Nabouwen Graupner Kontio

3mm triplex is nogal hard om spelden door te krijgen, denk dat ik eerder de naald door mijn vinger druk, dan door het hout...
ik geef je alleszins geen ongelijk, maar dan zou ik vanaf het begin ook qua materiaal een andere keuze moeten gemaakt hebben

op de foto's lijkt het nogal chaos, i know, maar per latje zet ik op ieder spant 1 klem, en zo lukt het aardig.

In de toekomst zou ik dus inderdaad wat dunnere beplanking nemen, maar ik ben er nu bijna, dus even doorbijten, en dan flink wat schuren, en dan zien we wel weer...

Laatst bewerkt:
Weer een stapje verder:

De beplanking onderaan de romp is dicht geraakt, flink wat paswerk om ook de laatste latjes erin te krijgen, maar het is gelukt.
dscn0666rk.jpg

Ik heb het geheel al een eerste maal volledig geschuurd, en kon het daarna niet laten om hem van de bouwplank te verwijderen :cool:,
langs onder heb ik de vijzen losgedraaid die de 2 niveaus van de plank verbonden, en daarna kon ik de planken mooi losschuiven,
de spanten waren net genoeg opgespannen tussen de blokjes om gemakkelijk los te komen:
dscn0671j.jpg

Nu kon ik ook voor de eerste keer enkel de romp in mn handen nemen, zonder het overtollige gewicht van de plank.
(stiekem ben ik toch wel trots dat ik hem de volledige graupner-schaal gemaakt heb, zo is hij net dat beetje groter en indrukwekkender :D)

dscn0672n.jpg

De volgende stap wordt om de romp vooraan nog een latje of 2 hoger te maken (dek ligt in 2 niveau's), en om de achterkant dicht te maken.
Daarna kunnen de extra's aan de spanten afgezaagd worden en is het tijd voor het dek!

moet jij niet blokken :)

geen blok, wel eindwerk, dus de bouw gaat 's zondags nog rustig zn gangetje...

De beplanking achteraan is dichtgemaakt, en heb al een plankje gemaakt voor het voorste dek:
(met het idee dit te laten scharnier, zodat ik ook vooraan in de romp kan moest er ooit elektronica inkomen)
dscn0749i.jpg

Nog flink wat schuurwerk onderaan, de holle plaatsen gaan natuurlijk stukje moeilijker dan de bolle:
dscn0751p.jpg

Heb dit weekend eens de bovenbouw in karton voorgesteld, en ben momenteel bezig een eerste deel in hout te maken.
Het zal behoorlijk wat puzzelwerk worden om alles ineen te krijgen, ik begin met de grootste volumes,
daarna de verschillende platformen en verdere details zoals de hekkens, antennes, trappen, heli, ...

(foto's van de eerste basisvolumes volgen binnenkort)

Weer tijd voor een zondag-update:

De opbouw heeft al wat vorm gekregen, de verhoudingen wijken ietsje af met het origineel (geheel is wat korter),
maar daar stoor ik me niet echt aan:

Alles uit 3 mm triplex, en houten 1op1cm balkjes om in de hoeken wat stevigheid te hebben:

dscn0808a.jpg

dscn0809sq.jpg

Subtiele update:

Er is weer een verdiepje bijgekomen (een gedeelte ligt nog los erop),
en ben ook gestart met een deel van het hekwerk:

dscn1105.jpg

trapjes maken!

Ben momenteel bezig het laatste verdiep (qua ruwbouw dan) te maken,
zit met wat keuzes in verband met 'glaswerk', en de 2 uitstekende compartimenten bovenaan.

Ik heb al een deel van het hekwerk gedaan, nu even wat andere details geprobeerd: de trapjes.
Een eerste versie in aluminium, eerst aftekenen en knippen:
dscn1129.jpg

daarna buigen:
dscn1139.jpg

Ik hoef er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat alles zeeeeer klein is ;) (hokjes op de snijmat zijn 10 op 10 mm)

Een tweede poging met balsahout (natuurlijk wil ik de trapjes zo 'licht' mogelijk houden, dus zo min mogelijk materiaal langs de zijkanten van de treden:
Losse treden als zijnde 'ideaal resultaat', bleek toch niet zo ideaal te zijn, zeer moeilijk om alles parallel te krijgen:
dscn1140k.jpg

En dan de laatste poging met de zijkanten in trapjes gesneden, en de treden erop gelijmd:
dscn1138c.jpg

(onderste plankje zit er enkel met spelden in ter stevigheid bij het lijmen, is dus enkel de zijkanten in kartels en de treden)

Straks probeer ik nog even een versie met een stukje alu en de treden 1x overgeplooid, en dan op de uitstekende kant, 1 latje balsa,
zodat het geheel wat meer op een lichte metalen industriële trap lijkt, en niet zozeer op een massief houten exemplaar.

Dit zijn dus de trapjes geworden: (waarschijnlijk zullen er bovenaan nog meer nodig zijn)
dscn1147i.jpg

Ook de basis gemaakt voor de kraan, om bij de reddingsboot te plaatsen achterop:
(iets gelijkaardigs komt ook nog voorop (personenlift?))
dscn1149v.jpg

Zal straks nog even testen als 3 mm triplex dik genoeg is om gaatjes te boren om dan de hekjes in te zetten.
In theorie moet ik dus gaatjes boren van 2 mm diep, maar de praktijk zal waarschijnlijk wel anders zijn... ;)

Ben ook nog op zoek naar een geschikte (reddings)helikopter, ik zie dat bepaalde mensen deze zelf maken (en hoe!: supergedetailleerd) f801-hr-ms-tromp-scratchbuild-16
Misschien dat ik later ook eens een poging zal wagen, maar eerst verder met het schip zelf;
de heli komt er wel op, maar is niet de grootste prioriteit.

Laatst bewerkt door een moderator:
De laatste tijd langzaam verder gedaan, nooit genoeg om er een update over te plaatsen,
dus nu even een overzichtje van hoe hij er nu bij staat:

De romp is 'af', enkel moet het dek er nog ingelijmd worden. De G4 is besteld, dus dan kan ik hem behandelen, plamuren, ... enz

De opbouw is ondertussen behoorlijk gevorderd en de basisopbouw is klaar.
De meeste zaken liggen nog los op elkaar, omdat ik nog voldoende toegang wil hebben om alles te schilderen, en eventueel te voorzien van lichtjes enzo.
Misschien dat ik de opbouw in enkele gedeeltes laat die gewoon op elkaar gezet worden.

dscn1392f.jpg

Ziet er momenteel wat rommelig uit door de plamuur en de losse hekjes enzo, maar dat komt wel goed ;)
dscn1393.jpg

Voor de 2 uitkijkposten heb ik potjes gevonden die de perfecte grootte hadden,
welliswaar niet zes-of achthoekig, maar ik ben er best tevreden mee.
Het bovenste verdiep is het enige dat inkijk zal krijgen, dus hier al wat tafels/meubilair gemaakt volgens eigen fantasie:
dscn1394.jpg

Oorspronkelijk zou ik de 10-tallen kleine raampjes langs de zijkanten er op schilderen,
maar ben nu aan het twijfelen om deze toch uit te zagen om dan achteraf verlichting achter te stoppen...

Eindelijk nog eventjes tijd gevonden voor een update:

Eind vorig jaar is de romp nog behandeld geweest met g4, zowel de binnen-als buitenkant (een 3-tal lagen),
daarna geschuurd, en kleine putjes opgevuld met plamuur.

Dit weekend heb ik de hele boel terug bovengehaald. Ik had ooit iets gelezen over lamineren met g4 en keukenpapier;
aangezien ik niet meteen assen zal inbouwen, maar wel de mogelijk wil hebben, en tevens toch een drijvend model wil hebben,
wou ik dit wel eens proberen.

Na 7-8 maand was de g4 nog niet uitgehard, een goed begin dus ;). Wat laagjes keukenpapier losgescheurd zodat ik enkel lagen had.
Eerst de boot terug met g4 inge'schilderd' (nat op nat), en daarna begonnen met het papier:

imag0566e.jpg

imag0587d.jpg

imag0586l.jpg

Na een nacht is alles al behoorlijk hard geworden. Binnenkort lichtjes schuren (het keukenpapier heeft namelijk een structuur, zie foto's),
daarna nog een laagje g4 erop, en dan is hij na hier en daar wat plamuur, hopelijk klaar voor een grondlaag.

Klinkt als een misverstandje, als ik het opnieuw lees is het inderdaad wel anders te interpreteren...
Na 7-8 maand was de g4 nog niet uitgehard, een goed begin dus ;).

Hiermee bedoelde ik de resterende g4 in het blik; ik had het blik geopend 7-8 maand terug, en op de verpakking stond dat ie maximum 6maand houdbaar was na opening, dus daarmee.... De aangebrachte lagen g4 op de romp zelf van 7-8 maand terug waren uiteraard wél al uitgehard :p.

De laag g4 met keukenpapier is tevens om hier en daar nog een heel klein spleetje te dichten. Nu alles nogmaals geschuurd is ziet het er behoorlijk effen uit. Straks misschien een eerste laag spuitplamuur (was trouwens een moeilijke keuze in de winkel: 'filler in spuitbus', of 'spray-putty', beiden van hetzelfde merk, beiden met bijna hetzelfde opschrift.)

(was trouwens een moeilijke keuze in de winkel: 'filler in spuitbus', of 'spray-putty', beiden van hetzelfde merk, beiden met bijna hetzelfde opschrift.)

En er zit toch veel verschil in, Spray Putty is echt spuitplamuur, je kan het er behoorlijk dik opzetten zonder dat je zakkers krijgt (of druipers) en dat heb je met filler niet, die is minstes de helft dunner als spray, De filler is bedoelt om kleine schuurkrasjes op tevullen en spray kan je kieren van een 1 mm gewoon dicht spuiten,

Zo te zien in je reactie heb je motip gepakt, Let wel op dat motip lakken op acryl basis zijn en dus alleen met acryl verf overgespoten kan worden (of geschilderd)
En dus niet met lakken op hars basis (alkyd).

Mvg Vincent.

idd, interpretatie foutje :)
Ik neem altijd de spray putty. De filler is nagenoeg vergelijkbaar met gewoon primer of zo.
Wel een foutje Vincent: acryl kun je overlakken met alles, maar alkyd kun je niet overlakken met acryl.
Dus bv eens je gelakt hebt met alkyd lak en je merkt nog een putje, dan niet meer met spuitplamuur erop, aners krijg je artistieke effecten.

Na 3 bussen spuitplamuur en heel veel schuren even een update:
(moeilijk op foto te krijgen, maar het gaat om het idee)

p1000785e.jpg

p1000786aa.jpg

p1000788p.jpg

Binnenkort een eerste grondlaag, en bevestiging van het dek.

Das een strak rompje daarom... :thumbsup:

@sieb, G4 is impregneer middel om hout water afstotend te maken en voor een betere hechting te creëren met lak,epoxy en polyester, het voorkomt dat als je lekkage hebt dat water in je hout dringt..

Back