Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

geen enkel last van de bomen, deze zitten ver genoeg weg
kom anders morgenavond even langs, ik ben er ook rond half acht
dan krijg je alle info en een kop koffie, vraag daar maar even
naar Jan Bakker ( ikke )

Wij zitten aan de polluxweg 10.
Nou kom ik heel af en toe in Veendam en heb in Google maps zitten zoeken naar de Polluxweg.

Google zegt:
"We kunnen het volgende adres niet vinden:
Polluxweg veendam"

"Voorbij het crossterrein rechts" zeg je... Het crosterrein gevonden (da's heel duidelijk te zien), maar dat ligt aan de Jan kokweg.
De Jan Kokweg loopt tegen de Adriaan Tripweg aan.

Géén Polluxweg te zien :confused:

Overigens wél een Phoenixweg, aan de overkant van het water.

Als het het veld is wat ik denk (naast/ boven het crossterrein :-) dan hebben jullie een mooi groot veld, alleen vlg Google niet aan de Polluxweg :-)

En die rij bomen, mooi achter je als je de zon in de rug hebt. Géén probleem lijkt me.

Nou kom ik heel af en toe in Veendam en heb in Google maps zitten zoeken naar de Polluxweg.

Google zegt:
"We kunnen het volgende adres niet vinden:
Polluxweg veendam"

"Voorbij het crossterrein rechts" zeg je... Het crosterrein gevonden (da's heel duidelijk te zien), maar dat ligt aan de Jan kokweg.
De Jan Kokweg loopt tegen de Adriaan Tripweg aan.

Géén Polluxweg te zien :confused:

Overigens wél een Phoenixweg, aan de overkant van het water.

Als het het veld is wat ik denk (naast/ boven het crossterrein :-) dan hebben jullie een mooi groot veld, alleen vlg Google niet aan de Polluxweg :-)

Dat is hem.
Vanaf de Kokweg richting cross-club.
Dan rechts:)

Dat is hem.
Vanaf de Kokweg richting cross-club.
Dan rechts:)
Mja, beetje jalours ben ik wel ;-) Ons veldje is ongeveer één kwart grootte (en aan een lange kant een rij knoeperst van bomen waar ik al twee keer in heb gezeten).
Alleen, "Polluxweg"??? :confused: ;)
Of het zou het paadje moeten zijn achter die bomen langs

geen enkel last van de bomen, deze zitten ver genoeg weg
kom anders morgenavond even langs, ik ben er ook rond half acht
dan krijg je alle info en een kop koffie, vraag daar maar even
naar Jan Bakker ( ikke )

hallo

zou naar stadskanaal zijn gegaan maar helaas geen tijd gehad deze week ivm drukte werk
misschien een andere keer, iig bedankt voor de uitnodiging

nog niets aan de hobby gedaan maar wel alle spullen binnen intussen

kreeg vanmiddag de tip om tijdens de start het rolroer helemaal recht te doen bij het opstijgen en eerst snelheid te maken voordat je opstijgt
is dat zo ? deed steeds dat hoogteroer wat omhoog alvorens hem weg te slingeren

groet alfred

Bomen? welke bomen.

ja vandaag even langs gereden om een kijkje te nemen
teveel bomen voor mij denk ik, Albert.

Moet je wel naast of over vliegen en niet er in.

[URL="
film - YouTube[/URL]

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

kreeg vanmiddag de tip om tijdens de start het rolroer helemaal recht te doen bij het opstijgen en eerst snelheid te maken voordat je opstijgt
is dat zo ? deed steeds dat hoogteroer wat omhoog alvorens hem weg te slingeren

groet alfred

Nee, ja en oei!

Nee: rolroeren met rust laten, ik neem aan dat je richtingroer bedoelde? Dat is vooral voor onstabiele onderdekkers (zoals de P-51 Mustang) inderdaad prettig omdat de torque van de motor het toestel erg naar links wil trekken tijdens de start waardoor je van een (verharde) baan af kunt raken. Trekt jouw toestel ook naar links bij de start, hou dan een tikje rudder rechts aan en dat is weg :)

Ja: Snelheid maken voor je opstijgt is absolute noodzaak! Een vleugel heeft een bepaalde snelheid (luchtsnelheid, dat is anders dan grondsnelheid***) om voldoende druk te hebben om lift te genereren. Heb je minder snelheid dan dat zal je toestel domweg niet vliegen.

Oei: Hoogteroer moet je echt afblijven als je start met een worp. Eerst snelheid maken (zie hierboven en ***)! Gewoon alle roeren neutraal en met een stevige worp recht vooruit of heel iets naar beneden (héél iets maar dus). Als je omhoog gooit en je hebt niet hard genoeg gegooid gooi je je toestel direct in een stall. Met dus grote kans op een crash!
Ook als je een grondstart maakt blijf je in de eerste instantie van je hoogteroer af. Ervaring zal je leren wanneer je je toestel los kunt trekken (als je van het hoogteroer afblijft zullen de meeste toestellen domweg blijven rijden en niet vanzelf loskomen of maar amper stijgen), als je voldoende snelheid hebt opgebouwd kun je iets hoogte geven. Door je toestel iets los te trekken van de grond neemt de snelheid nog wat toe en kun je meer UP geven. Hoe snel dat is hangt van veel dingen af (ondergrond, wielmaat, vermogen en gewicht toestel, windstil of 5Bft tegenwind***)

*** Grondsnelheid lijkt me duidelijk. Als je toestel 20Km per uur rijdt is dit je grondsnelheid. Luchtsnelheid daarentegen is HEEL iets anders; als je met windstil weer 20Km per uur vliegt is dat je luchtsnelheid. Staat er een lichte wind (zeg 3Bft, zo'n 20Km per uur dus) en je vliegt tegen die wind in zal je toestel dus stilhangen ten opzichte van de grond.. Grondsnelheid is dus NUL! Maar toch in de lucht blijven. Is de wind nu 3Bft (zeg, 30Km per uur) vliegt je toestel zelfs achteruit zonder neer te storten! Stel nu dat je met 2Bft vliegt en een draai met de wind mee maakt - in theorie heeft je toestel nu geen draagkracht meer; je vliegsnelheid is even hoog als de windsnelheid dus is je luchtsnelheid NUL. Het idee van een vlieger oplaten met de wind mee zeg maar. Kun je flink rennen voor dat lukt ;) Nu zal je toestel niet direct een baksteen imiteren maar je zult wel merken dat het graag richting grond wil. Dat kun je dus oplossen door wat extra UP te geven of wat meer gas te geven.

Scroll naar beneden voor het moderne, Nederlandse overzicht van windsnelheden (altijd handig om min of meer in je hoofd te hebben!)
Schaal van Beaufort - Wikipedia

Nouja dat van die luchtsnelheid bij wind mee is een verraderlijke toestand voor beginners of mensen die het niet begrijpen (of combinatie van beide). Van de wind af vliegende moet je gashendel minimaal op de stand staan waarmee je bij windstilte een vlucht op constante hoogte kunt houden. Tenzij je hoogte voor snelheid inruilt. Alleen wat "up" geven bij wind mee terwijl de motor neutraal staat gaat niet lang goed...

Hetzelde geldt voor het maken van een bocht van wind mee naar tegenwind. Men is geneigd die veel te scherp te maken, zodat deze op het oog er goed uit ziet. Maar als je het pad van het toestel uittekent in de lucht waarin hij zicht bevindt (en dat is het enige wat telt), ziet die er heel anders uit.

Maar goed, daar is de starter van dit onderwerp nog niet aan toe lijkt me. Ook niet aan het roer geven, dat speelt helemaal niet bij zijn huidige toestelletjes als hij de zijstelling goed heeft. Eerst maar eens leren om 10x te vliegen en 10x een heel toestel mee naar huis te nemen. Dat is de uitdaging. Althans voor mij. Mijn Polaris-schuimpje is nu 2 jaar oud en naar schatting 300 starts en landingen. En nog nooit lijm nodig gehad. Geen kwestie van uitzonderlijk talent of geluk, maar gewoon nadenken ;).

mavlo, de TS is ook een beginner, daarom. En over windmee vliegen op "neutraal gas" dat ben ik met je eens, ik bedoelde ook voornamelijk het moment dat je windaf draait. Dan heeft bij die beginners een toestel inderdaad de neiging om even weg te vallen. Dat even UP geven werkt overigens prima; bij het thermiek vliegen met de DLG draai je soms behoorlijk korte cirkels (om in de bel te blijven), de draai "windmee" gebruik je dan altijd iets meer elevator dan "tegen de wind in". Natuurlijk is het een zwever dus niet helemaal vergelijkbaar..

Stel nu dat je met 2Bft vliegt en een draai met de wind mee maakt - in theorie heeft je toestel nu geen draagkracht meer; je vliegsnelheid is even hoog als de windsnelheid dus is je luchtsnelheid NUL. Het idee van een vlieger oplaten met de wind mee zeg maar. Kun je flink rennen voor dat lukt Nu zal je toestel niet direct een baksteen imiteren maar je zult wel merken dat het graag richting grond wil. Dat kun je dus oplossen door wat extra UP te geven of wat meer gas te geven.
Ik wil echt niet vervelend doen hoor,:confused: maar als je raad geeft lees en begrijp dan ook eens: grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind

Gewoon leren landen he !

Aan D.Knoppers

Nee grapje, het is voor een groter toestel niet te doen op dit veldje.
Je kan hier enkel vliegen met handstart en buiklanden.
Maar wat ik wou aangeven is dat het mogelijk is om ook in een boomrijke omgeving te vliegen, toch met een Esy star, voortgaande op wat Alfred schrijft.
Kon ik het gras steeds kort afrijden, dan waren er nog kandidaten om hier te vliegen.
In mijn vroegere club hebben we het ooit moeten stellen met 30m om op te landen en was er nog een weide draad van 1m hoog op 5m voor de landingsstrook.
Maar toen was de grote Snoopey wel het grootste toestel wat te vinden was.
De rest op 1,50m aan vleugel was toen al een groot toestel.
Het hangt er vanaf waar je op het terrein gaat staan, je moet het maar eens uitzoeken dat sommige plaatsen beter zijn dan anderen om zicht te hebben om te landen.
Maar meestal is er in een club een vaste plaats aangeduid waar je mag staan voor veiligheid voor jezelf en anderen.
Mijn tijd was het nog niet zo druk en hoefde maar rekening te houden met een of hooguit twee personen die gelijkertijd met je vlogen.
Maar ja, dat was vroeger.

Johan.

hallo

tsja die wind
heb het voorlopig nog te druk met die handels aan de zender
vol gas dan toch nog maar even om neerstorten met wind mee te voorkomen ?

groet alfred

Nee niet volgas! Dan is ie met wind mee extra snel uit beeld....

Bij jou lijkt alles wel zwart / wit. Ga nou eens gewoon rustig vliegen ipv als een gek tekeer. Later kun je altijd nog met hoog vermogen gaan knallen. Maar je zult zien dat als je vanaf de basis leert, dat je het vermogen later op de goede manier gaat leren gebruiken en dus beter gaat vliegen.

Gewoon niet gaan vliegen bij meer dan een briesje voorlopig!

Haha,

Ach het is vaak meer een kwestie van wennen aan de omgeving dan het niet kunnen.

Of we zijn gewoon verwend.

veld.jpg

En geloof me. Buiten dat is er nog steeds niets ;)

Tijdje terug lastig windje. Stond op de dijk. Wilde mijn buddy niet laten lopen. En na een paar pogingen net op de rand van de dijk in de grasrand langs de weg kunnen landen voor de voeten ipv beneden in het veld aan de dijk met een vliegend vleugeltje.

Landen is een kwestie van veel oefenen, goed leren inschatten en de eigenschappen van je toestel goed kennen en die eigenschappen ook op tijd ziet aankomen. Stall enzo.
En vooral luisteren naar iemand die het beter weet/kan. Dat ontbreekt nog wel eens bij leerlingen. Het luisteren :P

Of je nu in een bos staat of er staat 1 boompje. Raken doe je hem dan toch wel een keer. Zeker als je nog geen oog voor de omgeving hebt omdat sturen al genoeg moeite kost.
Dat ene struikje links onder op de foto heeft ook al wat ingehangen en een paar keer bijna ( van anderen dan )

Ik wil echt niet vervelend doen hoor,:confused: maar als je raad geeft lees en begrijp dan ook eens: grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind

Leg mij dan eens uit wat ik niet snap? Als je windmee vliegt vlak na de draai heeft je vleugel practisch geen lift als je vliegsnelheid gelijk is aan de windsnelheid (want er stroomt geen lucht onder de vleugel door), zodra je weer snelheid gaat opbouwen (en met de motor aan gaat dat snel zat) bouw je die lift opnieuw op.

Uit het topic dat je aanhaalt (wel interessant overigens dus bedankt :) )
Ben al diverse malen tegen gekomen dat iemand tijdens het met de wind meevliegen crasht, of als hij net de kist redt "storing" roept.

Velen vliegen namelijk niet met "harde" wind (mhhh, definitie hard? boven de 4bft?) en zien tijdens de vluchten met minder wind niet het verschil in grondsnelheid tegen de wind in en met de wind mee (dat is toch iets waar de meesten zich op focussen) terwijl de vliegsnelheid tov de omringende lucht met dezelfde gasstand gelijk is.

Gaan ze dan eens vliegen met harde wind dan zijn ze al snel geneigd om met minder gas te vliegen met wind mee en meer gas met tegen wind in.
Dit komt omdat ze zich voornamelijk weer focussen op de grondsnelheid.

Hierdoor vliegen ze met de wind mee soms met zo`n lage snelheid tov de omringende lucht dat ze zichzelf gewoon uit de lucht laten vallen en naderhand roepen "hij deed niets meer".

Bekend probleem, oplossing is simpel.
Als een kist goed vliegt op half gas dan zou die gasstand tegen de wind in en met wind mee altijd goed zijn.
De vliegsnelheid tov de omringende lucht blijft namelijk gelijk.
De grondsnelheid is echter anders.

Leg mij dan eens uit wat ik niet snap? Als je windmee vliegt vlak na de draai heeft je vleugel practisch geen lift als je vliegsnelheid gelijk is aan de windsnelheid (want er stroomt geen lucht onder de vleugel door), zodra je weer snelheid gaat opbouwen (en met de motor aan gaat dat snel zat) bouw je die lift opnieuw op.

Als je bij windstilte een draai maakt, hangt je vliegtuig toch ook niet ineens stil? In wind precies hetzelfde... Alleen t.o.v. de grond ziet het er anders uit, maar dat maakt voor het vliegtuig niks uit.

Back