Myford ML 7 restaureren

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door newbie, 7 jan 2017.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Een vraagje tussendoor :

    Hoeveel laklagen moet ik eigenlijk zetten ? (Met de hand geverfd dus geen spuitbus)

    Zetten jullie er ook nog een blanke beschermlak zodat alles beter beschermd is tegen vuil en eventuele beschadigingen ?

    groetjes Luc
     
  2. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,
    Ik spuit alles in 2K industrielak in 2-3 lagen filler/hechtprimer en daarna 2 lagen kleurlak en geen blanke lak.
    Als je met de kwast en of roller gaat werken adviseer ik je DD lak (double coat lak).
    Ik las in jouw stukjes dat je gebruik maakt van G4 Polyurethaan hechthars.
    2K Double coat (Mengverhouding : 67,0 basis : 33,0 verharder (gewichtsdelen)).
    DD lak is op basis van verzadigde polyesterharsen en gemodificeerde alifatische isocyanaten, dit wil in het kort zeggen: zeer kras-, UV- en chemicaliënbestendig, een zeer goede hechting op o.a. metaal, polyurethaan, en polyester (plamuur) etc.
    En misschien wel het belangrijkste om een perfecte eindfinish te bereiken, zonder strepen en oneffenheden.
    Het heeft een uitstekende vloei, dit wil simpel zeggen dat het film trekkend is.
    Na het aanbrengen van de lak met kwast of roller spant de lak zich als het ware en trekt alle oneffenheden er uit.
    Het is te verkrijgen in hoogglans, zijdeglans en mat.
    Persoonlijk zou ik voor de zijdeglans gaan.
    De lak is in 29 standaard kleuren, transparant en metallic, speciale kleuren op bestelling leverbaar en te verkrijgen bij o.a. Polyestershoppen.nl in Moordrecht
    De kleuren die jij nodig hebt zijn Grijs RAL 7011 en voor de binnenkant van het bed geel RAL 1002.
    Ik denk dat je hier wel iets mee kunt.
    De lak is overigens niet echt goedkoop (50 euro per kilo) maar in jouw geval is dit het dubbel en dwars waard.

    Groetjes,
    Myford by Yoshi
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,
    Wil jij mij een mailtje sturen met je gewone emailadres op ...... (met dank aan Ron)
    Ik wil je even een privé berichtje sturen maar weet niet hoe dit werkt op het forum.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.

    Je kunt ook via profielposts met iemand communiceren, maar die zijn openbaar op jouw
    Myford_by_Yoshi pagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je ze niet over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Aanvullend... Double Coat is van De IJssel.
    Is ook nog eens goed alcohol bestendig (methanol)

    Gebruik wel een goed gasmasker met koolstoffilter. Spul stinkt, en je krijgt er behoorlijk koppijn van als je dat niet in de open lucht uitkwast. In huis kan de hele familie mee genieten. Dampen zijn zeer ongezond...

    Na uitharding is de verf behoorlijk sterk...
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Om te voorkomen dat de spamrobots je e-mail adres vinden, kun je beter het hele e-mail adres verwijderen en vervolgens een creatief verminkte versie plaatsen: myford4sale apestaart ziggo nl, of zoiets. Niet bewerken, want anders blijft het onderwater toch leesbaar.
    Berichten/titels kun je gedurende twee dagen na plaatsing wijzigen, daarna zijn ze bevroren.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Merci voor de antwoorden mannen

    dit roept wel een andere vraag op :

    Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je geen 2K lakken mag zetten over een 1K Lak. Anders begint de toplak te krakeleren (barsten)

    Ik heb van Frans Myfordsolution een 1K lak meegekregen en de draaibank is daar al grotendeels mee geverfd. Dus nu daar een 2K opzetten ?

    Wat denken jullie daarvan, toch een DDlak erop zetten ?


    Ik heb "bij wijze van proef" al wel G4 gezet over de 1K Lak van Frans, deze barst niet ,bij het drogen, maar ik weet niet wat dit gaat geven op langere termijn.

    Ook kan ik de lak niet meer schuren als ik de G4 er nu ga opzetten, zal ze dan wel houden?


    Wat is jullie ervaring hiermee ?
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tja... hou het maar bij de Myford Solutions... solutie :)
    Dat gaat bijkans bijten vrees ik met De IJssel. Is best aggresief goedje. Acrylaat wordt aangetast. Alkyd denk ik niet. Ga je voor de IJssel, moet je vanaf de grond af, op kaal materiaal gaan werken.
    MS Heeft de correcte kleur. Weet eigenlijk niet eens of die Myfords gemoffeld werden?
    Maar die lak houdt wel weer 40 jaar vol! Meer dan voldoende? Toch?
     
  9. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dank je voor de uitleg.
    groeten Yoshi
     
  10. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik vrees dat er niets anders opzit voor je om de enamel laag licht op te schuren en hem af te sealen met G4.
    Dan heb je weer een stabiele basis waar je direct de DD lak overheen kan zetten.
    De zachte Enamel lak die er nu opzit is niet krasbestendig en kan niet tegen oliën en chemicaliën en is alleen bedoelt voor spot repair (aanstippen) , of zoals de Engelse zeggen "touch-up paint.
    Laat het hele spulletje wel even een klein weekje uitwasemen voordat je gaat schuren en G4 erop zet.

    Volgens mij blijft de schade dan beperkt.
     
  11. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Voila de verf DD Coat van den ijsel is besteld en onderweg.

    Was eventjes de technische fiche aan het lezen ivm de tijd die ik heb om de aangemaakte hoeveelheid verf op te werken en daar zag ik dit :

    inductietijd verf opgezocht :

    Heb ik nu 30 minuten om mijn verf te schilderen/gebruiken of moet ik 30 min wachten voordat ik ze mag gebruiken?

    Ik dacht altijd dat je maar heel eventjes tijd had om zo'n 2K verf te gebruiken.
     
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Zoals ik de tekst interpreteer bij punt 4 (inductietijd) lijkt het 30 min. wachten na het mengen van de verf en dan schilderen/spuiten .

    Groeten Jef
     
  13. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,

    De inductietijd is de tijd/pauze die je moet nemen wanneer je de verf en harder bij elkaar gemengd hebt.
    De DD lak heeft even tijd, voordat je je ermee aan de slag kan.
    De verwerkingstijd of wel pot-life is 2 uur bij 25 ºC.
    Je kunt de verwerkingstijd verlengen door de temporatuur te laten zakken.
    Let wel op!... DD lak MOET je boven de 15 ºC verwerken voor een optimaal resultaat.
    Afijn ik val in herhaling lees ik net in je vorige berichtje :hammer::weetnie:hahahahaa.
     
  14. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    oke bedankt, betekent dat ik een thermometer moet hangen in de kelder. Ik hoop dat het daar 15 graden is, anders moet ik gaan bijverwarmen. Anderzijds heb ik dan wel 4u de tijd om rustig de verf op te gebruiken.

    Gelukkig dat ik deze keer is de gebruiksaanwijzing heb gelezen, anders was ik direct beginnen te verven na het mengen.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wil je gaan kwasten dan ? wordt best lastig als je een spuitverf hebt aangemaakt.
     
  16. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Neen , je kan deze verf ook gewoon met de kwast doen. Ik doe eerst alles met de kwast en ga er dan overheen met de roller om de strepen weg te krijgen.
     
  17. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beter dat je het niet meer met de roller nawerkt, de lak is film trekkend en spant zichzelf netjes strak.
    later nog na bewerken met een roller brengt naar mijn idee alleen maar extra luchtbelletjes in de laklaag aan.
    Neem eerst even een proefje Luc met verschillende soorten kwasten en/of lakrolletjes.
    In mijn geval, maar dit was op onze zeevisboot, was een zachte lakroller perfect en leek het wel of de boot zo uit de showroom kwam na het drogen.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2017
  18. Myford_by_Yoshi

    Myford_by_Yoshi

    Lid geworden:
    22 jan 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Vlaardingen
    Beste Luc,
    Nu zijn we natuurlijk ook best nieuwsgierig hoe het eindresultaat is geworden.
     
  19. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Groot, zwaar, en lomp, maar wel veel power. Heb ook nog een bankje er bij gekocht, zal ff foto maken....

    Mvg
     
  20. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Voor als t niet meer op de myford past...
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina