Need for speed ;) Foiling

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DioM, 2 okt 2019.

  1. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ben zeker benieuwd wat de vleugels gaan doen maar ook wat de aanvang snelheid moet wezen om de romp te laten liften
    Een aantal jaren geleden zijn ze dit bij grootte jachten gaan doen op de ruime rakken met een behoorlijke hoeveelheid zeil voering de romp kwam toen omhoog minder weerstand en minder weerstand meer snelheid.
    Daarom ben ik zo benieuwd hoe gaat het zeilen het sturen van de romp wordt dan niet gemakkelijk en natuurlijk wat gaat het doen met als de romp voor over gaat Duiken dan schepen de wings helemaal
    Maar gaat door ik blijf je volgen en veel succes en misschien kan Joost wat voor je betekenen ik denk dat hij wel een berekening er op los kan laten wat je misschien helpt
     
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    De aanvang snelheid is met het kiten/wsurfen/sup foilen erg naar beneden gebracht dmv dikkere en grotere oppervlakte foils.Op mijn sup kom ik nu achter een bootje met 5 pk zonder moeite het water uit ,een aantal jaren geleden had je nog heel wat meer paardjes nodig voor het zelfde resultaat .En het kan zelfs zonder (maar nog erg vermoeiend :D )

    Ik ben nog bezig (schuren primer)met de (iom)romp toch begin ik te twijfelen , ik denk dat deze toch veel te smal is (16cm) en al helemaal bij de kont. Als ik naar de foilende schepen (imoca's) kijk hebben ze allemaal een erg brede kont waar ze op leunen met het foilen.
    Ik heb onder tussen al wat tekeningen van de vorige HBoss en BPopulair gevonden en een bouwplank in elkaar gezet , een wat langere maar vooral bredere romp zal denk ik prettiger werken (zeker met bouwen). En aangezien mijn maatje zijn 3d printer aan het ver/herbouwen is moet ik toch wachten en kom ik de eerste tijd toch niet veel verder.
    20191030_031644.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019

Deel Deze Pagina