Dat ziet er inderdaad na verkleuren erg mooi uit Pietsan! Mijn albatros zit met een onbehandeld dek voor het raam, dus ben benieuwd naar het resultaat na enkele tijd.Ik doe het net als Herby en behandel mijn dekken in principe nooit, een enkele uitzondering is één laagje transparante blanke matte lak als ik niet wil dat het verkleurd met de tijd. In het echt werden de dekken ook niet behandeld. Niet dat ik nou altijd zo Historisch correct werk, maar een natuurlijke uitstraling van de dekken vind ik nog steeds het mooist. Ik gebruik ook altijd een blanke houtsoort voor de dekken, zoals abachi of tanganyka (ik hoop dat ik dit goed schrijf) en soms lindenhout wat het ook goed doet voor een mooi blank dek.
Hieronder een voorbeeld van een onbehandeld dek met linden latten van 4 mm breed, wat inmiddels zo'n 9 jaar oud is en dus een paar tinten donkerder is geworden, dus een tikkie verouderd gewoon door de tijd;
Bekijk bijlage 421484
en een dek behandeld met één laagje blanke lak (mat), waardoor het met de tijd niet of nauwelijks verkleurd;
Bekijk bijlage 421485
Persoonlijk ben ik nog wel een beetje in de expirementeerfase, dus dingen uitproberen en kijken wat ik mooi vind is het plan.