Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Zo alles is voorspoedig gegaan. Ik kan zelfs de dag erna al weer lichtjes de hand gebruiken... :banana::banana:

Het laatste wat ik gedaan heb was een begin maken met de scharnieren voor de kanonluiken.
Dat zal in massa productie moeten, dus maar eens nadenken over malletjes maken etc.
Ik ben begonnen met er maar eens een paar te maken dan komen de ideeën vanzelf en ik heb nu tijd om te zitten en na te denken. Voor het boren van de gaatjes in de romp ga ik een alu malletje maken van een hoekprofiel dat in de geschutpoort valt en dan met een handboor de gaatjes boren. dan komen ze allemaal op dezelfde maat.
Nu nog voor de scharnieren zelf. Hieronder de eerste 2 nieuwe.

20190924_150950 (Custom).jpg

En hier na eventjes zwarten in vergelijk met een oud setje van een jaar of 2 geleden.

20190924_162837 (Custom).jpg

Dank jullie!!! Maar toch nog te vroeg gejuicht. Vandaag er achter gekomen dat ik een zgn skin rupture heb. Daarbij is de opperhuid gescheurd en ligt het eronder bloot.
Moeilijke genezing schijnt dat te zijn.... Nou ja we zien wel.

Nu weet ik zelf niet of ik dat strakke wel mooi vind?? Hieronder heb ik nog een voorbeeld van eentje met de hand (rechts) en links zo uit het snijmasjientje.
keuzes keuzes keuzes...

20190923_172430 (Custom).jpg

Ziet er alle bij leuk uit mocht moeten kiezen dan zal ik persoonlijk rechter kiezen omdat breedte beter bij Kanonluik past en niet strak uitgevoerd linker is net iets strak voor mij ik blij niet hoeft kiezen
succes met keuzes;);):thumbsup:

Voor het oog de linker, voor het echie de rechter. Maar aan zo'n antwoord heb je niks natuurlijk.
Met je blessure zal het dan wel de linker moeten worden.

Ander iets: mijn oog zegt dat de scharnieren een fractie verder naar de buitenkant moeten. Is persoonlijk hoor.

Ik weet niet of de Victory hier bepalend is maar daar zitten de scharnieren zo:
48800036666_bdd2388417_b.jpg

Als je op het oog een lijn trekt door het midden van het luik dan zitten de scharnieren in het midden van de helft, misschien een ietsje meer naar buiten.
Dat is practische hetzelfde bij jou.
Dus ?????

Dank jullie!!! Ik had voor de plaats van de scharnieren niet opgelet hoor. Ging meer om het vergelijk van A of B maar toch maken de opmerkingen dat ik daar dus wel even over na moet denken.
De strakke past m.i. ook beter qua maat maar de rechter is wat minder strak dus wat ruwer en mss meer van die tijd.

Als ik straks weer iets mag/kan doen ga ik de linker eens even met een hamertje bewerken. Dan krijg je mss een betere uitstraling.
De strakke is ook makkelijker serie matig te maken....

tot gauw. Hans

Kan je de spijkerkopjes niet met epoxie op het scharnier verlijmen? of is dit niet gebruikelijk? want boren in zo'n dun stukje wordt er niet mooier op en zo kun je wat meer spijkerkopjes monteren dat het realistischer maakt. Is maar een idee van mij. Wel de kopjes van te voren ook bewerken om ze zwart te maken. Weet niet wat dat spul met de lijm doet.

Back