Mustang 9 P51 Blue Nose op electro

Hey,

iemand ervaring met de Mustang P51, Blue Nose van H9 op electro??

- Hoeveel cell
- welke motor
- ....

Trouwens, alle info over de Blue Nose zijn welkom hoor :)

FlyBoyBart

Tnx,

Heb net nog een andere thread gevonden 'http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1023465'.

Ik ga dus voor de 8S.

Blue nose

Ik heb gisteren mijn Blue nose binnen gekregen.

man man man wat een mooi afgewerkte kist en wat ziet en voelt het allemaal zo degelijk aan.

Ik zou hem liefst op 6 cellen houden maar voorzie alles wel zodat een overstap naar 2x 4s ook mogelijk is. We zien wel.

Starks starten met het af "bouwen " van deze kist.

Ja, ben ook erg benieuwd naar foto's! Ik overweeg deze kist ook, natuurlijk op electro. Heb nog wat 4 Cellen 4000 lipo's liggen, dus 2x 4 cellen moet kunnen. Waar heb je de kist vandaan, overigens?

Foto's volgen (als ik er tijd voor vind)

Ik heb hem uit Duitsland van bij [FONT=&quot]RCM-Modellbau Ik hem daar eest op E-bay gevonden.
Maar achter afbleek dat hij in hun online winkel met verzending bij goedkoper uitkwam.

Misschien een puntje van kritiek. De pin scharnieren die er bij geleverd worden voor hoogte richting en aileron voelen wat goedkoop aan. heb ze dan ook vervangen door een stevigere variant die ik toevallig bij de rc-winkel zag hangen. [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

Ondertussen is mijn P51 klaar. Ik heb de firewall moeten aanpassen zodat de batterij-packs volledig vooraan zitten. Dit was nodig om het zwaartepunt goed te krijgen.

Ik had mij ook een 400KV motor aangeschaft, maar die trekt te veel amps uit de batterijen. Een 16x8 nam meer dan 90 amps en 15x8 nog 80 amps. Een 320KV is reeds besteld. Ik hoop daarmee met een 17x8 of 17x10 op ongeveer een 55 amps te komen. Dat zou dan ongeveer een 1500 Watt opleveren wat dan ongeveer een 300 Watt per kg is... moet genoeg zijn volgens mij.

Veel succes met de maiden ik zal zeker duimen. laat ff weten hoe hij vliegt / land. Ik ben in de laatste fase van het "bouwen" en voorzie de maiden in de loop van de week / weekend als het weer wat mee zit. ( wind mooi in de lengte van het veld ).

Ik hoop dat je het draadje goed gelezen hebt en de update van de voorgestelde roer uitslagen gevonden hebt . kan misschien wel handig zijn.

Laatst bewerkt:
De P51-D heeft zijn maiden net achter de rug.

Hij vliegt echt prachtig. Hij heeft een vast en strak gevoel, maar het CG zit dan ook ver naar voor, te ver, want aan de grond is hij echt een 'pijntje van achteren' :).

Het gras op onze piste is niet kort genoeg en samen het dat 'forward CG' gaat die altijd op zijn neus. Met full-up en direct volgas ben ik toch in de lucht kunnen gaan.

Geen enkele tendens om rechts te trekken als die nog op de wielen staat en bij het stijgen geen enkel tendens om te rollen. De uitslag op de elevator mag ietsje groter zijn en het CG iets naar achter. Rudder heb ik nog niet getest in level-flight. Ik heb ook een stall-turn geprobeerd, maar wat is dat heftig : een beetje te lang gewacht met full-rudder te geven en de P51 'viel' echt uit de lucht. En als 5.5Kg valt, valt dat rap :). Loops zijn OK, maar groot... tja, het is dan ook een schaal model.

Level flight hoeft niet op volgas. Ik de bochten, vooral dan de scherpe, heb ik toch gas bijgegeven.

Het stall-gedrag het ik eigenlijk nog niet echt onderzocht. Ik heb effe het gas af gezet en een elevator up gegeven.... die P51 bleef maar level. Mss komt dat door het forward CG ??

En dan was het tijd om te landen. Gear down, Flaps 40%.... wat gaat die snel naar beneden. Ik had een -20% mix tussen flaps en elevator gezet... te veel dus. En flaps heb je echt nodig om te landen, dus dan maar elevator up en up... up.... up. Vlak voor touchdown al full-up!!! Met een redelijk knal op zijn wielen en raad eens... yep... nose-over natuurlijk met als resultaat een halve prop op de P51 en een halve in het gras.

Door gebrek aan de juiste spare prop heb ik er een 17x8 ipv een 18x8 op gezet. Heb nog wat met het CG gespeeld en taxi-runs gedaan. Het CG moet echt naar achteren om niet over de neus te gaan. Ik in rcgroups.com lees ik dat dit nu juist niet mag bij dit model.

Met die kleinere prop heb ik het niet meer gedurfd nog in de lucht te gaan - al denk ik dat dat best wel lukt.

Morgen naar de winkel voor een nieuwe prop, het CG naar achter (ligt nu op 108mm - volgens het boekje mag dat op 124mm), Flap-elevator mix op -10% en eens kijken of ik die wielen niet beter kan laten rollen.

Enfin, to be continued.

leuk om te lezen dat he al bij al goed meegevallen is. Na al die horror veralen te lezen zag ik het al niet helemaal meer zitten. Maar goed

ik probeer het zwaartepunt op 11cm te leggen en heb ook al met het gedacht gelopen om de wielen op lagers te zetten zodat deze mooi ingesnoerd kunnen worden zonder vast te lopen. ben er nog niet helemaal uit hoe dat zou moeten werken maar ik denk dat het een optie is .

Ik plan om met een 15 x 10 4blads prop te vliegen. Ik heb er een 3!à kv motor inzitten op 6 s ik moet juist nog even testen hoeveel watt dit levert en hoeveel A dat er getrokken zal worden. we zien wel.

Ik kijk er naar uit om het vervolg te lezen. Ik blijf duimen.

groeten Steven

Vandaag nog drie vluchten gemaakt - allemaal goed gelukt.

Met het CG meer naar achteren gaat die minder nose-over, doch, nog te veel. Bij elke landing heeft die zijn neus vuil gemaakt. Mss dan toch nog het CG wat verder naar achteren ???

Bij flaps op 40% en een 10% flap-elevator mix gaat de P51 nog duidelijk nose-down en moet ik toch nog up bijsturen. Ik ga morgen eens proberen zonder elevator mix.

Vandaag ook gespeeld met het stall-gedrag. Ik kan je dus bevestigen dat die abrupt afkapt, al is de stall-speed toch lager dan ik had gedacht. Stall-speed met full-flaps nog niet gekend.

Ik heb vandaag ook gemerkt dat de motor, een 5065-320 (320Kv dus) met een 18x10 tamelijk warm wordt. Met deze power-setup, 8 cellen dus, trekt die iets meer dat 60Amps, static (dus niet in-flight, in flight zal dat iets onder de 60Amps zijn). Dit is tegen het maximum van de motor, en daar hou ik echt niet van. Morgen proberen met een 17x10.

O ja, en een piloot ga ik er ook nog inzetten.... omdat dit de enige opmerkingen was van mijn club-makkers :)

Bart.

Net effe tussen de regenbuien door wat vluchtjes gemaakt met de P51. Dit keer met het zwaartepunt op 12cm en geen mix tussen de elevator en flaps. Extra 'rondellekes' tussen de bouten van het gear (trailing edge) zodat dat het gear een beetje naar voor komt. De wielen en de landing-struts hebben een flinke onderhoudsbeurd gekregen - er zat ondertussen al veel speling op de wielen.

Resultaat:

- Nose over tendens is veel minder.
- Vlotter door loops
- Geen echte pitch down meer bij full-flaps
- Bij inverted flight veel down elevator nodig

Ik denk dat het CG nog verder naar achter kan.

O ja, heb vandaag met een 17x8 prop gevlogen. Ging zeer goed, eigenlijk weining veschil met de 18x8, enkel maar in het verbruik : met de 17x8 is de static current maximaal een 50 Ampere. Vliegtijden kunnen worden opgetrokken naar 10 minuten - met dan nog reserve in de packs.

Ik ben echt 'content' met de vooruitgang. Ik begin het model ook een beetje beter aan te voelen, als je begrijpt wat ik bedoel.

@00Steven : Hoe zit het met jouw P51? Heeft die zijn maiden al gehad?

Hallo

hij is al op het veld geweest en de bedoeling was ook om te vliegen.

Ik had me voorgenomen ( wegens alle verhalen over het stall gedrag en dergelijke ) om pas te vertrekken als ik er 100% zeker van was dat het goed zou gaan.

Bij het op en neer taxiën van de baan trok hij ontzettend veel naar links.
dus een controle van het staart wiel dat staat mooi rechts Niet anders te vinden dus weer een paar keer over en weer nog steeds het zelfde. een goede controle van het landings gestel za ik echter dat het linker wiel niet zo vlot draait. Toen ik het er af haalde kam er allemaal wit poeder tussen uit. dus met een fijn schuur papiertje even door het wiel gegaan. nu was het links trekken zo goed als over ( voor zover dit natuurlijk kan).

na een aantal veel belovende taxi runs dan toch maar besloten het gas er op te zetten en da staart laag proberen te houden tot er wat snelheid was de staart lichtjes omhoog laten komen en het gas gestaag opvoeren.

tot een heuveltje in het veld en misschien iets teveel up, en te weinig gas hem reeds de lucht in smeet ik zag direct dat dit veel te vroeg was ( veel te traag ) dus geprobeerd hem nog menselijk op de grond te zetten maar het mocht niet baten; van op 1M behoorlijk schuin op de wielen terecht gekomen met als gevolg dat deze in twee richtingen van onder het toestel vertrokken.

dus ik heb wat plak werk. er is buiten de beplanking eigenlijk niets stuk de retract bevestiging is gewoon op de lijmnaad los gekomen.
Blijkbaar waren de klachten op de andere fora dan toch gegrond.

Ik heb nu de landingsgestel box verstevigd met epoxy en glasmat. Ik lijm de retract bevestiging ook met epoxy vast met hier en daar nog wat extra versteviging.

mij 6 s setup geeft me ook niet echt het idee om overschot te hebben met deze kist. dus zullen het er ook 8 worden.

later meer....

Hey Steven,

Spijtig te horen dat het allemaal niet zo vlot ging als gehoopt.

Dat wit poeder heb ik idd ook gezien. Ik heb een druppeltje smeerolie op de wielassen gedaan - ze draaien nu veel vlotter.

Ik denk ook dat 8S een betere optie is voor de P51. Je hebt een beetje overschot en wat langere vliegtijden. Nadeel : meer vleugelbelasting.

Ik heb onlangs de perfecte landing kunnen maken door hem echt lang te laten 'uit-flairen' en dan langzaam de wielen op het gras en full-up... geen vuil neusje dit keer.

Oefening baart kunst :)

Maiden niet echt geslaagd maar toch super gelukkig.

Zoals de titel al doet vermoeden is de eerste vlucht niet echt goed verlopen.

Na de vorige poging was ik toch behoorlijk zenuwachtig. Ik had mezelf dan ook voorgenomen om enkel te vertrekken als alle omstandigheden ideaal waren en als ik 100% zeker was dat het goed zou komen.
Ik had thuis al gezien dat er niet echt veel wind was en dat deze nog een beetje overhoeks zou zitten op het veld. Niet echt ideaal dus maar kom. thuis taxiën gaat niet dus toch maar naar het veld al was het maar om dat wat te oefenen.
Gelukkig was er wat volk op het veld om me het nodige vertrouwen te geven. Anders had in waarschijnlijk niet vertrokken.
Na wat veel belovende taxi runs en de nodige aanpassingen draaide ook de wind nog eens mooi in de as van het veld en waren dus alle omstandig heden gunstig.

De 2x 4s nog eens helemaal vol gedaan. En betrekkelijk rustig het veld op. Eerste en tweede vertrek afgebroken wegens niet snel genoeg. En zoals het spreekwoord zegt 3de keer goed keer. Recht vertrokken systematisch het gas opbouwen, staart van de grond laten komen mooi op snelheid laten komen lichtjes up en daar ging ze voor de zekerheid nog een beetje extra gas bij . Vliegt goed een beetje uit trimmen naar links en dan veel down trimmen om ze recht te laten vliegen. ( motordomping moet iets meer naar beneden dus ).

Na een paar hoge passes dan maar wat lager gekomen. Ik had schrik om de landing van de eerste keer te moeten inzetten wegens lege cellen en aangezien de timer al had laten weten dat de ingestelde 5 min verstreken waren was het inoefenen van de landing best wel nodig. Eerst twee mooie semi low passes op snelheid. Dan maar wat trager eerste keer goed mooi over gekomen zag er goed uit . Voor de zekerheid nog maar eens proberen. Dus weer het zelfde MAAAR ik denk ai dat is wat traag en geef iets te laat teveel gas en ja hoor stall en links de grond in.

Eerste gedacht was die is in 1000 stukken uit elkaar , maar niets was minder waar. Ik vloog niet hoog en zeker niet snel, dat viel dus mee.
de grootste klap is opgevangen door de motor steun en de rest door de slechte lijm naden die dan ook mooi los gebroken zijn .

Kortom de romp is ondertussen weer in elkaar gelijmd op de motor box na. de vleugels hadden bijna geen schade. dus dat viel goed mee.

Hopelijk is het de volgende keer wel een geslaagde vlucht. Als het weer in de komende dagen / weken wat mee zit gaan we er weer voor.

Volgende zaterdag voorspellen ze goed weer. Ik zal duimen.

Die P51 je echt snel vliegen moet echt snel vliegen en landen.

Ik heb een 16x12 prop erop gezet. Gaat veel sneller vooruit nu. Ook bij het landen blijft de snelheid hoger, zelfs met full flaps. Maar de landing gaat echt prettiger, al heb ik bijna de volle honderd meter piste nodig :).

Jammer genoeg heb ik gisteren vastgesteld dat de motoras ook een tik gekregen heeft. Het wordt dus wachten op een nieuwe motor as. Aangezien ze ook niet op stock zijn bij onze Chinese vrienden zou dit wel eens even kunnen duren.

mocht er iemand een as hebben liggen mag je het altijd laten weten.

Turnigy 90 SK Series 50-65 380Kv 8mm as

Back