Nabewerking geprinte modellen

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door GJVO, 16 apr 2020.

  1. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hopelijk kom je zelf tot een oplossing of heeft iemand anders een idee, zodat een brim niet meer nodig is. Lijken me echt rot dingen om te verwijderen bij een dunnewand print.

    Succes.

    Gr Coen
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nu 2 delen geprint om toeval tegen te gaan.
    Kouder bed met dunnere nozzle print prima, door de dunnere nozzle ziet het er nu bijna uit als spuitgietwerk.
    Print blijft ook goed aan het bed zitten bij 35 graden en de onderkant trekt niet meer omhoog.
    En mooiste van alles is.. de rand is veel dunner, best raar want de laagdikte is gelijk maar de rand trek ik er nu zo af zonder resten achter te laten, dus klaar om te lijmen.
    Eclipson modellen moet je dus met een 0,3mm nozzle printen, morgen de andere printer verbouwen en ook de glasplaat even schoonmaken.
    Dan wordt jetje nummer 3 geprint.

    GJ
     
  3. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Volgens de info op de site van Eclipson is het een 0,4 nozzle. Jou ervaring kan natuurlijk anders zijn.

    Ben erg benieuwd naar de vlieg eigenschappen van het model. Het ziet er in ieder geval leuk uit.
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Na het terug lezen zie ik dat je info heb toegevoegd aan bovenstaande post.

    Om de bed temp te starten op 58 graden en dan terug te laten zakken naar 35 graden is bij het soort printer wat je gebruikt ook vragen om problemen. Als je print in een gesloten behuizing is dat een ander verhaal. Maar dat is geloof ik niet het geval.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik print nu het derde onderdeel en om de brim te laten hechten begin ik op 58 graden en zak dan terug tot 35.
    Dat gaat tot nu toe steeds goed en het resultaat is beter dan dat ik het bed op die hogere temperatuur houdt.
    En allemaal met de 0.3 nozzle.
    Kent u dat probleem... zwart is op, oranje is op...
    Ben nu maar in het grijs begonnen, nieuwe rol.

    Zo liggen ze er nu bij.
    CIMG3821.JPG


    Kreeg van iemand nog de tip als lijm Uhu Hart.
    Dus ik meten, nee, dat is voor hout!
    Maar ik zie net dat er ook UHU Hart Kunststoff is.
    En er is ook iets van een Marley spezialkleber, schijnt ook goed te werken en vult ook gaatjes.
    Verder kwam iemand op een ander forum met het idee te hechten met een hetelucht soldeerbout, delen aan elkaar lassen met toevogen van PLA.
    Ook een idee..

    GJ
     
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Mooie profielfoto heb je,GJ!

    Grijs?..........Grijs?

    Grijs PLA?
    Kun je nu niet even wachten,en gewoon nog een bestelling van zwart/oranje Owl filament plaatsen?

    Leuk,dat uitvinden van je eigenschappen van een bepaald soort filament!
    Ben namelijk met precies hetzelfde bezig.

    Als ABS junkie kon ik het niet laten om weer aan de gang te gaan met het groene ABS transparant.
    Het zwarte Ultrafuse.(die fused echt wel)
    En natuurlijk het witte LW PLA(0.4/0.25 en 0.2 Nozzle)
    3A140E04-8AF7-4BE7-80C9-1476E35970A0.jpeg
    Vraagje:

    Ben je nog van plan een high-end Duitse motor te plaatsen voor je Zwart/oranje(grijs) EGW-80?

    Groet:Robin
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, nee, de grijze wordt helemaal grijs en de zwarte en oranje moeten even on hold.
    Op de oranje zou ik eventueel zwarte tips kunnen zetten, dat zijn de kleuren van mijn wedstrijdkisten (die op de profielfoto).

    Ik vind dat LW-PLA veel te duur en Owl heeft ook zijn prijzen flink verhoogd, ik betaalde eerst geloof ik 15,90 per kilo, nu 22 euro.
    Ook gevraagd of ze LW-PLA produceren, geen antwoord.. duitsers he... antwoorden niet op email.

    Dure motor?
    Ik heb geen goed betaalde baan meer he, alles moet op budget nu, ik heb wel wat torretjes liggen.
    Maar ik wilde hem eerst eigenlijk even aan de helling testen, als zwevertje.
    Ik moet ook nog een nieuwe motor voor mijn nieuwe F5B kist kopen, die zit ook rond de 450 Euro en de regelaar rond de 200, daar gaat het geld in zitten.

    Omdat Eclipson een fout had gemaakt in de wingtip (je hebt vast ook een mailtje gehad), kreeg ik een kortingscode, dus maar meteen de Model Z erbij besteld voor 5 euro.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ha ha,

    Duidelijk!

    Ik ben altijd,zeer tevreden geweest over de consistentie van het vriendelijke geprijste Poolse Devil Design filament.
    Hun zwarte ABS+
    Hun Groene ABS transparant
    En hun transparante PET-G:https://devildesign.com/en/

    Ik was minder tevreden met hun aluminium grijs gekeurde filament die ik een paar jaar geleden op een zeer warme zomerse dag(en) aan het uitprinten was,ik kreeg géén goede laaghechting.

    Op dit moment vraagt het Nederlandse Color Fabb voor 1 rol 750 gram LW filament 44.95€.
    Omdat het popcorn filament uitzet kan men deze prijs door tweeën delen:22.47€

    Heb de rompdelen van de VL Pyörremyrsky inmiddels met een 0.4 Nozzle al uitgeprint.
    Het viel me op dat ik al onder hun gewicht zat met die 0.4 Nozzle.....
    E0BA931A-B798-4977-AA57-4DAF80934279.png
    Voor alle geprinte LW PLA delen geeft 3D labprint een gewicht aan van 224,8 gram.
    Men heeft dus een volledig rc model voor zeg maar 50€(verzending)delen door 224,8 gram.
    Laat het 250 gram zijn.......50€ delen door 3.Wordt zo,n 15/16 Euro! En door het gewicht ook nog eens zo’n 2 extra vlieg minuten!

    De motor voor de F5B......

    Wordt dat iets van Plettenberg?

    Ik wil namelijk voor mijn EGW-80 twee hoofd uitvoeringen laten maken.

    Rondjes:

    Op “hoge”snelheid rondjes laten vliegen.

    Als tweede wil ik de EGW-80 duikvluchten laten maken.

    Ik zit te denken aan een EGW-80 die tussen de 100 en 130% grootte uitgeprint zal worden.
    Het gemiddelde gewicht(en sterkte) en materiaalkeuze kan ik nu nog niets over zeggen.
    Ik kan over een paar maanden een uitgebreide gewichtsklasse aangeven......

    En ja,binnenkort ook even gebruik maken van hun nette kortingsaanbod.......

    Groet:Robin
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb wat zitten plakken (en de halve buurt kwam weer even buurten omdat ik ook aan mijn auto aan het uit elkaar halen ben).
    Schiet niet heel erg op als ze achter elkaar je huis inlopen.
    Maar OK, het plakken gaat lekker, fijner dan met secondelijm en ik denk ook sterker.
    De zwarte heb ik met Marley Spezialkleber gedaan.
    Dat lijkt een soort hard pvc lijm, zo ruikt ie ook.
    Het is gel-achtig, je smeert 1 deel in, zet het op elkaar, fixeert het even met schilderstape en het pla wordt aan elkaar gelast.
    Als je ooit eens pvc buis gelijmd hebt dan ken je het idee.
    En na 10 minuten zit het muurvast aan elkaar.
    De oranje met UHU Hart Kunststoflijm.
    Beide delen insmeren, en op elkaar drukken.
    Na een minuut zit het redelijk maar ik het het voor de zekerheid gefixeerd met schilderstape en na een half uur gekeken.
    Mooie lijmnaad en ook goed vullend vermogen.
    Fijne prijs ook.
    De Marley is 5,99 voor 100 gram en de Uhu Hart 3,99 voor 30 gram.

    Resultaat, zie foto.

    Ik ben erg tevreden over dat Owl maar ik wil wel eens met LW PLA testen.
    Hoewel een vliegtuig voor mij nooit echt lichtgewicht hoeft te zijn.
    ABS en PETG.. ABS krijg ik niet voor elkaar, zal ook wel een kwestie van geduld en uitproberen zijn.
    PetG lukt wel maar ik vind het minder mooi dan PLA, het PLA printwerk van de Ender is nu zo strak dat het amper op 3D printen lijkt.
    Ik begin nu wel op 1 printer, de oudste, stringing te krijgen.

    De motor voor de F5B wordt geen Plettenberg, vroeger werd ik daardoor gespnsort en kon ik motoren voor weinig kopen.
    Ik ga voor waar de wereldkampioen mee vliegt, een Leomotion uit Zwitserland.

    Ik weet nog niet wat er in de EGW komt, ik denk een 35 serie motortje alhoewel ik ook nog een 28 heb liggen.
    Het hoeft niet zo hard, ik ga hem als leskistje voor iemand maken.
    Die heeft al moeite genoeg om met een klener dan 130cm modelletje te vliegen.
    Voordeel is dat ze geprint op voorraad liggen als er iets fout gaat.

    Ik ga weer plakken!

    CIMG3822.JPG
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Oh ja, de nabewerking.
    A8B60899-D8FF-42B2-B2CF-23E0A3460D3B.jpeg
    Heb inmiddels de 2 lichtgewicht Wingtips al een beetje na-bewerkt en rood beschildert.

    LW PLA:0.2 mm nozzle,2 perimeters.Op 0.10 mm laaghoogte (langdurige print)

    Heb afgelopen week inmiddels ook vele andere varianten van de tips uitgeprint(veels te lang verhaal:offtopic:)
    Maar LW PLA print ook zo ontzettend gemakkelijk,en heb inmiddels succes gehad met een 0.2 een 0.25 en uiteraard de 0.4 nozzle.
    Ook heb ik vandaag met de fabrikant gebeld en gevraagd hoe dat nou zat met hun LW voorraad.
    De website geeft al weken lang 0(nul) aan.
    Maakt niet uit zei de verkopert.
    Gewoon bestellen,betalen en zo’n 5 werkdagen wachten.......Heb ik inmiddels gedaan.

    Ook had ik gevraagd of men met het LW filament gebruik kon maken van hun kleurenservice.....antwoord,NEE.
    Misschien is dit in de toekomst wel mogelijk.

    Groet:Robin
     
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben samen met Look met een EDF kistje bezig, epoxy en beplankte vleugels.
    Wordt ook een vliegend vleugeltje, dus zonder stabilo.
    Look zal binnenkort wel het een en ander schrijven.

    GJ
     
  13. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi GJ hoe staat het met dit leuke toestel?
    Ben erg benieuwd naar de vlieg eigenschappen en naar de UHU Hart kunststoff lijm.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb alles geprint maar ben nu weer even bezig met houtbouw projecten, is toch leuker.
    Maar de lijm is perfect, de romp is al een paar keer van de vensterbank op de grond gewaaid en nog steeds heel.

    GJ
     
  15. Fred1970

    Fred1970

    Lid geworden:
    4 jun 2014
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Purmerend
    Ik print PLA op koud bed met scotch blauwe tape (2090). Enkele brim laag van 5 lijnen werkt voor mij prima en brim verwijder ik inderdaad met een mesje en een vijltje.

    Om onderdelen aan elkaar te lijmen gebruik ik Pattex special Modelbau lijm. Dat is volgens mij precies het spul waarmee je die plastic modellen in elkaar lijmt. Droogt snel en zit super vast.
    (Ik heb een allergie voor secondenlijm opgebouwd, als ik daar naar kijk durf ik gelijk niet meer naar buiten tegenwoordig, nies me een ongeluk dan :rofl:. Dus dat kan ik niet meer gebruiken).
     
  16. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    GJ ik print op een zelf gefreesde carbonplaat van 2 mm. Hecht als n wous, laten afkoelen, dan kan je m enigzins vervormen waardoor je geprint spul eraf springt. no worries. ik print alleen petg, bed op 60/65 graden
     
  17. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Die Brim is idd wel nodig. Een enkele laag is voldoende. Ik gebruik zo'n mesje waarmee je ook bramen van een plastic pijp weg haalt. Ben de naam even kwijt. Die mesjes kunnen helemaal rond draaien en daarmee ga ik langs de print. Dat werkt prima.
     
  18. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
    De brim is makkelijker te verwijderen als de brimafstand op kwart tot helft van de strookbreedte wordt ingesteld. Bijv. een brimafstand van 0.15mm voor een 0.4mm nozzle zou goed kunnen werken. Als het goed is, blijft het genoeg contact houden met het object om het goed op zn plek te houden maar later wel iets makkelijker te verwijderen.

    Daarna kunnen de randen nabewerkt worden met een afbraammes.
    Bijv. zoiets: https://www.allekabels.nl/na/720/1591170/mes-afbraammes.html
     
  19. Damien368

    Damien368

    Lid geworden:
    23 jun 2020
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Haulerwijk
    een vargus mesje. Ik deed de brim met een scalpeltje/hobbymesje. Wel oppassen dat je niet in de eigenlijke print aan het snijden bent.
     
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Inmiddels al een tijdje bezig met de LW PLA EDF versie van de EGW80.

    Heb de handleiding aangehouden van Eclipson,behalve de 2 transparant blauwe ABS printstukken.
    De EGW80 zit op dit moment op zo’n 250 gram.(leeg)
    7C4239B2-C0D0-4C3E-A5D8-4024BF2834AB.jpeg
    Verder geen aparte bijzonderheden te melden,behalve dat ik mijn complimenten wil geven aan de ontwerper(s).

    Nog even een vrij recent filmpje van de prop versie:


    Groet:Robin
     
    M.l.v.Doesburg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina