
9.48 V minimum
6363 rpm max.

Wat opmerkelijk is dat de spanning (met high setting) vrij snel terug loopt naar 9,13 Volt en dat is iets meer dan 3 Volt per cel. Ik denk dat medium daardoor een betere instelling is.

ESC: turnigy 60 a push
motor turnigy:TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 900Kv / 770W
lipo 2200mAh 20C 3s (vol)
propellor 12 x 6

De motor liep probleemloos wat wel opvallend was: bij het optoeren van ongeveer 1/3 vol gas naar 1/2 volgas was soms een klink hoorbaar. En dit in beide time settings van de ESC. De motor en propellor loopt vrij en ook trillingsvrij.

kuch kuch..... ik kwan er noet achter dat deze lipo niet vol was(= storage nivo)... Ik doe de test nog een keer maar dan met een volle lipo

Laatst bewerkt:
Als je accuspanning zo snel terug loopt zegt dat iets over de conditie van de accu, niet over de motor of regelaar. Is het een oude accu? De motor trekt maar 10C, dat zou de accu goed moeten kunnen leveren zonder grote spanningsterugval.

Brake is een beetje eigen voorkeur..

Nee. Zoals eerder hier al genoemd is een rem alleen voor een klapschroef.
Slimme regelaars remmen maar eventjes, lang genoeg om de prop in te klappen.

Als jee een vaste prop zet op een regelaar die blijft remmen, dan blijft het toch nog altijd een beetje draaien, want de rem werkt alleen als de motor beweegt (kortgesloten generator). Als de motor bijna stilstaat neemt de remkracht weer af, dus dan bijft het draaien.

Als je met de auto remt, dan worden de remschijven warm. De energie moet ergens blijven. Bij een regelaar gaat de warmte in de electronica (FETs) zitten. Een regelaar kan daar zelfs van doorbranden, of de BEC kan door de extra warmte vervroegd aan z'n grens zitten en uitschakelen/terugregelen en dan heb je helemaal geen besturing meer.

Geen doomdenken, allemaal al eens zien voorkomen (bij anderen, ik gebruik geen rem op vaste props).

Over die testdata:
<20A lijkt mij wat krapjes. Moet die prop niet groter?
Ik denk ook dat die accu niet lekker is. Je moet toch makkelijk boven 10V blijven met een 3S.

Laatst bewerkt:
Als je accuspanning zo snel terug loopt zegt dat iets over de conditie van de accu, niet over de motor of regelaar. Is het een oude accu? De motor trekt maar 10C, dat zou de accu goed moeten kunnen leveren zonder grote spanningsterugval.

Vond ik ook opmerkelijk maar dit is wel bij vol gas. Ik weet niet of ik met vol gas zal gaan vliegen, daar ik nog geen Mentor ervaring heb.
Ik ga deze test nog een doen met twee parralellen turnigy 2200mAh 20C 3s.

Laatst bewerkt:
Nee. Zoals eerder hier al genoemd is een rem alleen voor een klapschroef.
knip knip ... knip

Over die testdata:
<20A lijkt mij wat krapjes. Moet die prop niet groter?
Ik denk ook dat die accu niet lekker is. Je moet toch makkelijk boven 10V blijven met een 3S.

De accu is net nieuw uit Hong Kong -Turnigy-. Ik ga eens met een 13 inch propellor testen.

Ik heb de keuze gemaakt voor de 12 x 6 met behulp van de ecals propcalc website:
eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

gegevens van bij de motor: suggested Prop: 11*8, 13*6

Een LIPO met minimaal dezelfde capaciteit en C-waarde zou goed moeten zijn.

De C waarden van die aanbevolen accu's lopen nogal uiteen:

4600 mAh met 36A = 8C
3200 mAh met 80A = 25C

8C bij 11,1 Volt is ook maar 400 Watt, dat is toch heel weinig? De standaard motor is al 450 Watt.

Ik ga maar gewoon een 4000 mAh 20C accu bestellen bij hobbyking.

Laatst bewerkt:
Heeft het zin om ipv de standaard motor die bij het RR pakket zit de # 332645 Antriebssatz "MENTOR TUNING S-BEC" te nemen?

Inhalt:
1 Brushless-Motor Himax c 4220-0510 # 333045
1 Regler MULTIcont BL-55 S-BEC # 72286
1 Propeller 14" x 7" # 733109
1 Mitnehmer für ELAPOR-Spinner (f.W) # 332326

Ik ben een beginner, maar ik wil wel even vooruit kunnen met mijn toestel. Gaat bijv. de topsnelheid omhoog? Of kun je oneindig verticaal omhoog vliegen?

hallo,

mijn pa en ik vliegen al een tijdje met de AXN Clouds Fly en multiplex Easystar.
dat vliegt leuk, maar zeker ik met m'n (standaard) easystar ben na een jaar wel aan iets anders toe.

nou zoeken we een vliegtuig waarmee we normaal kunnen vliegen, en een beetje mee kunnen stunten, een looping of roll moet mogelijk zijn.
we zien ook dat de mentor ook wel eens als sleepvliegtuig word gebruikt, maar dat gaan wij niet doen.
we gaan zéker niet slepen of wat dan ook, wat wij willen is een goed, degelijk vliegtuig met genoeg vermogen en wendbaarheid, om lekker mee rond te vliegen.

het is een must dat we (normaal) kunnen opstijgen en landen vanaf een grasveld met middellang gras, en hier en daar een bult en hobbeltje.

wij vroegen ons af, om dit te bereiken, wat voor setup je dan nodig hebt ????
wat gebruiken jullie ?
zelf dachten we dat het handig was de romp uit duitsland te laten komen, en de servo's, ontvanger etc.etc. van hobbyking.

maar dan is het ook wel handig als we op de vliegplek zouden kunnen komen, dus vroegen we ons af hoe het nou precies met die vleugels zit.
lopen daar draden doorheen, zoja: hoeveel? hoe makkelijk haal je ze los, hoe zit het hele spul aan elkaar vast en is het mogelijk 2 van die kisten in een stationwagen kwijt te kunnen? het is natuurlijk wel de bedoeling dat we samen gaan vliegen.

alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart, als je wilt zien hoe de constructie in elkaar steekt kan je op de site van Multiplex de bouwhandleiding downloaden.
De Mentor is zeker geschikt voor opereren vanaf gras. Het landingsgestel is goed stevig. Wat betreft wendbaarheid: het is een trainer en de wendbaarheid is dus beperkt. Een looping gaat prima, een rol kan ook best maar gaat niet heel snel en vereist wat stuurmanskunst. Dit vliegtuig is niet gemaakt voor kunstvlucht en daar zijn dus betere modellen voor te vinden, maar de echte basics kunnen gevlogen worden. Verder is het een heerlijk vliegend en degelijk vliegtuig waar ook best behoorlijke vliegtijden mee te halen zijn.

Ik heb een setup van zo'n 700W in de Mentor hangen waarmee hij vertikaal gaat, maar dat is gedaan voor het slepen. Ik denk dat je met 400W al heel goed uit de voeten kunt.

Ik denk dat je 2 Mentors wel in een station kwijt kan. Rompen naast elkaar (één naar voren, andere naar achteren wijzend), vleugels ernaast of 'op een verdieping' erboven. Ik heb 2 planken op standaard gemaakt die ik in de auto kan zetten waar vleugels op kunnen liggen. De rompen kunnen daar onderdoor.

Bart,

Vervolg op wat Fotor schreef, de standaard aandrijving van de Mentor krijgt hem wel van de grond op gras. (Vlieg zelf ook vanaf een grasveld).
En je kan makkelijk 2 Mentors (of andere toestellen van soortgelijke afmeting) in een station vervoeren.
Denk dat ik wel 4 in een 308SW kan stoppen zonder dat ik een extra plank erin hoef te zetten. (Dan kan ik echter niet de brandstof meenemen)

Waar je wel op moet letten is dat de vleugels erin passen. Deelbare, zoals bij de Mentor, zijn wat makkelijker in de auto te stoppen dan als ze als 1 geheel zijn.

--
Joost

bedankt voor de reacties.
ik heb de handleiding gedownload, en als ik goed kijk is het zo dat je door 2 schroeven los te draaien de vleugels allebei apart hebt ?
het is namelijk niet handig de vleugels als 1 stuk mee te nemen, je moet ze zonder eerst een half uur te gaan zitten schroeven op het veld beide los kunnen meenemen.
maar als ik de handleiding zo bekijk zit dat wel goed volgens mij met die 2 schroefjes.

dus de standaard motor gewoon erin houden, met een 3200 mah accu erbij.
wat voor regelaar moet er dan bij ?

kunnen jullie anders geen lijstje posten met wat jullie erin hebben zitten ?

bedankt

Monteren gaat inderdaad snel. 2 draadjes voor rolroeren aansluiten en 2 schroeven vastmaken, that's it.

Ik heb de originele Multiplex power setup op 5S lipo. Overkill als je niet wilt gaan slepen.

Ik heb de standaard setup erin zitten. (Die in de RR-versie zit) met een 3S-5600. Is voor mij voldoende.
In elkaar zetten is zo gebeurd, precies wat Fotor al zei. Denk dat je met 10-15 minuten het wel in elkaar hebt zitten en klaar bent om te gaan vliegen.
Zorg er wel voor dat je de accu's vol hebt zitten.

Hoe wil je 10 minuten doen over het vastdraaien van 2 boutjes? Binnen 5 minuten kun je de Mentor uit de auto pakken, in elkaar schroeven, servo's aansluiten, accu er in steken en aansluiten, alles rustig testen en vliegen.

Hoe wil je 10 minuten doen over het vastdraaien van 2 boutjes? Binnen 5 minuten kun je de Mentor uit de auto pakken, in elkaar schroeven, servo's aansluiten, accu er in steken en aansluiten, alles rustig testen en vliegen.
Simpel, je moet ook eerst uit de auto stappen, naar de achterkant lopen en de koffer openen... :)

Was trouwens een snelle gok, heb ik nooit getimed.

--
Joost

Back