naze32 acro probleem

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door sanderw13, 18 jun 2014.

  1. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, België)
    Dit lijkt Boris wel in rondje twee van de tweede Race in Antwerpen... :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Wat ik dus heb is net hetzelfde als het filmpje van Atchoo hierboven, maar dan naar links.

    Maar ik merk dus dit: bij CW stopt hij direct bij het loslaten van de stick en bij CCW draait hij nog een kwartslag door. Volgens mij de oorzaak.

    @Atchoo: kan je eens een YAW naar beide richtingen maken en zien of die van jou dat ook doet?

    [URL=" prob - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Kijk dat is een breakout!

    Wat voor setup heb je daar?

    De reden dat ik het vraag is het volgende..
    Toen ik met de oude cobra adapters vloog had ik het ook enkel met de gemfan 5x3 props, omdat deze tot resonantie konden zorgen in de adapter. Je moet gaan hoveren in helder daglicht en een beetje rondvliegen, maar heel erg in de buurt blijven, zodat je alle motoren goed kan zien. Focus op de prop adapters.....wat ik verwacht dat je gaat zien is dat op het moment van een breakout een van de motoren hard zal trillen. Deze resulteert in harde langzame oscillatie wat gyro kan verstoren of simpelweg andere torsie krachten kan genereren, waardoor yaw onstabiel wordt.
     
  4. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ja kon na de race 2 van mijn moeren op de props flink aandraaien :D. Denk dat ik daar slippende prop had gehad. Wellicht geluk.

    Denk dat ik nu 50+ vluchten op mijn mini spider hex heb zonder yaw issues. Afgelopen zaterdag na de limbo race ook flink mee geragd :D
     
  5. Atchoo

    Atchoo Guest

    @iVolo als ik normaal yaw gaat dat gewoon goed stopt in beiden richtingen direct, niks raars te zien.

    @Boris zijn de zwarte cobra's maar wel nog met losse prop adapter, en gemfan 5x3 props, dus het zou goed kunnen. Ik zal het eens proberen maar meestal doet hij het niet als je het wil reproduceren haha.
     
  6. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Cobra 2204/1960 nieuw model met HQ 5x3 zonder carbon. ESCs ook van Menno. Ik krijg de indruk als ik de rate op YAW verhoog de yaw snelheid tussen links en rechts niet meer gelijk is. Je ziet het ook gewoon als hij voor je hangt CW is trager dan CCW. Props vastgezet met punttop en borgmoer, slippen zeker niet door. Het is net alsof de motoren in de ene richtig minder kracht hebben dan in de andere. Dus ofwel props, motor of SimonK FW. Ik ga eens een test doen met een PWM meter op de ESC uitgangen van de Naze, misschien brengt dat raad.

    Wat mis ik toch die logs van de Pixhawk, dan wist je tenminste wat er fout gaat. Ik zou bv de toerentallen bij hover wel eens willen zien. Kan hier ook maar enkel via telemetrie heb ik begrepen. Die heb ik er net afgehaald omdat de Android apps niet echt geweldig zijn.

    Het afregelen gaat tot op zekere hoogte goed als ik de YAW rate verminder, dan is het naar beide kanten OK. Alleen gaat een volledige omwenteling dan veel te traag.
     
  7. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België

    Die redenering wil ik wel volgen maar verklaart niet waarom ik naar de ene kant overshoot heb en naar de andere niet. Waarom draait hij in de ene richting trager dan de andere. Ga morgen nog wat experimeteren met die Yaw rate, ben bijna zeker dat als ik die erg laag zet het naar beide kanten gelijk is, maar dan heb ik een te trage yaw om goed te kunnen vliegen.
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    In jouw geval is zeker het geval dat een van de motoren/regelaars zwakker is en heel de as uit balans haalt. Je zou de armen moeten omwisselen met ook de regelaars en motoren erop. Ik bedoel cw met ccw omwisselen en uiteraard props ook alleen ;)
    Zo zou het probleem naar andere kant moeten gaan.
     
  9. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
  10. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ja heb dat een tijdje gevolgd en die rayonair heeft een uitgebreid onderzoek gedaan op al zijn motoren zelfs output gemeten en uiteindelijk kwam hij tot conclusie dat een of meerdere regelaars na wat crashes wat zwakker waren. Hij had heel zijn set regelaars vervangen en het probleem was weg.
     
  11. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Goh, ik kan er misschien nog sneller een CC3D op zetten. Liever eigenlijk nog een Revo met APM FW, maar de enige die ik heb werkt zo goed dat ik aan die setup niks wil veranderen. Ik ga toch ook eens op zoek naar een andere SimonK als die er al is, dat hebben we allemaal gemeenschappelijk denk ik zo.
     
  12. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Ivo , morgen zet ik de nanowii erop en ga in de avond testen , als het daarmee opgelost is ligt het aan de Naze32 , wat raar is is dat al men mini's perfekt vliegen..
    Ik laat het weten ;)
     
  13. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Dit is het antwoord van ryaonnair op het FPVlab forum:

    My issue was bad ESC which reduced authority in one direction. Measure your ESC / motor / prop outputs one by one (carefully! strap the quad down, hook it up to baseflight with battery, and use the sliders to move the motors one by one while measuring current). See if that helps.
     
  14. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Succes! Mijn YAW stopt weer naar alle kanten gelijk en is ook even snel. Mijn flauw vermoeden bleek juist, slechte props. Ik heb eerst de stroom gemeten van de afzonderlijke motoren op full speed. Er zat een verschil van 0,3 A tussen L en R draaiende motoren. Dan maar de HQ 5x3 props vervangen door oranje Gemfans en nu is de stroom iets hoger maar wel gelijk. Testvlucht en ja hoor, geen YAW probleem meer.
     
  15. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Mooi! Zo zie je maar weer dat het altijd wat mechanisch blijkt te zijn netzoals op al die andere topics op FPV lab en RCgroups.
    Ik heb zelf ook overigens de HQprop 5x3 fiberglass en bij mij vloog dat niet slecht eerlijk gezegd. Zelfs in de race tussen de bomen mee geknald afgelopen zondag :D
     
  16. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Dit zijn de gewone HQ. Ik ga Menno even vragen om een test uit te voeren als hij daar de mogelijkheid voor heeft. Gewoon motor full speed en de kracht meten met een weegschaal of zoiets. Ik ben er zeker van dat er een verschil op zit, tenminste toch op de batch die ik kocht.

    Heb ze zonet nog even gewisseld en het probleem was duidelijk terug. Blij dat ik een oplossing vond.

    Bestaan er trouwens Graupners in dit formaat, kwam ze nog niet tegen?
     
  17. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Heb je op dezelfde motor getest Ivo en ook thrust test gedaan? Het verschil van 0.3 is nou niet echt conclusief.

    Graupners bestaan niet in dit formaat en denk ook niet dat ze zullen bestaan :D. HQprop is voor mij de beste, maar dan de 5x4 versie. Daar heb je de beste yaw mee. 5x3 had minder thrust dan de gemfans in het algemeen. De gemfan props zijn ongelofelijk licht en motor spint die met gemak op.
    Op de mini H zijn eigenlijk de gemfan 5x3 props prima en daar vlieg ik het meest mee. De props zijn ongelofelijk licht, goedkoop en best crash bestendig.

    Hier een test van een tijd geleden met die props. Zoals je ziet is yaw best strak. HQProp 5x3 CF versie is daarentegen wel slecht, doordat deze te zwaar is voor de kleine motortjes en de opspintijd wordt langzaam.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Niet op dezelfde motor daar ik niet makkelijk de draairichting kan veranderen, maar wel op 2x2 motoren en de resultaten waren hetzelfde. De Gemfans maken een iets minder scherp geluid en geven ook meer thrust, dat merkte ik al bij de stroommeting.

    Ik heb spijtig genoeg geen 5x4 carbons, misschien kan Roni me een setje lenen.

    Maar het verschil is echt opmerkelijk, de fout is direct verdwenen. Nu draait hij ook even snel in beide YAW richtingen, daarvoor deed hij dat niet.
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dit kan ook gewoon verschil in de motoren en regelaars zijn, wat bij de gemfan niet het probleem is, omdat je daar thrust genoeg mee hebt of beter gezegd de opspintijd is snel genoeg om yaw correcties uit te voeren. Een grammetje meer of minder in prop gewicht is duidelijk merkbaar op de mini motoren. Het kan zo 1000-3000 toeren schelen en de opspintijd wordt langzamer. Op jouw setup en gewicht is duidelijk flink wat "torque" nodig om de yaw stabiel te houden en dat haal je net niet met die props, want dat worden de kleine afwijkingen in de motoren/regelaars cruciaal. Waarschijnlijk gaan je yaw correcties met full throttle dan.

    De HQProps heb ik namelijk juist uitgebreid getest op mijn setups en daar is yaw probleem alleen uitgekomen bij de 5x3 CF props die echt te zwaar waren voor de thrust en moment wat ze gaven.
     
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Wat is het gewicht van je mini H Ivo?
     

Deel Deze Pagina