Lijkt mij leuk om tandenstokers te draaien
Ik heb er klepzittingen op gedraaid, tolerantie +- 0.01mm.
Algemeen:
Maar mensen, koop je beurs lekker leeg aan een Myford, neem een AI Hembrug, Weiler of liever nog een Schaublin, veeeeeeeeeeeeeeeeeel beter is dat. Dat heb je echt nodig voor de hobby, met minder kan het gewoon niet, dat is volstrekt onmogelijk. Je MOET een professionele productiebank hebben anders kan je gewoon niets. Gelijk ook even voor 2000 euro aan Mitutoyo erbij kopen, je moet toch meten. En het lijkt natuurlijk nergens op als je een professionele draaibank hebt voor de hobby dat je daar derderangs meetgereedschap bij hebt. Dan moet dat ook pro zijn. Vertex beitelhouder en klauwplaat erbij, nee, nee, NEEEE, sorry, Vertex mag dan wel een uiterst professioneel merk zijn, maar het komt uit Taiwan, dat kan niet, dat mag niet. Dan zet je jezelf te schande, wat moeten de buren wel niet denken? Wat moeten andere hobbyisten wel niet denken? En natuurlijk moet daar ook even een Zwitsers zetje wisselplaathouders bij a 280 euro per stuk met wisselplaatjes van eveneens Zwitsers fabriekaat a 10 euro per stuk. Anders gooi je de kwaliteit van de draaibank alsnog weg. Maar je kan dan natuurlijk zeggen dat een een probank hebt, dat wel.
Voor dat je dit als gewone man met gewoon inkomen gaat doen, moet je eerst je auto te koop zetten. Tenminste als dat een flinke knaap is, anders redt je het financieel nog niet. Ik dan heb ik het echt nog niet over nieuwe machines.
Ik heb nog nooit zoveel kolder gelezen als in dit topic.
Voor de serieusen onder de draaibankzoekers. Ik val in de herhaling, maar de eigenaren van dit soort machines zijn op een enkele uitzondering na mensen met:
1: geld, veel ervan, of
2: ze hebben nauwe relaties met een machinehandel en kunnen zo een draaibank "ritselen" of,
3: werken bij een fabriek die een dergelijke machine tegen een vriendenprijsje wegdoet.
4: wonen op het platteland of een vrijstaand huis of ruim huis met de ruimte en fundering voor zo'n machine.
Zo'n machine is een luxe, voor weinigen weggelegd.
Al wordt dit niet altijd toegegeven.
De gemiddelde modelbouwer met een gemiddeld inkomen die in een gemiddeld huis woond en deze connecties niet heeft kan dit gewoon vergeten. Zo simpel is het, niet meer en niet minder.
Dat een Myford stabieler is dan een Chinees uit dezelfde klasse machiene is volslagen uit de duim gezogen onzin. Ook de Chinese machienes van die klasse en een gietijzeren bed die onder de hele machine doorloopt. Ook hebben die Chinezen een geslepen bed, ook hebben ze een stalen langs en dwarsupport met geslepen leibanen. Het verschil is dat ze niet zijn gemaakt om zoals de Myford, AI, Schaublin ed. om 40 uur per week, 52 weken per jaar en dan dan ook nog eens 40 jaar lang mee te gaan. Wat genoemde merken zonder onderhoud trouwens ook niet kunnen. Daar tegenover staat dat ze zeker 10 maal zo goedkoop zijn. Dit heeft meer te maken met de klant niet voor de naam laten betalen en de goedkopere arbeidsuren dan met zogenaamd (veel) mindere kwaliteit.
Je moet je afvragen of je dat als modelbouwer nodig hebt. Het antwoord daarop is heel duidelijk nee. Dat aantal uren haal je bij lange niet. Een nieuwe Myford kost toch als snel 8000 euro voor de KALE machine, daar komt dus alles nog bij. Ik laat transport en installatie kosten nog even helemaal buiten beschouwing, we doen net alsof dat gratis is. Voor dat geld koop je een heel Chinees machinepark! Met alles er op en er aan en erbij.
En een gebruikte machine kopen kan een beginner helemaal wel vergeten. Kan jij als beginner zien of het bed onder de klauwplaat is uitgesleten? Kan jij als beginner zien of het bed getordeerd is? Ik vrees van niet. Maar als dit het geval is heb je een hoop oudijzer staan waarme je nog op geen tiende nauwkeurig kan werken. Maar je hebt wel een probank, dat wel natuurlijk. Dit kan gereviseerd worden, maar dat kost je zeker nog 2 tot 3 andere Chinesen. En alweer is het transport gratis natuurlijk. Oh, ja dat een getordeerd bed "gestelt" kan worden is helaas een indianen verhaal. Als dat inderdaad kan dan heb je te maken met een machine met een te slap bed, rotzooi dus, ook als er Myford op zou staan. het bed van een draaibank kan torderen door bijvoorbeeld verkeerd transport of verkeerd hijsen. Het transporteren van zulke machies is een vak appart, zo appart zelfs dat erkende transporteurs op dit gebied er gediplomeerde mensen voor in dienst hebben.
Ik keur het af dat gevorderde draaiers die luxe merken hebben de beginners dit aanraden ook te kopen. A: omdat het onrealistisch is, B: met de aangevoerde argumenten die ik hier links en recht lees laten ze merken er weinig tot geen verstand van te hebben ondanks het bezit van een probank.
Zoals ik waarschijnlijk ook al eens eerder heb gezegd: waarom niet gelijk een Moriseiki? Kost een half miljoen, maar dan heb je ook werkelijk de absolute wereldtop te pakken, beter dan Schaublin, Myford en AI bij elkaar. En cnc ook nog. Alhoewel, was Japan in de jaren 60- ook niet zo'n land wat uitsluitend troep maakte? Enne Moriseiki is japans.... Eens een troepland, altijd een troepland....toch?...