Nb16 stuurt voor geen meter?

hallo, ik heb al een paar maanden last van dat mijn auto niet wilt sturen, toen hij nieuw was stuurde hij super en ineens na 1 dag rijden kon hij haast niet meer sturen. Dus ik dacht even servo vervangen en hij werkt weer maar hij werk nog steeds niet. Ik heb geen flauw idee waarom hij het niet doet. Hebben jullie een idee?
Ik heb een video gemaakt zodat jullie kunnen kijken naar het probleem:
 
hallo, ik heb al een paar maanden last van dat mijn auto niet wilt sturen, toen hij nieuw was stuurde hij super en ineens na 1 dag rijden kon hij haast niet meer sturen. Dus ik dacht even servo vervangen en hij werkt weer maar hij werk nog steeds niet. Ik heb geen flauw idee waarom hij het niet doet. Hebben jullie een idee?
Ik heb een video gemaakt zodat jullie kunnen kijken naar het probleem:
Is het niet je Servo saver die te los staat.
 
Wat Roelof zegt :-) Je servo hangt los ( iets afgebroken of schroefjes los/vergeten toen je de servo verving ? ) hierdoor beweegt je hele servo mee en is je stuuruitslag natuurlijk minimaal.
 
Ja, die servo was te groot dus had hem aan 1 schroef vast gedraaid het sturen werkt weer perfect! Heb hem vast gemaakt met een tyrip of hoe je dat ook typt, en heb even het schroefje 1 gaatje verder gezet. bedankt voor jullie hulp!
 
Dit soort houtje-touwtje oplossingen klinkt leuk maar had je bespaard kunnen worden door een juiste (maat) servo te plaatsen.

In de eerste instantje had je gewoon de (voor de hand liggende) oorzaak van je probleem moeten zien want problemen herkennen en kunnen opsporen is een onderdeel van het sleutelen aan dit soort auto's.
 
Ja ben al een tijdje bezig met dit probleem. Heb al zoveel geprobeerd snapte er niks meer van. Maar ik doe al langzaam ervaring op. Alleen bij mij is er gewoon sirrieus tijdens het rijden vandaag een moertje uit de uitlaat geschud! Wat een bagger merk acme. Het is me al 3x gebeurd dus 2x de bouten uit mijn donor autotje gehaald en verder zou ik niet weten waar ik die kan halen... het is weer goedkoop is duur koop merk ik.
 
Heeft iemand enig idee waar ik doe schroeven kan halen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    176,9 KB · Weergaven: 201
  • image.jpg
    image.jpg
    707,6 KB · Weergaven: 223
Gezocht had ik ook zonder een resultaat maar het staat gewoon in de onderdelenlijst in de manual.

Overigens lijkt mij het kunnen constateren van een los zittende servo niet iets dat je moet leren, dat had je direct kunnen zien en direct kunnen afvragen of het iets met je probleem te maken had.
 
Gezocht had ik ook zonder een resultaat maar het staat gewoon in de onderdelenlijst in de manual.

Overigens lijkt mij het kunnen constateren van een los zittende servo niet iets dat je moet leren, dat had je direct kunnen zien en direct kunnen afvragen of het iets met je probleem te maken had.
Ja, ik had de servo ook vast gehouden dus dat hij niet bewoog maar het maakte weinig tot niks uit
 
ff nog een bijzondere opmerking:
loopt heel de aansturing wel soepel?

servohevel los, zelf met je vingers treken en duwen om te sturen.
wielen ff los van de grond. zeker met de wielen los, mag het bijna geen kracht kosten.

Als de boel heel zwaar loopt, brand je ook vanzelf de servo op..
heb ik al eens een keertje gezien bij iemand die nog wel eens een stuurservo opblies..
stuurinrichting was met de hand al bijna niet te bewegen, dus lukte de servo dat ook maar een uurtje. daarna was de servo gefrituurd ;-)
 
over die uitlaat: dat is wel een beetje normaal.
je hoort hem strak vast te draaien, dan na een keer warm worden (zeg, 5 minmuten rijden) een keer na te trekken (dus de bouten nog eens vast draaien)
meestal zit het daarna vast genoeg.

tweede: meestal zitten er in de uitlaat iets andere bouten dan in de rest van de auto.
normale bouten trekken kapot op die locatie. warm/koud, hard aangetrokken etc.
hardstaal bouten blijven meestal beter. of in ieder geval een bout waarvan de kwaliteit een beetje bekend is.
 
Je kan ook een keer met een metaal detector over een buitentrack lopen, dan heb je zo een bak vol :hammer:

Maar ff serieus, beetje loctite wil ook wel helpen, niet te veel anders krijg je ze nooit meer los.
 
Ja, ik had de servo ook vast gehouden dus dat hij niet bewoog maar het maakte weinig tot niks uit
De hele stuurbrug van die NB16 draait op bronzen bussen, en daar komt bij het minste of geringste stof tussen, en dan draait de boel te zwaar voor dat kleine servootje.

Boel uit elkaar halen, en die bronzen busjes opmeten. Je kunt ze 1:1 vervangen voor kogellagertjes die je gewoon bij Conrad o.i.d. kan kopen.
Scheelt een hele hoop.
Die kogellagers houden het op zich ook niet heel bijzonder lang uit in het stof, maar ze zijn in elk geval te vervangen zonder dat de rest van de lagerpunten uitlubbert, en ook al verslijten ze, ze gaan in ieder geval niet (of niet heel erg) zwaar lopen.

Ik heb dat destijds direct vanaf nieuw gedaan na ervaringen met andere buggies.
 
Back
Top