Myford ML 7 restaureren

Ik denk dat we het over iets anders hebben , de stelbouten hebben ongeveer een draaddiameter van een 1/2 duim met fijne draad.
Ze zijn nog verkrijgbaar bij myford.http://www.myford.co.uk/acatalog/LEVELLING-SCREWS-FOR-RAISING-BLOCKS-2684.html

Wat de vaste kop betreft , ik ben niet helemaal zeker dat er een mogelijkheid is om hem uit te lijnen. Ik dacht dat enkel aan de voorkant van het bed twee stelschroeven stonden om de speling van de vaste kop ( onderaan ) tussen de twee banen van het bed te regelen .
De achterkant wordt volgens mij gewoon tegen de binnenkant van de achterste baan gedrukt met die stelbouten.
Let op , ik ben hier niet 100% zeker van. :weetnie: Bij mijn "super7" zitten er alleszins enkel aan de voorkant stelbouten.
De losse kop kan je trouwens ook niet uitlijnen op evenwijdigheid. Die wordt ook tegen de binnenkant van de achterste baan geregeld.
Uiteraard kan je die wel verzetten om in lijn te staan met de vaste kop of om een conus te draaien.
Maar dat is een ander verhaal.
Dirk
 
Ik heb het iets anders uitgevoerd Dirk. Hopelijk met hetzelfde resultaat.

In de ophoogblokken heb ik schroefdraad getrokken. Hierdoor gaat een bout van M10 x 160 mm.

Voorlopig zijn deze bouten te lang en moeten ze nog ingekort worden.

De bout trekt de ophoogblok vast tegen de basisplaat. Tussen de draaibank en blok zit nu een moer met teflon en deze kan ik omhoog of omlaag regelen om de torsie uit de draaibank te halen.

DSCF2678_zpsavphvbw7.jpg


Dit is een proefopstelling om te zien of alles juist geboord is, de bouten staan nu volledig naar onder gedraaid.

Verder heb ik geluk dat de enig scheepswerf (denk ik) in Limburg Belgie op een paar kilometer van mijn thuis ligt. Daar binnen gesprongen voor een goede primer want in de DHZ-zaken is de keuze meestal beperkt.

Ik heb na advies eerst gekozen voor een voorprimer op het gietijezeren onderstel en daarvoor heb ik G4 genomen. Gebruiken zij zeer dikwijls en geeft een zeer goede hechtbasis.
De G4 geeft al een glad en opgevuld gevoel na verschillende lagen en het is een hars waardoor het ijzer volledig wordt afgesloten van lucht en stopt met roesten.

DSCF2673_zpsxnpubotk.jpg


DSCF2676_zpsab7hoys8.jpg


DSCF2675_zpsfa0dfgb1.jpg


DSCF2674_zpsrhhozcv0.jpg



Daarna een goede primer opgezet :

DSCF2677_zpszgbdlu0n.jpg


DSCF2680_zpsg4mk0g7w.jpg


DSCF2681_zpsahvbgfcj.jpg


en zover staan we nu.

Nu nog Dirk zijn raad opvolgen en de kast wat stijver maken. Hopelijk lukt dat met de verbinding kast-muur want anders zal ik zelf een nieuw onderstel moeten maken.
 
Ivm met de vaste kop, inderdaad met de 2 stelschroeven vanvoor duw je de vaste kop volledig tegen het achterste bed aan. Er mag geen vuiltje tussenzitten met het terugplaatsren natuurlijk en moesten er dunne metalen koperen plaatjes tussensteken , ervoor zorgen dat ze op de juiste plaats en met de juiste dikte terug worden gezet.
Voorlopig kan ik de bouten niet losmaken omdat ik inbus 3/16 en 1/4 heb , maar het is een maat daartussen dat ik nodig heb.

mvg Luc
 
Merci Dirk,


Ik gebruik het eigenlijk voor hout waterdicht te maken, sommige bouwen papieren rc boten en met G4 zijn ze waterbestendig.

De koperbeplating op mijn 3master heb ik zo ook waterdicht gekregen.

De hoogte van de tafel is afwachten, denk van wel.
 
Vleugel/romp afwerken/versterken met glasweefsel en G4 is een gekende methode.
G4 hardt uit door luchtvochtigheid. Op droge zomerdagen kan uitharden daardoor langer duren.
Het wordt keihard, schuren binnen 24 uur.
 
Gisteren het bed geplamuurd, de vaste kop en de losse kop.

Dirk zijn raad opgevolgd en de vaste kop ook verwijderd. Na lang zoeken eindelijk de juiste inbus gevonden 7/32. Zat niet in mijn set van engelse maten.

Het gaat langzaam vooruit omdat de grijze primer 48uur moet uitharden voordat je er met plamuur op mag.

DSCF2682_zpsxe57tyfm.jpg


De voorkant

DSCF2683_zpsgwoaooji.jpg



Daarna begonnen op de verschillende beschermkappen terug mooi te krijgen

Blank geschuurd en een laagje G4 erop

DSCF2684_zpssmnpqmjs.jpg


Vandaag terug opnieuw geschuurd en de grijze scheepsprimer erop

Spijtig genoeg heb ik geen spuitmachine en ervaring dus gewoon met borstel en roller

DSCF2685_zpst83xicge.jpg


close-up

DSCF2686_zpsrifu6yfq.jpg



DSCF2687_zpsudumewvy.jpg



close-up

DSCF2688_zpsl72z6xr0.jpg



Zeer veel werk allemaal, maar het grote voordeel is dat je de draaibank wel volledig leert kennen.
 
Mooi , heel mooi :thumbsup: , maar eeuu , waarom demonteer je de hoofdas ook niet?
Heel simpel bij een ML7 en je maakt het jezelf gemakkelijker bij het schilderwerk.
Enkel de vulpaatjes onder de schelpen markeren om op dezelfde plaats terug te monteren.

Dirk
 
Misschien dat ik het helemaal op het laatste doe als de draaibank terug volledig in elkaar steekt. Vanaf zondag moet ik weeral 14 dagen aan 1 stuk,werken en blijft alles liggen. Dit onderdeel moet uit elkaar verven en in elkaar op dezelfde dag zodat de kans op fout door vergeetachtig niet gebeurt.
 
Dank u, maar neen, één draaibank is goed genoeg. Hopelijk bekom ik hetzelfde resultaat met de eindlaag.

Als ik binnen een maand kan beginnen te draaien aan de stoomachine ben ik tevreden.
 
Ach, die deadlines.... En als het zes weken wordt, of acht? Neem je tijd, hobby hoeft geen haast te hebben.

Maak mooie onderdelen en naar je eigen standaard tot je tevreden bent. Niet mooi, mislukt, net niet? Wegsmijten, niks is erger dan op het eindresultaat tegen slechte onderdelen aankijken. De aanhouder wint, de kracht zit in de volharding.

Wat ga je maken dan? Stuartje beginnen of zoiets?

Mvg benjamin
 
Ontzettend grappig machientje zeg, echt heel leuk. Zo dwars in het schip lijkt mij een eenvoudige set up, niet heel moeilijk om te realiseren.

Ga je dat van een tekeningetje bouwen of neem je het beste van alle ideeën bijelkaar. Ik vind het leuk, gaat je vast lukken.

Mvg benjamin
 
Ik heb de tekeningen, ben inderdaad benieuwd of mij dit gaat lukken.

Ben avondschool draaien aan het volgen , eigenlijk had ik mij ingeschreven om de stoommachine daar te maken, maar de draaibanken zijn rotslecht, geen materiaal , geen gereedschap, volgens de directie is het eigenlijk de bedoeling om ermee kennis te maken en niet echt iets precies te maken.
Daarom beslist om mijn eigen frees en draaimachine te kopen ipv heel,de tijd gefrustreerd te zijn en eigen materiaal ( messing) te moeten weggooien
 
Beste Newbie Luc?,

Allereerst wil ik me even aan je voorstellen.
Mijn naam is Yoshi en mijn hobby en interesse ligt voornamelijk bij het opknappen, reviseren en herbouwen van Myford draaibankjes e.d.
Misschien kan ik je op weg helpen als het gaat om advies, onderdelen, spuiten en of bij aanschaf van diverse accessoires.
Mocht je iets van onderdelen of accessoires zoeken dan is er een grote kans dat ik het gewoon in voorraad heb liggen.
Ik las op het forum dat je opzoek bent naar bijvoorbeeld een onderkast, ik heb op dit moment vier verschillende
modellen op voorraad staan.
Ook heb ik een zeer groot assortiment nieuwe en gebruikte onderdelen, dit varieert van het kleinste schroefje tot aan de gehele cabinetkast.
Mocht ik je met iets kunnen helpen dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Myford by Yoshi
 
In één van de "vlieg"draadjes (weet niet meer welk) maar daar spraken ze over 2 componenten autolak in spuitbussen en hadden daar zeer goede ervaringen mee ,
ben wel zo slim geweest om de link naar de site op te slaan , https://www.nonpaints.com/nl/
Misschien vind je hier wat je zoekt en succes met de Myford .

Groeten Jef
Deze firma heeft inderdaad alles op het gebied van autolakken etc.
Zoek je de originele kleur groen of grijs van een Myford draaibank, vraag even naar Quincy of Dexter Driessen en vermeld even dat je opzoek bent naar Myford green of Myford gray die speciaal aangemaakt zijn voor Yoshi :).
Op zeker dat je dan de juiste kleur krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Dag Dirk,

De stelbouten zijn zojuist gezet, was voorzien, wel een M10 ipv een M8. Nochtans zie je zeer veel myfords gewoon op de blokken staan of gewoon op een, vierkante buis. Ik heb zojuist ook de draaibank al eens op de tafel gezet maar inderdaad ze is nog niet stijf genoeg. Ben van plan om de tafel nu ook nog te verbinden met de muur , hopelijk is ze dan wel stijf genoeg. De originele onderkast ben ik aan het zoeken,maar je komt ze zelden tegen of de prijs is even hoog als de draaibank zelf.

Ivm de vaste kop ,Frans van myfordsolutions heeft mij uitgelegd hoe ik ze moet monteren en demonteren, maar ik heb niet de juiste inbussleutel, hij zit juist tussen 2 maten in die ik heb. Vermits ik nog nooit een draaibank heb gedemonteerd en de stand van de vaste kop toch redelijk belangrijk is ,heb ik een beetje schrik op dit uit te voeren.
Beste Newbie/Luc,
Ik zal morgen even voor je kijken welke Engelse maat inbussleutel dat je nodig hebt, deze kan je gewoon online bestellen bij HBM-machines te Moordrecht van het merk Beta.
 
Dag Yoshi,

allereerst bedankt voor je hulp, de engelse inbus heb ik al gevonden was een 7/32 voor een ml7 en een M6 voor een super7 volgens Dirk (Gea).

De verf heb ik al gehaald bij Frans Myford Solutions.

Maar het is goed om te weten dat ik bij u ook terecht kan voor onderdelen.

Moest je nog een goede schakelkaar hebben liggen voor de draaizin van de motor om te keren mag je me altijd de prijs doormailen, indien niet geen probleem, dan ga ik de draaizin omkeren met een dubbelpolige wisselschakelaar. Zag hem natuurlijk wel liever met een echte schakelaar maar soms swingen de prijs echt de pan uit voor onderdelen op ebay.

groetjes Luc
 
Beste Luc,
De van originele Dewhurst schakelaars zou ik niet aanraden, deze zijn doorgaans al vele jaren oud en niet meer van deze tijd.
Een direct gevaar zal het niet opleveren als je hem geheel uit elkaar haalt en alle contacten netjes naloopt.
Ik zou in uw geval toch naar een nieuwe dubbelpolige wisselschakelaar gaan, die bijvoorbeeld te koop zijn Conrad.nl etc.
Een authentieke uitstraling kunt u hier natuurlijk zelf aan geven.
Wanneer u de schakelaar in een kast in gaat bouwen dan kunt u altijd een backplate laten maken.
In dit laatste geval kan ik u best een handje helpen.
Ik ben in het bezit van een snijplotter en wat aluminium, dus daar komen we wel uit. (zie voorbeeld)
2017-02-06 11.43.34.jpg
 

Bijlagen

  • 2017-02-06 11.43.34.jpg
    2017-02-06 11.43.34.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 261
Back
Top