Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Ik zie nou het filmpje pas. Dat toestel is niet okee (voor een goed begrip: vóór de crash dus al niet.) Als het stallt draait het naar rechts. Is bij een eerdere reparatie de vleugel soms gelijmd, maar dan niet helemaal recht?
Overigens zou het waarschijnlijk mogelijk zijn om er mee te vliegen, als je bedreven genoeg bent om hem niet de hele tijd te stallen.

Dat was inderdaad geen vliegen maar wat rondfladderen. Ik werd er bijna zeeziek van :D... Met vliegen laat je het vliegtuig vliegen en commandeer jij wat er moet gebeuren en corrigeert daar waar nodig op een SUBTIELE wijze wat bij. Dat zou ook nog prima gaan bij een laag reactievermogen (zeker bij dit toestel).

Absoluut niet aan dat roer knoeien. Gewoon eerst eens echt vliegen.

Dat reactievermogen komt pas in beeld in barre omstandigheden met wind en wat moeilijkere toestellen enzo.

Voor de rest zie ik hierboven allemaal goede constructieve tips waar ik het 100% mee eens ben.

Ik zie nou het filmpje pas. Dat toestel is niet okee (voor een goed begrip: vóór de crash dus al niet.) Als het stallt draait het naar rechts. Is bij een eerdere reparatie de vleugel soms gelijmd, maar dan niet helemaal recht?
Overigens zou het waarschijnlijk mogelijk zijn om er mee te vliegen, als je bedreven genoeg bent om hem niet de hele tijd te stallen.

Ja inderdaad, want volgas weg en het gas er vol op houden en dan zo van die kleine op/neer bochtjes op lage hoogte.... Dat is toch geen vliegen he. Of ie nu naar links of rechts stallt maakt dan niet meer uit, behalve de hoek waarmee je in het gras duikt...

Volgas (of iets minder kan ook), hoogte winnen en dan gas terug en rustig het vliegtuig zijn werk laten doen.

Epoxy plakt prima op Elapor, de neus van mijn easyglider is ermee hersteld (brushless motor trok de standaard motormount kapot toen de prop brak), ik heb gewoon 5mm multiplex op de neus gelijmd met epoxy en een paar glasmatjes. Sterk genoeg voor de 250W die de motor levert. Beetje witte hobbyverf erover voor het zicht :D

Dit soort breuken is prima te lijmen met secondenlijm overigens, de breuk past maar op één manier weer in elkaar, scheef in elkaar krijgen is vrijwel onmogelijk.

Het hoogteroer is groot genoeg, als je deze groter maakt wordt de reactie op stuurbewegingen nóg heftiger. Lekker zo laten dus. Tip: ga zo hoog mogelijk vliegen (50-60 meter, oftewel drie stuurfoutjes hoog), zo heb je meer tijd om te corrigeren. Als de oorzaak storing was door electronica die toch het natte pak niet heeft overleeft, tsja, balen.

Alfred, waar woon je? Je steekt erg veel geld in je hobby, doe me een lol en gebruik wat van dat budget om een keer naar Zwolle te komen. Kijk ik met alle liefde alles voor je na en gaan we op mijn thuisveldje oefenen tot je de basis beheerst. Leren vliegen is helemaal niet zo lastig als je de slag ervan eenmaal te pakken hebt. Natuurlijk kun je ook het - meermalen gegeven - advies gebruiken om naar een vliegclub te gaan.

Overigens ben ik het eens met Bart; dat toestel was al niet in orde (mijn eerste gedachte, daar ligt de accu véél te ver in naar achteren!) voor de crash. Gelukkig plak je MPX toestellen met eenvoudige tubetjes secondenlijm van de WIBRA :)

Ge-wel-dig topic om te lezen. Heerlijk om te zien hoe serieus sommige mensen door blijven drammen hier, om hun gelijk te willen halen, waar anderen met serieuze goed bedoelde adviezen op de proppen komen.

Alfred: Mijn advies, blijf lekker door rommelen, maar neem wel eens contact op met iemand uit de buurt die ook aan deze hobby doet. Hoeft helemaal niet een modelvliegclub te zijn, wildvliegen is ook prima. Voordeel van iemand persoonlijk raadplegen is wel dat je makkelijker ideeen uitwisselt.

Wat betreft het lijmen, ikzelf gebruik altijd UHU POR. Strijk beide delen in met deze lijm, even tegen elkaar aan drukken en weer los. Laat het geheel 20 min drogen en plak het dan tegen elkaar. Muurvast.

Hoogteroer vergroten zou ik nog even mee wachten. Het kan wel, je EZ* gaat er alleen heel anders door vliegen. Hij wordt er een stuk zenuwachtiger door. Het richtingsroer zou ik bij voorbaat wel vergroten (de creditcard-mod bijvoorbeeld). Dit is eenvoudig toe te passen en je hebt directere aansturing.

Overigens, de klap die ik zie in het filmpje. Je blijft continue volgas vliegen lijkt wel. Ook wannneer het toestel begint te 'pompen'. Doordat je weinig ervaring hebt heb je kans dat daardoor je toestel de grond in ging. Gooi de volgende keer je EZ* met half gas de lucht in en zoek hoogte. Zodra je op hoogte bent, laat gas los (1/3 aanlaten) en zweef er rustig mee. Dan worden alle handelingen die je verricht ook een stuk draagzamer.

Succes ermee enne.. niet te veel van de zeurpieten aantrekken. Die heb je overal ;-).

Het is helemaal duidelijk, je hebt geen talent.
Er resten twee mogelijkheden:
1. Je stopt alles in de afvalcontainer en zoekt een hobby die je wel ligt.
2. Je stapt naar een club en leert daar hoe het wel moet.
De keuze om zo door te blijven knoeien is niet aan de orde.
Wie dat toch doet na zoveel goed advies, spoort niet. Punt.
Waarom moet dat nou weer zo negatief: omdat iemand een beetje eigenwijs is en zich niet zonder meer wil schikken naar de zelfbenoemde adviseurs? (want dat zijn wij toch)
2. Je stapt naar een club en leert daar hoe het wel moet.
Moet???:confused:
Tot nu toe draagt hij de consequenties van zijn eigenwijsheid met verve.
Wat wel waar is: de analyse van wat er fout gaat is niet gedragen door kennis en inzicht.
Zo is het twijfelachtig of je de eerste keer out of range ging of dat er soms iets anders aan de hand was.
Ook hier vermoed je weer dat de besturing faalde: het zou best kunnen, maar ik zie op het filmpje gewoon stuurfouten, of liever stuuronbegrip en anders niets.
Een opmerking: zoals zoveel beginners denk je dat een vliegtuig een soort auto'tje is maar dan met een stuurfunctie meer: het boeiende aan vliegen is nu juist dat dat niet zo is; er is een wereld te gaan aan achtergrondkennis en begrip van de interaktie tussen een vliegtuig en de omgeving.
Daar zou van pas komen als je hulp zou hebben van een niet-betuttelaar maar iemand die wel met verstand van zaken zou meekijken.
Of deze hobby je wel of niet ligt? dat valt nog te bezien: een flinke dosis incasseringsvermogen wijst wat dat betreft wel in de goede richting.:D

Laatst bewerkt:
Wat betreft het lijmen, ikzelf gebruik altijd UHU POR.
POR (of andere contactlijm zoals Bisonkit of die van de Action) heeft het nadeel dat je niets meer kan corrigeren; zogauw de delen tegen elkaar komen zitten ze vast. Bij breuken kan dat soms niet fijn zijn.

he alfred is weer in de lucht .

het slotje is er weer af .

alfred koffie ?
woensdag avond rond de klok van 1900 uur heb ik het wel klaar in het clubhuis van de vliegclub in stadskanaal.
kijlsterweg 23 in stadskanaal .
gewoon gezellig

gr frank

ps iedereen is welkom .

hallo,
had vandaag willen komen maar moeders had geen tijd dus daarom even vlug de polder in geweest (de easy star past niet in me saabje)

net even gelijmt met uhu por en 10 sec van de action
hij ziet er weer kek uit en is weer bijna klaar voor de volgende vlucht

meteen wat verstevigingen aangebracht en moet de stangetjes van de besturing vervangen, die heb ik nog wat in reserve
de plastic buisjes eromheen waren gebroken (misschien al sinds de kanaal crash)
100_7368.jpg

100_7369.jpg

100_7370.jpg

mocht het niet lukken neem ik morgen de mini mag mee, zit de power van de cesna in ipv dat mini motorke
zit ook een betere zender en ontvanger in

100_7373.jpg

heb er zin in

groet alfred

Nou zo op het oog is de EasyStar aardig recht geworden...
Weet je zeker dat het zwaartepunt van die MiniMag een beetje goed zit? Die motor is toch wel heel veel naar voren gekomen...

Waarom past een easystar niet in een saab? Is het een éénpersoons auto ofzo? De EZ past vrijwel terug in de doos; klein stukje uit één kant voor hoogte- en richtingroer. Als de vleugels tenminste niet verlijmd zijn...

Nou zo op het oog is de EasyStar aardig recht geworden...
Weet je zeker dat het zwaartepunt van die MiniMag een beetje goed zit? Die motor is toch wel heel veel naar voren gekomen...

uitgemeten volgens de tips met de stokjes hangt hij precies recht
dat deed de easy star ook

is het misschien dan toch beter om iets voorover te hellen ? weet niet goed wat stal is

saab is twee deurs en het is lastig om hem erin te krijgen echt veel ruimte zit er niet in, kofferbak van andere auto is makkelijker

groet alfred

ps ; heb je een sonett ?

weet niet goed wat stal is
Stall is overtrek, het ogenblik dat een vliegtuig te langzaam vliegt om nog voldoende lift te genereren.
Een goed beginnersmodel gaat op dat ogenblik rustig met de neus omlaag, zodat het vanzelf snelheid opdoet ook als je zelf niks zou doen. In je filmpje zie ik dat telkens als de snelheid terugloopt (=als je 'm teveel omhoog stuurt) hij naar rechts gaat. Dat betekent meestal dat de rechtervleugel met een grotere invalshoek vliegt dan de linker (dus de rechtervleugel staat ten opzichte van de linker iets achterover).
Maar het zou ook kunnen zijn dat jij, als je bijvoorbeeld mode 4 vliegt (hoogte- en richtingsroer op de rechterknuppel), als je het toestel omhoog stuurt de neiging hebt om onbewust je duim ook naar rechts te bewegen, dat zou ongeveer hetzelfde effect geven.

Zo in het filmpje te zien is vlieg je overtrokken. ofwel tegen stall aan. (Alleen even in het begin. Later zou je al genoeg gang moeten hebben voor een modelletje als dit.)
Omdat deze kistjes vergevingsgezind zijn blijft hij wel vliegen maar je stuur inputs worden nogal traag. Zeker als je op zijn kant ligt en weer de andere kant op moet met alleen een richtingsroer.

Of je wel of geen input de andere kant op gaf dat terzijde.

Opgooien zag er stabiel uit maar daarna moet je minstens 20 meter vlak uit gaan en rustig klimmen en dan de bocht pas rustig inzetten.
Zeker met een speed 400tje erop.

Up geven deed je in ieder geval niet of weinig in die scherpe bocht anders had hij wel op hoogte gebleven.

Dus leer voor de volgende keer.

Toch vliegen deze kistjes vaak beter zonder piloot dan met een beginner aan de knuppels :D

Hallo Alfred..
Kijk ik ben iemand die soms hard kan uithalen tegenover iemand die volgens mij niet naar raad luisterd van nog meer ervaren vliegers als ikzelf.
Daarom had ik ook geschreven dat je ondanks mijn harde aanpak niet moest ophouden met dit draadje.
Maar ben ook, eindelijk op verstandige leeftijd, heb vroeger ook bergen geld verspilt en vind het daarom spijtig dat je geen hulp zoekt.
Er moet toch wel iemand in een aanvaardbare afstand van je wonen waar je raad kan vragen, bijstand en hulp.
Het is nog zo leuk als je het vliegen onder de knie hebt, er is gewoon geen leukere hobby, heb treintjes, goed voor het winterseizoen, heb met boten bezig geweest, leuk om bouwen en varen, word gewoon eentonig als je ooit met vliegtuigjes bezig bent geweest.
En het doet menigeen pijn om op 500m vlucht een toestel zo te zien eindigen.
Gelukkig leef jij nu in het tijdperk van vlug terug lijmen en weer vliegen, met onze balsa toestellen vroeger en zelfs nog nu is dat wel wat anders.

Groetjes.
Johan.

hallo,

l&r en hoog en omlaag zitten aan verschillende handels de suggestie van verschillende vleugelhoeken, na de crash verleden week, ga ik nameten

eerste keer dat ik hem vanmorgen opgooide maakte hij alleen rondjes naar rechts op zijn zijkant
na 3 rondjes lag hij op de grond, bleek een sticker gedeeltelijk losgekomen te zijn
na het verwijderen van die sticker deed hij het beter (het vliegtuig dan)

bedankt weer voor de tips en uitleg

groet alfred

ps ; me faforiet is de zwevert van plastik met vleugels van balsa hout, die blijft nog wel even binnen
eerst nog maar even oefenen en plakken

Misschien nog een tipje, hoe stuur je nu? Duimen op de sticks? Persoonlijk houd ik de sticks vast tussen duim en wijsvinger, voor mijn gevoel maak je dan veel minder snel grote (te grote) stuurbewegingen waardoor je weer te heftige correcties nodig hebt.

Back