NASA CEV

Wie krijgt de opdracht voor het ontwikkelen en bouwen van de CEV?

  • Lockheed Martin

    Votes: 0 0,0%
  • Burt Rutan

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    660
Nasa gaat de STS's vervangen!

De vorm van de space shuttle was oorspronkelijk gekozen door de USAF, die met de shuttle vanaf vanderberg airforcebase 1-orbit missies wilde uitvoeren. en dan op de runway landen.
ook het enorme laadruim was een keuze van de USAF om grote spionage satelites te lanceren.

dit maakte de shuttle een duur en kwetsbare machine. ook was de beperking om tot maximaal LEO (low earth orbit) te vliegen een rede om de spaceshuttle te vervangen, gezien het hoofddoel van NASA "exploration" is, wat met de shuttle niet mogelijk is.

de opvolger wordt de CEV ofwel, Crew Exploration Vehicle.
Nasa.gov/cev

Dit zijn wat artist impression's van de CEV

123120main_docked_330.jpg

123027main5_rockets.jpg



De CEV zal worden gebouwd van de beste spaceshuttle onderdelen, zoals de motoren, de boosters, computers, tanks, enz.
De vorm van de CEV zal zoals nasa zich voorsteld meer op de (super betrouwbare en veilige) Apollo lijken.

De voordelen van een capsule zijn een veel kleiner hitteschild, wat tijdens de lancering en de hele ruimtereis beschermd wordt door de service capsule.
hierdoor kan die lichter zijn, of dikker, wat de capsule geschikt maakt om met veel hogere snelheden terug te keren in de atmosfeer. (bijvoorbeeld vanaf de maan of mars)

Een maanlander (of marslander) zal op een aparte raket worden gelanceerd.

123015main_FP1_516.jpg

Er is opdracht gegeven aan Boeing/Nortrop Grumman en aan Lockheed Martin om een concept te tekenen voor de CEV.

De winnende partij krijgt de opdracht twv 28 miljard dollar om de CEV te gaan ontwikkelen en bouwen!

in 2010 zal de spaceshuttle uit dienst treden. Nasa hoopt op een zo kort mogelijke periode tussen de laatste spaceshuttle vlucht en de eerste CEV vlucht, om zo het

ISS continu van behoeften te kunnen voorzien. uiterlijk in 2014 moet de CEV vliegen, en uiterlijk in 2018 moet een maanmissie uitgevoerd worden.

Lockheed Martin
Het eerste concept kwam van lockheed martin,
http://library.avsim.net/sendfile.php?Location=AVSIM&Proto=file&ImageID=71992
maar is inmiddels zover gewijzigd dat je kan spreken van een compleet nieuw ontwerp.

Lockheed martin heeft 2 concept tekeningen op het internet geplaatst
Tegen de vraag van Nasa in hebben ze toch een concept getekend voor een blendwing capsule inplaats van een apollo achtig ontwerp.
lockheedmartin.com/cev
10152.gif

10179.gif

10181.gif

10180.gif


Boeing/Nortrop Grumman
Boeing/Nortrop Grumman (de ontwerpers van de '60s maanlander) geven nog niets vrij over het ontwerp van de CEV,
uiteraard lekt er altijd eea uit, en men vermoed dat het hier op zal lijken.
boeingcev.jpg

BoeingCEV.jpg

cev-mars-art-bg.jpg

811.jpg


Zal het Lockheed lukken om hun gedurfde ontwerp betaalbaar te maken, en Nasa te overtuigen om toch weer voor het vleugelontwerp te kiezen?
Of zal Nortrop Grumman/Boeing de miljardenopdracht in de wacht slepen...
 
Je hebt een optie vergeten.
Geen van beide verdienen de job. Ze kunnen dit project beter door Burt Rutan laten ontwerpen, dan sparen ze denk ik veel geld uit en het zal beter presteren dan hetgeen die grote firma's maken.
 
ik ga voor iets dat lijkt op het ontwerp van Lockheed Martin. omdat die waarschijnlijk nog te bestuuren valt als je een atmosfeer in komt zo als de aarde. de boeing is echt meer een vallende bak steen
 
Ik denk dat het Lockheed Martin wordt.

3 redenen:

1 Northrop Grumman heeft de JSF al

2 zelfde reden die marco bosch al aangeeft. (en blended wing ziet er ook gewoon cool uit 8)

3 Ik denk niet dat de Amerikaanse regering een particulier bedrijf daarvoor wil hebben. De amerikanse regering houd alles liever zelf in de hand.
 
Een capsule is prima te besturen in de atmosfeer
Met pitch en roll is de "lift" van het hitteschild af te buigen om zo de re-entry hoek van de capsule te vergroten en te verkleinen. of een paar k/m naar links en naar rechts te sturen. vooral met de gemini missies hebben ze hier veel mee geexperimenteerd, maar door midden in de oceaan te landen was dit overbodige luxe.

met een blendwing body kan je daadwerkelijk een bocht sturen om zo naukeuriger te bepalen waar hij terecht komt. ook dit ontwerp zal uiteindelijk landen aan een parachute.
 
L A U R E N S zei:
Ik denk dat het Lockheed Martin wordt.
1 Northrop Grumman heeft de JSF al
Lockheed heeft de JSF ;)
Ik denk niet dat de Amerikaanse regering een particulier bedrijf daarvoor wil hebben. De amerikanse regering houd alles liever zelf in de hand.
Niet dat ik denk dat ze snel voor Rutan zullen kiezen, maar alle andere luchtvaartbedrijven zijn ook particulier hoor. :) Sowieso is het al een trend dat veel legeronderdelen worden geprivatiseerd. Zie o.a. Irak. Dat maakt ze dus niet veel uit. Ook dan hebben ze alles zelf in de hand.

Maar ik stem voor LM. :)
 
Igwe Aneke zei:
L A U R E N S zei:
Ik denk dat het Lockheed Martin wordt.
1 Northrop Grumman heeft de JSF al
Lockheed heeft de JSF

de NL veverancier zei:
Aerospace Industries concluded additional agreements for the JSF programme: a long-term
agreement with Northrop Grumman for the in-flight opening doors and inner weaponbay
doors, and a contract extension from Lockheed Martin for designing the aircraft’s
Ze werken natuurlijk samen (was ik even vergeten :oops: ). :lol:
 
en met stork-fokker natuurlijk

Ja daar heb ik gewerkt (Stage). Daarom was het nogal stom dat ik het niet goed opgeschreven had. :oops:

Mijn quote kwam ook van hun site :wink:

Maar ik blijf erbij dat Lockheed Martin het mooiste ontwerp heeft naar mijn idee. Hoe goed dat ontwerp is daar kan je weinig over zeggen. daarvoor geven ze (logischerwijs) veeeeel te weinig info vrij.

we zullen het over ongeveer 10 jaar hopelijk allemaal zelf zien :lol:
 
Back
Top