MVB short course shoot-out 2011

Wat elke beginnende wedstrijd rijder zou moeten weten.

Ten eerste is wedstrijd rijden een hele leuke hobby. Maar pas op, ook een verslavende.
Wat kan je verwachten als je voor de eerste keer meedoet aan een wedstrijd?
Ik ga je stap voor stap meenemen.

  1. Informeer van te voren hoe laat je terecht kunt, en of er voldoende sleutelplaatsen zijn. Zo niet moet je zelf een klein tafeltje en stoeltje meenemen. Controleer of er specifieke voorwaarden zijn waaraan je auto moet voldoen. Denk aan bandenreglement etc.
  2. Kom op tijd, dan kun je een goed plaatsje uitzoeken om te sleutelen, en je hebt ook wat tijd om kennis te maken met de organisatoren, en met de baan.
  3. Vertel aan de organisatoren van de wedstrijd dat dit je eerste wedstrijd is. Als je een goede organisatie treft, zullen die tijd vrij maken om je op je gemak te stellen, en de nodige dingen uit te leggen.
  4. Ga zodra het wordt omgeroepen naar de inschrijving. Elke wedstrijd zal een inschrijfgeld vragen. Meestal ligt dat rond de 10 euro. Voor dat bedrag mag je de gehele dag gebruik maken van de faciliteiten van de ontvangende club
  5. De wedstrijd leiding gaat vervolgens aan de gang met het maken van de indelingen, en het dagprogramma. Kijk goed op dit programma, om te zien in welke heat je starten moet, en hoe laat dat is. Ook zal de wedstrijdleiding een briefing organiseren waarin de dagroutine wordt doorgenomen. Hier kun je nog vragen stellen.
  6. Je begint een wedstrijd met een aantal kwalificatie heats. Dit zijn geen wedstrijden tegen de andere rijders, maar alleen maar bedoeld om de verschillende in de juiste finale nivo’s bij elkaar te krijgen. Meestal zullen er 3 kwali’s zijn, waarvan de beste 2 tellen. Kwali’s duren tussen de 5 en 7 minuten. E.e.a is afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers. De wedstrijdleider roept de startvolgorde soms op. Zodra je over de startlijn rijdt, beginnen jouw eigen 5 minuten kwalificatie tijd. In de 5 minuten moet je zoveel mogelijk rondjes rijden. Na 5 minuten roept de wedstrijdleider: tijd is voorbij, maak je ronde af.
  7. Na het rijden breng je de auto zo snel mogelijk naar de opgegeven plaats, en ga je baan inzetten. Een leuk stukje over baaninzetten vind je hier:
  8. Gouden regel bij baaninzetten is: Denk dat het jou auto is, die weer zo snel mogelijk de baan in moet. Zet in, zoals je zelf ingezet wilt worden
  9. Na het baaninzetten, heb je even de tijd om je auto na te kijken, accu’s op te laden etc.etc. Meestal rij je een heat per uur. Neem ook de tijd om goed naar de andere rijders te kijken. Welke lijnen rijden zij, waar remmen ze af, en waar gaan ze vol op het gas. Waar is de ruimte om de snellere auto’s voorbij te laten
  10. Als de kwalificatie’s achter de rug zijn, gaat de wedstrijd leiding de rijders op nivo indelen in de verschillende finale’s, en de start volgorde tijdens de finale’s bepalen. De rijder die de meeste rondjes in de korste tijd heeft gereden start van pole-position. Meestal is er dan een uurtje pauze. Vraag of je in de pauze vrij mag rijden op de baan
  11. Finale’s gaan wel om een positie. Dan race je dus wel tegen elkaar. Je start dan ook allemaal tegelijk. Maak bij de start niet de fout door als eerste door de bocht te willen gaan. Laat de snellere auto’s gewoon voorgaan. Als je echt snel bent, haal je ze vanzelf wel weer in.
  12. Finale’s duren tussen de 7 en 12 minuten. Tijdens de briefing zal dit verteld worden
  13. Ook na een finale ga je weer baaninzetten
  14. Meestal wordt het slechtste resultaat geschrapt. Lukt het dus een finale om wat voor reden niet, kun je er op rekenen dat de slechtste toch geschrapt wordt.
  15. Na de laatste finale wordt de baan meestal afgesloten. Wil je toch nog even rijden, vraag dan aan de wedstrijdleiding of dit is toegestaan. Soms moeten er nog allerlei attributen worden opgeruimd. Schroom niet om te helpen met het opruimen.
  16. De dag wordt afgesloten met een prijsuitreiking. Wel zo beleefd om die bij te wonen. Wellicht val jij ook nog in de prijzen. Na de prijs uitreiking is de wedstrijd pas afgelopen
  17. Heb je alles ingepakt, controleer dan of je geen rommel hebt achter gelaten.

Dan nog wat tips voor het rijden zelf:

Wedstrijd rijden
  1. Loop voor de trainingen beginnen een rondje over de baan. Vanaf de startopstelling ziet de baan er heel anders uit. Kijk goed naar de sprongsecties etc, Vanaf de stelling kan je niet altijd de gehele baan zomaar zien.
  2. Rij gerust de eerste rondjes in de training stapvoets. Wen aan de afstanden inschatten
  3. Ga als beginner niet als een idioot achter de snellere auto’s aan. Bepaal je eigen tempo, en bouw dit geleidelijk op. Probeer eerst foutloos te rijden, en pas daarna hard te rijden. De rijder die de minste hulp nodig heeft wint meestal de wedstrijd .
  4. Ga als beginner niet de strijd aan met de mannen die om de koppositie strijden. Maak ruimte zodat zij kunnen passeren. Dit doe je door de bochten iets ruimer te nemen. Een snellere rijder zal altijd binnendoor inhalen.
 
Teller staat al op 19, en niet met de minste namen. De eerste Europese toprijder heeft zich ook al ingeschreven. Wie weet volgen er wel meer. Benieuwd wie? kijk maar op de Myrcm!
 
Hoe zit het met het 2wd veld? Is dat gedaan of zijn er nog voldoende deelnemers?
 
Voor het eerst in 10 jaar weer een opendag op mijn werk, precies op de 24ste. Jammer mijn vriendin had mooi naar de familie in de buurt toe kunnen gaan.........
 
Inschrijven doe ik zsm...
Ik heb nog niet echt de tijd genomen/gevonden om dit rustig te doen. En ik moet nog even m`n transpondernummer erbij pakken.
Ik weet het K smoesjes maar vanaf vlijmen komen er sowieso wat SCT die kant op!

cu

Had je je zelf nog niet ingeschreven dan ?
Ik verwacht toch enkele rijders van vlijmen wel op de grid.
Ik hoorde dat vlijmen de 28ste van juli ook iets gaan doen. Wij van Mvb komen dan ook wel langs.
 
Zojuist ingeschreven... keb er zin an!

28 augustus is er ook een short course event op Mac Vlijmen.
Komt dat zien info volgt zsm...
 
Waar was jij vanavond Roy? Ik geloof dat jouw makkers de pineut waren met die onweersbui. Het barste namelijk 1 minuut nadat ik wegging los, en toen ik wegging stonden alle spullen nog uitgeklapt en opgesteld en waren ze nog aan het racen.
Ik denk er nog even over na of ik meedoe. Moet eerst weer nieuwe banden hebben en het budget laat het niet echt toe op moment. Ik leer wel steeds beter driftend mijn rondjes te draaien op mac vlijmen:)
 
Ik was keihard aan het werk kerel...

helaas maar achteraf geen spijt als ik het zo hoor ;)

Ff sparen voor een setje banden en je bent weer helemaal het mannetje!
Ik vertrouw erop dat je meegaat je hebt nog bijna 3 maanden om te sparen sloeber... neem je je vriendin maar een keer minder mee uit eten...
 
haha komt goed. Heb minder dan 3 maanden, want moet dan ook weer ff leren rijden met grip. Ik kan straks niet meer normaal door de bochten jonge!:D
 
update

Ondertussen heeft ook de teamrijder van Ansmann zich ingeschreven voor de 2wd klasse

En we hebben ook een geweldige tombola met mooie prijzen die verloot gaan worden onder de deelnemers

Bij goed weer hebben we ook de BBQ met de beroemde MVB-burgers

Dus schrijf je in..
 
Laatst bewerkt:
Back
Top