Multiplex MiniMag...

zou iemand zo vriendelijk willen zijn mn laatste 4 berichten willen beoordelen of hopelijk een antwoord op mn vraag met welke combo ESC/MOTOR ik t beste mn huidige electra kan blijven gebruiken prop/lipo (en mogelijk zelfs later over kan stappen op 3S) hartelijk dan... ik heb vandaag de hele dag om besluit te nemen, want morgen moet ik weer terug naar de winkel en heb liever voor die tijd antwoord als t zou kunnen (sorry voor de vragen)
Ik weet niet wat je van je huidige elektronica wil blijven gebruiken als je naar brushless gaat behalve ontvanger en servos.
Die winkel had alleen 3blads props waar ik de maat niet eens van weet.:confused:
Je hebt nodig b.v. bij 2S
Prop 10X6 2 blads
Motor 1200 kv min 16A
2S lipo 1800mAh
Regelaar 30A
Stroom is dan 16A 7104 rpm 694gram thrust.
Of
Bij 3S.lipo
Prop 8x6 2 Blad.
Motor dezelfde 1200kv
3S lipo 1800mAh
Regelaar dezelfde 30A
Stroom is dan 13A 10560rpm 712gram thrust.

Wil je nog meer prestaties dan kan je naar een 9X5 prop bij 3S maar reken dan wel even uit wat de stroom word en of je motor dat aan kan en zo niet dan kan je meteen een wat zwaardere motor kiezen.
De regelaar is al 30A dus daar zit nog rek in.

Maar het blijft een minimag en het hoeft geen raket te worden.;)

Nogmaals let er op dat het gewicht van de motoren soms incl verpakking aangegeven staat maar meestal ook het netto gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je van je huidige elektronica wil blijven gebruiken als je naar brushless gaat behalve ontvanger en servos.
Die winkel had alleen 3blads props waar ik de maat niet eens van weet.:confused:
Je hebt nodig b.v. bij 2S
Prop 10X6 2 blads
Motor 1200 kv min 16A
2S lipo 1800mAh
Regelaar 30A
Stroom is dan 16A 7104 rpm 694gram thrust.
Of
Bij 3S.lipo
Prop 8x6 2 Blad.
Motor dezelfde 1200kv
3S lipo 1800mAh
Regelaar dezelfde 30A
Stroom is dan 13A 10560rpm 712gram thrust.

Wil je nog meer prestaties dan kan je naar een 9X5 prop bij 3S maar reken dan wel even uit wat de stroom word en of je motor dat aan kan en zo niet dan kan je meteen een wat zwaardere motor kiezen.
De regelaar is al 30A dus daar zit nog rek in.

Maar het blijft een minimag en het hoeft geen raket te worden.;)

Nogmaals let er op dat het gewicht van de motoren soms incl verpakking aangegeven staat maar meestal ook het netto gewicht.

nouja met electronica bedoelde ik eigenlijk de accu aangezien je al aangaf de ontvanger te kunnen blijven gebruiken plus de servo's natuurlijk en de prop vind ik prachtig mooi erbij passen, dus zoals ik al zei het liefst koop ik enkel brusless(ECU+MOTOR) en dan idd 1tje die later ook met 3S uit de voeten kan :cool:

echter heb ik net beetje te snel een biertje gedronken dus helder denken moet ik even uitstellen :rolleyes:

maar wat je schrijft is me grootendeels duidelijk :D
 
@cdrom flyer
ok dus de 1e combo uit mn post37 levert volgens jou voldoende prestaties..
mag ik zo vriendelijk zijn om te vragen dat nader toe te lichten?

@nebukadzir
de 2e niet klikbaar/werkende link bracht mij naar t volgende:



.30A
Eenvoudige 30a regelaar beperkt programeerbaar


contstante stroom 30 ampere
max 40 ampere voor 12 seconden
bec 3 ampere
gewicht 30 gram
afmetingen 56x25x10mm
werkt met 6-11,1 V/2-3 cellen lipo's
schakeld uit bij te laag voltage -
kabeltype 8 AWG
kabellengte 72mm(lipo/motor) 190mm ontvanger

Prijs: € 9,50

als ik dus deze regelaar + alles wat ik nu heb blijf gebruiken (excl motor)
maar zeker weten dus de 8x6 3blads welke motor zouden jullie adviseren die vervolgens bij op 2S lekker vliegt/presteert en toekomstig met 3S nog beter dus :)
 
oh btw in wil graag een inrunner omdat ik dat mooier vind en ik zeker weet dat ik de outrunner eerder sloop bij crash (hoop van niet natuurlijk)
 
@cdrom flyer
ok dus de 1e combo uit mn post37 levert volgens jou voldoende prestaties..
mag ik zo vriendelijk zijn om te vragen dat nader toe te lichten?
De verhouding vliegklaar gewicht tegen static thrust is daar een indicatie voor.
Als de static thrust(440gram) kleiner is als het vliegklaar gewicht(600gram) dan is het een leskist waar je leuk mee rond kunt tuffen.
Wil je een beetje acrobatiek dan moet je wel meer als 600 gram thrust hebben en voor onbeperkt verticaal wel 2X het vliegklaar gewicht.;)

Als je een inrunner wilt dan moet je opnieuw gaan zoeken naar een geschikte motor.
De reken methode is hetzelfde maar ze worden vaker toegepast in snelle vliegtuigen.
Het kan wel maar past niet bij het karakter van de Minimag.
Een outrunner is ook degelijk gebouwd en moeilijk kapot te krijgen bahalve full speed op het asfalt misschien.
De as van een inrunner kan echter ook krom.
Je lijkt constant bang te zijn vermogen tekort te komen maar ga nu eerst eens gewoon elektro vliegen en oordeel dan zelf.
 
Laatst bewerkt:
Aha weer wat geleerd ik dacht dat je minimaal t zelfde gewicht als t vliegtuig aan hoeveelheid thrust lol :) bedankt weer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kon voor een leuk prijsje deze meenemen....

klopt het dat t met dit setje moeten lukken, dus dat ik voorlopig leuk kan vliegen met 2S dan later extra prestatie met 3S (heb ik mij laten vertellen), overigens bedankt jongens ik had namelijk ook een samenvatting uitgeprint van de belangrijkst info die jullie me gaven dat was echt TOP!!

okee genoeg geouweh... plaatjes :)

1653403_254175891410303_1566876101_n.jpg


1554543_254175838076975_1218506176_n.jpg


1621770_254175864743639_366049517_n.jpg


oke dus correct me if wrong....

de 8x6 3blads VS 10x4.7 2blads

-8x6 minder hoog dus geen grasmaaier ;)
-10x4.7 beter geschikt voor dit setje, meeste kracht?
-2x dezelfde prop dus reserve (naja tis maar hoe je t bekijkt)
-8x6 3blads vind ik er stukken mooier uitzien

mis ik iets??

wat is het wezenlijke verschil tussen beide, kom er niet helemaal uit :(

Oja en op jullie advies een Outrunner ookal vind ik t minder mooi, maargoed!
(ik snap echter de voordelen tenopzichte van de looks)
 
mis ik iets??

Ja een 3S lipo.
Op 2S gaat dit niet werken.
Het is een 1000kv motor als ik goed begrijp en die draait op 7.4 te weinig toeren met een 10X4.7 prop en al helemaal met een 8X6 3 blad.
Je komt nu op 371gram thrust met de 10X4.7 en op 282gram met de 3blad.
Het kan mee vallen maar vrees te weinig prestaties op een 2S lipo.
Het staat ook duidelijk op de specs dat deze set geschikt is voor 3S lipos.:(
 
Laatst bewerkt:
Ja een 3S lipo.
Op 2S gaat dit niet werken.
Het is een 1000kv motor als ik goed begrijp en die draait op 7.4 te weinig toeren met een 10X4.7 prop en al helemaal met een 8X6 3 blad.
Je komt nu op 371gram thrust met de 10X4.7 en op 282gram met de 3blad.
Het kan mee vallen maar vrees te weinig prestaties op een 2S lipo.
Het staat ook duidelijk op de specs dat deze set geschikt is voor 3S lipos.:(

bedankt uiteraard begrijp ik dat 3S ideaal is en dat is daar bijv. loopings mee kan doen echt, echter hoopte ik hiermee enigsinds normaal mee te cruisen (en heb dit nadrukkelijk nog eens aangekaart bij de verkoper)... of betekend het dat deze op volgas het toestel nauwelijk in de lucht zal houden? Naja is niet het einde van de wereld als t niet lekker gaat, dan kan ik deze accu na 1x gebruiken vast wel bij die zelfde meneer inruilen en iets bij leggen voor een degelijke 3S :cool:

maar bedankt voor de info, ik begrijp dus goed dat ik nu die 3blads wel helemaal kan vergeten dus bij 2S op de 2blads kijken hoe t gaat of zou ik ook kunnen proberen met de 3blad? :rolleyes:

ik heb namelijk nog enkel morgen om te testen (mits t weer mee zit)
en enkel nog uitloop naar donderdag, maar daarna ben ik de auto een tijdje kwijt en kan ik niet meer naar de RC winkel

(snap dat online ook kan, maar hier is uiteraard de service een pluspunt)

kortom zou hij als een baksteen uit de lucht vallen tijdens t opgooien?
met 3blads of zou ik absoluut zeker enkel in deze situatie met de 2blads
 
Met een 3 S stijgt hij gewoon vanaf de grond op. Niks opgooien. En of jou RC shop een gebruikte lipo omruilt........ dat lijkt mij ongewoon.
 
UPDATE:
montage outrunner...

1798421_254217278072831_1550663091_n.jpg


Om t mijzelf makkelijker te maken de gaten op de juiste plek te boren...
plaatste ik eerst het originele kunstof motormount plaatje om de as,
waar de voet cq nieuwe motormount normaliter overheen vergrendeld.

1559672_254217254739500_1736936151_n.jpg


daarna de nieuwe motormount erover schuiven...

1618560_254217238072835_1393677196_n.jpg


draaien totdat de 3 kleine gaatjes symetrisch zijn (niet dat t erg veel uitmaakt)

1625648_254217224739503_1183909294_n.jpg


dan met griptang op z'n plaats houden en voorzichtig de 1e 2 gaten boren..
plaats 2x bouten en moeren... verplaats de griptang en maak t l3e en aatste gat

1476117_254217198072839_85990298_n.jpg


alle 3 om en om vaster schroeven...
klein beetje vijlen/dremelen in 2tal hoeken zodat de schroefkoppen kunnen passeren

1560462_254217174739508_1248727100_n.jpg


1619073_254217158072843_2113746187_n.jpg


daarna het overtollige draadeind wegknippen (heb 3a4 windingen extra behouden)

1898255_254217141406178_721878449_n.jpg


Bedrading onderlangs..

1724552_254217128072846_355922202_n.jpg


Erg weinig grondspeling met 10x4.7 2blads

1003405_254217108072848_32686339_n.jpg


Dit staat stuk beter met 8x6 3blads
(echter blijkt volgens kenners dit voorlopig zonder 3S niet haalbaar)
 
Met een 3 S stijgt hij gewoon vanaf de grond op. Niks opgooien. En of jou RC shop een gebruikte lipo omruilt........ dat lijkt mij ongewoon.

dat is idd nog maar de vraag echter zou t niet t einde van de wereld zijn, aangezien deze 2S ander prima geschikt is voor een ander project :thumbsup:
(maargoed pas 1x geladen en enkel 2-5minuten getest)

ja had al zo'n vermoeden dat 3S natuurlijk perfect zou wezen...
maar opgooien vind ik absoluut geen probleem hoor :rolleyes:

krijgt deze combo met 3S em trouwens ook vanuit t water??
(handig om te weten mits ik drijvers zou willen, niet noodzakelijk)
 
bedankt uiteraard begrijp ik dat 3S ideaal is

maar bedankt voor de info, ik begrijp dus goed dat ik nu die 3blads wel helemaal kan vergeten

3S is helemaal niet ideaal met 2S kan je bijna het zelfde bereiken maar de motor geeft hier beperkingen omdat hij maar 1000kv is.

Ook de 3blad prop doet het goed met 2 cellen maar dan moet je wel een motor kiezen met de juiste kv waarde.

Begrijp je eigenlijk wel wat de kv waarde betekend want hij komt in elke setup berekening voor en is net zo belangrijk als het aantal cellen van de lipo.
Hoef je je niet voor te schamen als dat niet zo is maar kom er wel voor uit dan zal ik het uitleggen want je bent echt de enigste niet.
 
Ik kan me voorstellen dat er veel situaties denkbaar zijn dat je toch met S2 kan bereiken wat S3 ook kan (tot een bepaald niveau wss) maar ok het is zoals het is aangezien dit was geadviseerd als goede combo en voor nette prijs, dacht ik dat ik t maar moest doen. Maar begrijp ik nou goed dat als ik t wil testen ik toch beter de 2blads eerst kan doen en de resultaten daarvan bekijken? Als ik hiermee lekker op mn gemak vliegen kan vind ik t voorlopig wel prima :) liefst op 3blads maar als je die absoluut af raad met mn huidige setup dan zal ik voor het testen morgen de 2blads gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kv= hoeveel toeren de motor maakt per volt (onbelast).
Bijvoorbeeld, je motor heeft een kv van 1000.
Op 2s maakt hij dan 7,4V*1000=7400 toeren maar dat is onbelast, dus zonder prop. Reken op ongeveer 0,75x het onbelaste toerental (maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe groot je prop is)=5550 toeren. en dat is te weinig om vooruit te komen.

Op 3s is dat 11,1*1000=11000 toeren, met prop ongeveer 8250 toeren. Ergens rond de 7000 toeren heb je minimaal nodig.


Op 2s betekent dit dat je een motortje met een kv van rond de 1400, op 3s een kv van rond de 1000 nodig hebt.
 
De 3blad 8X6 werkt goed Met een 1400Kv motor de stroom is dan max 22A.
Als jouw regelaar en die motor dat ruimschoots aan kan is het ok.
Static thrust is dan 700 gram en dat is ruim voldoende.


De kv waarde van de motor geeft aan het aantal toeren wat de motor zal draaien per volt accu spanning in onbelaste toestand.

Een 1000kv motor op 7.4V zal dus 7400 omw per min draaien zonder prop.
Met prop ongeveer 0.8X dat toerental als je de goede prop kiest.
Kies je een te grote prop dan zal dat toerental nog verder zakken en zal de zaak overbelast worden.
Kies je een te kleine prop dan zal de motor op b.v.0.9X het onbelaste toerental uitkomen en is er niets aan de hand alleen kom je dan niet aan de volle prestaties die je nodig hebt.;)
Arjan dank je wel.
 
Aha thnx 4 the grote hoeveelheid info heren :) dus als ik t goed begrijp zou dr ook een ideale prop voor mijn situatie bestaan? Ik bedoel 1000kv 7.4 1800mah max20A (wss ietsjes meer) of is er geen prop te bereken die mn situatie positief beinvloed zonderen andere dingen te wijzigen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top