Na het lopen een klemmende rotor en soms veel weerstand

Mooi spul die SE`s :yes:

Daar kan ik alleen maar van dromen ............. :sleepy:

Als ik je warm kan maken voor een Behotec J66 HP, hier ligt er nog ééntje niets te doen. Is onlangs nog naar Uwe geweest voor een onderhoud, heeft daarna niet meer gedraaid. Er is een testcertificaatje bij, 95N stuw.

Groeten, Bart.

Bedankt voor het aanbod maar als er een andere motor komt wordt het een P80 SE of een kolibri. Zoiezo een nieuwe.....

Ik heb me net uitgeleefd met een flinke hamer en heb op de as ongeveer 2cm aan sterk 5 laags triplex kapot geslagen voordat het achterste lager loskwam. Normaal valt deze er zo uit. Lager leek alsof hij jaren mishandeld was...... en dat na nog geen 15 min draaien. Inner race was compleet verbrandt. Echt veel te weinig koeling dus :) Lager viel ook gewoon uitelkaar. Na wat schuren en polijsten leek het lagerhuis achter weer geweldig en vallen de lagers er mooi in zonder moeite. As is nog even gepolijst en heeft ook geen weerstand. Voor nog even de boel schoongemaakt en gepolijst en daar gleiden de lagers ook weer mooi door. Ik heb de smering flink verhoogd. Nu nog wachten op de nieuwe lagers, dan voorspanning goed afstellen en weer kijken hoelang het duurt voordat de boel kapot is.

Jup. Motor ligt helemaal schoon en zover klaar te wachten op de lagers. Intake kelk is ook gepolijst, compressor had aangelopen. Startmotor is weer goed vastgezet want die was ook los gegaan. Straks even balanceren en dan weer vliegen. Eens kijken waar die lagers blijven......

klemmende lagers snel stuk lopen lagers

Kijk eens naar je binnen pot verbrandings kamer.
Mocht je duidelijk kunnen zien dat je verbranding daar de voor keur aan geeft om te branden Kan het zijn dat je tunnel temperatuur te hoog is.
Je zou de temperatuur kunnen meten.
Als de lagers snel stuk gaan moet eerst de oorzaak op gezocht worden wat lastig is.
met vriendelijke groet Gerrit Jan

Probleem was heel simpel : te weinig smering. De hitte ontstond in het lager, das was duidelijk te zien. Ik heb alles schoongemaakt en nieuwe lagers erin gezet en na 4 runs klinkt hij nog exact zoals daarvoor zonder klemmen of zwaar lopen oid. Pomp spanning ligt een stuk hoger en egt nog gelijk. Meer brandstof door de lagers dus :)

Allee het lager achter zit nu weer enorm vast in de tunnel. Hij viel er mooi in en kon bewegen waardoor je de voorspanning mooi kan voelen. Nu niet meer. Voorspanning blijft wel goed want dat kan je goed horen.

lagers

Probleem was heel simpel : te weinig smering. De hitte ontstond in het lager, das was duidelijk te zien. Ik heb alles schoongemaakt en nieuwe lagers erin gezet en na 4 runs klinkt hij nog exact zoals daarvoor zonder klemmen of zwaar lopen oid. Pomp spanning ligt een stuk hoger en egt nog gelijk. Meer brandstof door de lagers dus :)

Allee het lager achter zit nu weer enorm vast in de tunnel. Hij viel er mooi in en kon bewegen waardoor je de voorspanning mooi kan voelen. Nu niet meer. Voorspanning blijft wel goed want dat kan je goed horen.

Zit je NGV vast geschroefd aan de tunnel als dat niet het geval is kan je tunnel te strak in de NGV zitten of je turbine wiel is niet goed geballanseert door trilling vervormt je lager passing ook het achterste lager moet niet klem zitten het gaat zeker stuk. wees voor zichtig

Gisteren nog gevlogen met de nieuwe kj 66 110k prima volgende keer 115k Ik heb nog een kj liggen met ook lager problemen de motor druk goed 9 kilo bij < 120k temperatuur <580 ik ga deze aan passen verbrandings kamer die er nu in zit is een binnen pot brander na 40 vluchten is de binnen pot al behoorlijk op ,tunnel vast aan NGV, geforceerde koeling smering , voor en achter golfveer , mochten de lagers er in blijven zitten laat ik het je weten.
gr Gerrit Jan

Ik heb hem net nog gebalanceerd en je hoort en voelt helemaal niets nu van 32k tot 118k. NGV zit achter op de tunnel geschroefd. Lager zit zo klem dat ik hem met de hand er niet uit krijg. Ik hou het in de gaten.....

Voorspanning zit nu op 2kg wat goed lijkt te werken.

Vandaag weer 4 keer gevlogen met de motor en hij klinkt nog steeds redelijk. Als hij warm is zit het lager achter ook los en kan ik de voorspanning goed voelen. Lager voor komt elke keer netjes terug dus dat zit wel goed.

Rundown is ook goed en schommelt wat maar is elke keer lang genoeg. Weerstand is niet meer te voelen.

Verbruik is nu wel echt hoger ;)

Back