Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Dank je Herby, maar ik wacht even op de post.

Daarnaast ga ik niet alle kanonnen bezetten. Zoals ik al zei bouw ik "Harbour Rig" zoals hij in de haven lag voor bv onderhoud. Ik hoef dan niet alles te bezetten

En dan ineens krijg je het in je bol.... Die ene klus die ook al een tijdje staat... maar waar je tegen aan kijkt.
Die gaat gebeuren!! Helaas moet dat met zwaarder geschut.... met kans op beschadigen???

De kiel. Bij de start van de bouw sept 2014, weet je nog niks dus je begint. Maar ja dan leg je wel de kiel. Met alle (geen dus) kennis van toen en dat werd een recht stuk hout. En daarop ben ik verder gaan bouwen. Dan weet je dus op een bepaald moment dat die niet goed van vorm is. Daarnaast heb ik de stuurlast ook in de kiel gestopt, in dat zelfde stuk hout. Met het idee de CWL horizontaal te hebben. En dat houten stuk heb ik op een plank gemonteerd en die op een bouwplaat.

Zie alhier de foto van destijds:
IMAG0167 (Custom).jpg

Omdat hij ondertussen ook zo vast als een huis is komen te zitten, ik heb redelijk wat spanten met pen/gat vast gezet, moet dat zagen worden.
20210928_144547.jpg

Maar dat ging redelijk goed. het grote gevaar komt nog de kiel in vorm krijgen...
20210928_150201.jpg

20210928_154830.jpg

Dit is het verloop van de kiel
20210928_165350.jpg

Uitzetten
20210928_165813.jpg

En met een hele constructie om vast te zetten en met geduld schuren tot in de vorm.
20210928_161726.jpg

resultaat op de kop van de kiel gezien. Hij loopt mooi taps van voor en van achter (al laat de foto het moeilijker zien)
20210929_124849.jpg

En hier het uiteindelijk resultaat
20210929_133112.jpg

gelukkig nagenoeg zonder beschadigingen

Fantastisch opgelost Hans:wave, had ook eigenlijk niet anders verwacht van “de man met de gouden handen” ;)

Dank jullie, het was best even een spannend werk.
Ook die boot in zijn geheel zo los draaien en keren.

Ik ga nu wel eerst gelijk nieuwe steunen maken. Die waar hij in kan liggen zeg maar. Ik ben nu aan het puzzelen hoe dat te doen.
Ik heb geen profiel kam dus ik ga maar eerst kartonnen mallen op maat maken en dan deze op een stuk hout uit nemen.
Uitdaging is om de CWL (als het schip in de steunen zit) wederom horizontaal te hebben. Daarom maak ik 1 steun nu al te hoog dan kan ik die aan de onderzijde afnemen om het geheel waterpas te krijgen.

Ik heb mijn Victory op een kaasplank/draaischijf van de Lidl geplaatst, nog zo gemakkelijk en budgetvriendelijk. je moet er wel een remfunctie op installeren of het schip draait rond vanaf dat je er aan komt. :)

En dan ineens krijg je het in je bol.... Die ene klus die ook al een tijdje staat... maar waar je tegen aan kijkt.
Die gaat gebeuren!! Helaas moet dat met zwaarder geschut.... met kans op beschadigen???

De kiel. Bij de start van de bouw sept 2014, weet je nog niks dus je begint. Maar ja dan leg je wel de kiel. Met alle (geen dus) kennis van toen en dat werd een recht stuk hout. En daarop ben ik verder gaan bouwen. Dan weet je dus op een bepaald moment dat die niet goed van vorm is. Daarnaast heb ik de stuurlast ook in de kiel gestopt, in dat zelfde stuk hout. Met het idee de CWL horizontaal te hebben. En dat houten stuk heb ik op een plank gemonteerd en die op een bouwplaat.

Zie alhier de foto van destijds:
Bekijk bijlage 459865

Omdat hij ondertussen ook zo vast als een huis is komen te zitten, ik heb redelijk wat spanten met pen/gat vast gezet, moet dat zagen worden.
Bekijk bijlage 459864

Maar dat ging redelijk goed. het grote gevaar komt nog de kiel in vorm krijgen...
Bekijk bijlage 459863

Bekijk bijlage 459862
Dit is het verloop van de kiel
Bekijk bijlage 459860

Uitzetten
Bekijk bijlage 459859

En met een hele constructie om vast te zetten en met geduld schuren tot in de vorm.
Bekijk bijlage 459861

resultaat op de kop van de kiel gezien. Hij loopt mooi taps van voor en van achter (al laat de foto het moeilijker zien)
Bekijk bijlage 459858

En hier het uiteindelijk resultaat
Bekijk bijlage 459857

gelukkig nagenoeg zonder beschadigingen
Inderdaad een spannende klus. Maar met mooi resultaat.
En een steun waarin zij horizontaal / waterpas komt te staan is handig. Zeker als er op het dek veel uitgelijnd moet gaan worden.
Af en toe naar de historie van je eigen bouw kijken is best leuk. Als ik toen ....... ;)
Gr. Peter

Een groter probleem gaat de hoogte worden (voor mij dan, ik ben maar een relatief klein menneke 1.74m). Ik zal het schip dan beduidend laget moeten plaatsen dan nu wanneer ik de hoogte in ga bouwen. Maar goed eerst even de steunen
Paar foto's van onderhanden werk en van de kiel bij de boeg, daar was een eerdere foto niet zo duidelijk. De kiel wordt nog geschuurd en daarna beter op kleur gemaakt.

20210930_153637.jpg

20210930_153647.jpg

20210930_153708.jpg

20210930_153711.jpg

ps. In de steun komt een laag foam.

ik ben maar een relatief klein menneke 1.74m
:) juist, Nederlanders zijn gemiddeld net iets langer dan de gemiddelde Belg, ik meet 1,72m :)
Ik denk dat we daar allemaal last van hebben, het want van de ondermasten lukt nog maar als je aan de stengen en hoger toekomt is het rechtstaan en een pijnlijke rug krijgen of het model lager plaatsen en liefst een steun voor de armen installeren, zoals Longridge ook al 70 jaar geleden in The Anatomy of Nelson's ships beschrijft.

Back