Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Bijzonder spijtig dat de bouw van de replica van dit prachtige schip op de Batavia Werf in 2014 is gestopt wegens geldgebrek. Daar had een hoop van geleerd kunnen worden.

De hele zondag besteed aan een nieuwe mal en 2 trapjes. Naar de tekeningen van blom lopen de trapjes evenwijdig aan de hull en dat ziet er veel beter uit ja.

Nu nog een mooie oplossing om ze bovenaan netjes aan te laten sluiten.

20210822_164946.jpg

20210822_164916.jpg

Het zijn wel "linke" trappen geworden Hans. Als je niet oppast val je er zo naast...
Verder wel strak werk - wat we van je gewend zijn :-)

Ja Hans, ik vind het nou ook niet gelijk 'je dat'..
Als je een beter optie / mening hebt graag.

(Maar ik denk dat in die tijd er nog niet zo nauw gekeken werd mbt veiligheid of gemak van de bemanning)

Dat laatste is ten dele waar. Mannen die aan het uiteinde van de ra moesten werken kregen volgens een van de boeken die ik heb wel een touw rond hun middel gebonden om vallen min of meer te voorkomen. Of het voldoende was?
Ik zou er zelf voor kiezen de trap gewoon recht te maken, hooguit dat dan de treden naar onder toe breder worden. Maar ik weet niet of het werkelijk ook zo was.

Op de tekeningen van Dik zag ik dat de trap een kan gelijk liep aan de huid en aan de andere zijde recht is waardoor de trap onderaan breder is. Daarnaast liep die niet verder door tot aan de onderkant van de balustrade. Die tekeningen zag ik in het boek en niet in de losse tekeningen. Jij volgt Blom maar misschien heb je er wat aan.
Ik vind je trappen overigens erg mooi gemaakt en zie dat daar aardig wat tijd in zit! :koud:

Het is wat lastig en dat gat zit wat in de weg. Maar een trap die schuin staat is niet makkelijk als je schuin moet klimmen, vooral als je een houten poot hebt :rofl:.
Jammer dat er geen goede tekeningen van zijn. Je kunt het gelukkig altijd nog aanpassen later.

Het 'afwerken' van de detaillering is begonnen. :banana:

Ik ben nu bezig de proppenbakjes te maken. Om het een beetje op schaal te krijgen is het na het zagen toch nog een schuur klusje. De latjes waren 1.5mm maar als je de bakjes op 1mm schuurt staat dat toch beter.

Hier nog dikke latjes
20210825_153327.jpg

Hier geschuurd
20210825_171753.jpg

en geplaatst
20210825_153352.jpg

Bolletjes gedraaid van een watten bolletje, en daarna wat vuil gemaakt. Dat laatste moet nog wat meer denk ik. Het zal meer gelig/bruinig moeten worden.

Op deze hoek was het wat proppen en is het wat druk.
20210825_153038.jpg

Ik had eigenlijk wel een opmerking verwacht... maar hij kwam niet en omdat ik me bleef ergeren heb ik het vandaag aangepast.
De trapleuning. Ik vond die veel te fors uitgevoerd. dat was een vierkant latjes en had rechthoekig moeten zijn. In de haast wss gebeurd.

Hier de gesloopte en nieuwe leuning

20210829_152646.jpg

20210829_163337.jpg

20210829_163351.jpg

Hier nog even het oude voor het verschil.

trapje 2.jpg

Back