Nee hé, niet weer een Airwolf...

Hoi Raymond 2,

Over dat gewicht had ik ook al nagedacht, maar de verkoper van de heli heeft mij verzekerd dat de KDS 450C best wat extra gewicht zou moeten kunnen tillen. Ik hoef er niet 3D mee te vliegen, en hij mag best wat log vliegen bij mij. Ik moet toch eerst nog leren vliegen :oops: als ik ergens in de buurt een instructeur kan vinden. :confused:

Zo na een tijdje stil weer even een kleine update.

De voorwiel kast is gespoten en in elkaar gezet. Nu enkel nog in de romp monteren.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo we zijn weer een stapje verder, het voorwiel zit op zijn plek in de body. Een hele overwinning voor mij :rolleyes:

full

full

full

Ziet er inderdaad super uit,en ik denk ook dat de gaten uitgestanst zijn.
Zo grote gaten kan je niet boren in zo'n dun plaatje aluminium zonder dat het lelijk vervormd.Of je moet eerst de gaten boren en dan pas het model snijden,dan zou het misschien kunnen maar ik hou het op gestanst.
(maak geen zak uit natuurlijk:grin:)

Gr Raymond

Jongens, jongens, Ik denk dat jullie wat te veel van mij verwachten. :)
Dit alles is gewoon ouderwets handwerk. Zagen, vijlen, schuren, boren enz, enz, ik heb helaas niet de beschikking over een stans machine.

Zie hieronder enkel foto's van mijn meest gebruikte gereedschap.

Die ronde gaten heb ik met een figuurzaag ongeveer rond uitgezaagd en met een ruimer afgewerkt. Ook de alu zijplaten zijn gewoon met een figuurzaag uitgezaagd en vijlen en schuren om de juiste vorm te krijgen.

full

Deze machine was een goede koop, een mini afkort slijpmachine, ideaal.

full

Nu verder met de achterwielen.
full

full

full

Ik dacht het wel hoor,maar ze zijn dan ook zo perfect rond hee.Maar niet gedacht aan een ruimer.
Ik heb trouwens het zelfde setje vijltjes,prima spul.

Gr Raymond

Héé Raymond, vaak is de makkelijke manier niet het eerste waar je opkomt. Heb ik ook vaak, dan denk ik te moeilijk.

Hier een aantal foto's van de werkwijze:

Vanaf een mal overzetten op een alu plaat.
full

Uitzagen met een figuurzaag en in een bankschroef gelijk vijlen.
full

En dan heb je er ineens twee !
full

Zo komen ze uiteindelijk in de romp te zitten. Ik moet enkel nog de beugeltjes maken waarmee ze in de romp vastgezet worden.
full

full

Zo, weer een klein stukje verder. Met die ondragelijke hitte op zolder is er zo goed als niet te vertoeven. maar ondanks dat heb ik nu toch de achterwielen kunnen solderen.

full

Intussen heb ik een heli vliegschool gevonden in Breda, dus vandaag was het lessen geblazen. Het weer was perfect, het veld waar gevlogen zou moeten worden was door de boer net voorzien van een vers laagje gier, dus opzoek naar een hoekje waar we konden staan zonder naar stront te ruiken later.

Zo nu beginnen, jammer genoeg wilde de trainer niet starten, een defecte gloeiplug bleek de oorzaak. Na vervanging sloeg de motor meteen aan dus hup aan de gang, maar eerst werd de heli getest door de instructeur. Omhoog ging aardig gecontroleerd, alleen omlaag niet, gevolg een zeer heftige chash.

Later bleek er een stekkertje te zijn los geschoten met als gevolg dat de heli onbestuurbaar werd. Ik voelde erg mee met de instructeur, maar gelukkig konden ze hem vrij snel weer repareren met onderdelen uit eigen winkel. Volgende keer meer geluk hoop ik.

Dus toch mijn KDC 450C nog maar getest en die bleek aardig goed afgesteld te zijn door mijzelf. Allen de lipo's van KDS zijn niet erg geweldig en moeten dus vervangen worden. Wat een ochtend zeg.

Joh, lullig, voor zowel jou (weer wachten) als voor die instructeur (weer schade)

Maar top dat je een vliegschool gevonden hebt, en succes met lessen!

Groet, Bert

jammer dat een hoop schade door zoiets simpels word veroorzaakt en zo makkelijk voorkomen had kunnen worden.. ;)

Drupje hotglue bij de ontvanger of een krimpkousje bij stekkers van verlengkabeltjes doet wonderen!

Weer een ervaring die je in je eigen prachtige model kan verwerken..

Om eerlijk te zijn, mijn stekkers in de ontvanger zitten gewoon zoals ze zitten...
Dus zonder enige vorm van zekering oid.

wel heb ik gechecked of alles er een beetje "strak"in zit, en er dus niet zomaar uit rommelt, en mn draden staan niet onder spanning
sterker, bij de ontvanger hebben ze juist een haar overlengte

Nooit last gehad van loskomende stekkers.
nu check ik ook regelmatig of ze nog goed zitten, maar dat zou in principe een standaard check moeten zijn voor het opstijgen..
iedereen doet meestal waar hij zich het prettigst bij voelt

Laatst had ik wel een dean stekker waarvan een veer afbrak op het veld.
Erg irritant, ik ga dus niet de lucht in als ik weet dat die stekker maar half contact maakt...
Maar ja, het is en blijft techniek..

@Student

De instructeur had zijn ontvanger in foam ingepakt en daardoor waren de aansluitingen niet zichtbaar, verder waren alle kabels wel met een trekontlasting aangesloten.

Schade:
  • verlengde staartbuis carbon gebroken
  • hoofdrotoras krom
  • hoofdrotorbladen carbon kapot
  • frame afgebroken bij staartbuis stang
  • landingsgestel afgebroken
  • rotorkop kapot
  • en wellicht nog enkele dingen die we zo snel niet ontdekt hebben

Mooi project ga ik volgen!
Je kon ook les nemen in bosschenhoofd bij heliparts, die gasten weten echt alles,
En hebben ook een top service!

... Hotglue doe ik ook altijd sinds ik een hele romp van de heli af moest slopen om 1 klein rotstekketrtje terug te steken. Als het toch weer los moet dan kan dat zonder schade. Ik weet niet of die instructeur nog 35MHz vloog ofzo, maar inpakken in foam hoef je een moderne 2.4 ontvanger niet hoor. Gewoon vastplakken met een strookje foamtape en evt. klittebandje eroverheen is voldoende tegen trillingen.

Drupje hotglue bij de ontvanger of een krimpkousje bij stekkers van verlengkabeltjes doet wonderen!

Back