Nasa gaat de STS's vervangen!
De vorm van de space shuttle was oorspronkelijk gekozen door de USAF, die met de shuttle vanaf vanderberg airforcebase 1-orbit missies wilde uitvoeren. en dan op de runway landen.
ook het enorme laadruim was een keuze van de USAF om grote spionage satelites te lanceren.
dit maakte de shuttle een duur en kwetsbare machine. ook was de beperking om tot maximaal LEO (low earth orbit) te vliegen een rede om de spaceshuttle te vervangen, gezien het hoofddoel van NASA "exploration" is, wat met de shuttle niet mogelijk is.
de opvolger wordt de CEV ofwel, Crew Exploration Vehicle.
Nasa.gov/cev
Dit zijn wat artist impression's van de CEV
De CEV zal worden gebouwd van de beste spaceshuttle onderdelen, zoals de motoren, de boosters, computers, tanks, enz.
De vorm van de CEV zal zoals nasa zich voorsteld meer op de (super betrouwbare en veilige) Apollo lijken.
De voordelen van een capsule zijn een veel kleiner hitteschild, wat tijdens de lancering en de hele ruimtereis beschermd wordt door de service capsule.
hierdoor kan die lichter zijn, of dikker, wat de capsule geschikt maakt om met veel hogere snelheden terug te keren in de atmosfeer. (bijvoorbeeld vanaf de maan of mars)
Een maanlander (of marslander) zal op een aparte raket worden gelanceerd.
Er is opdracht gegeven aan Boeing/Nortrop Grumman en aan Lockheed Martin om een concept te tekenen voor de CEV.
De winnende partij krijgt de opdracht twv 28 miljard dollar om de CEV te gaan ontwikkelen en bouwen!
in 2010 zal de spaceshuttle uit dienst treden. Nasa hoopt op een zo kort mogelijke periode tussen de laatste spaceshuttle vlucht en de eerste CEV vlucht, om zo het
ISS continu van behoeften te kunnen voorzien. uiterlijk in 2014 moet de CEV vliegen, en uiterlijk in 2018 moet een maanmissie uitgevoerd worden.
Lockheed Martin
Het eerste concept kwam van lockheed martin,
http://library.avsim.net/sendfile.php?Location=AVSIM&Proto=file&ImageID=71992
maar is inmiddels zover gewijzigd dat je kan spreken van een compleet nieuw ontwerp.
Lockheed martin heeft 2 concept tekeningen op het internet geplaatst
Tegen de vraag van Nasa in hebben ze toch een concept getekend voor een blendwing capsule inplaats van een apollo achtig ontwerp.
lockheedmartin.com/cev
Boeing/Nortrop Grumman
Boeing/Nortrop Grumman (de ontwerpers van de '60s maanlander) geven nog niets vrij over het ontwerp van de CEV,
uiteraard lekt er altijd eea uit, en men vermoed dat het hier op zal lijken.
Zal het Lockheed lukken om hun gedurfde ontwerp betaalbaar te maken, en Nasa te overtuigen om toch weer voor het vleugelontwerp te kiezen?
Of zal Nortrop Grumman/Boeing de miljardenopdracht in de wacht slepen...
De vorm van de space shuttle was oorspronkelijk gekozen door de USAF, die met de shuttle vanaf vanderberg airforcebase 1-orbit missies wilde uitvoeren. en dan op de runway landen.
ook het enorme laadruim was een keuze van de USAF om grote spionage satelites te lanceren.
dit maakte de shuttle een duur en kwetsbare machine. ook was de beperking om tot maximaal LEO (low earth orbit) te vliegen een rede om de spaceshuttle te vervangen, gezien het hoofddoel van NASA "exploration" is, wat met de shuttle niet mogelijk is.
de opvolger wordt de CEV ofwel, Crew Exploration Vehicle.
Nasa.gov/cev
Dit zijn wat artist impression's van de CEV


De CEV zal worden gebouwd van de beste spaceshuttle onderdelen, zoals de motoren, de boosters, computers, tanks, enz.
De vorm van de CEV zal zoals nasa zich voorsteld meer op de (super betrouwbare en veilige) Apollo lijken.
De voordelen van een capsule zijn een veel kleiner hitteschild, wat tijdens de lancering en de hele ruimtereis beschermd wordt door de service capsule.
hierdoor kan die lichter zijn, of dikker, wat de capsule geschikt maakt om met veel hogere snelheden terug te keren in de atmosfeer. (bijvoorbeeld vanaf de maan of mars)
Een maanlander (of marslander) zal op een aparte raket worden gelanceerd.

Er is opdracht gegeven aan Boeing/Nortrop Grumman en aan Lockheed Martin om een concept te tekenen voor de CEV.
De winnende partij krijgt de opdracht twv 28 miljard dollar om de CEV te gaan ontwikkelen en bouwen!
in 2010 zal de spaceshuttle uit dienst treden. Nasa hoopt op een zo kort mogelijke periode tussen de laatste spaceshuttle vlucht en de eerste CEV vlucht, om zo het
ISS continu van behoeften te kunnen voorzien. uiterlijk in 2014 moet de CEV vliegen, en uiterlijk in 2018 moet een maanmissie uitgevoerd worden.
Lockheed Martin
Het eerste concept kwam van lockheed martin,
http://library.avsim.net/sendfile.php?Location=AVSIM&Proto=file&ImageID=71992
maar is inmiddels zover gewijzigd dat je kan spreken van een compleet nieuw ontwerp.
Lockheed martin heeft 2 concept tekeningen op het internet geplaatst
Tegen de vraag van Nasa in hebben ze toch een concept getekend voor een blendwing capsule inplaats van een apollo achtig ontwerp.
lockheedmartin.com/cev




Boeing/Nortrop Grumman
Boeing/Nortrop Grumman (de ontwerpers van de '60s maanlander) geven nog niets vrij over het ontwerp van de CEV,
uiteraard lekt er altijd eea uit, en men vermoed dat het hier op zal lijken.




Zal het Lockheed lukken om hun gedurfde ontwerp betaalbaar te maken, en Nasa te overtuigen om toch weer voor het vleugelontwerp te kiezen?
Of zal Nortrop Grumman/Boeing de miljardenopdracht in de wacht slepen...