De P51-D heeft zijn maiden net achter de rug.
Hij vliegt echt prachtig. Hij heeft een vast en strak gevoel, maar het CG zit dan ook ver naar voor, te ver, want aan de grond is hij echt een 'pijntje van achteren'

.
Het gras op onze piste is niet kort genoeg en samen het dat 'forward CG' gaat die altijd op zijn neus. Met full-up en direct volgas ben ik toch in de lucht kunnen gaan.
Geen enkele tendens om rechts te trekken als die nog op de wielen staat en bij het stijgen geen enkel tendens om te rollen. De uitslag op de elevator mag ietsje groter zijn en het CG iets naar achter. Rudder heb ik nog niet getest in level-flight. Ik heb ook een stall-turn geprobeerd, maar wat is dat heftig : een beetje te lang gewacht met full-rudder te geven en de P51 'viel' echt uit de lucht. En als 5.5Kg valt, valt dat rap

. Loops zijn OK, maar groot... tja, het is dan ook een schaal model.
Level flight hoeft niet op volgas. Ik de bochten, vooral dan de scherpe, heb ik toch gas bijgegeven.
Het stall-gedrag het ik eigenlijk nog niet echt onderzocht. Ik heb effe het gas af gezet en een elevator up gegeven.... die P51 bleef maar level. Mss komt dat door het forward CG ??
En dan was het tijd om te landen. Gear down, Flaps 40%.... wat gaat die snel naar beneden. Ik had een -20% mix tussen flaps en elevator gezet... te veel dus. En flaps heb je echt nodig om te landen, dus dan maar elevator up en up... up.... up. Vlak voor touchdown al full-up!!! Met een redelijk knal op zijn wielen en raad eens... yep... nose-over natuurlijk met als resultaat een halve prop op de P51 en een halve in het gras.
Door gebrek aan de juiste spare prop heb ik er een 17x8 ipv een 18x8 op gezet. Heb nog wat met het CG gespeeld en taxi-runs gedaan. Het CG moet echt naar achteren om niet over de neus te gaan. Ik in rcgroups.com lees ik dat dit nu juist niet mag bij dit model.
Met die kleinere prop heb ik het niet meer gedurfd nog in de lucht te gaan - al denk ik dat dat best wel lukt.
Morgen naar de winkel voor een nieuwe prop, het CG naar achter (ligt nu op 108mm - volgens het boekje mag dat op 124mm), Flap-elevator mix op -10% en eens kijken of ik die wielen niet beter kan laten rollen.
Enfin, to be continued.