Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik vind het mooi opgelost. Daarbij zal het straks zeker niet meer opvallen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo, vandaag het rahout aan beide zijdes afgewerkt. Wat is het anders om met noot te werken dan met eik!
    Uiteindelijk ben ik het noot gaan lijmen met seconden lijm. Opspannen zoals ik met eik deed was geen geweldige methode voor noot. Waarschijnlijk te zacht, het gaf overal deuken. Nog wat kleurverschil, maar ik verwacht dat als ik straks gebeitst en gekleurd heb dat je dat niet meer gaat zien.

    20190827_165331 (Custom).jpg

    20190827_164815 (Custom).jpg
    De komende week ga ik nog wat kleine dingen doen, beetje bijwerken hier en daar, ik denk oa de geschutpoorten van het verdek verder op maat maken.
    Maar verder zal het tot begin volgend jaar heel rustig worden in dit verslag.

    Er staat na volgende week een weekje vakantie op de planning en dan staat de operatie aan de rechterhand op het programma. Dan zijn we weer een paar weken uit de roulatie en daarna staan er hele leuke dingen op het programma maar van hobbyen zal niet veel komen ben ik bang.

    Grt Hans.
     
    pauwels, Herby63, Stephan Kertész en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Gelukkig meer leuke dingen dan minder leuke dingen Hans;);)
    Succes met de operatie en alvast een fijne vakantie toegewenst, dat doet een mens zo af en toe wel eens goed
    We wachten gewoon weer op je terug komst.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat gek dat je zoveel moeite hebt met het verlijmen van het notenhout. Ik hoop dat secondenlijm een juiste keuze is en dat het goed blijft zitten. Notenhout heeft wel inderdaad kleurnuance. Dat is denk ik wel een aandachtspuntje als je dit niet wilt omdat dit snel zichtbaar blijft. Fijne vakantie Hans en sterkte met je behandeling.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb ook een beetje mijn twijfels over het gebruik van sec. lijm, dat kan wel eens los laten omdat het veel te snel droogt en hard word en daarom soms geen goede verbinding maakt met name met hardhout soorten. Houtlijm daarentegen komt bij juist gebruik nooit meer los.

    Ik wens je een fijne vakantie en daarna succes met de operatie.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Secondelijm voor hout op hout? als dat maar goed gaat. Kon je geen rubbertjes tussen de klemmen zetten? Je krijgt bij de Action van die kleine stootrubbertjes van silicone. Die zijn bedoeld voor kastdeuren te dempen. ook die viltjes voor onder de stoelpoten waren misschien een oplossing om deukjes te voorkomen. Ik denk maar mee.

    Ik wens je verder een fijne vakantie en daarna succes met de operatie en een spoedig herstel.
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Stephan,

    Het is niet zo dat de klem een deuk levert maar meer dat eik veel taaier is en dus als je het klemt veel mooier een ronding volgt.
    Noot is dusdanig zacht dat het dus geen mooie glooiing op levert, maar meer een knik....

    Misschien is dat beter uitgelegd.

    Ik zal waarschijnlijk ook te strak geklemd hebben. Overigens heb ik wel meer met hout en secondenlijm gewerkt en dat gaat tot nu toe goed.

    Maar, we gaan het zien...

    grt Hans

    en dank voor alle goede wensen!
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Op de foto te oordelen ziet het er toch best prima gelukt uit .
    geniet van de vakantie, alvast een voorspoedig herstel toegewenst na de ingreep en geniet daarna van de leuke dingen tot je opnieuw aan dit prachtige schip verder gaat werken.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  9. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Bij secondenlijm heb ik inmiddels de ervaring dat als je wat te veel gebruikt het vaak weer los gaat. Doe je een heel kleine hoeveelheid dan gaat het nooit meer los. Als iemand secondenlijm gebruikt dan zou ik daar eens wat proefjes mee doen.
    Bij houtlijm van Bison heb je de versie die heet "topspeed" maar dat gebruik ik niet meer. Het droogt inderdaad heel snel maar laat ook gauw weer los.
    Gewone houtlijm van Bison heeft bij mij altijd de voorkeur,

    Constant
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Volgens mij waart op dit hele subforum inderdaad een virus rond... :)
    Ik wilde toch deze week nog graag een klusje doen en besloot de kaapstaander te maken. Dat moet mooi lukken.
    20190902_154131 (Custom).jpg
    20190902_154703 (Custom).jpg

    Een mal gemaakt om de klampen allemaal gelijk te krijgen.
    20190902_172647 (Custom).jpg
    Op maat zagen en dan nu denken hoe we ze gaan bevestigen dat ze mooi rond en op gelijke afstand staan. Ook maar een malletje maken denk ik.
    Daarna tussen de klampen opvullen.
    20190902_164302 (Custom).jpg

    De gaten voor de stokken boor ik straks rond, en de stokken zelf vierkant en dan afgerond waar ze de kaapstaander in gaan. dat zie je later toch niet.
     
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Pas op hee Hans, dit alles word met argusogen bekeken hoor:):)
    Maar het ziet er allemaal weer gelikt uit.....:thumbsup::thumbsup:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zijn leuke dingetjes om te maken Hans
    Ongemerkt geef je dan weer een paar tipjes mee hoe je dit maakt. Ik vind zo iets altijd knap lastig om de klampjes op deze schaal te bevestigen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Vandaag laatste dag dus laatste dingetjes doen voordat alles op stalling gaat. Toch de kaapstaander niet af gekregen. Gisteren kwam er wat tussendoor dus een dag niks gedaan..
    De klampen lijmen was ook lastig 3x heb ik er een af moeten halen. Het moeilijkste was niet de verdeleing maar dat ze loodrecht stonden.

    20190903_152133 (Custom).jpg

    Ik ga de tussenstukken er niet in zetten, dat is zo'n klein stukje dat krijg ik niet netjes en dat loopt in 2 richtingen schuin wat heel lastig te maken is. Ik vind hem er zonder goed genoeg uitzien.
    20190903_153017 (Custom).jpg

    Ook het aantal bomen beperk ik ten opzichte van de tekening/of wat het zou moeten zijn. Deze verdeling (onder) vind ik prima.
    20190903_164452 (Custom).jpg
    20190903_170626 (Custom).jpg

    De bomen draai ik af met een trekplaat zodat ze in de 2mm gaatjes passen.

    20190905_153330 (Custom).jpg

    Maar dat gaat niet altijd goed....

    20190905_153420 (Custom).jpg
    Nu de na bewerking nog
    20190905_153834 (Custom).jpg

    Ik wens jullie allemaal een goede week en veel bouwplezier. Over een week zijn we terug maar dan worden we gelijk gehandicapt... Maar... allemaal voor het goede doel.
     
    Herby63, Prutsertje, janzwart en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie kaapstander Hans, en veel plezier in je vakantieweek:):)
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    :bye: en het is mooi geworden
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    mooi geworden hans
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Hans ziet er geweldig uit enne succes met je aanstaande operatie, een voorspoedig herstel toegewenst
     
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo, weer terug in het land en een week en een half uitstel, dus kan nog even knutselen. De arts was schijnbaar toe aan vakantie..
    De Kaapstaander is klaar.
    20190913_154248 (Custom).jpg

    20190913_154237 (Custom).jpg
    Ondertussen wat proefjes met de kleur voor de dekken. De onderste twee vindt ik het meest passen, ik ga vandaag nog iets bruiner maken, en kijken of ik het iets kan verdunnen nog.
    20190913_172000 (Custom).jpg
     
    Herby63, TIMBERWOLF, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik ben zoals gezegd wat aan het experimenteren met de kleuren. Al wel besloten het onderwaterschip niet wit te maken en niet teveel met kleur te gaan werken.

    Hier het enige gekleurde beeld van het HZ model. Een hele oude hand geschilderde schets in kleur.

    Zo een kleurstelling staat me wel aan.

    [​IMG]
     
    Herby63, pauwels, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is inderdaad ook een hele mooie uitvoering en een prachtplaat! Hoe oud denk je dat deze prent is? Wat betreft het dek in een kleur denk ik dat je dan ook al vooruit moet denken hoe je de romp gaat kleuren. Dekken waren best licht door zeezout-zon en houtsoort. De romp was dan donkerder dan het dek. Je zal dan een inschatting moeten maken hoe donker je romp gaat worden. Ik zelf zou een iets meer grijziger dek kiezen en niet dat bruine? Tis maar een opmerking hoor. De lichtste kleur zou ik dan wel weer wat voor een romp vinden bijvoorbeeld.
     

Deel Deze Pagina