Na het lopen een klemmende rotor en soms veel weerstand

Ik zal eerst moeten verhuizen want ruimte heb ik hier niet.

Ik zie dat je bij jmprecision ook een custom as kan laten maken. Kost 42 pond. Deze wordt dan geslepen en niet gedraaid. Verhaal lijkt goed.

Dit weekend gaat de motor eens een paar keer vliegen en als de boel daarna niet goed meer aanvoelt, of weer het achter lager kapot is dan laat ik een nieuwe as maken.

Beste Herman

Ik heb het zelfde probleem met mijn Kamps / KJ66 gehad. Ik gebruik het oude voorspanningsysteem met een drukveer bij het achterste lager. De zelfgemaakte drukveer welke ik gebruikte had geen vlakke voorkant. Hierdoor komt het lager ietsjes scheef te zitten en hopen de kogeltjes op. Doordat ze in tegengestelde richting draaien ontstaat een soort klemming. Met andere woorden kijk eens of je lager gelijkmatig word aangedrukt. Ik zag deze suggestie nog niet staan, mogelijk heb je er iets aan.

Met vriendelijke groet,

Wessel

De lagers worden niet mooi netjes gelijkmatig aangedrukt, dat weet ik wel zeker. Je hoort de kogeltjes maar ik kan het alleen voor aanpassen, daar zit de voorspanning. Achter zit het lager direct in de tunnel. Ik hoor de kogels achter denk ik, is zo lastig te horen. Ik heb de lager vlakken gepolijst maar achter is de as net een fractie te dik. De grw lagers schuiven beter dan de jm lagers, die zit het laatste stukje net klem. Met het turbine wiel druk je hem wel verder en je tikt hem er ook wel weer af maar het kan beter. Wellicht gaat hij daardoor niet perfect zitten. Toch was het al zo want het achter lager was niet zomaar stuk.

Dat het lager kapot loopt en dat hij klemt is daarmee te verklaren maar niet dat de smurrie ophoopt in het achterste lager.

Mischien is de as tussen de lagerpassing en het "gezicht" (waar hij tegen aan drukt) niet helemaal scherp uitgedraaid. Hier blijft altijd een kleine radius over. Hierdoor kan het binnenste gedeelte van het lager scheef komen te zitten. De lagerfabrikanten ronden de binnen en buitenring wel af om dit te voorkomen. Mijn ervaring is dat de mate hiervan per merk wel eens verschilt. Ik heb jou turbine niet gezienen weet dus niet zeker of het bovenstaande bij jou van toepassing is, het is meer bedoelt als suggestie.

Mvg Wessel

Ja, dat bedoel ik inderdaad. De grw heeft net iets meer ronding en valt daarom net iets lekkerder om de passing. Toch is na een heet loper (zonder smering, alleen op gas) het grw lager gesloopt. Daardoor verdenk ik een vervorming in de as.

Mischien is de as tussen de lagerpassing en het "gezicht" (waar hij tegen aan drukt) niet helemaal scherp uitgedraaid. Hier blijft altijd een kleine radius over. Hierdoor kan het binnenste gedeelte van het lager scheef komen te zitten. De lagerfabrikanten ronden de binnen en buitenring wel af om dit te voorkomen. Mijn ervaring is dat de mate hiervan per merk wel eens verschilt. Ik heb jou turbine niet gezienen weet dus niet zeker of het bovenstaande bij jou van toepassing is, het is meer bedoelt als suggestie.

Mvg Wessel
heb je toch wat van mij opgestoken Wessel
is jou turbine nu goed ?
vrg Mendelt

he Mendelt,

Jazeker, je bent een goede docent!!! (Mendelt rules) Mischien heb jij nog een betere suggestie voor Herman, je heb tenslote decenia ervaring.

Mvg Wessel

Ik hoop het :) Ik ga morgen naar de jetmeeting in Ganderkesee en vrijdag avond de motor nog even demonteren om de kijken of ik iets kan zien aan de lagers. Voordeel van deze motor is dat je met 3 boutjes de conus eraf haalt en dan de inlaat kelk en je kan bij alle lagers (na verwijderen van compressor edg ;))

Dat is een gemakkelijk systeem, scheelt veel tijd bij een lagerwissel. Ik kan me voorstellen dat er bij zo'n jetmeeting voldoende mensen aanwezig zijn welke je met raad en daad kunnen ondersteunen. Veel succes!!

Mvg Wessel

hoi herman
het kan ook zijn dat je ngv testrak om je as tunnel zit daar moet egt wel ruimte tussen zitten want alu set meer uit als rvs en wat je al zij dat de jm lagers iets dikker groter zijn
dan zal dat het wel kunnen wezen
mvg limme

Limme, de ngv zit op de tunnel geschroefd bij deze motor. Bovendien begon het probleem toen de motor nog goed liep met de grw lagers. De jm lagers zitten er nu in omdat de grw achter gesloopt is.

ok herman
het is een veel voorkoment probleem
want je lager komt vast tezitten ook al zit je ngv er op geschroeftje moet voldoende speling hebben voor het uit zetten van je astunnel
en als je je kogels hoord vallen dan is je uitlijnig niet goed of as krom of je tunnel niet in lijn dan kan je nog maar twee dingen doe wat ger zegt of een nieuwen maken
gr limme

Herman

Waar zit je voorspanningveer eigenlijk? Uit een vorige post meende ik dat er alleen een golfring bij het voorste lager zat. Mogelijk heb je dan minder last van het klemmen in de astunnel omdat het voorste lager kouder is. Ik wil niet beweren dat ik het beter weet dan anderen maar ben gewoon geintreseerd.

Mvg Wessel

Limme, de ngv zit op de tunnel geschroefd bij deze motor. Bovendien begon het probleem toen de motor nog goed liep met de grw lagers. De jm lagers zitten er nu in omdat de grw achter gesloopt is.

Hoi, ik denk dat je eens moet kijken naar het verschil van de jr lagers en de grw.
de jr lagers zijn n.l zelf vermaakte lagers en de kogels hebben minder kogel speling, de grw hebben de meeste speling en naar onze ervaring de beste resultaten.
let ook eens op het geluid ,als turbine gaat janken heb je een aanloop probleem.
Nu is het ook mogenlijk je voorspanning wat aan te passen door een opvulring te gebruiken van 0.1- 0,2 mm en let op dat je compr weel niet gaat aanlopen .
we hebben verschillende testen gedaan en hadden de zelfde problemen en het resultaat kun je op de verschillen de rmt youtube filmpjes zien.(zie de link naar site)
zie het laatste op de site en leg je oor te luister.
Ook is het handig je pompwaarde inde gaten te houden bij bepaalde toeren ,dus even opschrijven en je ziet gelijk resultaat bij aanlopen of vrijlopen.
Dus niet enkel naar tempr kijken.
Je ziet en hoort niet wat er werkelijk gebeurt bij al dat draai geweld.
Vr gr Rene.

@Tadango

Tja voor sommige mensen valt het niet mee om iets goed te lezen hier en dan schrijven ze maar wat en wat dan meestal onzin is die moeten denk ik eens (een cursus begrijpent lezen gaan volgen) met die onzin van hun los je jou probleem nu ff niet mee op.

Gewoon even in de auto stappen en een daggie naar Martin gaan die praat geen poep, neem wel een bak macaroni mee met APPELMOES dus geen bak bami daar kwam ik later achter alhoewel hij die Bami met Appelmoes zich goed liet smaken op Rozenburg die ik hem voorschotelde.

Groet Jaap

Laatst bewerkt:
@Jaap

Probleem is dat het lastig te testen is. Ik had vrijdag avond op de meeting een test run gedaan en de motor draaide heerlijk soepel de volgende dag. Ik heb met de kist gevlogen en hij liep zeer goed. Beetje hoge egt maar verder alles goed. 1 uur later liep hij weer wat moeilijker........ De hogere egt is ook niet goed. Ik ga er eerst een nieuwe as in zetten want je hoort toch duidelijk de kogeltjes vallen, en dat is niet goed. Ik zal eerst nog even kijken of de lagers inderdaad goed in tunnel zitten maar dat leek toch echt goed de laatste keer.

lastig probleem

Met mijn turbine motor heb ik dit ook regel matig vernomen.
Het enen moment blaas ik hem gewoon rond het andere moment klemmen of zwaar lopen.
Met het starten koelen druk je tegen de binnen ringen het kan zijn dat de buiten ringen iets blijven hangen zo dat ze iets scheef komen te staan.
Op dit moment heb ik een veertje voor en achter deze week test ik .
Zaterdag weer vliegen met de formost en Rene Henk met een TT het motortje loopt prima.
gr Gerrit Jan

Het is niet de fout zitten van de lagers. Ik kan drukken en draaien wat ik wil maar het blijft even zwaar. Hoe sneller hij draait hoe zwaarder. De startmotor heeft het echt moeilijk. Het is stroperige olie in het achterste lager. Even wat brandstof in de olie aansluiting pompen, kist achterover en hij draait super soepel.

Back