Nabouwen Graupner Kontio

Ongeveer een jaartje geleden heb ik een Wiesel speedbootje gebouwd (de beginners balsabouw bij uitstek) en dit is me enorm meegevallen,
echter ben ik bij deze gestopt na de romp (geen elektronica ingebouwd) omdat ik al een 'oldtimer' speedboot (Hegi Tiger c42) had waar ik slechts een 5-tal keer per jaar mee vaarde.

Omdat ik opnieuw een boot wil bouwen (ter afwisseling van de auto's), en omdat ik meer plezier heb aan het bouwen zelf,
wil ik deze keer iets met een gedetailleerdere bovenbouw gaan doen. Mijn oog is gevallen op de Graupner Kontio:

74_005_web.jpg

De bedoeling zou zijn om deze na te bouwen van foto's, (behoorlijke uitdaging, i know :)) dus niet 100% identiek, maar qua opbouw en verhoudingen toch het originele proberen te benaderen.
Met de bovenbouw zie ik niet meteen problemen (alles behoorlijk rechthoekig) en ik zou deze volledig in balsahout maken, en daarna alle detaillering voorzien qua antennes, (g)hekkenwerk ;), ...

De bovenbouw moet natuurlijk ergens op staan, en daar wringt het schoentje :(: de romp.
Omdat ik niet gewoon iets uit mijn duim wil zuigen, en toch een boot wil bouwen die ooit zou kunnen varen, zou ik toch iets van referenties nodig hebben voor de romp.
100% identiek is dus ook hier weer niet de bedoeling, maar een gelijkaardig model van romp met 'dikke' buik zou toch een vereiste zijn.

Hier en daar kan ik wel een foto vinden van de romp:
http://www.kuester-home.de/mediapool/16/167637/images/Bau_der_Kontio/HPIM1876a.JPG
http://www.kuester-home.de/mediapool/16/167637/images/Bau_der_Kontio/HPIM4641a.JPG

maar om echt een duidelijk beeld te krijgen zouden tekeningen/aanzichten toch nuttiger zijn. De bedoeling zou tevens zijn om de romp via een spantenprincipe op te bouwen.
De originele Graupner Kontio is 1133 mm lang, en nagebouwd op schaal 1:87, waarschijnlijk zou ik hem iets kleiner maken (+- 80cm?)

Momenteel heb ik dus nog geen bouwverslag geopend omdat ik me eerst verder wil informeren, en een duidelijker beeld wil van de romp.

Het ideale zou zijn om bijvoorbeeld een doorsnede te hebben om de 10 centimeter, of plannen met de curves, want een freeform romp bouwen aan de hand van een zijaanzichtje op een foto wordt waarschijnlijk teveel van het goeie...

alle tips en feedback welkom, behalve 'dit wordt een mission impossible';)

Beste Tamaniac, in Duitsland bij Neckar Verlag is een boek over de Ijsbrekers te koop.
" Eisbrecher Im Original und Modell " hierin worden verschillende ijsbrekers besproken, waaronder ook de " Kontio " Je vindt hier veel details van de echte schepen en ook hoe je het kan verwezenlijken in een model. Hier volgt de link;
Bücher : Neckar-Verlag[obj]=prod&tx_edshop_pi1[cmd]=detail&tx_edshop_pi1[uid]=29
Misschien heb je hier wat aan.
Groetjes, Jos

Alvast bedankt voor de input.
Momenteel ben ik wat aan het testen in autodesk inventor,
tamelijk eenvoudig om curves te tekenen en te verbinden,
benieuwd hoe snel ik iets bekom dat lijkt op hetgene dat ik uit foto's van de Kontio kan afleiden :mrgreen:

testromp.jpg

Ik werk momenteel met de gratis studentenversie. Ik teken al 3 jaar in Inventor, dus ik kan me best behelpen ;), zo heb ik in 10 minuutjes de vereenvoudigde opbouw getekend:

76053191.jpg

Ben momenteel bezig met de romp (digitaal), om dan later doorsnedes van te nemen die als spanten zullen dienen.
Hier een tussentijds resultaatje:

aliastest1.jpg

Zou de basis wat goed zitten, (de romp zal waarschijnlijk minder vlak mogen zijn vanonder?)

Daan

Ik heb even de lengtedoorsnede (kiellijn?) en bovenaanzicht op karton gezet op ware grootte zoals ik alles heb afgeleid van foto's en de lengte- en breedteafmeting
(zal hem nu waarschijnlijk toch gaan bouwen op Graupner schaal (1:87))

Deze 2 loodrecht op elkaar gezet en de ruimte hiertussen opgevuld met blokken PU schuim, daarna ben ik beginnen snijden en schuren ;)...

De bedoeling zou nu zijn om deze in schijven te snijden, en zo de doorsnedes/spanten te verkrijgen:

dscn0500c.jpg

dscn0502c.jpg

dscn0507n.jpg

dscn0508u.jpg

De 1 meter 13 valt best groot uit, en dit nog zonder opbouw...

Voor de houtbouw ben ik nog de verschillende mogelijkheden aan het bekijken,
balsa bouwt natuurlijk zeer fijn (cuttermes, kopspelden en punaises) maar als dit stevig genoeg wordt bij deze grootte is te betwijfelen...

De romp is schijven van 10 cm gezaagd, (vooraan per 5 cm), en zo de contouren over gezet op papier:

dscn0524jm.jpg

dscn0520b.jpg

dscn0522i.jpg

Ben momenteel aan bet kijken hoe ik de spanten zal opbouwen, hoe groot ik alle openingen maak,
welk materiaal ik zal gebruiken, wat ik allemaal ga voorzien qua niveau's en andere voorzieningen in de spanten... dus binnenkort meer!

Bedankt voor het verplaatsen, ben wat eerder aan het bouwen toegekomen dan oorspronkelijk gedacht.

Vandaag gestart met een bouwplank te maken, vanwege het dek dat op 2 niveau's zit kon ik kiezen tussen dit bij te rekenen bij de spanten, of de plaat in 2 niveau's te maken... heb dus voor dit tweede gekozen

De plannen op 5mm triplex gekleefd, en uitgezaagd met de decoupeerzaag:

dscn0528r.jpg

Wordt toch nog behoorlijk groot in vergelijking met het 'halve' schuimmodel...
dscn0529b.jpg

Enkele van de middenste spanten moeten nog uitgezaagd worden, en daarna kan ik de binnenkant uithalen.

Alweer een stapje verder, de romp begint al vorm te krijgen.
Alle spanten zijn gezaagd en ook het binnenste is uitgehaald,
nu nog telkens een gleufje zagen zodat ik achteraf bij het afzagen van de 'reserve's', zo min mogelijk werk heb

dscn0532z.jpg

De helft van de balkjes op de bouwplaat liggen nog los, ik zal deze vastzetten,
eenmaal de spanten niet meer om de 5 minuten afmoeten om te zagen of te schuren
dscn0540n.jpg

Ben nu nog volop aan het twijfelen om de middenste spanten in C-vorm te doen i.p.v. D-vorm,
dus om die strook weg te zagen zodat ik later makkelijk accu's enzo in de boot kan leggen,
in plaats van de ruimte die nu aanwezig is: telkens 10 cm tussen de spanten door...
toegankelijkheid afwegen tegenover de stevigheid dus

... iedere avond langs beide kanten een latje kleven, en zo gaat het ook wel vooruit ;), traag, maar zeker.

Ben begonnen met 3mm triplex latjes van 2 cm breed, maar na 3 stuks langs beide kanten, toen de afronding wat groter werd, ben ik overgestapt naar latjes van 1 cm breed.
Naar de punt toe begint het wat krap te worden om latjes over de gehele lengte erop te krijgen, dus waarschijnlijk zal ik eerst de punt (tot spant 3) dichtmaken met korte latjes, voor ik verder ga om de rest dicht te maken.

dscn0575i.jpg

dscn0583i.jpg

dscn0578t.jpg

De achterkant heb ik voorlopig los/ongelijmd gelaten, omwille van de te korte bochten, dus ik zie nog hoe ik dit zal aanpakken.

Je beplanking ziet er goed uit!!!

Voor de achterkant zou je balsa hout kunnen gebruiken en die in de vorm schuren!!

Over die latjes. Deze zou je moeten verjongen tot minimaal de helft.
Ik weet het niet precies hoe dat officieel allemaal gaat maar ik ik weet wel dat het wel heel mooi word!

Succes met je rest van de beplanking!!

In de lengterichting van de spanten zit het kielspant, maar ook 2 gebogen balkjes langs de zijkanten,
deze heb ik een nachtje in een lange pvc-buis met water laten staan, en in een 'mal' (balk met spijkers) laten drogen, en nadien waren deze tamelijk vormvast.

Een stoomstrijkijzer zal ik misschien eens proberen, lijkt eigenlijk zo gek nog niet ;).

Ben momenteel bezig de achterkant, latje per latje aan het vastlijmen, de bochten vallen nog relatief mee (nog niks gebarsten),
wel begint de plaats waar ik klemmen kan opzetten, altijd te verminderen, dus daarvoor zal ik wel een andere oplossing moeten vinden.

Vooraan driehoekje dichtgemaakt, vanaf nu werk ik van het midden naar buiten toe:
dscn0594f.jpg

Achterkant:
dscn0610e.jpg

lichte chaos:rolling::
dscn0612s.jpg

Laatst bewerkt:
Alle losse latjes langs achter zijn nu ook vastgelijmd, slechts 1tje gebroken, en dan niet omdat de bochten te krap werden, maar omdat ik bleef haperen met een klem;).

dscn0614f.jpg

Waar de afschuining te klein werd, heb ik 2 kleine driehoekjes ingelijmd, zodat de latjes zelf niet teveel paswerk vergen.
Langs achter zal wel wat meer geschuurd moeten worden...
En voor de rest werk ik nu van het midden naar de kanten toe, nog een latje of 5 langs iedere kant, dan wat schuur(schaaf)-werk,
en dan maak ik hem los van de bouwplank om vooraan waar het dek hoger moet komen, nog enkele latjes bij te kleven.

(vooraf dacht ik: als hij los mag van de bouwplank, gewoon de vijzen uitdraaien van de blokjes waar de spanten tussen geklemd zitten,
maar daarvoor zit de beplanking toch wel in de weg ;) (volgende keer blokjes vastvijzen langs de onderkant van de plaat dus)
dscn0615u.jpg

klemmateriaal

Ik persoonlijk vind als dat je te GROF klemmateriaal gebruikt:rolling:
Spelden etc en nog zowat van dat klein spul werkt volgens mij veeeeeeeeeeeel beter hoor
mvg
Frederik:D

Back