Multiplex Sonic Liner

Gaaf man.
Van harte met de geslaagde Maiden van je mooie toestel.
Altijd 'eng' zo'n maiden weet ik uit ervaring.
Wordt straks veel genieten met die machine als het heerlijk lente en zomer is.
Vr Gr Erwin

Gaaf man.
Van harte met de geslaagde Maiden van je mooie toestel.
Altijd 'eng' zo'n maiden weet ik uit ervaring.
Wordt straks veel genieten met die machine als het heerlijk lente en zomer is.
Vr Gr Erwin

Thnx man, het is inderdaad een vliegtuig voor mooie weer, kan niet wachten op de lente en zomer avonden ;)
Oh trouwens het gooien ging ook goed, klein duwtje en de rest op power gewoon om hoog.

Zoals beloofd het filmpje.

Met dank van onze vriend --> RCandries! :worship:

Laatst bewerkt door een moderator:
Man man man ....toch !!! wat gaat dat gaaf, wat een prachtig geluid met die 6x4 ....zie je nu dat die motors een beetje (veel) overkill zijn, wat een zonde toch dat mpx dit zo goed vliegende model niet meer wil maken, ik ben niet gauw jaloers op iemands model maar nu echt wel.... voor bouwer, vlieger en cameraman een dikke pluim gr. josse

Man man man ....toch !!! wat gaat dat gaaf, wat een prachtig geluid met die 6x4 ....zie je nu dat die motors een beetje (veel) overkill zijn, wat een zonde toch dat mpx dit zo goed vliegende model niet meer wil maken, ik ben niet gauw jaloers op iemands model maar nu echt wel.... voor bouwer, vlieger en cameraman een dikke pluim gr. josse

Bedankt voor de vele complimenten... Ik ben zelf ook erg blij met de resultaten. Maar goed eerlijk gezegt had ik ook niet anders kunnen verwachten van multiplex. Het is inderdaad mij verder een raadsel waarom ze gestopt zijn met dit model. De brushed setup deugde niet en is under-powerd voor dit toestel, wat het vliegbeeld niet ten goede komt dan.

Maar goede brushless setup (wat wel wat veilwerk kost, doet wonderen zoals je ziet!!!

Hier nog een extra filmpje met een 100x betere kwaliteits- camera.

Met dank aan rcshare.com.

Hallo beste Forumleden.
Om te beginnen een hele fijne Kerst 2013 gewenst.
Ik heb gisteren het genoegen gehad om de Multiplex Sonic Liner van de Topicstarter over te mogen nemen en op te halen.
Moest er een behoorlijk end voor rijden in flink slechte weerscondities met extreem harde wind en veel regen maar bij aankomst was dat het dubbel en dik waard.

Wat mij als eerste positief opviel en verbaasde was hoe lang en fors deze Sonic Liner is.
Heb de afgelopen jaren al veel verschillende toestellen van het merk Multiplex mogen vliegen maar deze Sonic Liner vind ik persoonlijk na het zien in het echt 1 van de mooiste modellen die Multiplex ooit heeft gemaakt.
Met name dat het toestel uit het befaamde Elapor is gebouwd stemt mij zeer blij en tevreden.
Niets ten nadele van alle andere soorten schuim maar vind Elapor gewoon het allerbeste materiaal om een schuimen vliegtuig van te bouwen.
Na een goed en uitgebreid gesprek te hebben gehad met de bouwer/piloot van de Sonic Liner ging mijn hartje gaandeweg alleen maar sneller kloppen omdat ik zoveel zin heb om dit toestel eens door eigen handen het luchtruim te laten verkennen.

Eenmaal thuisgekomen na een lange reis door weer en wind heb ik de Sonic Liner eens op mijn gemak in elkaar gestoken van vleugelhelften en servo aansturingen.
Wat een machtig mooi toestel is het toch en vind het zo jammer dat ze bij Multiplex deze uit het gamma hebben gehaald.
Waarom ze dat gedaan hebben is mij tot op heden nog steeds een groot raadsel.
Kan me indenken dat ze toenertijd dit model niet meer uitbrachten omdat het met de stock set up zoals borstel motoren en Nicad batterijen behoorlijk ouderwets was.
Dit met het oog op de hele snelle vooruitgang van lichte/sterke Brushless motoren en heuse Lipo packs die veel vermogen kunnen leveren.
Maar waarom ze dan bij Multiplex deze Sonic Liner anno 2013 niet weer terug laten komen in de collectie begrijp ik dus niet.
Ik durf er een flink bedrag op te zetten dat dit toestel wereldwijd weer goed verkocht zal worden indien het weer tot verkoop wordt gebracht.
Zelfs op het RCGroups las ik dat veel piloten overzee zoals in Amerika heel graag deze van Europese makelij Sonic Liner zouden willen vliegen maar het tot hun verdriet niet meer te krijgen was.

Ik heb intussen de Sonic Liner een heel mooi plaatsje gegeven in miene woning waar het toestel ook nog eens in volle ornaat te zien is want het blijft een pracht kist.
Rest mij nog om wat kleine zaken aan te passen zoals het goed vastzetten van mijn eigen Lipo packs in dit toestel en stekkers van de regelaars om te solderen.
Dan met volle en ik herhaal: volle geduld wachten op een prachtig mooie vliegdag om deze Sonic Liner haar Re-Maiden te laten geven.
Ik ben zo enorm benieuwd hoe dat zal gaan vliegen.
Inmiddels al vele You Tube filmpjes bekeken en het vliegbeeld schijnt zeer goed te zijn van dit toestel.
Helaas zit ik met dit toestel net even in het verkeerde seizoen want heb geen zin om zo'n prachtkist op een nat gras te laten landen en te versmeren door drek wat daar ligt. ( drek zoals modder en vuiligheid )
Neen, deze Sonic Liner gaat dienst doen voor de mooie lente/zomerdag om dan mijzelf en het meekijkend publiek eens flink te vermaken en iets machtig moois te laten zien wat niet elke dag in de lucht rondfladdert.
Inderdaad ik ben werkelijk zo trots als een pauw om deze kist in mijn collectie te hebben opgenomen en bedank daarom via deze weg nogmaals de vorige eigenaar die het mogelijk heeft gemaakt dat ik met deze prachtbak mag/kan vliegen.
Mijn vliegrelaas zal nog even op zich gaan wachten want zoals gezegt: dit toestel land ik niet zoals mijn andere kistjes op een nat en drekkig veld.
Ik hoop daarom dat deze Kerst weer snel tot het verleden gaat behoren en de lente haar eerste schreden gaat zetten in het nieuwe jaar.
Want ik zal vast niet de enige zijn op dit Forum dat deze vieze natte winter weer helemaal spuugzat is.
Vliegen kan alleen gebeuren op de momenten dat het droog is en tussen de buien door en dat vind ik persoonlijk als fervente vliegenier zwaar klote.
Ik zeg hierbij dus: op naar de lente/zomer en laten we er straks met z'n allen als modelbouwpiloten er maar eens flink en vaak van genieten.
Want deze fantastische hobby die we met z'n allen delen is werkelijk een groot en eindeloos spel van vertier en vermaak.
Vr Gr D

AMEN!

Mooi gesproken.

Nogmaals veel plezier er mee en hou hem alsjeblieft heel.

Het is een zeer unieke zeldzaam vliegtuig wat veel aandacht zal trekken buiten. En dat geluid is zoo vet!

Kijk goed naar het filmpje om te zien hoe je wel en niet moet gooien, dan zal de rest als mak lammetje gaan.

Leuke informatie betreft het model:

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Sonic_Cruiser

Ontzettend bedankt voor je reactie.
Ik beloof jou en mezelf dat ik zeer zuinig zal zijn op deze zeldzame Sonic Liner en haar met alle respect en voorzichtigheid zal behandelen.
Ben me er terdege van bewust wat ik in de handen heb en wat is en blijft het toch een machtig vet toestel.
Als ik straks het netjes handstarten onder de knie heb dan zal zij de mooie vluchten van de zomer mogen gaan maken en weet nu al dat het flink genieten zal zijn.
Ik heb werkelijk nimmer zo'n mooi kist mogen hebben in de collectie en heb toch al behoorlijk wat verschillende kisten mogen vliegen de afgelopen 14 jaar.
Het vliegrelaas volgt tzt.
Vr Gr D

Ik zal die 'stumper' tzt wel eens een bloemetje op z'n graf neerleggen.Ha ha ha ha
Hoop dan niet ernaast te komen liggen als 'stumper II' Ha ha ha ha
Want eerlijk gezegt blijf ik het best wel lastig vinden om als ervaren vlieger een toestel dat je nog niet kent te handstarten.
Je weet tenslotte nog niet precies wat het toestel zal gaan doen nadat het de handen heeft verlaten tijdens de start.
De ervaren vliegers weten allemaal dat elk toestel haar eigen vlieggedrag heeft.
Dat alom bekend is dat met name laagdekkers lastig te starten en te landen zijn.
Zal het hier niet gaan uitleggen waarom, maar de ervaren rotten weten wel wat ik bedoel.

Ik heb echt behoorlijk wat verschillende kisten gehand-start en de ene was de andere niet.
Sommige toestellen vliegen zo uit de hand weg en daarmee bedoel ik niet vanwege het vermogen dat ze hebben maar puur om het feit dat het start gedrag zo enorm stabiel is.
Neem als voorbeeld eens de Multiplex Dogfighter.
Vliegmaat die ik ken had er zo'n eentje.
Dikke set up erin en toestel liep knettershard op 5S Lipo pack.
Maar die handstart.......Argghhhhhhhhhhhhhh
Ik heb er vaak genoeg bijgestaan dat ik dacht: nou, die gaat strak de grond in na het omrollen tijdens de handstart.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat de ene kist niet de andere is en ik blij ben met de toestellen die ik met wielen kan starten en landen.
En daarom knijp ik em een beetje met de handstart straks met de Sonic Liner.
Het laten opgooien door een vliegmaat is een goede keuze mits die persoon weet wat hij doet.
Want ook daarin zitten behoorlijk verschillen.Kijk maar naar die 'stumpert' uit het filmpje.
Ik zal daarom straks ook de 'juiste' vliegmaat het toestel laten opgooien en niet de 1 of andere beginnende piloot die denkt dat hij wel kan vliegen maar er nog weinig kaas van heeft gegeten.
Want al met al draaid het tenslotte om de vliegervaring die iemand heeft en niet om de mooie woorden.

Maar eerlijk is eerlijk: wat ben ik super blij met deze Sonic Liner.
Vr Gr D

Oke.
Recht gooien dus.
Op papier begrijp ik het volkomen maar in het echt wil het nog wel eens anders uitpakken.Ha ha ha ha.
Dus niet te schuin omhoog gooien...............ivm stall
Dus niet te schuin naar beneden gooien...........ivm de grond die dan erg snel naderbij komt.
Niet te veel gas..........ivm eventuele Torque roll.
Niet te weinig gas.........ivm te weinig klim vermogen.
Al met al niet zo super eenvoudig vind ik hoor.
Ik knijp em nu al.Ha ha ha ha
Maar..........gaat vast goed komen.
Vr Gr D

Oja..was ik helemaal vergeten.
Maar zou het dan niet beter zijn om 3/4 gas erop te zetten ten tijden van de handstart?
Want dan is er toch meer vermogen voorhanden wat het toestel naar alle waarschijnlijkheid makkelijker naar grotere hoogte doet stijgen?

Morgen ga ik mijn Parkzone Mosquito Twin haar Maiden geven.
En ik bedoel hiermee niet de Micro versie op 1S Lipo maar haar grotere broer die Parkzone net heeft uitgebracht. (span 1250mm)
Zojuist alle roeren netjes afgesteld en helemaal klaar voor de Maiden.
Altijd spannend maar verwacht dat het wel goed gaat.
Opstijgen en landen is op wielen dus wat makkelijker dan een handstart kist die nog niet bekend is hoe dat vliegt.
Handstarten is daadwerkelijk erop of eronder.Ha ha ha ha
Starten met een nieuwe kist op wielen vind ik wat gemoedelijker gaan en geeft mij vaker minder stress.
Vr Gr D

Goed..............
Het heeft even de nodige maanden geduurd, maar vandaag samen met een vliegmaat de Sonic Liner gevlogen voor de eerste keer sinds ik haar in huis heb.
Noem het maar de Re-maiden want feitelijk had het toestel al gevlogen bij de eerste eigenaar tevens bouwer van dit prachtige toestel.
Toestel door de vliegmaat laten opgooien en potdomme dat ging wonderwel boven verwachting goed.
Toestel is zeer goed te handstarten.
Moet er wel bij zeggen dat er een straf windje stond vandaag wat ik wel prettig vond ivm het daardoor sneller lift krijgen tijdens de handstart.

Toestel vloog ook voorbeeldig en vond het een aangenaam vlieggedrag hebben.
De 2e handstart zelf gedaan want wil niet afhankelijk moeten zijn van een vliegmaat die het toestel telkens voor mij opgooit.
Het zelf handstarten ging makkelijk en was een kwestie van doorhebben.
In elk geval NIET te steil gooien en genoeg gas erop.
Vliegtijd was zeer fijn want met normaal rondvliegen zat ik na 8 minuten vliegen nog op een 35% wat er in elke Lipo zat.
Zeer netjes dus.

Al met al ben ik dus meer dan content met deze zeer zeldzame Sonic Liner en ben Godsblij dat niemand een tijdje geleden dit toestel wilde overnemen.
Had het namelijk te koop gezet ivm geen goede vlieglocatie meer voorhanden als wildvlieger.
Maar sinds kort vliegen wij met een vast kliekje wildvlieg piloten bij op het grote grasveld van de boer.
Een veld zo groot dat je de aarde kunt afkijken en alle ruimte voorhanden.
Dus de Sonic Liner gaat mooi dienst doen deze zomer.
Heerlijk toestel met een prachtig vliegbeeld waarbij het werkelijk een verschijning is als zij Airborn is.
Enne......de low fly bys zijn werkelijk een lust voor ogen en oren.
Vr Gr E

Goed om te horen dat die bevalt!

En je gevoel en reactie komt me bekend voor, het doet nog steeds pijn als ik de filmpjes terug kijk.

Veel plezier en heel veel lang veilig vliegplezier!!!

Back